Ακόμη και ο πλέον άσημος υποψήφιος βουλευτής διαθέτει τον προσωπικό του μάνατζερ. Δεν είναι μόνο οι ομιλίες ή παρουσιάσεις, υπάρχει καθοδήγηση για το πώς να χαμογελά, πώς να στήνεται για μια χειραψία με τον αρχηγό ή το προβεβλημένο στέλεχος, πώς να φιλήσει το χέρι του παπά στην εκκλησία. Τα κοινωνικά δίκτυα και τα ψηφιακά Μέσα έχουν επίσης, σε αυτές τις εκλογές, διευρυμένο ρόλο και απεύθυνση, όπου πάλι το μάρκετινγκ έχει τον πρώτο λόγο | Από τη Ματίνα Παπαχριστούδη για το «Πριν» (14-04-23)
Η εικόνα και μέσω αυτής η κατασκευή μιας αισθητικής πολιτικής περσόνας, είναι κυρίαρχη. Αν στις αρχές του αιώνα οι κοινωνιολόγοι της επικοινωνίας προβληματίζονταν για τον «πολιτικό ολοκληρωτισμό», εξαιτίας της πλήρους υποταγής του πολιτικού λόγου στην τηλεοπτικοποίησή του, σήμερα το γεγονός αυτό είναι αναμφισβήτητο. Μέσω του συνολικού συστήματος των μίντια προωθείται ένα δραματοποιημένο σκηνοθετημένο πολιτικό σόου, με κύρια προϊόντα προς «πώληση» τους ίδιους τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων. Τακτική που ταυτίζεται με την πρακτική των μίντια να εστιάζουν και να σκηνοθετούν συστηματικά προσωπικές-ατομικές στιγμές στην ενημέρωση-πληροφόρηση, απευθυνόμενα σε αυτό που ο Γ. Λίπμαν ονόμασε «συγχυσμένο κοπάδι» και «θεατές δράσης».
Οι δυο πολιτικοί αρχηγοί, Κυριάκος Μητσοτάκης και Αλέξης Τσίπρας, ακόμη και πριν ανακοινωθούν επίσημα οι εκλογές της 21ης Μάη, ενδύθηκαν το ρόλο του «προϊόντος» υπό την καθοδήγηση των επιτελαρχών μάνατζέρ τους.
Οι δυο εικόνες, ο χαλαρός γραβατοφορεμένος Μητσοτάκης στην οθόνη κινητού του Σταύρου Θεοδωράκη και ο προβληματισμένος αλλά κουλ Αλέξης Τσίπρας, με μπουφάν στο ρημαδιό της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ στη Λάρισα, είναι χαρακτηριστικές της στρατηγικής πώλησης που επέλεξαν τα δυο κόμματα. Ο Μητσοτάκης χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα –παράδειγμα η συνέντευξή του στη Νεφέλη– προς άγραν νεανικών ψήφων, ο Τσίπρας απευθύνεται στον μεσαίο αναποφάσιστο και ευρισκόμενο σε πλήρη πολιτική σύγχυση ψηφοφόρο. Γιατί έτσι ορίζει ο μάνατζερ που αναλύει τα στοιχεία δημοσκοπήσεων — αυτών που δεν βλέπουν τα φώτα της μιντιακής επικαιρότητας. Ο πολιτικός λόγος εξαφανίζεται μέσα στη φόρμα της τηλεπτικοποίησης του, αφού και τα δυο κόμματα απευθύνονται συνειδητά σε μιντιακό κοινό και όχι σε πολίτες, στοχεύουν και θέλουν «θεατές της δράσης» και όχι ενεργούς πολίτες.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Παντελώς αναξιόπιστες είναι οι δημοσκοπήσεις που βλέπουν το φως αυτό το διάστημα. Πέρα από το 15-20% που εμφανίζεται να δηλώνει «δεν γνωρίζω – δεν απαντώ», αυτό που κρύβουν επιμελώς οι εταιρείες είναι το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία όσων επικοινωνούν τους κλείνει το τηλέφωνο, χωρίς καν να δεχθούν να μετέχουν στην έρευνα. Κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι τα τελικά αποτελέσματα βασίζονται σε περιορισμένα δείγματα και αμφισβητήσιμους αλγόριθμους.
Στα πολύ ενδιαφέροντα που εξελίσσονται πίσω από τις κλειστές πόρτες και αφορούν τις αλλαγές στην ιδιοκτησία τηλεοπτικών καναλιών, αξίζει να σημειώσουμε πως τα Studio Pro, που ανήκαν στον Alpha, άλλαξαν όνομα και πλέον ως G.P Studios εντάχθηκαν στην Green Pixel του Star-Alpha. Η αλλαγή εκτιμάται πως σχετίζεται με την είσοδο της United (Nova) στην ελεύθερη τηλεόραση, με τη συμμετοχή ή την πλήρη εξαγορά του Alpha από τον όμιλο Βαρδινογιάννη.
Άργησε αλλά δόθηκε τελικά το δωράκι Μητσοτάκη στους εκδότες των περιφερειακών εφημερίδων. Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, θεσπίστηκε ειδικό πρόγραμμα για τον κλάδο έκδοσης περιφερειακών εφημερίδων με χρηματοδότηση μέσω επιταγών για τον «ψηφιακό μετασχηματισμό» των επιχειρήσεων τους! Οι επιταγές θα διατίθενται στους εκδότες για την ψηφιακή αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού τους. Εννοείται πως δεν υπάρχει κριτήριο για χρέη ή αριθμό προσωπικού και πληρωμές.