27.7 C
Athens
Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024

Euroactiv: Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) επιβεβαιώνει έρευνα για την περιβόητη σύμβαση «717/2014»

Πρόσφατα

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) έχει ξεκινήσει έρευνα σχετικά με τη σύμβαση για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης των ελληνικών σιδηρογραμμών, την περίφημη σύμβαση «717» του 2014, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα του Documento (διάβασε παρακάτω). «Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει πράγματι μια εν εξελίξει έρευνα, εξετάζοντας αποκλειστικά πιθανές ζημιές στα οικονομικά συμφέροντα στην ΕΕ», δήλωσε χθες στην EURACTIV εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Ωστόσο, δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το πού βρίσκονται οι έρευνες προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η έκβασή τους.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ. Αυτά περιλαμβάνουν οικονομικά και χρηματοοικονομικά εγκλήματα, όπως η κατάχρηση κεφαλαίων, το ξέπλυμα χρήματος, η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ και η διαφθορά. Στην περίπτωση της χώρας μας, έχει βάσιμες υποψίες ότι «φαγώθηκαν» τα ευρωπαϊκά κονδύλια που αποδόθηκαν στην Ελλάδα από το 2014, με σκοπό την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου (αναβάθμιση συστήματος σημαματοδότησης, τηλεδιοίκησης κ.λπ.). Και γι’ αυτό έχει ξεκινήσει έρευνα από το Νοέμβριο του 2022, προκειμένου να αποκαλύψει τι επακριβώς έχει γίνει. Η έρευνα αφορά στο κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ, καθώς η επίμαχη σύμβαση 717/2014 αλλά και άλλες παλαιότερες, είχαν χρηματοδοτηθεί και με κοινοτικά κονδύλια.

Ευρωπαίος Εισαγγελέας ερευνά εδώ και τέσσερις μήνες το σκάνδαλο με τα τρένα
στην Ελλάδα. Στο… αρχείο η εδώ έρευνα από την οικονομική εισαγγελία.

Το θέμα αυτό ανέδειξε από χθες το documentonews.gr αναφέροντας ότι, με βάση τις πληροφορίες του, στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας έχουν τεθεί  οι συμβάσεις σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος European Train Control System (ΕΤCS) που είχαν υπογραφεί από τον ΟΣΕ το 2007, όπως επίσης και η σύμβαση για την επανεγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στα τρένα που υπεγράφη το 2014.

Πρόκειται για τα περιβόητα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας των τρένων τα οποία εάν λειτουργούσαν θα είχε αποτραπεί η φονική τραγωδία στα Τέμπη, όπως έχουν επισημάνει δημοσίως αρκετοί ειδικοί τις τελευταίες ημέρες.

Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2022 και αφορά στο κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ καθώς οι επίμαχες συμβάσεις που ξεκινούν από 2007 είχαν χρηματοδοτηθεί εκτός από εθνικά και με κοινοτικά κονδύλια.

Μία από τις επίμαχες συμβάσεις είναι και η περιβόητη 717 του 2014 η οποία υπεγράφη από την τότε κυβέρνηση και έχει απασχολήσει τόσο το κοινοβούλιο όσο και την ελληνική Δικαιοσύνη. Η σύμβαση υπεγράφη επειδή στο δίκτυο του ΟΣΕ είχαν σημειωθεί μία σειρά από κλοπές και βανδαλισμούς ειδικά από το 2010 έως το 2014 με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υλοποιηθεί η σύμβαση για την εγκατάσταση του ETCS, και αποφασίστηκε η επανεγκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Η νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης της σύμβασης 717/2014 είχαν τεθεί στο μικροσκόπιο των εν Ελλάδι εισαγγελικών αρχών από το 2018. Ωστόσο πριν από μερικούς μήνες η δικογραφία που είχε σχηματιστεί τέθηκε στο αρχείο από την Οικονομική Εισαγγελία.

Η σύμβαση του 2014 αφορούσε στην «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρική του ομίλου Άκτωρ) και την Alshtom. Επρόκειτο για μια ομολογουμένως εξ’ αρχής προβληματική σύμβαση καθώς φέρεται να υπήρχαν μελέτες οι οποίες ήταν ελλιπέστατες με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υλοποιηθεί το έργο και το 2016 κρίθηκε ότι έπρεπε να υπογραφούν συμπληρωματικές συμβάσεις. Ωστόσο υπήρξαν ζητήματα νομιμότητας και το Ελεγκτικό Συνέδριο μπλόκαρε τη σύμβαση.

Η συμπληρωματική σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Αύγουστο του 2018, ενώ στη συνέχεια τον Ιούλιο του 2019 η κοινοπραξία προσκόμισε τις απαιτούμενες μελέτες. Τελικά η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη αρκετά μετά και συγκεκριμένα το 2021. Παρά το γεγονός ότι οι «σκόπελοι» είχαν ξεπεραστεί από το καλοκαίρι του 2019 και όλα θα μπορούσαν να προχωρήσουν. Μέχρι και σήμερα η επίμαχη σύμβαση δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λειτουργήσει το ETCS.

Πλέον τόσο η 717 σύμβαση όσο και οι αρχικές συμβάσεις του ΟΣΕ το 2007 για το ETCS, ελέγχονται εξονυχιστικά από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις