5.9 C
Athens
Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου, 2025

Οι επενδύσεις στην Ίο μετά το ΣτΕ (και τα νέα πρόστιμα)

Πρόσφατα

Από το Γιώργο Λιάλιο και την Κατερίνα Λομβαρδέα – Πηγή: insidestory

Ο όμιλος του επιχειρηματία Μιχαλόπουλου, που κατέχει το 25% της Ίου, αναθεώρησε την πρώτη από τις τρεις στρατηγικές του επενδύσεις, μειώνοντας στο μισό τη δόμηση. Θα το δεχθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας;

Για τη μικρή κοινωνία της Ίου, η «εισβολή» του επιχειρηματία Άγγελου Μιχαλόπουλου πριν από 20 χρόνια και η επιχειρηματική παρουσία του στο νησί είναι ένα ζήτημα που εξακολουθεί να διχάζει. Είναι αν μη τι άλλο ασυνήθιστο, ένας επιχειρηματίας να προχωρά σε τόσο συστηματικές αγορές γης, ώστε να φτάνει μέσα σε μια δεκαετία να κατέχει περίπου το 25% ενός νησιού (κατά δήλωσή του) ή 26-27.000 στρέμματα.

Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο η –λογική και αναμενόμενη– ανησυχία που προκαλεί η ιδιοκτησιακή «επικράτηση» του επιχειρηματία στο νότιο τμήμα του νησιού. Το 2014 ο επιχειρηματίας έλαβε έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος για την κατασκευή ενός Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος (ξενοδοχείο και κατοικίες, συνολικά 249 κλινών, κέντρο θαλασσοθεραπείας κ.ά. σε έκταση 275 στρεμμάτων) στην περιοχή Κουμπάρας-Διακοφτού. Οι εργασίες ξεκίνησαν και λίγο αργότερα άρχισε να υποβάλλεται πλήθος καταγγελιών για περιβαλλοντικές και πολεοδομικές παραβάσεις. Πολλά ήταν και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν. Το τελευταίο ήταν μόλις πριν από λίγες ημέρες, ύψους 132.000 ευρώ.

Σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» πέρυσι, ο επιχειρηματίας είχε υποστηρίξει ότι το μεγαλύτερο μέρος των υποθέσεων αυτών είχε αντιμετωπιστεί και ότι καμία από τις παραβάσεις δεν ήταν σοβαρή. Το ίδιο υποστηρίζει σήμερα η εταιρεία του «105 ΑΕ», απαντώντας στο inside story, με αφορμή την καταδίκη σε δεύτερο βαθμό της τότε επικεφαλής της εταιρείας. Φορείς του νησιού, όπως ο Σύνδεσμος Ιητών και το Σωματείο «Σώστε την Ίο» έχουν αντίθετη άποψη, ως προς τη σοβαρότητα των επεμβάσεων.

Η απόφαση του ΣτΕ

Σε κάθε περίπτωση, το καλοκαίρι του 2022 οι όροι του παιχνιδιού άλλαξαν. Μετά από προσφυγή του Συνδέσμου Ιητών και μεμονωμένων πολιτών, το Ε’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων που αφορούσε τη δημιουργία του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος στην περιοχή Κουμπάρας-Διακοφτού, που έλαβε έγκριση το 2014. Το σημαντικότερο όμως, που επηρεάζει ανάλογες επενδύσεις και σε άλλα νησιά, είναι το σκεπτικό της απόφασης. Όπως αναφέρεται, η επένδυση «συνιστά εκτεταμένη επέμβαση και δη οικιστική ενεργοποίηση σε περιοχή η οποία είναι εκτός σχεδίου, άθικτη και αδόμητη και συνιστά ευαίσθητο παράλιο οικοσύστημα μικρής νήσου». Όπως επισήμανε το ΣτΕ, το νησί δεν έχει πολεοδομικό σχέδιο, το οποίο δεν υποκαθιστά η μελέτη («έκθεση χωροταξικής θεώρησης») που κάνει ο ενδιαφερόμενος επενδυτής όταν ζητάει την αδειοδότηση ενός σύνθετου τουριστικού καταλύματος.

[erego.gr]

Η εξέλιξη αυτή «πάγωσε» τα επιχειρηματικά σχέδια του κ. Μιχαλόπουλου. Δύο έτη νωρίτερα, το 2020, τρεις νέες επενδύσεις του ομίλου είχαν ενταχθεί στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων. Στην περιοχή Πικρί Νερό (Boutique Hotel πέντε αστέρων και παραθεριστικές κατοικίες, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ), στην περιοχή Κουμπάρας-Διακοφτού-Φάρου (σύνθετο τουριστικό κατάλυμα, προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ) και στην περιοχή Παππάς-Λούκας (δύο σύνθετα τουριστικά καταλύματα, προϋπολογισμού 77 εκατ. ευρώ). Οι επενδύσεις θα υλοποιούνταν από τις πέντε επιχειρήσεις (Sharivan LtD, Λούγια ΑΕ, 105 ΑE, Νερό ΑΕ και Lucas ΑΕ) με τις οποίες ο επιχειρηματίας δραστηριοποιείται στο αιγαιοπελαγίτικο νησί. Στη δεύτερη από τις επενδύσεις αυτές, στην περιοχή Κουμπάρας-Διακοφτού-Φάρου, περιλαμβάνονταν και εκτάσεις που είχαν αρχικά συμπεριληφθεί στην προηγούμενη επένδυση (του 2014), όπως και μονάδες που ήδη λειτουργούν – γεγονός που μετά την απόφαση του ΣτΕ περιέπλεξε κάπως τα πράγματα.

Ολική επαναφορά (της επένδυσης)

Πριν από 22 ημέρες, στις 2 Μαΐου, το υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων) απέστειλε στις κρατικές υπηρεσίες ένα «πακέτο» υποψήφιων στρατηγικών επενδύσεων, ζητώντας τους να γνωμοδοτήσουν μέσα σε… δύο ημέρες, ενόψει της συνεδρίασης της Διυπουργικής Επιτροπής στις 5 Μαΐου. Όπως αποκαλύπτει σήμερα το inside story, μέσα σε αυτές βρισκόταν αναθεωρημένο το (ήδη εγκεκριμένο στο παρελθόν) σχέδιο για την περιοχή Κουμπάρας- Διακοφτού-Φάρου.

Όπως προκύπτει από την εισήγηση του υπουργείου Ανάπτυξης, που βρίσκεται στη διάθεση του inside story, η εταιρεία 105 ΑΕ (που έχει αναλάβει το συγκεκριμένο έργο) προχωρά σε τακτική υποχώρηση, προκειμένου να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ – η οποία αφορούσε μεν την επένδυση που εγκρίθηκε το 2014 και όχι τη στρατηγική επένδυση του 2020, αλλά έθεσε ευρύτερα ζητήματα που αφορούν την εκτεταμένη επέμβαση στο νησί. Εξάλλου, σύμφωνα με την εταιρεία, «τμήματα του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος που αδειοδοτήθηκε το 2014 περιλαμβάνονται στη στρατηγική επένδυση της εταιρείας 105 ΑΕ, όπως αυτή εγκρίθηκε το έτος 2020».

Έτσι:

– Το τροποποιημένο σχέδιο θα καλύπτει έκταση 588,6 στρεμμάτων (από 598 στρ.) λόγω αφαίρεσης του θύλακα της επένδυσης στη θέση Τζαμαρία και ενοποίησης θυλάκων στη θέση Κουμπάρα.

– Οι τουριστικές εγκαταστάσεις θα αναπτυχθούν σε τμήμα 270,6 στρεμμάτων (κυρίως αγροτικές εκτάσεις), ενώ στο 90% των υπολοίπων (δασικών και χορτολιβαδικών) θα απαγορεύεται η δόμηση και θα επιτρέπονται μόνο όσα ορίζει η δασική νομοθεσία.

Η νέα δόμηση, με συντελεστή 0,05 θα είναι μειωμένη κατά 43% σε σχέση με το αρχικό σχέδιο (13.532 τμ έναντι 23.802 τμ του αρχικού σχεδίου). Αντίστοιχα, ο εξυπηρετούμενος πληθυσμός μειώνεται από 650 άτομα σε 270.

Υπενθυμίζεται ότι η τουριστική εγκατάσταση περιλαμβάνει ένα σύνθετο τουριστικό κατάλυμα (τουριστικό χωριό), ξενοδοχείο 5 αστέρων, τουριστικές κατοικίες, κέντρο αναζωογόνησης (spa) και συνεδριακό κέντρο.

Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, η εταιρεία προχώρησε σε αγορά ακόμα 74 στρεμμάτων, ώστε η έκταση να είναι ενιαία και να μην χωρίζεται σε δύο τμήματα (βόρειο/νότιο). Η επιλογή αυτή δεν ήταν τυχαία. Η εταιρεία 105 ΑΕ ζήτησε η επένδυση να υλοποιηθεί μέσω Ειδικού Χωρικού Σχεδίου Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ). Πρόκειται για ένα πολεοδομικό μοντέλο-ομπρέλα, που θεσπίστηκε κατά τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης και έχει χρησιμοποιηθεί έως τώρα σε αρκετές τουριστικές επενδύσεις. Το «πλεονέκτημα» (για τον επενδυτή) του ΕΣΧΑΣΕ είναι ότι μπορεί να τροποποιήσει τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης μιας περιοχής (δηλαδή αυτά που ισχύουν για όλους τους υπόλοιπους, πολίτες ή επιχειρήσεις). Όμως από τη νομοθεσία, τα ΕΣΧΑΣΕ πραγματοποιούνται σε ενιαίες εκτάσεις (δρόμοι, τεχνικά έργα και ρέματα δεν θεωρείται ότι διασπούν την ενότητά τους).

Στην εισήγησή του το υπουργείο Ανάπτυξης συμπεραίνει ότι, μετά την ένωση των δύο κομματιών της επένδυσης, «είναι δυνατή η κατάρτιση ενός ενιαίου ΕΣΧΑΣΕ για τη συνολική περιοχή της υπό αξιολόγηση επενδυτικής πρότασης διότι αυτό αιτιολογείται από το εθνικό συμφέρον το οποίο εξυπηρετείται, το οποίο συνίσταται στην κατ΄άρθρο 106 του Συντάγματος επιδίωξη της βιώσιμης ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας και ειδικότερα της νήσου Ίου και των Κυκλάδων εν γένει». Η προτεινόμενη επένδυση είναι εναρμονισμένη με τις αρχές του χωροταξικού σχεδιασμού στη χώρα μας, αναφέρει η εισήγηση, «αφού με αυτή δημιουργούνται οργανωμένοι υποδοχείς υψηλών προδιαγραφών τουριστικών εγκαταστάσεων 5* αστέρων, με προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος του νησιού». Να σημειωθεί ότι η επίκληση του «εθνικού συμφέροντος» δεν είναι τυχαία και χρησιμοποιήθηκε καθόλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης για να αιτιολογήσει το πλήθος των παρεκκλίσεων και νέων μοντέλων που εντάχθηκαν στην πολεοδομική νομοθεσία.

[calilo.com]

Όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, ο προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου ανέρχεται στα 57,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 14,9 εκατ. ευρώ έχει ήδη δαπανηθεί για την υλοποίηση υφιστάμενων υποδομών, ενώ το επιπλέον κόστος για την ολοκλήρωση της επένδυσης ανέρχεται σε 42,2 εκατ. ευρώ (το όριο του νόμου για να θεωρηθεί μια επένδυση στρατηγική είναι τα 40 εκατ. ευρώ). Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 172 νέες θέσεις εργασίας (το όριο του νόμου για να θεωρηθεί μια επένδυση στρατηγική είναι οι 150 θέσεις εργασίας).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιολόγηση των επιπτώσεων της προτεινόμενης επένδυσης στην ελληνική οικονομία από τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων. Εκτός από την προβλεπόμενη αύξηση της απασχόλησης στο νησί, η επένδυση κρίνεται ότι θα συμβάλει και στην τοπική οικονομία, καθώς «στο επενδυτικό του σχέδιο, ο φορέας της επένδυσης προβλέπει τη χρήση τοπικών προϊόντων στα εστιατόρια του συγκροτήματος. Στα προϊόντα που μπορεί να προμηθεύεται από τοπικούς παραγωγούς συγκαταλέγονται τα φημισμένα νιώτικα τυριά, η φάβα, η κάπαρη, η ρίγανη καθώς και ντόπια κρέατα και τοπικά ζυμαρικά (χειροποίητες χυλοπίτες)». Θα συμβάλλει επίσης και στην εθνική οικονομία, καθώς «η εγκατάσταση και λειτουργία των πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων δημιουργεί νέο αγοραστικό κοινό τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν από τις υφιστάμενες μονάδες της περιοχής (μόνο δύο ξενοδοχεία 5 αστέρων με δυναμικότητα 118 κλίνες). Η προτεινόμενη επένδυση εντάσσει το νησί της Ίου στον χάρτη του ελληνικού τουρισμού πολυτελείας, προσελκύοντας επισκέπτες υψηλών εισοδημάτων». Το όφελος για την ελληνική οικονομία υπολογίζεται αθροιστικά (μέσω φόρων, εισφορών και πολλαπλασιαστικών αποτελεσμάτων στην τοπική οικονομία) σε 14,1 εκατ. ευρώ.

[calilo.com]

Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η προσέγγιση της εισήγησης για τις προοπτικές της υπό εξέταση τουριστικής επένδυσης. «Οι μέτοχοι της εταιρείας ήδη λειτουργούν δύο γνωστές τουριστικές μονάδες (Calilo & Agalia) στο νησί της Ίου, οι οποίες έχουν λάβει βραβεία και διακρίσεις και έχουν τύχει διεθνούς αναγνώρισης μέσω δημοσιευμάτων στους The New York Τimes, The Sunday Τimes κ.α.. Με εφαλτήριο αυτήν την αναγνώριση καθώς και την πρότερη επαγγελματική καριέρα του κ. Μιχαλόπουλου στο εξωτερικό, ως χρηματιστής, οι προοπτικές διείσδυσης και προσέλκυσης επισκεπτών υψηλών εισοδημάτων (εγχώρια & διεθνή αγορά) παρουσιάζονται ευοίωνες», αναφέρεται στην εισήγηση του υπουργείου Ανάπτυξης.

Να σημειωθεί πάντως ότι και αυτή τη φορά η διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε για την αναθεώρηση της εν λόγω στρατηγικής επένδυσης ήταν η ελάχιστη δυνατή και απολύτως τυπική. Όπως αναφέρεται και μέσα στην εισήγηση, η Enterprise Greece (όπου υποβάλλονται τα σχέδια αυτά) ανάρτησε τα βασικά στοιχεία του φακέλου στην ιστοσελίδα της για 10 ημέρες, από 26/1/2023 έως 5/2/2023 «και δεν υπήρχαν σχόλια κατά την παραπάνω διαδικασία».

Πάντως στην εισήγηση περιλαμβάνεται και επιστολή του Συνδέσμου Ιητών και του Σωματείου «Σώστε την Ίο», η οποία εστάλη έναν μήνα μετά τη λήξη της διαβούλευσης. «Τα δύο σωματεία θεωρούν ότι τυχόν ένταξη της τροποποίησης της επένδυσης στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων δεν είναι νόμιμη δεδομένης της απόφασης 1037/22 του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την απόφαση το ΣτΕ ακύρωσε προγενέστερη έγκριση σύνθετου τουριστικού καταλύματος και παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού στην περιοχή Κουμπάρα – δηλαδή επένδυση της ίδιας εταιρείας στην ίδια περιοχή». Τα δύο σωματεία εκτιμούν ότι η απόφαση του ΣτΕ εγείρει ζητήματα νομιμότητας και για τις προηγούμενες αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων. Τέλος επισημαίνουν ότι η νόμιμη εκπρόσωπος της εταιρείας Σοφία Σειραδάκη καταδικάστηκε και σε δεύτερο βαθμό (από το Πλημμελειοδικείο Νάξου το 2021 και δυο χρόνια μετά από το Τριμελές Εφετείο Νοτίου Αιγαίου, με την απόφαση 5/2023) για παραβάσεις της περιβαλλοντικής και πολεοδομικής νομοθεσίας. Τον Ιανουάριο του 2023 εκλέχθηκε νέο διοικητικό συμβούλιο στην 105 ΑΕ και στη Lucas ΑΕ, με την αντικατάσταση της καταδικασθείσας η οποία παραμένει αρχιτέκτονας του project.

Η θέση του Ομίλου Μιχαλόπουλου

Το inside story ζήτησε από την εταιρεία «105 ΑΕ» να εξηγήσει τον επανασχεδιασμό του ήδη εγκεκριμένου σχεδίου της και κατά πόσον έπαιξε ρόλο σε αυτό η απόφαση του ΣτΕ.

«Οι βασικοί λόγοι για την αναθεώρηση της Στρατηγικής Επένδυσης στην περιοχή Κουμπάρας-Διακοφτού-Φάρου εκκινούν από την επιθυμία των ιδιοκτητών να μειωθεί η αρχικά προβλεπόμενη δόμηση καθιστώντας τη στρατηγική επένδυση ακόμη περισσότερο φιλική στο περιβάλλον. Άλλωστε πρόκειται για μία ήπια τουριστική ανάπτυξη, με τον επενδυτικό φορέα να δεσμεύεται για πολύ χαμηλό ποσοστό δόμησης μεταξύ 0,05-0,1 και αντίστοιχα χαμηλή κάλυψη στο σύνολο της έκτασης, ενώ και οι υπόλοιπες εκτάσεις δεσμεύονται με Προεδρικό Διάταγμα ως μη δομήσιμες, διατηρώντας και προστατεύοντας το φυσικό τους περιβάλλον. Η απόφαση 1037/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν σχετίζεται με τη μείωση των μεγεθών, καθώς έκρινε τη νομιμότητα της ΚΥΑ των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών, Τουρισμού και Ναυτιλίας για τη δημιουργία Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος (ΣΤΚ) που εκδόθηκε το έτος 2014 κατά το άρθρο 9 Ν. 4002/2011, λόγω έλλειψης χωρικού σχεδιασμού κατώτερου επιπέδου (πολεοδομικού), καθώς και λόγω έλλειψης προηγούμενης διάγνωσης της φέρουσας ικανότητας του νησιού, χωρίς να εξετάσει την ουσία και τα χαρακτηριστικά της προτεινόμενης δια του ΣΤΚ τουριστικής επένδυσης. Σε κάθε περίπτωση ζητήματα που έθεσε, όπως η διάγνωση της φέρουσας ικανότητας, θα μελετηθούν αντίστοιχα κατά την εκπόνηση του ειδικού πολεοδομικού εργαλείου του ΕΣΧΑΣΕ, και εν τέλει θα κριθούν από το ΣτΕ ως προς τη νομιμότητά τους. Τα θέματα αυτά, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ουδεμία σχέση έχουν με πράξεις της εταιρείας μας, αλλά αφορούν σε ενέργειες της Διοίκησης. Οι επενδύσεις του Ομίλου βασίζονται σε ένα μοντέλο slow tourism – ήπιας τουριστικής και οικιστικής ανάπτυξης με σεβασμό στη φέρουσα ικανότητα του νησιού, που αντιστρατεύεται την ανεξέλεγκτη κατάτμηση γης και την άναρχη/διάσπαρτη ανοικοδόμηση σε εκτός σχεδίου περιοχές. Η Ίος άλλωστε είναι ένα νησί με μοναδικά τοπία, τα οποία ο Όμιλος επιθυμεί να τα αναδείξει», είναι η απάντηση της εταιρείας.

[calilo.com]

Και ενώ η εταιρεία υποστηρίζει ότι η απόφαση αναθεώρησης της επένδυσή της δεν οφείλεται στην απόφαση του ΣτΕ, ερωτώμενη από το inside story για τη σχέση της παλαιάς (2014) και της αναθεωρημένης (2020-2023) επένδυσης εξηγεί ότι βασίζεται στην απόφαση του ΣτΕ. «Τμήματα του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος που αδειοδοτήθηκε το 2014 περιλαμβάνονται στη Στρατηγική επένδυση της εταιρείας 105 ΑΕ, όπως αυτή εγκρίθηκε το έτος 2020 και δεν ενσωματώθηκαν με την αναθεώρηση του επενδυτικού σχεδίου λόγω της απόφασης του ΣτΕ, η οποία εκδόθηκε, σχεδόν 2 χρόνια μετά το 2022. Τα τμήματα αυτά είναι οι εκτάσεις ιδιοκτησίας στην Κουμπάρα και στο Διακοφτό», αναφέρει η εταιρεία. «Το ΣτΕ, άλλωστε, κατά την εξέταση της ΚΥΑ έγκρισης του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος και των περιβαλλοντικών όρων αυτού δεν εισήλθε στην ουσία της επενδυτικής πρότασης και στα χαρακτηριστικά αυτής, αλλά έκρινε τυπικά το νομοθετικό πλαίσιο έγκρισης συνολικά των Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων σε περιοχές όπου ελλείπει ο πολεοδομικός σχεδιασμός και η προηγούμενη διάγνωση της φέρουσας ικανότητας. Οι εν λόγω επενδύσεις έχουν ενταχθεί στο νόμο των Στρατηγικών Επενδύσεων, σύμφωνα με τον οποίο ο έλεγχος και η έγκριση του πολεοδομικού σχεδίου ΕΣΧΑΣΕ με Προεδρικό Διάταγμα γίνεται τελικώς από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Σε συνέχεια των εισηγήσεων των αρμόδιων υπηρεσιών της Διοίκησης, το ΣτΕ είναι αυτό που θα κρίνει εάν η προτεινόμενη επένδυση- προτεινόμενος σχεδιασμός συνάδει με τον υφιστάμενο χωροταξικό σχεδιασμό, εάν έχει εκτιμηθεί ορθώς η φέρουσα ικανότητα του νησιού και αν η προτεινόμενη επένδυση είναι φιλική στο περιβάλλον και προτείνεται νομίμως με βάση της ενωσιακή – εθνική νομοθεσία και νομολογία του δικαστηρίου», καταλήγει η απάντηση της εταιρείας.

[calilo.com]

«Θα αναθεωρήσετε αναλόγως και τις άλλες δύο, ήδη εγκεκριμένες επενδύσεις σας σε Πικρί Νερό και Παππα-Λουκά; Πιστεύετε ότι η απόφαση του ΣτΕ εγείρει ζητήματα νομιμότητας και για αυτές τις αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων;», ήταν το επόμενο ερώτημα του inside story.

«Τα projects που έχουν χαρακτηριστεί ως Στρατηγικές Επενδύσεις βρίσκονται υπό μελέτη και επεξεργασία από εξειδικευμένες τεχνικές και νομικές ομάδες. Έχουμε λάβει υπόψη τις παρατηρήσεις του ΣτΕ, όχι μόνο αυτές που εκφράστηκαν στην απόφαση 1037/2022, αλλά και εν γένει για τις στρατηγικές επενδύσεις και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Κατά την κρίση των ειδικών επιστημόνων-συνεργατών μας, η απόφαση του ΣτΕ δεν εγείρει ζητήματα νομιμότητας των αποφάσεων ΔΕΣΕ, καθώς πρόκειται για διαφορετικές αδειοδοτικές διαδικασίες, από αυτήν του ΣΤΚ. Όπως προαναφέρθηκε, το ΣτΕ έκρινε επί της νομιμότητας του πλαισίου εγκρίσεως των Σύνθετων Τουριστικών ΚαταλυμάτωνΓια τις Στρατηγικές Επενδύσεις, όμως, έχει επιλέγει και εκπονείται ή βρίσκεται ήδη υπό διαδικασία αδειοδότησης π.χ. στο Πικρί Νερό, το ειδικό πολεοδομικό εργαλείο του ΕΣΧΑΣΕ. Το εν λόγω πολεοδομικό εργαλείο έχει κριθεί από το ΣτΕ σε πρόσφατη απόφασή της Ολομέλειάς του (ΣτΕ Ολ. 2564/2022) ως εργαλείο βιώσιμης επενδυτικής ταυτότητας, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι τηρείται η ενωσιακή και εθνική νομοθεσία για την προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη νομολογία του ΣτΕ όσο και τη σχετική νομοθεσία, έχουμε αναθέσει την εκπόνηση εξειδικευμένων μελετών συμπληρωματικών του ΕΣΧΑΣΕ, με τις οποίες θεωρούμε ότι προσαρμοζόμαστε με τη σχετική νομολογία του ΣτΕ. Σε κάθε περίπτωση η κάθε επενδυτική πρόταση θα κριθεί από το ΣτΕ πριν την έγκρισή της», καταλήγει η απάντηση της εταιρείας.

[erego.gr]

Το inside story, τέλος, ζήτησε από την εταιρεία να αναφέρει για ποιες παραβάσεις της περιβαλλοντικής και πολεοδομικής νομοθεσίας καταδικάστηκε σε δεύτερο βαθμό η κ. Σειραδάκη και πώς σκοπεύει η εταιρεία να συμμορφωθεί στη δικαστική απόφαση. Η εταιρεία προαναγγέλλει ότι θα επιδιώξει τη δικαστική ανατροπή της απόφασης του Εφετείου.

«Στο πλαίσιο της ΚΥΑ έγκρισης του σύνθετου τουριστικού καταλύματος και των περιβαλλοντικών όρων αυτού στην περιοχή της Κουμπάρας -Διακοφτό της εταιρείας 105 ΑΕ, όπως εκδόθηκε το έτος 2014, διενεργήθηκαν τακτικές περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ και της Περιφέρειας, όπως ακριβώς ο νόμος ορίζει σε τέτοια έργα, ακολούθησε έκθεση αυτοψίας και επιβολή προστίμου. Λαμβάνοντας υπόψη την καταγραφή των παραβάσεων που έλαβε χώρα και την ισχύουσα νομοθεσία περί προστασίας του περιβάλλοντος (βλ. και σχετ. ΥΑ Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης (ΦΕΚ Β’/776/21-2-2022) καθίσταται σαφές ότι οι αναφερόμενες παραβάσεις κατά παρέκκλιση των περιβαλλοντικών όρων δεν φαίνεται (απομένει να κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες) να συνιστούν σημαντική περιβαλλοντική βλάβη, ανεξαρτήτως της διοικητικής διαδικασίας επιβολής προστίμων. Όσον αφορά στη δικαστική διαδικασία δεν υπάρχει καμία αμετάκλητη απόφαση κατά της κ. Σειραδάκη για οποιαδήποτε παράβαση καθώς η ποινική διαδικασία είναι ακόμα εκκρεμής, συνεπώς δε μπορούμε να μιλάμε για καταδίκη της. Επισημαίνεται ότι από το ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπεται η δυνατότητα της περιβαλλοντικής συμμόρφωσης όταν διαπιστώνονται παραβάσεις, και έχει υιοθετηθεί πλέον από την ελληνική έννομη τάξη το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης (ΜΕΣ) για τις περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις. Και σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε με σεβασμό στο περιβάλλον και στην εν λόγω νομοθεσία, υποβάλλοντας Πλάνο Διορθωτικών Ενεργειών, το αμέσως επόμενο διάστημα το οποίο αφού εγκριθεί από την αρμόδια Διεύθυνση, θα εφαρμοστεί πλήρως από την εταιρεία».

Η κατάληξη της υπόθεσης

Μετά από τη διαδικασία γνωμοδότησης-παρωδία (των τριών ημερών) του υπουργείου Ανάπτυξης, η αναθεώρηση του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας εγκρίθηκε και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 3201Β/2023). Μαζί, εγκρίθηκε μόλις λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές η ένταξη στις στρατηγικές επενδύσεις ακόμα τριών τουριστικών μονάδων.

Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα τώρα θα «μεταφερθεί» και πάλι στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Κι αυτό γιατί, όπως σωστά υπέδειξε και η εταιρεία «105 ΑΕ» στις απαντήσεις της στο inside story, όλα τα ΕΣΧΑΣΕ εγκρίνονται με προεδρικό διάταγμα και επομένως το νέο σχέδιο θα περάσει από προδικαστικό έλεγχο. Έτσι θα φανεί αν το ΣτΕ θα κάνει δεκτή την τουριστική εγκατάσταση, κάτι που θα κρίνει τη συνέχεια των εξελίξεων στο νησί.

Η νέα απόφαση προστίμου

Εντωμεταξύ, τις ημέρες που γινόταν αυτή η έρευνα, ένα νέο πρόστιμο επιβλήθηκε στην «105 ΑΕ», αυτή τη φορά από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Το συνολικό πρόστιμο, ύψους 132.000 ευρώ, αφορά 12 παραβάσεις.

Οι πρώτες επτά αφορούν επεμβάσεις στην χερσόνησο Διακοφτού: την εγκατάσταση μεταλλικής προβλήτας χωρίς άδεια, την κατασκευή πετρόκτιστων κλιμάκων που οδηγούν στη θάλασσα (μάλιστα κατά την αυτοψία η σκάλα …είχε καλυφθεί με χώμα), μπάρμπεκιου, κτιρίου αποχωρητηρίων, την λάξευση δεξαμενών στον βράχο, τη δημιουργία πλατώματος στον βράχο με πέτρινο κτίσμα δίπλα στη θάλασσα (σύμφωνα με την εταιρεία, «χώρος προστασίας κακοποιημένων αλόγων που έχουν περιθάλψει οι ιδιοκτήτες»), τη διαμόρφωση ενός πέτρινου «μπαλκονιού» εντός της ζώνης παραλίας, διαμορφώσεις για τη φύτευση φοινίκων.

[erego.gr]

Επίσης, η εταιρεία θα καταβάλει πρόστιμο για: τη φύτευση φοινίκων (washingtonia), που είναι ξενικό είδος (δεν απαντά ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη), την κατασκευή σκυροδετημένου (τσιμεντωμένου) δρόμου στην παραλία της Κουμπάρας και τη διαμόρφωση και διάστρωση της ακτής μπροστά από το εστιατόριο Erego, την αλλοίωση της φυσικής κατάστασης του οριοθετημένου ρέματος και την ανεξέλεγκτη απόθεση αδρανών απέναντι από το εστιατόριο Pathos.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί μια λεπτομέρεια: σύμφωνα με την απόφαση, που δημοσιεύτηκε στις 10 Μαΐου 2023, τα πρόστιμα αντιστοιχούν σε αυτοψίες που πραγματοποιήθηκαν από την Περιφέρεια το 2018! Η εταιρεία κατέθεσε τις απόψεις της τον Μάιο του 2019, η υπηρεσία τον Δεκέμβριο του 2019 και μετά… μεσολάβησαν τέσσερα χρόνια, μέχρι να υπογραφεί η απόφαση επιβολής προστίμων.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις