🗿 Μαρία Ράντου. Με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, επιτρέπεται στα Μέσα Μεταφοράς και στα ΚΤΕΛ να αρνούνται την επιβίβαση σε ΑμεΑ, σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό για τα Δικαιώματα Επιβατών, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Όπως αναφέρει, επιτρέπεται η άρνηση κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων καθώς και η άρνηση επιβίβασης σε άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση που αυτό δεν είναι ασφαλές και λειτουργικά εφικτό.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η εν λόγω απόφαση πάρθηκε «προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών ή χώρων αφετηρίας».
Αντίστοιχα για τα ΚΤΕΛ προβλέπεται ότι «οι εκδότες εισιτηρίων των ΚΤΕΛ και αυτοί επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση, να αρνηθούν την κράτηση, έκδοση ή παροχή κατ’ άλλο τρόπο εισιτηρίου ή την επιβίβαση σε άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας».
Η κουλτούρα συμπερίληψης, λοιπόν, στην Ελλάδα 2.0 έχει ως εξής: αποκλείουμε με υπουργικές αποφάσεις ΑμεΑ από οποιαδήποτε δραστηριότητα, προκειμένουν να εξασφαλίσουμε την ασφάλεια τους. Στην πραγματικότητα βέβαια αυτό που θέλει να πει το υπουργείο, αλλά το αποφεύγει γιατί δεν είναι πολιτικά ορθό, είναι ότι αδιαφορεί πλήρως για άτομα με αναπηρίες, διότι αυτά χρειάζονται ειδικές υποδομές, προκειμένου να διευκολυνθεί η ζωή τους σε αυτόν τον επίγειο παράδεισο που ονομάζεται Ελλάδα, τις οποίες όμως αρνείται πεισματικά να τους παρέχει, διότι κοστίζουν και δεν είναι καιρός για ανοίγματα.
Τα Μέσα Μεταφοράς, αλλά και τα ΚΤΕΛ, δεν είναι ούτως ή άλλως εύκολα προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρία, επομένως γιατί να σκάσουμε; Άμα δημιουργεί πρόβλημα εκείνος που μετακινηνείται με αναπηρικό καροτσάκι και πρέπει ο οδηγός του αστικού να κατέβει από το λεωφορείο στην μέση της Πανεπιστημίου, για να τον βοηθήσει, θα καθυστερήσουν τα δρομολόγια, τα οποία είναι ήδη λειψά, θα παραπονιέται ο κόσμος και θα δημιουργηθεί ακόμα μεγαλύτερο θέμα. Οπότε, ας κάτσουν τα ΑΜΕΑ σπίτι τους, να χει και το υπουργείο Μεταφορών το κεφάλι του ήσυχο. Πως θα λύσουμε τα προβλήματα μας; Δημιουργώντας, προφανώς, έναν σύγχρονο Καιάδα.
Η μη συμμόρφωση των ιδιωτικών εταιρειών και της δημόσιας συγκοινωνίας στις διεθνείς απαιτήσεις που αφορούν την κίνηση των ΑΜΕΑ δεν είναι κάτι καινούργιο, ωστόσο με αυτή την απόφαση νομιμοποιείται, κανονικοποιείται και εδραιώνεται.
Το υπουργείο Μεταφορών θέτει στο περιθώριο, με τον πιο θρασύ τρόπο, τα άτομα με αναπηρία και παραδέχεται ότι δεν θέλει να κάνει τίποτα για να εξασφαλίσει ίσα δικαιώματα σε όλους. Εν έτει 2024.