18.9 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

«Βουβά» κινητά και διαγραμμένα βίντεο – Το εμπορικό τρένο στα Τέμπη

Πρόσφατα

Το NEWS 247 αποκαλύπτει γιατί άλλαξε ο Νόμος που φτιάχτηκε για τις υποκλοπές. Και η αλληλογραφία για το ξυλόλιο | Ρεπορτάζ από τους Κώστα Κουκουμάκα και Μάνο Φραγκιουδάκη

Τα κινητά τηλέφωνα των τριών μηχανοδηγών – του επιβατικού και του εμπορικού τρένου – παρέμειναν «κλειστά» για πέντε μήνες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Ο ανακριτής της Λάρισας που χειρίζεται την υπόθεση, δεν μπορούσε να γνωρίζει ούτε τις κλήσεις που είχαν κάνει οι μηχανοδηγοί πριν από τη μοιραία σύγκρουση, τόσο από τα υπηρεσιακά τους τηλέφωνα όσα και από τα προσωπικά.

Αυτό, διότι έπρεπε να τροποποιηθεί ο περίφημος Νόμος 5002/2022 για το απόρρητο των επικοινωνιών, που είχε κατατεθεί από την κυβέρνηση μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας απάντησαν στον ανακριτή ότι το Άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα (Περί επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσω σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών – δηλαδή αυτό που εξετάζεται στα Τέμπη – δεν ήταν μεταξύ αυτών, για τα οποία ο καινούργιος Νόμος επέτρεπε την άρση απορρήτου.

Στα μέσα Ιουλίου 2023, ο ανακριτής χρειάστηκε να ενημερώσει τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, γράφοντας ότι το αδιέξοδο μπορούσε να λυθεί μόνο με τροπολογία στον νέο Νόμο. Αυτό, τελικά συνέβη στις 29 Ιουλίου, όμως στο μεταξύ είχαν περάσει πέντε μήνες κατά τη διάρκεια των οποίων τα κινητά τηλέφωνα των μηχανοδηγών στο δυστύχημα των Τεμπών δεν μπορούσαν να «διαβαστούν». Τα κινητά έχουν σημασία, διότι εξαιτίας της απουσίας συστήματος σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης, οι επικοινωνίες μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών ήταν κοινή πρακτική να γίνονται απευθείας μέσω κινητού τηλεφώνου.

ο παραπάνω δεν είναι το μοναδικό εμπόδιο στο κομμάτι της δικαστικής έρευνας για τα Τέμπη. Έναν χρόνο μετά το δυστύχημα, όπως προκύπτει από σειρά διωκτικών εγγράφων και υπηρεσιακής αλληλογραφίας που είδε το NEWS 247, υπάρχουν αρκετά πράγματα που δεν μπορούμε να γνωρίζουμε για την αμαξοστοιχία 63503, το εμπορικό τρένο που είχεξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα και συγκρούστηκε με το επιβατικό IC62 που έκανε το αντίθετο δρομολόγιο.

ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ

Στις 9 Μαρτίου, η Hellenic Train ενημέρωσε γραπτώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία τη μοιραία νύχτα αποτελείτο από 13 βαγόνια. Τα τρία πρώτα βαγόνια-πλατφόρμες, σύμφωνα με την αναφορά, μετέφεραν λαμαρίνες, ενώ πάνω στα υπόλοιπα δέκα είχαν «κουμπώσει» κοντέινερ με δηλωμένο φορτίο, κατά σειρά, παρασκευάσματα διατροφής, μπίρες και σύρματα από σίδερο – τα δύο τελευταία κοντέινερ ήταν κενά φορτίου.

Ο ανακριτής ζήτησε περισσότερα στοιχεία για το εμπορικό τρένο και η Hellenic Train συνέταξε νέο έγγραφο, στις 12 Οκτωβρίου, το οποίο χαρακτηρίζει, άγνωστο γιατί, «Εμπιστευτικό». Σε αυτό περιγράφει ότι παρέλαβε την εμπορική αμαξοστοιχία στις 26/2 (δύο μέρες πριν το δυστύχημα) στον συνοριακό σταθμό της Γευγελής, από τον οργανισμό σιδηροδρόμων της Βόρειας Μακεδονίας. Ήταν 18 ανοιχτού τύπου βαγόνια, όλα φορτωμένα με λαμαρίνες, τα οποία μεταφέρθηκαν την ίδια μέρα στον Εμπορικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης.

Από τα παραστατικά που είδε το NEWS 247 προκύπτει ότι τα περισσότερα βαγόνια έφυγαν την επόμενη μέρα (27/2) για τον Σταθμό Θριάσιο. Απέμειναν τρία, τα οποία τοποθετήθηκαν πρώτα πίσω από τη μηχανή στο εμπορικό τρένο 63503 που ξεκίνησε για την Αθήνα τη μεθεπόμενη (28/2). Στην ίδια αμαξοστοιχία προστέθηκαν άλλα δέκα βαγόνια με κοντέινερ. Η τοποθέτηση των κοντέινερ από τα φορτηγά στα βαγόνια πραγματοποιήθηκε από εταιρεία-υπεργολάβο της Hellenic Train. Τη διαδικασία επέβλεψαν στελέχη της εταιρείας και του ΟΣΕ, που κλήθηκαν σε εξέταση από τον ανακριτή.

«Το βάρος της 63503 ήταν φυσιολογικό και η φόρτωση πληρούσε τις προδιαγραφές […] Ο χώρος φυλάσσεται σε 24ωρη βάση» κατέθεσε υπάλληλος της Hellenic Train. Γυναίκα συνάδελφός του κατέθεσε: «Τα βαγόνια φυλάχτηκαν στις παρακαμπτήριες γραμμές του Παλιού Σταθμού. Συγκεκριμένα ήταν στην πρώτη γραμμή (Βουνό) για να είναι στο οπτικό μας πεδίο».

Η ίδια ρωτήθηκε αν αντιλήφθηκε κάποια επιπλέον φόρτωση. «Κατηγορηματικά όχι. Στο σημείο εκεί, υπάρχει κίνδυνος από την παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος του συρμού, υπάρχει φύλακας σε 24ωρη βάση, ο οποίος ελέγχει, και υπάρχει και κύκλωμα καμερών».

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις