Τις τελευταίες μέρες διακινείται ένα ερωτηματολόγιο με πρωτοβουλία του Προϊστάμενου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας στη Χίο ώστε οι γονείς να κάνουν “αποτίμηση” του έργου του σχολείου.
Η επαφή του Συλλόγου Διδασκόντων με τους γονείς, είναι απολύτως απαραίτητη και όχι μόνο δεν υποκαθίσταται από ρηχά και απρόσωπα ερωτηματολόγια αλλά υποβαθμίζεται. Όλοι γνωρίσουν, και ο ίδιος ο Προϊστάμενος, ότι το κάθε σχολείο με τον Δ/ντή ή Δ/ντρια μαζί με τους εκπαιδευτικούς φροντίζουν τη συχνή ενημέρωση των γονέων, σε κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων, χωρίς άγχος και καταστροφικούς ανταγωνισμούς που είναι το τελευταίο που λείπει από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των μαθητών μας.
Ωστόσο, είναι φανερό ότι ένα τέτοιο ερωτηματολόγιο όχι μόνο δεν προάγει την καλοδεχούμενη συζήτηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά διαμορφώνει “πρότυπα” σχολεία ανταγωνισμού, κατηγοριοποιημένα σε “καλά” και “κακά”, με τον ανταγωνισμό να επεκτείνεται ανάμεσα και στους ίδιους τους μαθητές και με κίνδυνο σχολεία να κλείνουν ή να συγχωνεύονται.
Είναι φανερό ότι τέτοιου είδους ερωτηματολόγια πραγματικά ευτελίζουν την εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία, και οδηγούν από μια «άλλη πόρτα» στην πολιτική του να «χαρακτηρίζεται» το κάθε σχολείο και να συγκρίνεται με τα άλλα. Οδηγεί δηλαδή, στη διακηρυγμένη προσπάθεια της κατηγοριοποίησης των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Οδηγεί σε πρόχειρες και αντιεπιστημονικές εντυπώσεις, γι αυτό και η κοινοποίησή του είναι αυθαίρετη και απαράδεκτη.
Τέτοια διαφοροποιημένα σχολεία μόνο εις βάρος των παιδιών θα λειτουργήσουν και θα πρέπει να βρεθούν και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές απέναντι στις απόπειρες τα σχολεία να λειτουργούν “αυτόνομα”, ως μονάδες ξεκομμένες από την κρατική στήριξη που θα αναζητούν υποστηρικτές, χορηγούς μεταξύ άλλων και στους ίδιους τους γονείς.
Αυτή είναι άλλωστε η εμπειρία από τα σχολεία της υπόλοιπης Ευρώπης που κάθε χρόνο κινδυνεύουν να κλείσουν (βλ αυτοκτονία Δ/ντριας στην Αγγλία), που έχουν διαφοροποιημένα προγράμματα σπουδών και τα παιδιά δεν έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια.
Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Δασκάλων & Νηπιαγωγών Χίου «O Αδαμάντιος Κοραής» επισημαίνει ότι «Τα σχολεία μας για να μπορέσουν να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς χρειάζονται στελέχωση με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και μέσα σε ειδική και γενική αγωγή, σε ειδικότητες. Χρειάζονται ασφαλή, καλοσυντηρημένα και όμορφα κτίρια με αντισεισμική θωράκιση. Χρειάζονται σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό και εργαστήρια πληροφορικής. Να φροντίσει λοιπόν η Δ/νση Πρωτοβάθμιας να σκύψει ουσιαστικά πάνω από τα προβλήματα της εκπαίδευσης, να ακούσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, όταν χρειάζεται και όχι κατά το δοκούν και όποτε συμφέρει και να αφήσει πρακτικές που οδηγούν στο διαίρει και βασίλευε.
Και καταλήγει η ανακοίνωση του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Χίου: «Δε θα επιτρέψουμε να γίνουν τα σχολεία μας μαγαζιά και να μετράνε “αστεράκια”»!