Ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα χωρίς καμία νομική κάλυψη σε περίπτωση ατυχήματος διάνυσαν μέσα στον Οκτώβριο τα 200 λεωφορεία που διαθέτουν τα ΚΤΕΛ στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, καθώς, τυπικά, έως τις 26 Οκτωβρίου δεν υπήρχε καμία σύμβαση που να καλύπτει τη λειτουργία τους από τις 6/10 που έληξε εκείνη με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ).
Τελικώς, στις 26/10 αναρτήθηκε στη Διαύγεια του ΟΑΣΑ μια σύμβαση με την οποία τα ΚΤΕΛ αναλαμβάνουν να καλύψουν δωρεάν για έναν μήνα τις υπηρεσίες που έως τώρα παρείχαν λαμβάνοντας αμοιβή 2,2 εκατομμυρίων ευρώ. Η σύμβαση αυτή αναφέρει ότι ισχύει για το μηνιαίο διάστημα που λήγει την ερχόμενη Κυριακή 6 Νοεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι μέσα σε αυτόν τον μήνα καταγράφηκαν ακόμη δυο περιστατικά στα οποία λεωφορεία από εκείνα που διαθέτουν τα ΚΤΕΛ πήραν φωτιά και εγκαταλείφθηκαν από τους επιβάτες τους χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί. Το ένα περιστατικό συνέβη στις 13/10 στα Σπάτα και το άλλο στις 21/10 στην Ανθούσα και έρχονται σε συνέχεια άλλων αντίστοιχων συμβάντων που αποδίδονται σε ελλιπή συντήρηση και κακή τεχνική κατάσταση των οχημάτων.
Η πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση με την παροχή συγκοινωνιακού έργου χωρίς σύμβαση και στη συνέχεια μέσω δωρεάς προκλήθηκε από τους χειρισμούς της κυβέρνησης το διάστημα πριν από τις 6 Οκτωβρίου. Τότε, εν όψει της λήξης της διετούς σύμβασης βάσει της οποίας τα ΚΤΕΛ αποζημιώθηκαν με συνολικά 50 εκατομμύρια ευρώ, η κυβέρνηση επιχείρησε να υπογράψει παράταση για ακόμη ένα έτος.
Ομως, οι συμβάσεις αυτές απορρίφθηκαν ως παράνομες από το Ελεγκτικό Συνέδριο με δύο αλλεπάλληλες αποφάσεις του, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση ψήφισε και σχετικές τροπολογίες. Οπως ανέφερε η «Εφ.Συν.» σε αντίστοιχα δημοσιεύματα, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τις συμβάσεις ως «απευθείας αναθέσεις» που δεν δικαιολογούνται από κάποια απρόβλεπτα γεγονότα όπως συνέβη με την αρχική σύμβαση του 2020, λόγω πανδημίας.
Στη νέα σύμβαση αναφέρεται ότι τα ΚΤΕΛ επιθυμούν τη δωρεάν παροχή υπηρεσιών «λόγω των αδόκητων συνεπειών που έχει η βίαιη διακοπή της παροχής συγκοινωνιακού έργου στο επιβατικό κοινό εν μέσω επιδεινούμενων επιδημικών δεδομένων και ενεργειακής κρίσης». Η σύμβαση δωρεάς επικαλείται ως νομικό πλαίσιο για τις δωρεές προς το Δημόσιο τον νόμο 4182 του 2013.
Εκεί αναφέρεται ότι οι δωρεές «δεν θεωρούνται δημόσιες συμβάσεις και εξαιρούνται της κείμενης νομοθεσίας για την ανάθεση και εκτέλεση δημόσιων συμβάσεων» εφόσον τηρούνται προϋποθέσεις, μία από τις οποίες είναι να καθορίζεται η δαπάνη που «καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τον δωρητή». Τέτοια δαπάνη δεν αναφέρεται στη σύμβαση αλλά γίνεται επίκληση των συμβάσεων που έως τώρα ίσχυαν και των υποχρεώσεων που δημιουργούσαν. Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι για την έως τώρα υλοποίηση των συμβάσεων υπήρχαν πολλά σχόλια καθώς τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ δεν είναι καν ενταγμένα στο σύστημα τηλεματικής. Αγνωστο παραμένει και το τι ακριβώς θα συμβεί μετά τις 6 Νοεμβρίου που λήγει και η δωρεά, ενώ κυκλοφορούν ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες ότι ασκήθηκε προσφυγή κατά των απορριπτικών αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου η οποία έγινε δεκτή | Πηγή: efsyn.gr, Άρης Χατζηγεωργίου