Σχεδιασμός «στο πόδι» ή πλημμελής εκτέλεση πανάκριβων εργασιών;
Ένα «απρόβλεπτο συμβάν», που καταγράφηκε πριν από δέκα μέρες στα έργα κατασκευής της νέας γραμμής 4 του Μετρό, προκαλεί ανησυχία εν όψει των έντονων καιρικών φαινομένων που αναμένονται και στην Αττική, καθώς είχε ως αποτέλεσμα να χυθεί μεγάλη ποσότητα τσιμέντου στο κεντρικό αποχετευτικό δίκτυο που περνά κάτω από την οδό Ακαδημίας.
Το τσιμέντο προοριζόταν για την κατασκευή πασσάλων, οι οποίοι θα στηρίζουν το κεντρικό όρυγμα του σταθμού «Ακαδημία». Υπενθυμίζεται ότι ο σταθμός «Ακαδημία» θα βρίσκεται κάτω από τον πεζόδρομο της οδού Μασσαλίας, ανάμεσα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων και τη Νομική Σχολή, ενώ θα έχει έξοδο και πίσω από το κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών και θα επικοινωνεί με υπόγεια σήραγγα προς τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» της γραμμής 2.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τέλος της προπερασμένης εβδομάδας, μεταξύ 14ης και 15ης Σεπτεμβρίου, το συνεργείο που εκτελούσε τις εργασίες σκυροδέτησης έριχνε μπετόν για την κατασκευή των πασσάλων. Οταν όμως αφαιρέθηκε ο σωλήνας που χρησιμοποιείται ως «καλούπι», η στάθμη του τσιμέντου υποχώρησε. Οι μπετονιέρες άρχισαν να ξαναδουλεύουν για να χύσουν πρόσθετη ποσότητα τσιμέντου το οποίο, όμως, συνέχισε να χάνεται προς τα κάτω.
Η σκυροδέτηση σταμάτησε αναγκαστικά και οι τεχνικοί της κατασκευαστικής ΑΒΑΞ άρχισαν να ψάχνουν τι έχει συμβεί. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, διαπίστωσαν ότι ο όγκος του τσιμέντου είχε διαφύγει μέσα από φρεάτιο επίσκεψης που οδηγεί στο δίκτυο αποχέτευσης της οδού Ακαδημίας. Το φρεάτιο βρίσκεται μπροστά από το εργοτάξιο του υπό κατασκευή σταθμού στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της Ακαδημίας. Στο σημείο εκείνο συναντιούνται ο κεντρικός αποχετευτικός αγωγός που τρέχει κάτω από την Ακαδημίας με κατεύθυνση προς την οδό Ασκληπιού, με άλλον αγωγό αποχέτευσης που κατεβαίνει από την οδό Μασσαλίας.
Αυτός, όμως, ο δεύτερος αγωγός που εξυπηρετεί και τα όμβρια τα οποία κατεβαίνουν από την περιοχή του Κολωνακίου δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στο συγκεκριμένο σημείο, σύμφωνα με την κατασκευάστρια ΑΒΑΞ. Η εταιρεία διαμαρτυρήθηκε για το λάθος στην αποτύπωση των δικτύων αποχέτευσης-ομβρίων (παντορροϊκό σύστημα) προς την «Ελληνικό Μετρό» (πρώην Αττικό Μετρό), λέγοντας ότι πρόκειται για νέο αγωγό που κατασκευάστηκε από την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, η οποία εκτέλεσε τις πρόδρομες εργασίες στα σημεία όπου θα δημιουργηθούν οι 15 σταθμοί και τα φρεάτια εξαερισμού.
Πέρα όμως από τις ευθύνες και το ποιος θα πληρώσει τη «ζημιά», το σημαντικότερο θέμα αφορά την απομάκρυνση του τσιμέντου που κατέληξε στον αγωγό αποχέτευσης. Η κοινοπραξία ειδοποίησε την ΕΥΔΑΠ και ξεκίνησε μια προσπάθεια καθαρισμού και απόφραξης του αγωγού. Συνεργεία μπήκαν από άλλο φρεάτιο επίσκεψης σε χαμηλότερο σημείο του αγωγού και είδαν ότι το τσιμέντο δεν τον έχει φράξει ολοσχερώς, αλλά υπάρχει μικρή απορροή υδάτων. Ομως, το δίκτυο που περνά κάτω από την οδό Μασσαλίας είναι δεδομένο ότι συνδέεται και με σχάρες για την αποχέτευση ομβρίων υδάτων. Αυτό σημαίνει ότι με τη στένωση που έχει δημιουργηθεί υπάρχει κίνδυνος υπερχείλισης σε περίπτωση που εκδηλωθούν έντονα καιρικά φαινόμενα.
Δέκα μέρες μετά την καταγραφή της «αβαρίας», το πρόβλημα δεν έχει αποκατασταθεί και οι αρμόδιες υπηρεσίες ανταλλάσσουν επιστολές. Η κατασκευάστρια της γραμμής 4 του Μετρό έχει εγκαταστήσει σύστημα άντλησης υδάτων για την περίπτωση που εμφανιστεί κάποια πλημμύρα στο εργοτάξιο. Αυτό μπορεί να προστατεύσει το κατασκευαστικό έργο, αλλά παραμένει άγνωστο εάν με την άντληση θα αποφευχθούν τα προβλήματα σε περιοχές που βρίσκονται χαμηλότερα.
Πηγή: efsyn.gr/Άρης Χατζηστεφάνου
Καθυστέρηση ενός έτους
Η σύμβαση για την κατασκευή της γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου-Γουδή) υπογράφτηκε τον Ιούλιο του 2021 με την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM και προϋπολογισμό 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Καταγράφεται ήδη καθυστέρηση ενός έτους στην υλοποίηση του έργου, ενώ η κατασκευαστική έχει λάβει προκαταβολή 120 εκατ. και «μπόνους μη καθυστέρησης» 60 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα, δηλαδή σε 27 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, έχουν εκτελεσθεί εργασίες συνολικού ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ.