16.3 C
Athens
Κυριακή, 23 Μαρτίου, 2025

Αρχή Διαφάνειας: Όλοι γνώριζαν από το 2021 την κατάσταση στους σιδηροδρόμους

Δεν ξεκίνησαν τα δρομολόγια για Κιάτο-Αίγιο, ούτε υπεραστικά στη Βόρεια Ελλάδα

Πρόσφατα

Νέα στοιχεία για το δυστύχημα των Τεμπών φέρνει στο φως το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για τους σιδηροδρόμους που χρονολογείται από τον Σεπτέμβριο του 2021 για τις ευθύνες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ για την κακή κατάσταση της λειτουργίας τους και ότι ουσιαστικά δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Σε εξέλιξη είναι η έρευνα του ειδικού εφέτη ανακριτή, που απέστειλε αίτημα αρωγής στο υπουργείο Άμυνας για τη φύλαξη των συρμών που συγκρούστηκαν στις 28/2/2023.

Νέα στοιχεία από την Αρχή Διαφάνειας

Από το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (παρουσιάζεται αναλυτικά από τον ενημερωτικό ιστότοπο ieidisies.gr) ήρθαν στο φως νέα στοιχεία, τα οποία θα προστεθούν στη δικογραφία και αποδεικνύουν ότι από τον Σεπτέμβριο του 2021 όλοι γνώριζαν τα προβλήματα, τις αβελτηρίες και τις ελλείψεις στους σιδηροδρόμους. Επίσης, στο πόρισμα, που υπογράφεται από δύο ελεγκτές, γίνεται διεξοδική αναφορά στην πορεία της επίμαχης σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης.

Όσον αφορά τη σύμβαση 717, αυτή υπεγράφη στις 26/9/2014 και όριζε:

-ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.

-7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.

Οι επιθεωρητές συμπεραίνουν ότι:

-Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκρισή τους.

-Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών

-Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.

-Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Ειδικά για την τηλεδιοίκηση της διαδρομής Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο.

Ειδικότερα αναφέρεται:

«Δεν επήλθε τροποποίηση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου του έργου λαμβάνοντας υπόψη ότι η παράλειψη ελέγχου και η μη έγκαιρη διακρίβωση εξοπλισμού εκτός παραγωγής δημιούργησε προμετρητικά σφάλματα στο στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και οδήγησε αναπόφευκτα στην υποχρέωση αντικατάσταση παρωχημένου και μη ασφαλούς σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις εξοπλισμού τηλεδιοίκησης όπως και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο και η συμβατότητα των υφιστάμενων αναλογικών πρωτοκόλλων μετάδοσης με σύγχρονα ψηφιακά κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου».

ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ

Επίσης, όσον αφορά το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, σημειώνουν ότι θα έπρεπε να επιδείξει «την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους».

Αναφερόμενος στην ΟΣΕ Α.Ε., σημειώνει ότι θα έπρεπε:

-να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του,

-να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες, κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.

Οι έρευνες του ανακριτή και το αίτημα στο υπουργείο Άμυνας

Παράλληλα, αίτημα προς το υπουργείο Άμυνας αναμένεται να καταθέσει ο ειδικός εφέτης ανακριτής που ερευνά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, για μεταφορά των συρμών που συγκρούστηκαν σε χώρο με καλύτερη φύλαξη. Η πληροφορία έγινε γνωστή το πρωί της Δευτέρας, ενώ αναμένεται να απολογηθεί ο συμβασιούχος σταθμάρχης που είχε την απογευματινή βάρδια στο σταθμό της Λάρισας, την ημέρα του δυστυχήματος. 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, ο ειδικός εφέτης ανακριτής θα ζητήσει από το υπουργείο Άμυνας τα βαγόνια των δύο τρένων που συγκρούστηκαν το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στα Τέμπη να μεταφερθούν σε κάποιο στρατόπεδο, ώστε να έχουν την καλύτερη δυνατή φύλαξη. Όπως αναφέρεται, η έρευνα των ειδικών εμπειρογνωμόνων είναι σε πλήρη εξέλιξη και θα συνεχιστεί για μεγάλο διάστημα, καθώς πρέπει να διευκρινιστεί τι ήταν αυτό που προκάλεσε τη φωτιά την ώρα της σύγκρουσης. Επίσης, συνεχίζεται η έρευνα για γενετικό υλικό, καθώς εξακολουθούν να αγνοούνται ακόμη δύο άνθρωποι, επιβάτες του τρένου με κατεύθυνση της Θεσσαλονίκη.

Η απολογία του συμβασιούχου σταθμάρχη

Από σήμερα, ξεκινούν οι απολογίες των δύο σταθμαρχών, που κατηγορούνται μαζί με τον επιθεωρητή για την τραγωδία των Τεμπών.

Στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή απολογείται σήμερα 27 Μαρτίου ο συμβασιούχος σταθμάρχης που είχε την απογευματινή βάρδια στο σταθμό της Λάρισας και σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να υποστηρίξει ότι η βάρδια του έληγε στις 10 το βράδυ και ότι ο ίδιος έφυγε στις 10:15, καθώς δεν δικαιούται υπερωρίες.

Αύριο Τρίτη 28 Μαρτίου θα απολογηθεί ο παλαιότερος σταθμάρχης, η βάρδια του οποίου έληγε στις 11 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου αλλά φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα. Εκτιμάται ότι θα υποστηρίξει ότι η βάρδια του έληγε μεν στις 11 το βράδυ αλλά και ακόμη κι αν βρισκόταν εκεί μέχρι και τις 11, δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι, γιατί η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στο σταθμό της Λάρισας στις 11.02 το βράδυ.

Την Πέμπτη, 30 Μαρτίου, με υπόμνημα 80 σελίδων θα απολογηθεί ο επιθεωρητής σιδηροδρόμων.

Οι τρεις αυτοί άνθρωποι κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή | Πηγή: efsyn.gr

Δεν ξεκίνησαν τα δρομολόγια για Κιάτο-Αίγιο, ούτε υπεραστικά στη Βόρεια Ελλάδα

Παρά τις εξαγγελίες με τόσες τυμπανοκρουσίες και τις διαβεβαιώσεις, τελικά η δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου θα καθυστερήσει. Σήμερα Δευτέρα 27 Μαρτίου δεν ξεκίνησαν τα δρομολόγια του προαστιακού από Αθήνα προς Κιάτο και Αίγιο, αλλά ούτε και τα υπεραστικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα.

Αιτία, το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο δεν έχουν λάβει όλες αυτές τις γραπτές εγγυήσεις, που έχουν ζητήσει από τον ΟΣΕ. Οι καθυστερήσεις αυτές, πέρα από την ταλαιπωρία για όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν, ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα και στην τροφοδοσία με αγαθά.

Η ΠΕΠΕ (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης), με έγγραφό της, είχε ζητήσει την παράταση της ακινησίας στα τμήματα:

-Θεσσαλονίκη – Φλώρινα

-Θεσσαλονίκη – Δράμα

-Αλεξανδρούπολη – Ξανθή

Παρ’ όλα αυτά δεν λειτούργησε ούτε το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Τα μόνα δρομολόγια που πραγματοποιούνται για την ώρα είναι του προαστιακού δικτύου και καλύπτουν τις γραμμές:

-Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο

-Κάντζα – Λιόσια

-Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα

-Κάτω Αχαΐα – Πάτρα και

-Πάτρα – Ρίο.

Επίσης, λειτουργεί τμήμα του τουριστικού δικτύου:

-Διακοφτό – Καλάβρυτα

-Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες δεν λειτουργεί το τμήμα Βόλος – Μηλιές, παρά τις σχετικές ανακοινώσεις.

Εμπορευματικές μεταφορές

Σύμφωνα με πληροφορίες, αν και αρχικά ξεκίνησαν τα δρομολόγια των εμπορευμάτων και από τη Hellenic Train αλλά και από την Goldair Cargo, τελικά η Hellenic Train φέρεται να σταμάτησε να εκτελεί εμπορευματικά δρομολόγια.

ΟΣΕ: Όλα βαίνουν καλώς

Από την πλευρά του ο ΟΣΕ διαβεβαιώνει πως το δίκτυο μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια και πως έχουν ήδη ξεκινήσει εργολαβίες για την αποκατάσταση του φωτισμού σε τρεις σήραγγες, τόσο στον Πλαταμώνα, στα Τέμπη όσο και σε μία εκ των δύο σηράγγων στο Κιάτο.

Όπως αναφέρει ο ΟΣΕ, διέθεσε 30 φορητά συστήματα GSM-Railways στη Hellenic Train ώστε να μπορεί να εξασφαλιστεί η επικοινωνία στο δίκτυο. 

Τι ζητούν οι εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους ζητούν την απόλυτη διασφάλιση για την άρτια λειτουργία του συνόλου του δικτύου καθώς υπάρχουν «τυφλοί» σταθμοί, αφύλακτες σιδηροδρομικές διαβάσεις (ΑΣΙΔ) που υπολειτουργούν, βραδυπορίες λόγω προβλημάτων στην υποδομή.

Ειδικά ανά τμήμα του δικτύου επισημαίνουν:

Στο τμήμα «Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη»

-Κυρίως στο ύψος του Στρυμόνα, τη λειτουργία των επικοινωνιών στη διαδρομή.

-Τη λειτουργία όλων των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ). Αυτά που δεν λειτουργούν είτε να φυλάσσονται είτε να καταργηθούν.

-Τα ΑΣΙΔ είναι διαβάσεις αυτόματες (διαθέτουν μπάρες) χωρίς την ύπαρξη φυλακίου.

-Να αρθεί η υποχρέωση βραδυποριών των 6 – 10 χλμ, σε κάποια σημεία του συγκεκριμένου τμήματος, λόγω έλλειψης συντήρησης. Σε βραδυπορίες προχωρούν λόγω έλλειψης συντήρησης, λένε οι μηχανοδηγοί.

Για το τμήμα «Πλατύ – Φλώρινα»

-Να υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή και να επανδρωθεί ο σταθμός της Έδεσσας με σταθμάρχη.

-Τη χορήγηση πιστοποιητικών καταλληλόλητας των γεφυρών.

-Ενημέρωσαν πως έχουν ζητήσει εγγράφως τον τελευταίο έλεγχο από τον ΟΣΕ κι αναμένουν απάντηση.

-Να ελεγχθεί η υποδομή καθώς η κυκλοφορία τίθεται σε βραδυπορία 40 χλμ εξαιτίας κατολισθήσεων.

Για το τμήμα «Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη»

-Να επανδρωθεί με σταθμάρχη ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Ξάνθης.

-Λειτουργία και φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, και διασφάλιση της επικοινωνίας με πιστοποιημένο σύστημα GSM-Railways.

Απόσυρση αμαξοστοιχιών

-Απόσυρση των συρμών ΑEG επειδή παρουσιάζουν διαρκώς προβλήματα κατά την πορεία.

-H Ηellenic Train να διασφαλίσει πως το τροχαίο υλικό θα είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.

-Την άμεση λειτουργία πιστοποιημένων συστημάτων επικοινωνίας GSM-Railways.

Πηγή: efsyn.gr

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις