Με επουσιώδεις τροποποιήσεις στη σήμανση των προϊόντων που περιλαμβάνει το καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο μέχρι στιγμής δεν πείθει για την αναγκαιότητά του, επιχειρεί το υπουργείο Ανάπτυξης να συντηρήσει τη συζήτηση γύρω από το αμφιλεγόμενο μέτρο | Πηγή: efsyn.gr

Όπως προβλέπει λοιπόν, νέα υπουργική απόφαση, η σήμανση θα πρέπει να έχει διάσταση τουλάχιστον 8 εκατοστών, ενώ στις εισόδους των σούπερ μάρκετ θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένοι κατάλογοι με τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο περιβόητο καλάθι. Το χρονικό περιθώριο που έχουν οι αλυσίδες των καταστημάτων για την ανάρτηση της νέας σήμανσης, είναι μέχρι την 1η Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, ειδική μέριμνα λαμβάνεται και για την επάρκεια των προϊόντων: Αν τα αποθέματα προϊόντος που συμμετέχει στο καλάθι του νοικοκυριού εξαντληθούν σε ένα ή περισσότερα καταστήματα, οι υπόχρεοι αντικαθιστούν προσωρινά το προϊόν που εξαντλήθηκε με αντίστοιχο προϊόν που διατίθεται στην ίδια ή χαμηλότερη τιμή και στην ίδια ή μεγαλύτερη ποσότητα.

Αν δεν υπάρχει τέτοιο προϊόν στο κατάστημα, οι υπόχρεοι μεριμνούν για την τροφοδοσία του καταστήματος στο οποίο εξαντλήθηκε το προϊόν, εντός δύο ημερών, με επαρκή ποσότητα του προϊόντος που εξαντλήθηκε ή ενημερώνουν το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis για την οριστική αντικατάσταση του προϊόντος στο σύνολο των καταστημάτων τους. Το νέο προϊόν θα πρέπει επίσης να βρίσκεται σε επάρκεια. Η οριστική αντικατάσταση προϊόντος επιτρέπεται για μία μόνο φορά μέχρι την νέα τακτική υποβολή καταλόγου προϊόντων.

Στους παραβάτες και για τις δύο περιπτώσεις – σήμανσης και επάρκειας – θα επιβάλλεται πρόστιμο 2000 ευρώ ανά κατάστημα.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, τέσσερις στους 10 καταναλωτές έχουν αγοράσει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του, ενώ  ακόμα λιγότεροι, μόνο το 22%, δηλώνουν ότι πρόκειται για θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι).

ΙΕΛΚΑ: Μόνο 2 στους 10 καταναλωτές βλέπουν θετικά το «καλάθι»

Σε επουσιώδεις διορθωτικές κινήσεις σχετικά με το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού» αναλώνεται το υπουργείο Ανάπτυξης, μαζί τα επικοινωνιακά σόου του Άδωνη Γεωργιάδη, ενώ οι πολίτες που έχουν γονατίσει από το κύμα ακρίβειας ψάχνουν μήπως να βρουν τις φθηνότερες τιμές.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, 4 στους 10 καταναλωτές έχουν αγοράσει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του αλλά ακόμα λιγότεροι, μόνο το 22%, δηλώνουν ότι πρόκειται για θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι).

Παράλληλα, το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι, ενώ το 51% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που κυνηγούν τις προσφορές.

Σε ό,τι αφορά το 39% του κοινού, που δηλώνει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το καλάθι, η έρευνα αναφέρει τα εξής:

  • Το 15% έχει πραγματοποιήσει 1 επίσκεψη, 2 επισκέψεις το 11%, 3 επισκέψεις το 7% και 4 επισκέψεις ή περισσότερες το υπόλοιπο 6%
  • Η πλειοψηφία του κοινού δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν από το καλάθι
  • Μεγάλο ποσοστό έχει προσεγγίσει τουλάχιστον δοκιμαστικά την πρωτοβουλία τις πρώτες 7-10 ημέρες

Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, το κοινό που επέλεξε τις πρώτες 7-10 ημέρες της πρωτοβουλίας να αγοράσει κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ, 81,65 ευρώ έναντι 93,35 ευρώ του συνόλου. 

Από την έρευνα προκύπτει ότι αυτό αποδίδεται στην τάση το καλάθι επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο σουπερμάρκετ. 

Παρά τις μικρές διαφορές η διείσδυση του καλαθιού φαίνεται προς το παρόν να είναι μεγαλύτερη στην Αττική 42% έναντι της Θεσσαλονίκης 38% και της υπόλοιπης Ελλάδας 37%.

Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, ποσοστό 18% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σούπερ μάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού. 

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 8 έως 11 Νοεμβρίου 2022 με δείγμα 1.000 καταναλωτών και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το «καλάθι του νοικοκυριού» για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του.