Από τη Σταυρούλα Πουλημένη ● Πηγή: Alterthess
Mεγάλη νίκη για την πόλη του Βόλου χαρακτηρίζει το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ) και η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας (ΠΠΜ) την απόφαση του ΣτΕ (1111/2023) που δέχθηκε προσφυγή τους σχετικά με την καύση σκουπιδιών από την ΑΓΕΤ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν, η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου ακυρώνει, εν μέρει, τις Αποφάσεις των Υπουργών Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλου (9999/24-02-2017) με την οποία επιτράπηκε η θαλάσσια μεταφορά σκουπιδιών στην ΑΓΕΤ με 1-2 πλοία το μήνα και Κώστα Σκρέκα (35842/2058/ 29.4.2021) η οποία αύξησε τα πλοία σε 4-5 το μήνα.
Με την Απόφαση του ΣτΕ απαγορεύεται η μεταφορά σκουπιδιών με πλοία δια θαλάσσης και η αύξηση του οργανικού άνθρακα (TOC) από 10 mg/Nm3 σε 40 mg/Nm3. Επιπλέον το ΣτΕ θεωρεί ότι η λήψη τόσο σοβαρών Αποφάσεων, με τροποποιήσεις προηγουμένων, δεν επιτρέπεται, ενώ επιβάλλεται να προηγείται διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους.
Στην Απόφαση 1111/2023 του ΣτΕ αναφέρεται, ανάμεσα σε άλλα το εξής, συμπερασματικά:
«28. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, μετά την απόρριψη των λόγων, οι οποίοι κρίθηκαν ως απορριπτέοι, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή και οι προσβαλλόμενες αποφάσεις να ακυρωθούν ως προς τους όρους 1.2.3 (τετραπλασιασμός οριακής τιμής εκπομπής TOC) και 4.4.38 (διακίνηση των δευτερογενών καυσίμων με πλοία προς τις λιμενικές εγκαταστάσεις της εταιρείας με συχνότητα 1-2 το μήνα κατά την ΑΕΠΟ του έτους 2017 και 4-5 φορές το μήνα κατά την ΑΕΠΟ του έτους 2021) για τους λόγους που αναφέρονται στις σκέψεις 19 και 23 της παρούσας και ανάγονται στην ανεπάρκεια της αιτιολογίας της κρίσης της Διοικήσεως περί του μη ουσιώδους της θεσπίσεως και τροποποιήσεως των ως άνω όρων κατά τροποποίηση της 184437/10.1.2014 ΑΕΠΟ. Η δε παρέμβαση πρέπει να απορριφθεί.»
«Η Απόφαση αυτή του ΣτΕ είναι καρπός των αγώνων του Βολιώτικου λαού, των φορέων του και της επιστημονικής κοινότητας, που με τις αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις, τις μελέτες και τη συνεργασία τους ανέδειξαν το σοβαρό πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της πόλης του Βόλου» τονίζουν το ΠΑΝΔΟΙΚΟΙ και η ΠΠΜ και ευχαριστούν τους νομικούς τους συμβούλους Δήμο και Γιώργο Νικόπουλο, όχι μόνο γιατί με την επιστημονική τους πληρότητα καταφέραμε μια σημαντική νίκη της πόλης του Βόλου στο ΣτΕ αλλά και για τη συνολική τους βοήθεια και προσφορά στην όλη διαδικασία της προσφυγής.
Δηλώνουν ακόμη ότι, «αυτό που έκαναν οι οργανώσεις μας, με τις μικρές τους δυνάμεις, δεν έκανε η Δημοτική Αρχή του κ. Μπέου αλλά και η Περιφερειακή Αρχή του κ. Αγοραστού, οι οποίες, μάλλον ευνόησαν την ΑΓΕΤ, αφού δεν αντέδρασαν με το κύρος και τη δύναμη που διαθέτουν στο δράμα που ζει η πόλη του Βόλου από τη ρύπανση της ατμόσφαιρας. Από σήμερα τέρμα τα πλοία του θανάτου που κάθε λίγο και λιγάκι ξεφορτώνουν σκουπίδια στην ΑΓΕΤ».
«Καμία νίκη δεν χαρίζεται. Οι πολίτες του Βόλου πρέπει να ξέρουν ότι ο αγώνας συνεχίζεται γιατί ο εχθρός καιροφυλαχτεί και προβλέπουμε ότι θα επανέλθει» καταλήγουν.
Στ. Λημνιός: Ο αγώνας ενάντια στην καύση σκουπιδιών συνεχίζεται
Ο Στέλιος Λημνιός, μέλος της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας Μαγνησίας είναι ένας από τους τρεις κατοίκους του Βόλου (μαζί με την Φαίη Τζανετουλάκου, και τον Γιώργο Λέτσιο) που έχουν δεχθεί μήνυση από την ΑΓΕΤ-LAFARGE HOLCIM, επειδή τον Ιούλιο του 2019 εξέφρασαν την διαμαρτυρία τους σταματώντας συμβολικά φορτηγό από δρομολόγιο του πλοίου «FIONA» που κουβαλούσε φορτίο με εισαγόμενα σκουπίδια από την Ισπανία. Ο κάτοικος του Βόλου μιλώντας στο alterthess σχολιάζει τη σημασία της απόφασης του ΣτΕ δηλώνοντας ότι ο αγώνας ενάντια στην καύση συνεχίζεται ακόμη πιο δυναμικά.
«Ως Πρωτοβουλία Μαγνησίας προσβάλαμε το 2017 την ΑΕΠΟ του τότε υπουργού Σ. Φάμελλου. Δυστυχώς λόγω καθυστερήσεων και του κορονοϊού η προσφυγή μας καθυστέρησε να εκδικαστεί. Εντωμεταξύ ο υπουργός Περιβάλλοντος Κ.Σκρέκας αύξησε στη συνέχεια τα πλοία, δηλαδή τη ποσότητα των σκουπιδιών που επιτρεπόταν να εισέλθουν στον Παγασητικό. Προσφύγαμε και ενάντια στην ΑΕΠΟ του Κωνσταντίνου Σκρέκα και οι προσφυγές συνεκδικάστηκαν τον Σεπτέμβριο του 2021» αναφέρει συγκεκριμένα.
Η απόφαση, σύμφωνα με τον ίδιο, αναγνωρίζει την επικινδυνότητα του φορτίου σκουπιδιών που μεταφέρεται μέσω του Παγασητικού καθώς και ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για το αν αντέχει αυτή την επιβάρυνση το οικοσύστημα ενός κλειστού κόλπου.
Ο κ. Λημνιός προσθέτει ότι η απόφαση του ΣτΕ απαγορεύει και τον τετραπλασιασμό της οριακής τιμής εκπομπής οργανικού άνθρακα (TOC) που ενέκρινε ο τότε υπουργός Σ. Φάμελλος μετά από αίτημα της ΑΓΕΤ, κατά παράβαση της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Η αύξηση του ορίου κρίθηκε, όπως είπε, παράνομη καθώς αλλοιώνει το ισοζύγιο περιβαλλοντικής ισορροπίας.
Ο κ. Λημνιός σημειώνει ακόμη ότι στην προσφυγή συμπεριλαμβάνονταν και άλλες διεκδικήσεις των περιβαλλοντικών συλλογικοτήτων που αφορούν παραβιάσεις ουσιωδών προβλέψεων της ευρωπαϊκής οδηγίας του 2010 σχετικά με την μελέτη διασποράς ρύπων και την αύξηση του ύψους της καμινάδας της τσιμεντοβιομηχανίας έτσι ώστε οι ρύποι να διαχέονται έξω από το ανθρωπογενές περιβάλλον. Σύμφωνα με την προσφυγή των κατοίκων, οι προβλέψεις αυτές δεν ενσωματώνονται στην ελληνική νομοθεσία. «Για το σκέλος αυτό της προσφυγής η απόφαση του ΣτΕ αναφέρει ότι οι προβλέψεις καλύπτονται από τις βέλτιστες τεχνικές που εξελίσσονται, απαντά αόριστα, ωστόσο θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια» δηλώνει ο κ. Λημνιός
«Ο αγώνας ενάντια στην καύση σκουπιδιών και κυρίως σε κατοικημένες περιοχές όπως στον Βόλο και τη Θεσσαλονίκη, συνεχίζεται καθώς είμαστε σίγουροι-ες ότι η ΑΓΕΤ και το ΤΙΤΑΝ θα βρουν τρόπο να φέρνουν τα σκουπίδια με άλλον τρόπο (π.χ. οδικώς)» συνεχίζει ο κάτοικος του Βόλου. Εξάλλου, όπως υπενθυμίζει, τα σκουπίδια που αποστέλλονται κυρίως από την Ιταλία επιδοτούνται με τις τσιμεντοβιομηχανίες να λαμβάνουν εκατομμύρια. Αυτό αποτελεί για αυτές ισχυρό κίνητρο καθώς λαμβάνουν το λεγόμενο gate fee.
Όσον αφορά τη μήνυση εναντίον του και άλλων δύο κατοίκων από την ΑΓΕΤ που εκδικάζεται στις 19 Οκτωβρίου ανέφερε ότι «εμείς σταματήσαμε φορτίο με ραδιενεργά απόβλητα ζητώντας να κάνουν μετρήσεις, αίτημα που αγνόησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες. Το αρμόδιο Υπουργείο παραδέχτηκε ότι το εν λόγω πλοίο σταμάτησε σε λιμάνι της Ισπανίας χωρίς όμως να δίνει πληροφορίες για την επικινδυνότητά του. Εμείς είχαμε πληροφορίες ότι επρόκειτο για ραδιενεργά απόβλητα γύψου, απωθημένα στην ισπανική ύπαιθρο προσπάθησαν να τα ξεφορτωθούν εδώ» Καταλήγει λέγοντας ότι «η απόφαση του ΣτΕ εκτιμούμε ότι θα λειτουργήσει θετικά και ως προς την μήνυση που έχουν δεχτεί καθώς αποδεικνύεται ότι δρούσαμε για να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον ως υπερασπιστές του περιβάλλοντος».