29.9 C
Athens
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024

Διαμέσου της αναγεννητικής γεωργίας το μέλλον του πρωτογενούς τομέα εκτιμά η Bayer

Πρόσφατα

Πάνω σε τρεις άξονες στηρίζεται η νέα στρατηγική της Bayer για το μελλοντικό παραγωγικό μοντέλο στον πρωτογενή τομέα, η οποία παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά της εταιρίας στο Μανχάιμ της Γερμανίας, παρουσία δημοσιογράφων από όλη την Ευρώπη | Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Θ. Παπακώστας

Το εν λόγω μοντέλο που αναμένεται να κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια έχει ως βάση την αναγεννητική γεωργία, με την εταιρία να στοχεύει στην αγορά των αγροτικών εφοδίων και υπηρεσιών, η οποία σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να φτάσει τα 200 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, από τα 100 δισ. ευρώ από στα οποία βρίσκεται τώρα.

Η αναγεννητική γεωργία δεν εστιάζει μόνο στην διατήρηση των πόρων του εδάφους, αλλά «φροντίζει» σημαντικά την αποκατάσταση και τη βελτίωσή του, κάτι ιδιαιτέρως χρήσιμο εν μέσω της ολοένα και κλιμακούμενης κλιματικής κρίσης, τα αποτελέσματα της οποίας γίνονται ορατά ολοένα και πιο συχνά παντού στον πλανήτη.

Οι τρεις άξονες της νέας στρατηγικής είναι: Βελτιωμένοι σπόροι, φυτοπροστασία και ψηφιακές λύσεις, όλοι κάτω από τη «ομπρέλα» της αναγεννητικής γεωργίας, με τη νέα στρατηγική της γερμανικής εταιρίας να υπογραμμίζει ότι χρειάζεται μια ταυτόχρονη και εναρμονισμένη εφαρμογή και των τριών λύσεων.

Με την κλιματική αλλαγή να είναι ήδη εδώ το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Bayer AG και πρόεδρος του Crop Science Divison, Rodrigo Santos είπε ότι «χτυπά ήδη το εισόδημα των αγροτών». Σύμφωνα με τον ίδιο μέσα σε λίγα χρόνια ο πληθυσμός της γης θα έχει φτάσει 10 δις όποτε θα πρέπει να «έχουμε 50% πιο μεγάλη παραγωγή, σε 20% λιγότερη κατά κεφαλή γη. Πρέπει να παράγουμε περισσότερο και αυτοί που θα αντιμετωπίσουν τη πρόκληση είναι οι αγρότες. Η κλιματική αλλαγή χτυπά ήδη το εισόδημά τους» σημείωσε.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης μίλησαν αγρότες από την Κένυα, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ και την Αργεντινή. Όλοι συμφώνησαν ότι η κλιματική αλλαγή έχει κάνει ήδη την εμφάνισή της, οι επιπτώσεις είναι εδώ και χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια από όλους για την αντιμετώπισή της.

Όλοι ζήτησαν να υπάρξει διαμερισμός της πληροφορίας για καλύτερες πρακτικές στον γεωργικό τομέα, στάθηκαν στην αύξηση του κόστους παραγωγής των τελευταίων ετών και χαρακτήρισαν την υγεία του εδάφους μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν τα επόμενα χρόνια. 

Στη συνέχεια μίλησαν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (WTO) αλλά και την Παγκόσμια Τράπεζα.

Αναφέρθηκαν στην ανάγκη μετασχηματισμού του πρωτογενούς τομέα καθώς «η παγκοσμιοποίηση δεν γυρίζει πίσω» και επισήμαναν ότι σε ένα περιβάλλον που ολοένα και περισσότερες χώρες γίνονται εσωστρεφείς περιορίζοντας τις εξαγωγές τροφίμων θα «πρέπει να εστιάσουμε στην ανάπτυξη της αξιοπιστίας, η μια χώρα πρέπει να βασίζεται στην άλλη για την επισιτιστικής της ασφάλεια».

Στάθηκαν στην ανάγκη συνεργασίας του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα, προκειμένου να «φτάσει» η καινοτομία σε χώρες που την έχουν πραγματικά ανάγκη, και χαρακτήρισαν τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως μια λύση για να αλλάξουν προς το καλύτερο τα τωρινά δεδομένα.

Η κλιματική αλλαγή «σβήνει» το αγροτικό εισόδημα

Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρία, την τελευταία διετία οι αγρότες σε όλο τον κόσμο έχουν δει το εισόδημά τους να μειώνεται κατά 15,7% εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, ενώ ένας στους έξι θεωρεί ότι αυτή η απώλεια ανέρχεται σε 25%.

Μπορεί η κλιματική αλλαγή να δείχνει ήδη τα «δόντια» της σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, ωστόσο οι επαγγελματίες του πρωτογενή τομέα θεωρούν ότι πιο πιεστικές είναι οι βραχυπρόθεσμες προκλήσεις όπως είναι η οικονομική αβεβαιότητα και οι ανησυχίες για το κόστος παραγωγής.

Συγκεκριμένα, περισσότεροι από τους μισούς αγρότες (55%) τοποθετούν στην πρώτη θέση με τις προκλήσεις το κόστος των λιπασμάτων, ακολουθεί το ενεργειακό κόστος (47%), η αστάθεια τιμών και εισοδήματος (37%) και οι δαπάνες προστασίας των καλλιεργειών (36%).

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έρευνας «Farmer Voice», σύμφωνα με την οποία το 71% των αγροτών λέει ότι η κλιματική αλλαγή έχει ήδη μεγάλο αντίκτυπο στο αγρόκτημά τους και ακόμη περισσότερο ανησυχούν για τον αντίκτυπο που θα έχει στο μέλλον, το 73% έχει βιώσει αυξανόμενη πίεση παρασίτων και ασθενειών.

Επιπλέον, κατά μέσο όρο, οι αγρότες εκτιμούν ότι τα εισοδήματά τους μειώθηκαν κατά 15,7% λόγω της κλιματικής αλλαγής τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ ένας στους έξι αγρότες εντοπίζει ακόμη και απώλειες εισοδήματος άνω του 25% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Η εν λόγω έρευνα περιελάβανε συνεντεύξεις από 800 αγρότες σε Αυστραλία, Βραζιλία, Κίνα, Γερμανία, Ινδία, Κένυα, Ουκρανία και τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι αγρότες αναμένουν ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα συνεχιστούν. Το 76% από αυτούς ανησυχούν για τον αντίκτυπο που θα έχει η κλιματική αλλαγή στο αγρόκτημά τους, με τις μεγαλύτερες ανησυχίες να καταγράφονται σε Ινδία και Κένυα.

«Οι αγρότες βιώνουν ήδη τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα χωράφια τους, ενώ διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να βάλουμε τη φωνή τους στο επίκεντρο» δήλωσε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Bayer AG και πρόεδρος του Crop Science Divison, Rodrigo Santos προσθέτοντας ότι «Οι απώλειες που αναφέρονται στην έρευνα καθιστούν ξεκάθαρη την άμεση απειλή από την κλιματική αλλαγή για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια. Ενόψει του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού, τα αποτελέσματα πρέπει να είναι καταλύτης στις προσπάθειες να γίνει η γεωργία αναγεννητική».

«Αγκάθι» οι οικονομικές προκλήσεις

Μπορεί η κλιματική αλλαγή να είναι η μεγαλύτερη απειλή για το μέλλον, ωστόσο βραχυπρόθεσμα οι οικονομικές προκλήσεις είναι αυτές που ανησυχούν τους αγρότες.

Συγκεκριμένα, τα κύρια θέματα που απασχολούν τους γεωργούς για τα επόμενα τρία χρόνια είναι το κόστος των λιπασμάτων (55%), το κόστος στην ενέργεια (47%), η αστάθεια των τιμών και εισοδήματος (37%) και το κόστος προστασίας των καλλιεργειών (36%). Το 70% των Ουκρανών αγροτών χαρακτήρισε το κόστος των λιπασμάτων ως μια από τις τρεις κορυφαίες προκλήσεις, ενώ ένα 40% χαρακτήρισε τη γενική αναστάτωση λόγω του πολέμου ως κορυφαία πρόκληση. Σε ότι αφορά την κλιματική αλλαγή, το 77% των Ουκρανών δηλώνει ότι έχει ήδη επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη φάρμα τους.

Μέτρα για μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής

Όπως προκύπτει από την έρευνα, πάνω από 80% των ερωτηθέντων αγροτών έχουν λάβει ή σχεδιάζουν να λάβουν μέτρα που θα έχουν ως στόχο τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.

Συγκεκριμένα, οι κορυφαίοι τομείς εστίασης είναι η χρήση καλλιέργειες κάλυψης (43% ήδη το κάνει ή σκοπεύει να το κάνει), η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή βιοκαυσίμων (37%) και η χρήση καινοτόμων σπόρων για τη μείωση της χρήσης λιπασμάτων ή φυτοπροστασίας (33%).

Παράλληλα, κάθε αγρότης που ερωτήθηκε ισχυρίζεται ότι ήδη εφαρμόζει ή σχεδιάζει να εφαρμόσει μέτρα για να βοηθήσει τη βιοποικιλότητα. Πάνω από το ήμισυ (54%) δηλώνουν ότι εφαρμόζουν ήδη μέτρα για την προστασία των εντόμων, ή σκοπεύουν να το κάνουν μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

Πάνω από τους μισούς (53%) δηλώνουν ότι η πρόσβαση σε σπόρους με χαρακτηριστικά σχεδιασμένα για την καλύτερη αντιμετώπιση ακραίων καιρικών συνθηκών θα ωφελούσε περισσότερο τη φάρμα τους.

Ένας παρόμοιος αριθμός (50%) ζήτησε καλύτερη τεχνολογία προστασίας των καλλιεργειών, ενώ το 42% δήλωσε ότι η καλύτερη πρόσβαση σε τεχνολογία άρδευσης θα ωφελούσε τη γεωργική τους εκμετάλλευση.

Η Bayer εισέρχεται στην καλλιέργεια φράουλας

Παράλληλα η εταιρία ανακοίνωσε την επέκταση των δραστηριοτήτων της στην καλλιέργεια της φράουλας. Προς αυτή την κατεύθυνση προχώρησε το προηγούμενο διάστημα στην εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων φράουλας της NIAB που έχει έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο. Στόχος αυτής της κίνησης όπως τονίστηκε είναι να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών και του λιανεμπορίου για φράουλες υψηλής ποιότητας όλο το χρόνο. Πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη οπωροκηπευτική καλλιέργεια, με τις φράουλες να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 23% των πωλήσεων φρέσκων φρούτων. «Η είσοδος της Bayer στην αγορά της φράουλας, θα προσφέρει στους παραγωγούς γενετική υψηλής ποιότητας σε συνδυασμό με καινοτόμα προϊόντα φυτοπροστασίας και ψηφιακές λύσεις» τόνισαν στελέχη της εταιρίας.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις