15.6 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Να αντιμετωπιστούν ισότιμα οι εργαζόμενοι της 3Κ/2018

Πρόσφατα

Στις 02.03.2023 αναμένεται να συζητηθεί ενώπιον του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) η αίτηση ακύρωσης την οποία έχει υποβάλει συνδικαλιστικό σωματείο εργαζομένων στους ΟΤΑ κατά εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών, με το οποίο δίνονται οδηγίες στους φορείς προέλευσης και υποδοχής σε σχέση με την εφαρμογή των κανόνων της κινητικότητας.

Το βασικό αίτημα, των εργαζομένων που προσλήφθηκαν με βάση την προκήρυξη 3Κ/2018, στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των ΟΤΑ, είναι η δυνατότητα μετάταξης σε άλλες υπηρεσίες, χωρίς την επταετή απαγόρευση.

Το αιτούν σωματείο υποστηρίζει ότι η πρόβλεψη της επταετούς απαγόρευσης μετάταξης, απόσπασης ή μετακίνησης, που προβλέφθηκε με το άρθρο 74 του ν. 4674/2020 σε βάρος των υπαλλήλων που προσλήφθηκαν με βάση την προκήρυξη 3Κ/2018 σε θέσεις ανταποδοτικών υπηρεσιών των ΟΤΑ –κατά παρέκκλιση όσων ισχύουν για τους υπόλοιπους υπαλλήλους των ΟΤΑ στο πλαίσιο του Εθνικού Συστήματος Κινητικότητας- παραβιάζει τις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας, της αναλογικότητας, της ισότητας, της ασφάλειας δικαίου, του κράτους δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης.

Τα επιχειρήματα του Ελληνικού Δημοσίου, με βάση τα οποία ο Υπουργός Εσωτερικών ζητά την απόρριψη της αίτησης ακύρωσης (ως προς τον συγκεκριμένο λόγο ακύρωσης, δηλαδή την συνταγματικότητα του άρθρου 74 του ν. 4674/2020)  είναι επιγραμματικά τα ακόλουθα::

1.- Οι κύκλοι κινητικότητας έχουν αφήσει χωρίς προσωπικό τις ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας. Με το άρθρο 24 του ν. 4479/2017 και την προκήρυξη 3Κ/2018 επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα. Η διάταξη του άρθρου 74 του ν. 4674/2020 επιχειρεί να διασφαλίσει ότι δεν θα δημιουργηθεί εκ νέου πρόβλημα εξαιτίας της κινητικότητας.

2.- Οι ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού κλπ χρηματοδοτούνται από πόρους που καταβάλλονται από τους κατοίκους ενός Δήμου μέσω ειδικών τελών ειδικευμένων για τους σκοπούς αυτούς. Αντίθετα, η κάλυψη του κόστους του προσωπικού που υπηρετεί στις υπόλοιπες υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. γίνεται απευθείας από τον προϋπολογισμό τους. Συνεπώς, η μετακίνηση ενός εργαζομένου από τις ανταποδοτικές στις υπόλοιπες υπηρεσίες συνεπάγεται και επιβάρυνση των δημοτικών προϋπολογισμών και κατ’ επέκταση των δημοτών.

3.- Με την προκήρυξη 3Κ/2018 προβλέφθηκε ειδική μοριοδότηση όσων είχαν ήδη απασχοληθεί προηγουμένως σε ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας. Η ειδική αυτή μοριοδότηση είχε ως αποτέλεσμα πολλοί από τους επιτυχόντες να προτιμηθούν έναντι άλλων υποψηφίων ακριβώς επειδή είχαν ειδική εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα, στην οποία ειδική εμπειρία προσέβλεψε ο νομοθέτης του ά. 24 του ν. 4479/2017, που προέβλεψε κατά παρέκκλιση των μνημονιακών περιορισμών στις προσλήψεις. Η παροχή δυνατότητας μετακινήσεων σε άλλες υπηρεσίες, πέραν των ανταποδοτικών, θα ακυρώσει στην πράξη τον σκοπό του νομοθέτη.

4.- Οι προσλήψεις στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των ΟΤΑ βάσει της προκήρυξης 3Κ/2018 έγιναν κατά παρέκκλιση των μνημονιακών περιορισμών στις προσλήψεις. Η μετακίνηση του προσωπικού σε άλλες θέσεις οι οποίες έμειναν ακάλυπτες εξαιτίας των μνημονιακών περιορισμών παρίσταται άδικη, αλλά και αντίθετη στο δημόσιο συμφέρον, καθότι θα αποψιλώσει τις ανταποδοτικές υπηρεσίες, οι οποίες πριν το 2018 εμφάνιζαν σημαντικότατα κενά.

5.- Με την απαγόρευση μετακινήσεων των υπαλλήλων που προσλήφθηκαν βάσει της προκήρυξης 3Κ/2018 επιχειρείται να αποτραπεί η σύναψη νέων συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και η δημιουργία νέων γενεών συμβασιούχων στις ανταποδοτικές υπηρεσίες.

6.- Ο επταετής περιορισμός του δικαιώματος του υπαλλήλου να μετακινηθεί σε άλλη θέση δεν μπορεί να θεωρηθεί υπέρμετρος, δεδομένου ότι οι προσλήψεις τακτικού προσωπικού υπόκεινται σε περιορισμούς, εντάσσονται στο πλαίσιο ετήσιων προγραμματισμών εναρμονισμένων με το δημοσιονομικό πρόγραμμα, ενώ δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη θέσεων εξειδικευμένου προσωπικού.

7.- Οι θέσεις εργασίες στις ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας δεν είναι ελκυστικές σε προσωπικό άλλων κλάδων, λόγω του συνήθως ανθυγιεινού εργασιακού περιβάλλοντος. Κατά συνέπεια δεν αναμένεται να αναπληρωθούν οι θέσεις που θα κενωθούν με τις μετακινήσεις, από προσωπικό άλλων κλάδων.

8.- Το πλαίσιο που θεσπίστηκε με το άρθρο 74 του ν. 4674/2020 προβλέπει εξαιρέσεις για υπαλλήλους που ζητούν την μετακίνησή τους για λόγους υγείας ή συνυπηρέτησης. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η προάσπιση συνταγματικά προστατευόμενων αγαθών, όπως η υγεία και οι οικογενειακή ζωή.

9.- Τέλος, επισημαίνεται το γεγονός ότι η θέση σε ισχύ ρυθμίσεων αντίθετων από αυτές που ίσχυσαν κατά το παρελθόν δεν αντιβαίνει στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου. Το γεγονός ότι κατά το παρελθόν δεν ίσχυαν ανάλογοι χρονικοί περιορισμοί για την μετακίνηση ενός υπαλλήλου σε άλλη υπηρεσία από αυτή στην οποία είχε αρχικά προσληφθεί, δεν συνεπάγεται ότι η θέση σε ισχύ από τον κοινό νομοθέτη τέτοιων χρονικών περιορισμών εμποδίζει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των εργαζομένων.

Η απόφαση επί της αίτησης ακύρωσης αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, ειδικά από τους υπαλλήλους που προσλήφθηκαν με την προκήρυξη 3Κ/2018 και επιθυμούν την μετακίνησή τους σε άλλες υπηρεσίες σε κάποιον από τους επόμενους κύκλους κινητικότητας. Εφόσον η αίτηση συζητηθεί ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας στην προγραμματισμένη δικάσιμο της 02.03.2023, η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί εντός του 2023.

Πηγή: metaota.blogspot.com

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις