ΦΕΚ 133Α/2020 (Ν.4704/20): Σημαντικότερες διατάξεις για Δημόσιο, ΟΤΑ

Δημοσιεύθηκε ο Ν.4704/20 (ΦΕΚ 133Α/14.07.2020) «Επιτάχυνση και απλούστευση της ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων, ενίσχυση της Ψηφιακής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις». Οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν Δημόσιο και ΟΤΑ είναι οι εξής:

Ι. Αποδεικτικό φορολογικής ενηµερότητας και βεβαίωση οφειλής

Στο άρθρο 19 ορίζεται ότι από την 31η.10.2020 όλοι οι φορείς του δηµόσιου και του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα υποχρεούνται να λαµβάνουν το αποδεικτικό ενηµερότητας των παρ. 1 και 4 του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170) µέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών τους συστηµάτων µε το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων Δηµόσιας Διοίκησης, σύµφωνα µε τα οριζόµενα στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 47 του ν. 4623/2019 (Α΄ 134).

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονοµικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. µπορεί να παραταθεί το χρονικό διάστηµα του προηγούµενου εδαφίου και να ρυθµιστούν οι λεπτοµέρειες εφαρµογής του παρόντος. Με όµοια απόφαση µπορεί να επεκταθεί η υποχρέωση του πρώτου εδαφίου του παρόντος και για τη βεβαίωση οφειλής της παρ. 6 του άρθρου 12 του ν. 4174/2013.

ΙΙ. Ρυθμίσεις για τα ΚΕΠ

Α. Εξυπηρέτηση πολιτών στα ΚΕΠ µε βιντεοκλήση

Με το άρθρο 33 παρέχεται η δυνατότητα παροχής διοικητικών πληροφοριών και διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών και επιχειρήσεων από τα ΚΕΠ με βιντεοκλήση σε ειδική πλατφόρμα (myKEPIive.gov.gr), μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

Για τη διεκπεραίωση του αιτήματος διενεργείται από υπάλληλο των Κ.Ε.Π. εξ αποστάσεως ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου, μέσω τηλεδιάσκεψης με επίδειξη του εγγράφου ταυτοποίησης.

Επιπλέον, προβλέπεται ο καθορισμός λεπτομερειών με απόφαση του Υπ.Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Β. Ηλεκτρονική αίτηση και υποβολή εγγράφων για αποζηµίωση ειδικών και ατοµικών αιτηµάτων παροχής υπηρεσιών υγείας

Στο άρθρο 14 ορίζεται ότι μετά από την έκδοση της απαιτούμενης γνωμάτευσης από παρόχους ειδικής αγωγής κατά τις κείμενες διατάξεις για την παροχή υπηρεσιών ειδικής αγωγής με αποδέκτες τους δικαιούχους περίθαλψης διενεργείται προς τον Εθνικό Οργανισμό Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), η υποβολή της αίτησης και όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών για την αποζημίωση δαπανών για τις ειδικές θεραπείες παιδιών και εφήβων που ορίζονται στο άρθρο 45 του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (Β’ 4898/2018) του ΕΟΠΥΥ.

H υποβολή της αίτησης και όλων των απαιτούµενων δικαιολογητικών του προηγούμενου εδαφίου µπορεί να πραγµατοποιείται και µέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.).

Γ. Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών (Ε.Μ.Ε.Π.)

Στο άρθρο 17 ορίζεται ότι λειτουργεί στη Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων Δηµόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κεντρική βάση µοναδικής καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των πολιτών και ιδίως της ταχυδροµικής διεύθυνσης διαµονής, διεύθυνσης επικοινωνίας, αριθµού κινητού τηλεφώνου και διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδροµείου, αποκλειστικά µέσω της οποίας ενηµερώνονται τα αντίστοιχα δεδοµένα των πληροφοριακών συστηµάτων των φορέων του δηµόσιου και του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα κατά την έννοια του άρθρου 3 του ν. 3979/2011.

Η καταχώριση και ενηµέρωση των ανωτέρω δεδοµένων στην κεντρική βάση πραγµατοποιείται είτε µέσω πιστοποιηµένης πρόσβασης σε ειδική εφαρµογή µε κωδικούς µοναδικής ηλεκτρονικής αυθεντικοποίησης, για την οποία δύναται να αξιοποιηθεί η χρήση των διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων Δηµόσιας Διοίκησης (taxisnet) είτε µέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) είτε µε εξ αποστάσεως ταυτοποίηση.

Α. Εξυπηρέτηση πολιτών στα ΚΕΠ µε βιντεοκλήση

Β. Ηλεκτρονική αίτηση και υποβολή εγγράφων για αποζηµίωση ειδικών και ατοµικών αιτηµάτων παροχής υπηρεσιών υγείας

Γ. Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών (Ε.Μ.Ε.Π.)

ΙΙΙ. Θέματα εκπαίδευσης – Βρεφονηπιακοί σταθμοί

Α. Αναστολή έναρξης εφαρμογής υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης σε συγκεκριμένους Δήμους

Με το άρθρο 34 αντικαθίσταται η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α’ 167) και αναστέλλεται μέχρι την έναρξη του σχολικού έτους 2021-2022, η έναρξη εφαρμογής της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης για τους Δήμους Αθηναίων, Ζωγράφου, Καλλιθέας, Νέας Σμύρνης Αττικής και Νεάπολης-Συκεών Θεσσαλονίκης, χωρίς την τήρηση της διαδικασίας της παρ.4 του άρθρου 3 του Ν.1566/85.

Β. Συµπληρωµατικό πρόγραµµα πρόσβασης σε βρεφονηπιακούς σταθµούς

Με το άρθρο 35 θεσπίζεται πρόγραμμα οικονομικής στήριξης οικογενειών, με φορέα υλοποίησης την Ε.Ε.Τ.Α.Α. για την παροχή θέσεων φροντίδας και φιλοξενίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών και νήπια από 2,5 ετών έως την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση, με στόχο την εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και την ενίσχυση της παιδικής προστασίας.

Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι:

α) μητέρες,

β) άτομα, στα οποία έχει παραχωρηθεί με δικαστική απόφαση η επιμέλεια των τέκνων,

γ) μονογονεϊκές οικογένειες, που είναι υπάλληλοι του Δημοσίου ή των Ν.Π.Δ.Δ. ή των Ο.Τ.Α. (Α’ και β’ βαθμού) ή εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα και δεν δύνανται να είναι δικαιούχοι συγχρηματοδοτούμενων υλοποιούμενων δράσεων εναρμόνισης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής.

IV. Θέματα Προσωπικού

A. Απόσπαση προσωπικού στην Ε.Υ.Π.

Με την παρ.5 του άρθρου 27 προστίθεται άρθρο 10Α μετά το άρθρο 10 του ν. 3649/2008, στο οποίο ορίζεται ότι οι θέσεις του ειδικού επιστηµονικού προσωπικού µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισµένου χρόνου της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 10, δύναται να καλύπτονται µε απόσπαση ειδικού επιστηµονικού προσωπικού µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, καθώς και µε απόσπαση υπαλλήλου ή λειτουργού, µονίµου ή µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του δηµοσίου τοµέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 2 του π.δ. 50/2001 (Α΄ 39), κατά παρέκκλιση κάθε ειδικής και γενικής διάταξης, µε κοινή απόφαση του Διοικητή της Ε.Υ.Π. και του αρµοδίου οργάνου του οικείου Υπουργείου και κατόπιν συναίνεσης του υπαλλήλου, η οποία δηλώνεται µε την ανάληψη υπηρεσίας, για χρονικό διάστηµα έως δύο (2) ετών και µε δυνατότητα ανανέωσης µέχρι δύο (2) φορές.

Με τη λήξη της απόσπασης ο υπάλληλος επιστρέφει στην οργανική του θέση χωρίς άλλη διατύπωση. Τυχόν προσωπική διαφορά που ελάµβανε πριν από την απόσπασή του, µε την επιστροφή του υπαλλήλου στην οργανική του θέση, επαναχορηγείται στο ύψος που έχει διαµορφωθεί.

B. Μετάταξη υπαλλήλων στη Γενική Γραµµατεία Πολιτικής Προστασίας

Στην παρ.4 του άρθρου 37 ορίζεται ότι πολιτικοί υπάλληλοι, µόνιµοι και µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δηµοσίου, των Ανεξάρτητων Αρχών, των Οργανισµών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθµού και των Νοµικών Προσώπων Δηµοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), καθώς και των Νοµικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), εφόσον ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, όπως εκάστοτε οριοθετείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης δύνανται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, µε κοινή απόφαση των αρµοδίων οργάνων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του κατά περίπτωση αρµοδίου Υπουργείου, που δηµοσιεύεται σε περίληψη στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, να µετατάσσεται στη Γενική Γραµµατεία Πολιτικής Προστασίας. Η ισχύς της παρούσας ορίζεται σε έως έξι (6) µήνες από τη δηµοσίευσή της.

Η διαδικασία µετάταξης, τα απαιτούµενα δικαιολογητικά και κάθε άλλη αναγκαία λεπτοµέρεια που αφορά στη διαδικασία εφαρµογής της παρούσας διάταξης καθορίζονται µε κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και του αρµοδίου για την πολιτική προστασία Υπουργού.

V. Λοιπές ρυθμίσεις

Α. Σύσταση Υπηρεσίας Συντονισµού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης

Με το άρθρο 16 συστήνεται στη Γενική Γραµµατεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Υπηρεσία Συντονισµού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης, επιπέδου Διεύθυνσης, η οποία υπάγεται απευθείας στον Γενικό Γραµµατέα.

Αποστολή της Υπηρεσίας Συντονισµού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης είναι η συνεχής αναβάθµιση της ποιότητας της εξυπηρέτησης των πολιτών, καθώς και η διασφάλιση της εµπιστοσύνης των πολιτών για τη διενέργεια των συναλλαγών τους µε τη Δηµόσια Διοίκηση.

Η Υπηρεσία Συντονισµού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης έχει τους ακόλουθους επιχειρησιακούς στόχους:

(α) τον επιχειρησιακό σχεδιασµό νέων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που διασφαλίζουν τη συνεχή βελτίωση της αποδοτικότητας της δηµόσιας διοίκησης και την υλοποίησή τους σε συνεργασία µε τις συναρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου ή µε άλλες υπηρεσίες του Δηµοσίου,

(β) τη διάθεση των υπηρεσιών µέσα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη,

(γ) τη διασφάλιση της εναρµόνισης των υπηρεσιών που σχεδιάζουν και υλοποιούν οι φορείς του δηµόσιου τοµέα µε την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη, ώστε να επιτυγχάνονται οι µεγαλύτερες δυνατές θετικές συνέπειες στους χρήστες και η µικρότερη δυνατή χρησιµοποίηση δηµοσίων πόρων και

(δ) τη σύνταξη προτύπων και την τεκµηρίωση για την επιλογή προτύπων σε θέµατα υλοποίησης ψηφιακών υπηρεσιών.

Β. Ρύθµιση θεµάτων για τη διαδικασία σύνδεσης ανηλίκου του Εθνικού Μητρώου Ανηλίκων και υποψήφιων αναδόχων γονέων του Εθνικού Μητρώου υποψήφιων Αναδόχων Γονέων

Με το άρθρο 23 προστίθεται νέα παρ.3 στο άρθρο 9 του Ν. 4538/2018 (Α’  85) με την οποία ορίζεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται η διαδικασία, οι αρµόδιοι φορείς, η χρονική διάρκεια, κάθε σχετικό θέµα που αφορά στη σύνδεση των ανηλίκων που είναι εγγεγραµµένοι στο Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων µε τους υποψήφιους αναδόχους γονείς που είναι εγγεγραµµένοι στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Αναδόχων Γονέων, καθώς και ειδικότερα θέµατα σχετικά µε την εφαρµογή του άρθρου 9.