Την τελευταία τριετία σημειώνεται σε επίπεδο διεθνών και περιφερειακών οργανισμών κυριολεκτικά ένας ιδιότυπος «οργασμός» συσκέψεων για την αντιμετώπιση του καταστροφικού για το περιβάλλον αποτυπώματος της Ναυτιλίας.

ΙΜΟ, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΗΠΑ και διάφορα εθνικά κράτη και χώρες που έχουν στη σημαία τους χιλιάδες πλοία, συναλλάσσονται, διαβουλεύονται και επιδίδονται σε ατέρμονες συζητήσεις χωρίς να καταλήγουν έως τώρα πουθενά!

Τα αντιτιθέμενα συμφέροντα, οι σκληροί ανταγωνισμοί, οι εμπλοκή στην υπόθεση αυτή εφοπλιστών, Ναυλωτών, Ναυπηγικών βιομηχανιών, μεγάλων  ασφαλιστικών εταιριών είναι στην κορύφωση τους.

Πανίσχυρα επιχειρηματικά lobby που ασκούν καθοριστική επιρροή στους διεθνείς και περιφερειακούς οργανισμούς, έχουν έως τώρα επιβάλλει τη γραμμή τους που έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • -Την καθυστέρηση στη λήψη δεσμευτικών αποφάσεων για την περιβόητη πράσινη μετάβαση της Ναυτιλίας.
  • -Τη δημιουργία ταμείου με πόρους από τους φορολογούμενους οι οποίοι αυτοί καλούνται τα πληρώσουν την κατάργηση των βρώμικών Ναυτιλιακών καυσίμων ενώ η επιβάρυνση των γνωστών ενόχων θα είναι κατά το δυνατόν απειροελάχιστη!
  • -Προς το παρόν ο χρόνος λήψης των αποφάσεων έχει μετατεθεί για το 2023 ενώ έως τότε εθελοντικά η κάθε Ναυτιλιακή εταιρία επιλέγει την προσαρμογή της σε Ναυτιλιακά καύσιμα φιλικότερα για το περιβάλλον…

Το χειρότερο όλων είναι ότι η οποιαδήποτε υποχρεωτική εφαρμογή των νέων μέτρων (είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων) μετατίθεται για μετά το 2030… ενώ η πλήρης απεξάρτηση από τα καρκινογόνα, ανθρακούχα καύσιμα προβλέπεται για το μακρινό 2050!!!

Αποκαλυπτικά στοιχεία

Εν όψει αυτών των εξελίξεων έχει ενδιαφέρον να γνωστοποιηθούν τα στοιχεία που αφορούν τα βήματα που έχουν γίνει αυτή τη μεταβατική περίοδο.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ναυλομεσιτικού Οίκου XCLUSIV μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (44 πλοία), το 3% του στόλου των Containers και το 2,1% του στόλου των Δεξαμενόπλοιων είναι σε διαδικασία… αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων!

Αυτό που είναι εξόφθαλμα προκλητικό είναι ότι ακόμη και στις νέες παραγγελίες για την κατασκευή- Ναυπήγηση νέων πλοίων οι εναλλακτικές μορφές καυσίμων αντιστοιχούν σε 31 πλοία παγκοσμίως!

Ενδεικτικά σημειώνουμε ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου το Δεκέμβρη του 2022 ήταν 13.107 πλοία!

Το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο και οι κλακαδόροι τους μαζί με τα ελεγχόμενα από αυτούς ΜΜΕ, διαφημίζουν ότι δήθεν δεν υπάρχουν ακόμη αξιόπιστα εναλλακτικά καύσιμα που να τα εμπιστεύονται…

Το επιχείρημα αυτό είναι αβάσιμο αφού χώρες όπως της Σκανδιναβίας, Ιαπωνίας κλπ. είναι αυτές που πρωτοστατούν στις νέες κατασκευές επιλέγοντας καύσιμα με λιγότερη επιβάρυνση για το περιβάλλον!

Υποθέτουμε ότι οι εφοπλιστές αυτών των χωρών δεν δαπανούν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε μη αξιόπιστα καύσιμα.


Αντώνης Νταλοκογεώργος
πρόεδρος ΠΕΝΕΝ