17 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

New York Times: Η Ελληνική Κυβέρνηση αρνείται να δώσει απαντήσεις για τα Τέμπη

Πρόσφατα

Θέμα σε στήλη των New York Times έγινε για άλλη μία φορά η χώρα μας για το συντελεσμένο έγκλημα στα Τέμπη, το οποίο κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους. Η αμερικανική εφημερίδα είναι καταπέλτης για τη στάση της κυβέρνησης ΝΔ μετά το συμβάν, καθώς και αναφορικά με τις ευθύνες της και της εταιρείας για τη διατήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου σε άθλια κατάσταση, παρά τις ευρωπαϊκές «κίτρινες» κάρτες και τις καταγγελίες των σωματείων στους σιδηροδρόμους.

Το δημοσίευμα του Σαββάτου των NYT κάνει λόγο για την κοινωνική οργή που δίκαια εκδηλώνεται στο δρόμο με χιλιάδες διαδηλωτές, αλλά και το αφήγημα που επιστρατεύεται από την κυβέρνηση, τη HellenicTrain και τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ περί «ανθρώπινου λάθους», με μοναδικό υπεύθυνο τον 59χρονο σταθμάρχη. Αυτόν τον τελευταίο, η αμερικανική εφημερίδα τον χαρακτηρίζει «αποδιοπομπαίο τράγο» για να μην λογοδοτήσουν οι πραγματικοί υπεύθυνοι.

«Η ελληνική κυβέρνηση υποτίθεται ότι είχε εγκαταστήσει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν 3 χρόνια αλλά πήρε παρατάσεις εν μέσω μιας αμφιλεγόμενης διαδικασίας σύναψης συμβάσεων. Αυτό το σύστημα προορίζεται να ηχεί συναγερμούς και να σταματά αυτόματα τις αμαξοστοιχίες σε επικίνδυνες καταστάσεις» αναφέρουν οι NYΤ.

Και συνεχίζει το δημοσίευμα: «Τις ημέρες μετά τη σύγκρουση η ελληνική κυβέρνηση δεν έδωσε εξηγήσεις γιατί το σύστημα είχε τόσο μεγάλη καθυστέρηση. Ούτε αξιωματούχοι της ΕΕ, η οποία ξόδεψε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ την τελευταία 10ετία για να βελτιώσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα που είναι το πιο θανατηφόρο στην Ευρώπη».

«Μόλις τον περασμένο μήνα, οι εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων προειδοποίησαν την κυβέρνηση σε επιστολή τους ότι δεν ήθελαν να περιμένουν ένα επερχόμενο ατύχημα ‘για να τους δουν να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα’ και ότι η παρέμβαση ήταν επείγουσα», γράφουν χαρακτηριστικά οι NYT.

Πηγή: efsyn.gr

NY Times headline: ‘Greeks see a scapegoat for Tempi’

The fatal train accident in Tempi remains the first topic in the domestic and international media, which on a daily basis since last Wednesday have been hosting related articles, often with a critical eye towards the government.

The latest example is the Saturday (04/03) publication of the New York Times. In addition to reports of civil unrest and mass rallies across the country, the US newspaper focuses on the 59-year-old station master, who is so far the only person charged in the tragic incident and has been turned by officials into a scapegoat.

The Greek government was supposed to have installed an automated security system almost 3 years ago but got extensions amid a controversial procurement process. This system is intended to sound alarms and automatically stop trains in dangerous situations” reports the NY Times.

And they continue: “In the days after the conflict, the Greek government gave no explanation why the system had such a long delay. Neither do officials from the EU, which has spent hundreds of millions of euros over the past 10 years to improve a rail system that is Europe’s deadliest“.

Just last month, railway workers they warned the government in their letter that they did not want to wait for an impending accident ‘to see them shed crocodile tears’ and that intervention was urgent“, the publication points out.

“Unreasonable delays”

On the same wavelength was the publication of the same newspaper on Friday (03/03), with the distinctive title “Unjustified delays: The upgrade of railway safety in Greece was delayed for years“.

It is reported that officials were forced to rely on a system that was less advanced than others used in European countries, and it was noted that even the most rudimentary system was not fully functional, as lights and signals were out of order.

The NYT raises questions about what led to this delay in upgrades, with officials and experts talking about tight budgets, problems brought on by the pandemic, red tape and contract disputes.

At the same time, there is talk of the opacity of the Greek authorities and the yellow cards from Europe about neglecting the critical project.

Greek authorities, the NYT says, have not been transparent about important details about the railway, and European officials have taken Greece to court over its refusal to make public the contract that defines how the railways will be managed as they are modernised.

The newspaper comments on both Mitsotakis’ statements and Karamanlis’ resignation, noting “the crash shines a light on systemic problems that go beyond any mistakes made this week“.

Greece’s rail system is consistently among the continent’s most dangerous, despite receiving $700 million in modernization from the European Union over the past decade. And installation of the new security system was so delayed that a senior government official resigned last year to protest what he called “unreasonable delays.” The country has never had a national auto safety system“, he emphasizes at another point.

At the same time, there is talk of the opacity of the Greek authorities and the yellow cards from Europe about neglecting the critical project.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις