O ταξικός «αποστάτης» αναδημοσιεύει τη δημοσκόπηση Tvxs – Palmos Analysis, σύμφωνα με την οποία «το 83% θέλει το νερό να παραμείνει δημόσιο», σε κείμενο του Βίκτωρα Αντωνόπουλου
«Αναμενόμενο» και «ενθαρρυντικό» χαρακτηρίζουν φορείς το αποτέλεσμα της δημοσκόπησης της εταιρείας «Palmos Analysis» για λογαριασμό του tvxs, ωστόσο υπογραμμίζουν ότι η κυβέρνηση πρέπει να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του ΣτΕ για τη διαχείριση του νερού από το δημόσιο κατά πλειοψηφία.
Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, το 83% θεωρεί ότι η διαχείριση του νερού στη χώρα μας πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από το δημόσιο, ενώ μόλις το 14% απάντησε ότι θα πρέπει να γίνεται και από ιδιώτες, με ένα 3% να μην απαντάει ή να μην έχει γνώμη για το θέμα.
«Γνωρίζουμε ότι η κοινωνία είναι πολύ ευαισθητοποιημένη και, με βάση το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και την ταλαιπωρία σε σχέση με την ενέργεια, ενισχύθηκε η τάση στο θέμα του νερού και η πλειοψηφία δεν θέλει να ζήσει αντίστοιχο δράμα. Οι πολίτες ξέρουν τι θα σημαίνει να διαχειρίζονται ιδιώτες το νερό, με βάση τη διεθνή εμπειρία» δήλωσε στο TVXS ο Πρόεδρος του Επιστημονικού Συλλόγου της ΕΥΔΑΠ, Ηλίας Κορλός.
Σύμφωνα με τον κ. Κορλό, με το νέο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 23 Μαρτίου ανοίγει ο δρόμος για να γίνει το επόμενο βήμα, δηλαδή, λόγω της αλλαγής στη ρυθμιστική αρχή, το επόμενο διάστημα να υπάρξει κάποια διάταξη η οποία να «βάζει τους ιδιώτες στη διαχείριση του νερού από την πίσω πόρτα».
Τόνισε πως «ξεχνάμε ότι αυτήν τη δυνατότητα να φτιάξει κάτι άλλο το κράτος, πέραν από τη δική του αρμοδιότητα, την απαγορεύει ρητά το Σύνταγμα και οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Προσπάθησαν με κάποιο τρόπο να ανοίξει η αγορά για το νερό και ήρθαν οι αλλεπάλληλες αποφάσεις του ΣτΕ και είπαν ότι αυτό το ρόλο του ελέγχου και της εποπτείας δεν μπορεί να τον έχει κανείς πέρα από το κράτος. Το να φτιάξεις μια νέα ρυθμιστική αρχή είναι αντισυνταγματικό, το ίδιο και οι αποφάσεις που θα πάρει αυτή η αρχή».
Ο κ. Κορλός πρόσθεσε, όσον αφορά το νέο νομοσχέδιο, ότι αυτό δεν θα έχει πρακτική εφαρμογή από τη στιγμή που υπάρχουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, αν και, όπως είπε χαρακτηριστικά, «εξαρτάται από τί κυβέρνηση θα υπάρχει γιατί τη σημερινή δεν την ενδιαφέρει αν υπάρχει πρόβλημα αντισυνταγματικότητας».
Σε σχέση με τις ενέργειες που γίνονται προκειμένου να αμφισβητηθεί στην πράξη η εφαρμογή του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ο Πρόεδρος του Επιστημονικού Συλλόγου της ΕΥΔΑΠ ανέφερε ότι σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν εκπρόσωποι των Ενώσεων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ), αμφισβήτησαν ευθέως τη νέα ρυθμιστική αρχή και εξήγησαν πως τα προβλήματα των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) είναι άλλα, όπως η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση, ενώ αντίστοιχη θέση έχει και η ΕΥΔΑΠ. Προτείνουν, μάλιστα, να επανασυσταθεί η Γραμματεία Υδάτων που καταργήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση και εκεί να παίρνονται οι αποφάσεις για το νερό.
«Δεν λέμε όχι σε μια στρατηγική επιλογή να δουν, ως εποπτεία, το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτόν τον πόρο που είναι σε ανεπάρκεια, αλλά είμαστε αντίθετοι στο να μπορεί να το κάνει άλλος πέρα από το κράτος» είπε ο κ. Κόρλος.
Τι θα σημαίνει ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση του νερού
Όπως επισημαίνει, ο Πρόεδρος του Επιστημονικού Συλλόγου της ΕΥΔΑΠ, ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση του νερού θα φέρει «αντίστοιχες καταστάσεις όπως με το ηλεκτρικό ρεύμα και υπάρχει προηγούμενη εμπειρία διεθνώς. Παντού χειροτέρεψε η ποιότητα του νερού, υπήρξε διάλυση των εγκαταστάσεων και των υποδομών, γιατί ο ιδιώτης δεν βάζει λεφτά για την ανανέωση τους και για ό,τι χαλάει γενικά. Ας μας φέρει ένα παράδειγμα η κυβέρνηση όπου ιδιωτικοποιήθηκε το νερό και να υπήρξε βελτίωση των υπηρεσιών».
Στο TVXS μίλησε και ο Αλέξανδρος Σαρηβαλάσης, ο οποίος είναι δικηγόρος και εκπροσωπεί -μαζί με την Αικατερίνη Γεωργιάδου- τα σωματεία εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, και χαρακτήρισε το αποτέλεσμα της δημοσκόπησης «πολύ ενθαρρυντικό».
Ο κ. Σαρηβαλάσης στάθηκε στο γεγονός ότι στο ερώτημα που τέθηκε γίνεται λόγος για αποκλειστική διαχείριση από τους δημόσιους φορείς, μεγαλύτερη δηλαδή από αυτή που κατέχει το δημόσιο σήμερα, δεδομένου ότι εάν αυτό συμμορφωθεί προς τις αποφάσεις του ΣΤΕ, θα κατέχει το 50%+1 των μετοχών στις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και οι ιδιώτες το 49,9%.
«Ουσιαστικά η πλειοψηφία του κόσμου λέει ότι θέλει το 100% της διαχείρισης να το κατέχει το δημόσιο. Πιστεύω ότι στο ερώτημα «το ελληνικό δημόσιο να μην κατέχει καθόλου την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ» το αποτέλεσμα θα ήταν ακόμα πιο συντριπτικό» είπε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια επεσήμανε ότι «δεν εκκρεμεί καμία απόφαση, τις έχουμε κερδίσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας όλες τις προσπάθειες άμεσης ή έμμεσης ιδιωτικοποίησης. Η πρώτη απόφαση που κερδίσαμε το 2014, ήταν προσπάθεια άμεσης ιδιωτικοποίησης, μετά όλες οι άλλες είναι μορφές έμμεσης ιδιωτικοποίησης ή αύξησης των τιμολογίων».
Πρόσθεσε ότι «το ΣτΕ ήδη από πέρυσι τον Φεβρουάριο έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η κατοχή της πλειοψηφίας των μετοχών του ελληνικού δημοσίου στις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο και έπρεπε επομένως να έχουν επιστραφεί ήδη στο δημόσιο, αλλά αυτό δεν έγινε. Και αντ’ αυτού, έφερε νόμο η κυβέρνηση το καλοκαίρι, με τον οποίο, ουσιαστικά, προσπάθησε να νομιμοποιήσει την παραμονή των επιχειρήσεων αυτών στο Υπερταμείο καταργώντας δυο δικαστικές αποφάσεις. Πήγαμε στην επιτροπή συμμόρφωσης του ΣτΕ που είναι αρμόδιο όργανο να αποφασίσει αν πράγματι δεν συμμορφώθηκε το δημόσιο και αποφάσισε πριν 10 μέρες ότι το δημόσιο όντως δεν συμμορφώθηκε στις αποφάσεις αυτές και καλεί τον υπουργό Οικονομικών, το αργότερο εντός 8 μηνών, να επιστρέψει τις μετοχές στο ελληνικό δημόσιο».
Τόνισε, ωστόσο, ότι ακόμα μένει να εξετάσουν αν θα χρειαστεί να προσφύγουν δικαστικά ενάντια στην εφαρμογή του τελευταίου νομοσχεδίου, το οποίο βάζει την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και τις ΔΕΥΑ σε ρυθμιστική αρχή ενέργειας.
Ο κ. Σαρηβαλάσης κλείνοντας υπογράμμισε πως κάποια στιγμή η κυβέρνηση θα πρέπει να συμμορφωθεί μετά από 6 αποφάσεις και να «το πάρει χαμπάρι ότι τελείωσε αυτό το παιχνίδι με το νερό. Τουλάχιστον το νερό πρέπει να παραμείνει υπό αυτή τη στοιχειώδη, έστω, δια της κατοχής της πλειοψηφίας των μετοχών, δημόσια διαχείριση».