10.7 C
Athens
Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, 2024

Έγκλημα στα Τέμπη | Μονταζιέρα στις συνομιλίες του σταθμάρχη – μηχανοδηγού μοιραίου intercity;

Πρόσφατα

O δημοσιογράφος Βασίλης Γ. Λαμπρόπουλος, σε αποκλειστικό του ρεπορτάζ στο «Βήμα», υπό τον τίτλο «Η μονταζιέρα στα Τέμπη ρίχνει νέες σκιές στην τραγωδία» αποκαλύπτει τη συρραφή δύο συνομιλιών από τη νύχτα του δυστυχήματος – Ο πιθανός σκοπός της αλλοίωσης και η διάψευση στελέχους του ΟΣΕ για την παραλαβή του ηχητικού υλικού.

– «Βασίλη, φεύγω;».

– «Φεύγεις, φεύγεις».

Αλλοίωση συνομιλιών του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς στη Λάρισα, που «ξεριζώθηκαν» παράνομα από το σύστημα καταγραφών επικοινωνιών του ΟΣΕ, λίγες μόλις ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη, αποκαλύπτει σήμερα «Το Βήμα», μέσω της ανάλυσης των συγκεκριμένων τεσσάρων λέξεων του επίμαχου διαλόγου τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ζητώντας απαντήσεις. Ενα μοντάζ που αναδείκνυε μόνο το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας.

Όπως προκύπτει από νεότερα έγγραφα των Εγκληματολογικών Εργαστηρίων της ΕΛ.ΑΣ., που παρουσιάζει το «Βήμα», η υπόδειξη του σταθμάρχη για αναχώρηση τρένου προς την υποτιθέμενη «λάθος πορεία» δεν αφορούσε τη μοιραία αμαξοστοιχία – όπως παρουσιάστηκε την 1η Μαρτίου σε μονταρισμένο ηχητικό ντοκουμέντο – αλλά εκείνη τοπικού συρμού που κινήθηκε κανονικά!

Δηλαδή επρόκειτο για συρραφή συνομιλιών του σταθμάρχη με δυο διαφορετικά τρένα.

Η μονταζιέρα που φαίνεται ότι λειτούργησε αμέσως μετά το τραγικό συμβάν και αποτελεί δείγμα της σπουδής να προβληθεί μόνο η θεωρία του υπαρκτού ανθρώπινου λάθους:

α) «ενώνει» δύο διαφορετικές συζητήσεις του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς, ενώ β) εξαφανίζει το αμέσως προηγούμενο σημείο του διαλόγου, όπου ο σταθμάρχης της Λάρισας αποκαλεί τον μηχανοδηγό που συνομιλεί «Σωτήρη» (πρόκειται για τον μηχανοδηγό τοπικού τρένου, κ. Σωτήρη Αδάμου). Η αναφορά αυτή αποδείκνυε ότι δεν πρόκειται για τον οδηγό του Intercity, Γιώργο Κουτσούμπα, που σκοτώθηκε κι αυτός στα Τέμπη.

Τα καίρια ερωτήματα

Με βάση τα νέα έγγραφα και τις μαρτυρίες που παρουσιάζει ο Β. Λαμπρόπουλος, δημιουργούνται πρόσθετα ερωτήματα για παράνομες αφαιρέσεις υλικού, αλλοίωση δεδομένων, προσπάθεια υποβάθμισης του «σωτήριου» συστήματος ETCS κ.λπ. Και δημιουργούνται εύλογες απορίες αν όλα αυτά έγιναν για να συσκοτισθούν σημεία της τραγωδίας και να υπάρξει απόσειση των πολιτικών ευθυνών.

Ένα βασικό αρχικό σημείο ενδιαφέροντος λοιπόν είναι: Πώς ανασύρθηκαν και δημοσιοποιήθηκαν (μονταρισμένα) τα ηχητικά αρχεία με τις συνομιλίες του σταθμάρχη της Λάρισας, μόλις λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση των τρένων; Με κύριο ζητούμενο: Ποιος αφαίρεσε βιαστικά τις εν λόγω μαγνητοφωνήσεις από το σύστημα καταγραφών του ΟΣΕ που είναι ελεγχόμενης πρόσβασης; Με προφανές βασικό μέλημα να εστιασθεί το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης μόνο στο πρόσωπο του σιδηροδρομικού κι όχι στην έλλειψη των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Σημειώνεται ότι αυτά τα αρχεία εμφανίζεται ότι παρελήφθησαν επισήμως από την ΕΛ.ΑΣ. και τις δικαστικές αρχές στις 3 Μαρτίου 2023 και μέχρι τότε ουδείς θα έπρεπε να τα είχε.

Υψηλόβαθμο στέλεχος του ΟΣΕ είχε αναφέρει στην Εξεταστική της Βουλής ότι «ήμουν εγώ αυτός που λίγες ώρες μετά το δυστύχημα φώναξα την Αστυνομία και πήγα με εξουσιοδοτημένο άτομο, γιατί, ξέρετε, τις καταγραφές δεν μπορεί να τις πάρει όποιος να ‘ναι» (κρατούνται σε χώρο του ΟΣΕ σε Λάρισα και Αθήνα). Προσθέτοντας ότι «αυτός που μπαίνει έχει εξουσιοδότηση από τον Οργανισμό, μπαίνει με κωδικό, τα καταγράφει με στικάκια και φαίνεται ποιος μπήκε και τι κατέγραψε».

Όμως αυτός ο ισχυρισμός φαίνεται να διαψεύδεται πλήρως από νέες αναφορές στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. Τα στελέχη αυτά τόνισαν μιλώντας στο «Βήμα» προ δύο 24ώρων ότι «το στικάκι με τις ηχητικές συνομιλίες δεν παρελήφθη από αστυνομικό που επισκέφθηκε το σύστημα καταγραφών του σταθμού Λαρίσης με εξουσιοδοτημένο υπάλληλο και με το υψηλόβαθμο στέλεχος του ΟΣΕ, όπως έχει ειπωθεί στη Βουλή. Παραδόθηκε στην έδρα της Αστυνομίας τρεις ημέρες αργότερα (σ.σ. στις 2 μ.μ. της 3ης Μαρτίου 2023) από υπάλληλο του σιδηροδρόμου». Οπως προκύπτει από σχετικό έγγραφο, ο συγκεκριμένος υπάλληλος είναι ο Ν.Κ. που εργάζεται στη Διεύθυνση Συντήρησης Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ.

Κι αυτή ακριβώς η προαναφερθείσα – διαψευσθείσα – αναφορά στη Βουλή του στελέχους του ΟΣΕ αναδεικνύει τα περιθώρια λαθροχειρίας. Καθώς οι «εισβολείς» στο σύστημα καταγραφών του ΟΣΕ φαίνεται ότι παρέδωσαν τους μαγνητοφωνημένους διαλόγους σε όσους ανέλαβαν την επικοινωνιακή διαχείριση του συμβάντος. Ηδη στέλεχος του ΟΣΕ έχει υποστηρίξει, μιλώντας στο «Βήμα», ότι είχε πάρει και ο ίδιος προσωπικά – προφανώς παρατύπως – στικάκι με τις ηχογραφημένες συνομιλίες, πολλαπλασιάζοντας και τα ερωτήματα.

Η αλλοίωση του διαλόγου

Εξαιρετικά σημαντικά θεωρούνται κατά συνέπεια και τα ίχνη μοντάζ των δεδομένων που έκαναν οι άγνωστοι παραλήπτες τού παρανόμως αφαιρεθέντος ηχητικού υλικού.

Το μεσημέρι της 1ης Μαρτίου εμφανίζεται ο διάλογος που φέρεται να έδειχνε εμφατικά τις διαδοχικά λανθασμένες εντολές του σταθμάρχη.

ΑΝΔΡΑΣ: Η Λάρισα ακούει.

ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως είσοδο, φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.

ΑΝΔΡΑΣ: Βασίλη, φεύγω;

ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Φεύγεις, φεύγεις.

Από έγγραφο των Εγκληματολογικών Εργαστηρίων προκύπτει ότι αυτές οι τέσσερις φράσεις είναι συρραφή δύο διαδοχικών συζητήσεων του σταθμάρχη (ηχητικά αρχεία «CH103e3» και «Ch103e4») με δύο μηχανοδηγούς και όχι έναν. Η πρώτη πράγματι με τον μηχανοδηγό της μοιραίας αμαξοστοιχίας αλλά η δεύτερη με σιδηροδρομικό που δεν είχε σχέση με το συμβάν.

Η απόσυρση

Ακόμη δείγμα μεθοδεύσεων είναι η εσπευσμένη «απόσυρση» στις 4 Μαρτίου των βαγονιών των δύο συρμών (ακολούθησε και το μπάζωμα του χώρου) που αποδίδεται πλέον σε προσπάθεια εξαΰλωσης – για λόγους επικοινωνιακούς – του σκηνικού της τραγωδίας με τα συντρίμμια των τρένων. Διότι έπρεπε να μείνουν επί τόπου για να μη χαθούν στοιχεία στις έρευνες των εμπειρογνωμόνων ενώ με την εκχέρσωση της περιοχής, χάθηκαν και υπολείμματα σορών. Αρχικά υπήρξαν αναφορές πολιτικών προσώπων ότι αυτό έγινε μετά από εντολές της Πυροσβεστικής ή της ΕΛ.ΑΣ., κάτι ωστόσο που διαψεύδεται και από νεότερες δηλώσεις. Στελέχη της Πυροσβεστικής ανέφεραν προ διημέρου στην εφημερίδα μας ότι «εμείς μείναμε στο σημείο της τραγωδίας μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής 3 Μαρτίου – 72 ώρες μετά το τραγικό συμβάν, όπως επιβάλει ο νόμος. Δεν είχαμε καμιά σχέση με την απόσυρση και εξαφάνιση των βαγονιών, που άρχισε εν αγνοία μας την επόμενη ημέρα, και με το μπάζωμα που ακολούθησε».

Υποβάθμιση του ECTS

Τέλος, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν οι πρόσφατες δηλώσεις στελεχών του ΟΣΕ (ορισμένα είχαν υποστηρίξει τη θεωρία για εντολή απόσυρσης των βαγονιών από την ΕΛ.ΑΣ. ή για τις διαψευδόμενες διαδικασίες απόκτησης των ηχογραφημένων συνομιλιών) για την «περιορισμένη αξία» του ηλεκτρονικού συστήματος ECTS αποτροπής συγκρούσεων που λόγω καθυστέρησης της σύμβασης 717 δεν είχε εγκατασταθεί. Οπως ανέφεραν την περασμένη Πέμπτη σε ΜΜΕ, «αν ο σταθμάρχης δεν κάνει χάραξη της διαδρομής – όπως συνέβη στην τραγωδία των Τεμπών – τότε τα ηλεκτρονικά συστήματα προειδοποίησης δεν μπορούν να λειτουργήσουν».

Κάτι που διαψεύδεται επίσης κατηγορηματικά από τεχνικούς και πραγματογνώμονες οι οποίοι επισήμαναν ότι «ο ηλεκτρονικός συναγερμός, αν υπήρχε το σύστημα τηλεδιοίκησης, θα χτυπούσε σε κάθε περίπτωση εν όψει σύγκρουσης τρένων».

Ο Β. Λαμπρόπουλος στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega (23/3) για την αποκάλυψή του

Απάντηση κυβερνητικού εκπροσώπου

Για σενάρια συνωμοσίας περί την τραγωδία των Τεμπών έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, σχολιάζοντας το δημοσίευμα. «Το σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας “Το ΒΗΜΑ της Κυριακής” αποτελεί δημοσιογραφική κηλίδα στην ιστορική πορεία της, καθώς προβάλλει σενάρια συνωμοσίας γύρω από τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών, που πληγώνει όλους τους Έλληνες», αναφέρει αρχικά ο κ. Μαρινάκης.

Και συνεχίζει: «Θα περίμενε κανείς από ένα έγκριτο έντυπο να μην καλλιεργεί ανυπόστατες θεωρίες περί “μονταζιέρας” προκειμένου να αναδειχθεί, υποτίθεται, ο ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα στο τραγικό δυστύχημα. Γιατί ο ρόλος αυτός είναι, δυστυχώς, προφανής και έχει αποδειχθεί από όλα τα έως τώρα στοιχεία. Μαζί, βεβαίως, με μία σειρά και από άλλες πτυχές, τις οποίες ερευνά η δικαιοσύνη.

Άλλωστε, αν διαβάσει κανείς με προσοχή το ρεπορτάζ, αντιλαμβάνεται ότι και η ίδια η εφημερίδα ουσιαστικά παραδέχεται όχι μόνο ότι δεν υπήρξε καμία προσπάθεια συγκάλυψης, όπως ο παραπλανητικός τίτλος αφήνει να εννοηθεί. Αλλά ότι, αντιθέτως, η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας έχει διαβιβάσει ακέραιο το σύνολο των ηχητικών καταγραφών του ΟΣΕ στις ανακριτικές αρχές ώστε να διεξάγουν με αποτελεσματικό τρόπο την έρευνα τους για την αναζήτηση της αλήθειας».

«Σε τέτοιες στιγμές απαιτείται από όλους σεβασμός στην αλήθεια, ειλικρίνεια στο πένθος και εμπιστοσύνη στην ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Δεν έχουν θέση θεωρίες συνωμοσίας, δηλητηριώδεις φήμες και εύκολοι εντυπωσιασμοί. Και σε αυτήν την προσπάθεια σοβαρή ευθύνη έχουν και τα μέσα ενημέρωσης», καταλήγει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Απάντηση ΕΛ.ΑΣ.

Απαντώντας στο δημοσίευμα, το Αρχηγείο της Αστυνομίας δημοσιοποίησε ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών, στο οποίο αναφέρονται τα παρακάτω:

«1. Από το αρχείο που τηρείται στην Υπηρεσία μας προκύπτει ότι με το υπ΄ αριθ. 90111942 έγγραφο από 2-3-2023 απεστάλησαν ηλεκτρονικά αρχεία με καταγραφές συνομιλιών που αφορούν το Ραδιοτηλέφωνο, το Σύστημα GSM-R και της σταθερής τηλεφωνικής γραμμής του Σ.Σ Λάρισας, εντός φορητής συσκευής αποθήκευσης (USB), από τη Διεύθυνση Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας. Eν συνεχεία προσκομίστηκαν στην προαναφερθείσα αστυνομική Υπηρεσία στις 3-3-2023 και κατασχέθηκαν στις 4-3-2023. Ακολούθως απεστάλησαν στην Υπηρεσία μας με την υπ΄ αριθ. 1019/21/1-ρια, από 14-3-2023 αναφορά, κατ΄ εκτέλεση της από 9-3-2023 παραγγελίας του Γ Ανακριτικού Τμήματος του Πρωτοδικείου Λάρισας.

2. Από την Υπηρεσία μας συντάχθηκε η υπ’ αριθ. 3022/21/8623-α΄από 22-3-2023 έκθεση εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης στην οποία εξήχθησαν εκατοντάδες αρχεία συνοδευόμενα με τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά όπως ημερομηνία δημιουργίας, τροποποίησης, μέγεθος και αλφαριθμητικής τους ταυτότητας κ.α.. Σημειώνεται ότι, μεταξύ αυτών των αρχείων, εμπεριέχονται τα ηχητικά αρχεία διαμόρφωσης (.wav) με ονομασίες CH1_000003e3_443.wav και CH1_000003e4_443.wav. Τα εν λόγω αρχεία αποθηκεύτηκαν σε ψηφιακό μέσο σε μορφή παραρτημάτων που συνόδευε τη σχετική έκθεση.

3. Για την εν λόγω υπόθεση έχουν πραγματοποιηθεί και έτερες εκθέσεις εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης, κατόπιν σχετικών παραγγελιών.

4. Σημειώνεται ότι από την Υπηρεσία μας δεν πραγματοποιήθηκε απομαγνητοφώνηση για την εν λόγω υπόθεση».

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις