Χωρίς προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, αδύνατη η εφαρμογή του νόμου για Δομημένο Περιβάλλον

Ομιλία Μάριου Κρητικού, εκπροσώπου της ΑΔΕΔΥ, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για το νομοσχέδιο «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος»

Κυρία Πρόεδρε…

Ευχαριστούμε για την πρόσκληση, παρ΄ όλα αυτά  τονίζουμε ότι η ΑΔΕΔΥ δεν κλήθηκε σε καμία φάση της διαβούλευσης του υπό συζήτηση Νομοσχέδιου, κάτι που πιστεύουμε ότι  ήταν απαραίτητο, αφού συστήνονται νέες δομές και επιτροπές που απαιτούν περαιτέρω εξηγήσεις για τις αρμοδιότητες, τις ανάγκες για νέο προσωπικό τη στελέχωση των Διευθύνσεων κ.λ.π. Αυτές οι ελλείψεις του Νόμου δεν  καλύπτονται με τα αναφερόμενα ότι θα εκδοθούν Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις.

Άλλωστε σας υπενθυμίζουμε ότι και στο παρελθόν είχαμε προειδοποιήσει για Υπουργική Απόφαση του Υπ. Εργασίας, Γ. Βρούτση, σχετικά με τον υπολογισμό του εφάπαξ αλλά και τον Νόμο 4387/16, γνωστό και ως Νόμο Κατρούγκαλου, σχετικά με  τον υπολογισμό των συντάξεων, ότι δεν ήταν δυνατόν να εφαρμοστούν, γιατί είχαν τελεστές, που καμία δημόσια υπηρεσία και κανένας ελληνικός φορέας δεν μπορούσε να υπολογίσει και δικαιωθήκαμε.

Έτσι και τώρα επισημαίνουμε ότι τα προβλήματα που δημιουργεί ο Νόμος είναι περισσότερα από αυτά που επιθυμεί να επιλύσει. Είναι τόσα πολλά τα Προεδρικά Διατάγματα και οι Υπουργικές Αποφάσεις, ώστε:

  • Να αναρωτιέται κανείς, τι συζητήθηκε επί ενάμιση χρόνο στη διαβούλευση.
  • Να διαπιστώνει, ότι οι απορίες, οι συγχύσεις και οι παρανοήσεις που θα δημιουργηθούν στους πολίτες θα προκαλέσουν απίστευτες εντάσεις στις Δημόσιες Υπηρεσίες.
  • Και για άλλη μια φορά,  εμείς που αντιμετωπίζουμε τους ασθενείς, τους γονείς, τους ασφαλισμένους, τους αγανακτισμένους  δικαιούχους κ.λ.π. καλούμαστε με αυτοθυσία να καλύψουμε τα κενά της Νομοθεσίας, της υποστελέχωσης και της υποχρηματοδότησης. Για παράδειγμα να σας ενημερώσω ότι τις προάλλες, υπάλληλος ΚΠΑ (περιφερειακής υπηρεσίας του ΟΑΕΔ) που είχε μέχρι τότε εξυπηρετήσει 300 πολίτες, ξυλοκοπήθηκε από δικαιούχο επιδόματος γιατί  δεν μπορούσε να περιμένει…..

Τα επισημαίνουμε όλα αυτά, γιατί και τούτο το νομοσχέδιο είναι εν κενώ. Δυστυχώς, συντάσσονται νομοσχέδια που αγνοούν την πραγματικότητα της ελληνικής Διοίκησης που πάσχει από την έλλειψη προσωπικού, την πολυνομία και τη γραφειοκρατία.

Πιστεύουμε ότι είναι κοροϊδία να αναφέρεται ότι η ισχύς του Νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του παρόντος, γιατί κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει.

Κύριε Υπουργέ, διαβάζοντας την αιτιολογική έκθεση του νέου Νόμου, είναι σαν να διαβάζεις την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4178/13 και η μοναδική καινοτομία που υπάρχει, είναι η αναφορά του όρου «ολιστικός» που σημαίνει ολοκληρωμένη προσέγγιση του ζητήματος, αλλά μόνο τέτοια  δεν είναι.

Πιστεύουμε ότι είναι μία προσπάθεια του Υπουργείου- διαχρονική είναι η αλήθεια- να δραπετεύσει από την επαχθή και απεχθή πραγματικότητα της αντιμετώπισης της αυθαίρετης δόμησης. Και για να το αντιμετωπίσει συστήνει νέες επιτροπές. Είναι προφανές ότι και αυτή η Κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να προβεί στην κατεδάφιση κανενός αυθαίρετου.

Επίσης, στην αιτιολογική έκθεση μεταξύ άλλων διαβάζουμε «… φαινόμενα διαφθοράς που καταγράφονται από πορίσματα των Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης…». Με αυτή τη φράση πιστεύουμε ότι  στοχοποιούνται συλλήβδην οι Δημόσιοι Υπάλληλοι για την καθυστέρηση και τη διαφθορά και αυτό είναι κάτι που δεν δεχόμαστε. Δεν αρνούμαστε τα φαινόμενα παραβατικότητας, είναι όμως άδικες οι γενικές αναφορές. Άλλωστε μη ξεχνάμε ότι για τα φαινόμενα διαφθοράς απαιτούνται δύο. Ζητάμε λοιπόν τη διαγραφή της παραπάνω αναφοράς.

Αναλυτικότερα για το Νόμο:

Από το άρθρο 1~20 συστήνονται νέες επιτροπές και διευθύνσεις και δεν λαμβάνονται υπ’ όψη οι υφιστάμενες δομές οι οποίες ασκούν τις αρμοδιότητες των υπό ίδρυση Διευθύνσεων. Θα επικρατήσει διοικητική αρρυθμία με τις αλληλοεπικαλύψεις για όλο το χρονικό διάστημα που θα είναι προς δημιουργία τα νέα οργανόγραμματα. Παράλληλα δημιουργούνται νέες Διευθύνσεις τη στιγμή που τα ΣΥΠΟΘΑ σε όλη τη χώρα είναι υποστελεχωμένα.

Η δημιουργία των νέων Διευθύνσεων απαιτεί προσλήψεις. Με τους μετριοπαθέστερους υπολογισμούς και με την προϋπόθεση της τέλειας αξιοποίησης του υπάρχοντος προσωπικού, απαιτούνται 500 νέες προσλήψεις.

Για τον λόγο αυτό θεωρούμε ότι για τον ορθότερο και αποτελεσματικότερο σχεδιασμό των εν λόγω Υπηρεσιών θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα δεδομένα διότι- όπως έχει αποδειχθεί- η αποσπασματική επίλυση ζητημάτων ενδέχεται να δημιουργήσει πολλά περισσότερα προβλήματα από όσα επιδιώκει να λύσει.

Τέτοια περίπτωση είναι και η προσπάθεια αποσυμφόρησης των ΥΔΟΜ με τον διαχωρισμό των οικοδομικών αδειών σε 3 κατηγορίες. Δυστυχώς, η προαιρετική προέγκριση και συγχρόνως ο έλεγχος του 30% των αδειών 6 μήνες μετά την έναρξη των εργασιών με τυχόν  αναστολή της άδειας, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα στις ΥΔΟΜ και ενστάσεις με τους  ιδιοκτήτες αλλά και τους μηχανικούς που θα μεταφερθούν στις Δημόσιες Υπηρεσίες.

Ο νόμος είναι αδύνατον να εφαρμοσθεί  αν δεν γίνουν προσλήψεις. Θα γίνουν, παρά τη μνημονιακή δέσμευση;

Τέλος, θα κρίνουμε και 2 άρθρα ως ιδιοκτήτες κατοικίας  και παρατηρούμε ότι το Νομοσχέδιο δεν αποκαθιστά σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ της Πολιτείας και των  πολιτών αλλά αντίθετα τις ναρκοθέτει  για άλλη μια φορά.

Άρθρο 55:

Για την καθιέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας  κτηρίου που είναι ορθό και απαραίτητο μέτρο, τα  ακίνητα χωρίζονται σε 2 κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία είναι τα Δημόσια κτίρια και τα μεγάλης επιφάνειας ακίνητα  και στη δεύτερη οι μικροϊδιοκτησίες δηλαδή οι κατοικίες μας. Μετά τη δημοσίευση του Νόμου, ο ιδιοκτήτης κατοικίας υποχρεούται να προβεί σε άμεση ανάρτηση ηλεκτρονικής ταυτότητας  με αδιευκρίνιστο κόστος, ενώ το Δημόσιο ή ο ιδιοκτήτης π.χ. ποδοσφαιρικού γηπέδου έχει περιθώριο πέντε χρόνων.  Γιατί; Ποιος είναι ο λόγος αυτής της διάκρισης; Κατά τη γνώμη μας πρέπει και ο χρόνος για τα ακίνητα της πρώτης κατηγορίας να συντομευθεί.

Άρθρο 99:

Είναι αδιανόητο ιδιοκτήτης, ο οποίος προέβη σε έξοδα για ρύθμιση ακινήτου του σύμφωνα με τον Ν.4178/13, σε περιπτώσεις που  απαιτείτο μόνο σύνταξη δελτίου δομικής τρωτότητας, να καλείται από την πολιτεία να ξαναπληρώσει αναδρομικά για υποχρεωτική σύνταξη στατικής μελέτης βάσει του νέου Νόμου.

Print Friendly, PDF & Email