Μέσα από μια αφίσα-κάλεσμα με πολλά μηνύματα που δημιούργησε η Πρωτοβουλία Ανεξάρτητων Εκπαιδευτικών ΠΕ καλεί δασκάλους και νηπιαγωγούς, μόνιμους και αναπληρωτές, να απαντήσουν με «μπλόκο στην αξιολόγηση» απέναντι στα αντεκπαιδευτικά και αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης και της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, απέναντι «στην ομηρία και στη χειραγώγηση της ατομικής αξιολόγησης, στους μέντορες, στους συντονιστές, στους ομίλους, στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, στις εξετάσεις PISA, στην κατηγοριοποίηση σχολείων – εκπαιδευτικών – μαθητών». Ουσιαστικά, τους καλεί να αντιδράσουν στο κυβερνητικό έγκλημα της διάλυσης του δημόσιου σχολείου και δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών, να αντιδράσουν στο κυβερνητικό έγκλημα της εμπορευματοποίησης του δημόσιου αγαθού της παιδείας. Όπως ξεκάθαρα σημειώνει η Πρωτοβουλία στα συνθήματα της αφίσας της, η νίκη (όχι η Κεραμέως) θα έρθει, «με όπλο την αλληλεγγύη, την Απεργία-Αποχή, το διαρκή κι ανυποχώρητο αγώνα για το Δημόσιο Σχολείο».
Από το Γιώργη Χρήστου
Η αφίσα-κάλεσμα ενωτικού αγώνα της Πρωτοβουλίας εντάσσεται στο πλαίσιο της απόφασης που πήρε, στις 6 του Οκτώβρη, το διοικητικό συμβούλιο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, επαναπροκηρύσσοντας την Απεργία-Αποχή από τους μέντορες και ενδοσχολικούς συντονιστές. Η απόφαση αυτή αποτελεί απάντηση της ΔΟΕ στις απειλές και στην τρομοκρατία του «μόνιμου στασιδιού» των δικαστηρίων, τη Νίκη Κεραμέως, απάντηση στην ποινικοποίηση του αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην εμμονή του καθεστώτος Μητσοτάκη να εφαρμόσει τους αντεκπαιδευτικούς νόμους 4692/2020 και 4823/2021.
Για να γίνει αντιληπτός ο αγώνας των εκπαιδευτικών, η Απεργϊα-Αποχή από κάθε διαδικασία που αφορά στην «αξιολόγηση», αρκεί να διαβάσει κάποιος τη γλαφυρή αναφορά της Αριστερής Αγωνιστικής Ενότητας (ΑΡΕΝ), σε ανακοίνωσή της με αφορμή την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς: «…η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζουν ακάθεκτα την επίθεση τόσο στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητ(ρι)ών όσο και στα αντίστοιχα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Ο στόχος είναι να επιβληθεί ένα σχολείο εμπορευματοποιημένο, κατηγοριοποιημένο, που θα λειτουργεί με όρους ιδιωτικής επιχείρησης, με τους/τις μαθητ(ρι)ες και τις οικογένειές τους να αντιμετωπίζονται σαν πελάτες και τους εκπαιδευτικούς να έχουν μετατραπεί σε φοβισμένους και υποταγμένους υπαλλήλους.
»Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ατομική αξιολόγηση, τράπεζα θεμάτων, ελάχιστη βάση εισαγωγής, ελληνική PISA, ισοτιμία των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των δημόσιων ΑΕΙ, δεξιότητες, ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες και εκπαιδευτικοί όμιλοι είναι κομμάτια που συνθέτουν αυτό το παζλ της μετάλλαξης του δημόσιου σχολείου σε πολυκατάστημα, που θα στηρίζεται στην απλήρωτη εργασία και στην καταστρατήγηση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών, με το διευθυντή – μάνατζερ ως επόπτη εφαρμογής της πολιτικής αυτής, το σύλλογο διδασκόντων πολυδιασπασμένο σε φατρίες και τους εκπαιδευτικούς κυνηγούς μορίων , με υποσχέσεις για πιθανή “εξέλιξη” σε στελέχη της εκπαίδευσης ή μια καλή βάση στην ατομική αξιολόγηση». Σαφές;
Η… ανυπακοή των εκπαιδευτικών στην «κανονικότητα» που ετοιμάζει για το δημόσιο σχολείο η Νίκη Κεραμέως, είναι βέβαιον ότι θα την κάνει πιο… εμμονική, θα της ογκώσει το μένος κατά της μαχόμενης εκπαίδευσης∙ δε λέει να χωνέψει, ώστε να κάτσει στα αυγά της, τις απανωτές ήττες της από τη μαχόμενη εκπαίδευση η οποία ακυρώνει στην πράξη κάθε προσπάθειά της να μην χάσει το προνόμιο της «ντίλερ των σχολαρχών και της ιδιωτικής παιδείας». Και ήττες έχει στο… βιογραφικό της πολλές. Στο πλαίσιο αυτό, δε θα προκαλέσει καμία έκπληξη εάν συνεχίσει τις ολοκληρωτικές μεθόδους και τις άθλιες πρακτικές της για να ακυρώσει τον αγώνα των μαχόμενων εκπαιδευτικών και την επαναπροκήρυξη της Απεργίας-Αποχής.
Να θυμίσουμε, σε αυτό το σημείο, τις καταγγελίες που έκανε η ΟΙΕΛΕ, το 2020, για την «ντίλερ των σχολαρχών και της ιδιωτικής παιδείας», με αφορμή εκτρωματικό νομοσχέδιό της για την ιδιωτική εκπαίδευση, όταν και ισοπέδωσε τα δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, πως αποτελούσαν επί της ουσίας είτε συρραφή αιτημάτων ορισμένων σχολαρχών είτε έχουν υπαγορευθεί από άλλους. Το κερασάκι στην τούρτα; Η καταγγελία της για χρηματοδότηση της ΝΔ από ιδιωτικά σχολεία ηγετικών στελεχών του Συνδέσμου των σχολαρχών, τους οποίους ξεχρέωνε με τις αντεργατικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.
Η… αξιολογική κρίση και η απόδοση, μετά δόξης και τιμής, του παρωνύμιου «μόνιμο στασίδι» των δικαστηρίων στην Κεραμέως, κάθε άλλο παρά υπερβολικός είναι. Κι αυτό, διότι έχει προσφύγει ουκ ολίγες φορές στην «αστική δικαιοσύνη τους», πέντε τον αριθμό, για να κηρύξει παράνομη κινητοποίηση-απεργία που αφορά στους εκπαιδευτικούς της Δημόσιας Παιδείας. Οι δύο τελευταίες αντιδραστικές πράξεις της ήταν οι προσφυγές του έκανε κατά της ΔΟΕ και της ΑΔΕΔΥ για να βγάλει «στην παρανομία» την ανωτέρω Απεργία-Αποχή, όπερ και εγένετο.
Για το χαρακτηρισμό «καθεστώς Μητσοτάκη» δε χρειάζονται περισσότερες επεξηγήσεις: το βιώνουν καθημερινά στο πετσί τους, με την εργοδοτική και κρατική τρομοκρατία και καταστολή, οι εργαζόμενοι στους χώρους δουλειάς, οι πολίτες στις γειτονιές, το ζούμε όλοι μας σε κάθε εστία αντίστασης και διεκδίκησης που δημιουργούμε.
Είναι ξεκάθαρο στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία πως κυβέρνηση της ΝΔ, Μητσοτάκης και Κεραμέως θέλουν, καίγονται για αξιολόγηση, χειραγώγηση και διάλυση του δημόσιου σχολείου, της δωρεάν δημόσιας παιδείας. Θέλουν και επείγονται για κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Παλεύουν με νύχια και με δόντια, το νόμο Χατζηδάκη, τη «θεραπαινίδα» της εξουσίας και τα «πετσωμένα» ΜΜΕ να σπείρουν την τρομοκρατία στα σχολεία, να εγκαθιδρύσουν ένα μοντέλο διοικητικής ιεραρχίας από προθύμους να υλοποιήσουν άκριτα τις αντεκπαιδευτικές πολιτικές τους, που βρίσκονται μακριά και έξω από το δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου, τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, τη διασφάλιση κεκτημένων των εκπαιδευτικών.
Η υπουργός Παιδείας «ματώνει» για να βρει τους προθύμους της υλοποίησης της πολιτικής της (των άλλων για την ακρίβεια, ΟΟΣΑ, κεφαλαίου κ.λπ), προκειμένου να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε επιχείρηση, στο λεγόμενο «Σχολείο Α.Ε.» το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων, όχι τις ανάγκες της κοινωνίας και του λαού, αλλά… δεν… Βρίσκει το τείχος της Απεργίας-Αποχής της μαχόμενης εκπαίδευσης, τον αγώνα, την αντίσταση και τη συσπείρωση της συντριπτικής πλειονότητας των εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων στον εφιάλτη της «αξιολόγησης». Αγώνα-παρακαταθήκη που ξεκίνησε πέρυσι και είχε ως αποτέλεσμα… την Ήττα Κεραμέως με πάταγο!
Και για να το επιβάλλουν αυτό, το «μόνιμο στασίδι των δικαστηρίων», πιάνει δουλειά και ποινικοποιεί αβέρτα-κουβέρτα, στηριζόμενη στον αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη και στη «θεραπαινίδα» της εξουσίας, την «αστική δικαιοσύνη τους». Έτσι, κοτσάρει τον επιθετικό προσδιορισμό «κατεπείγουσα» σε κάθε αγωγή που καταθέτει, και σε χρόνο «ντε τε» τη σκυτάλη έχει πάρει η «θεραπαινίδα», που δικάζει και βγάζει φιρμάνι-καρμπόν λέγοντας στους εκπαιδευτικούς: παρανομούν που απεργούν γιατί υπερασπίζονται το δημόσιο σχολείο κι όχι το ταξικό που έχει δημιουργήσει το «επιτελικό κράτος» της ΝΔ, παρανομούν που υπερασπίζονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα δικά τους εργασιακά δικαιώματα.
Και μιλάμε για αυτή τη «δικαιοσύνη» που δίνει «free pass» σε Χριστοφοράκους, Κορκονέες, βιαστές κ.λπ., τους οποίους ξεπλένει με… αθώωση, πάραγραφή, αποφυλάκιση κ.λπ. Μιλάμε για ταξική δικαιοσύνη που έρχεται να επιβάλλει το ταξικό σχολείο της Κερσμέως. Με λίγα λόγια, όπως λέει και η λαϊκή παροιμία: «γύρισε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι».
Βεβαίως, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, δεν αντιλαμβάνεται πως με τις αντιδραστικές της πρακτικές αναδεικνύει τα ασύστολα ψεύδη και τα «φούμαρα και τις μεταξωτές κορδέλες της» κυβέρνησης, όταν έλεγε πως ο συγκεκριμένος νόμος είναι «για την προστασία της εργασίας». Δικαιώνει το εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα που έλεγε την πάσα αλήθεια αντιδρώντας στο «τερατούργημα» του άεργου υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη: ότι με το συγκεκριμένο νόμο και τα δικαστήρια η κυβέρνηση θα εντείνει την επίθεσή της στο κατοχυρωμένο συνταγματικό δικαίωμα της απεργίας και θα επιχειρήσει να επιβάλλει «σιγή νεκροταφείου» στις αντιδράσεις και τις διεκδικήσεις των εργαζόμενων.
Απόφαση ΔΟΕ: Επαναπροκήρυξη της Απεργίας-Αποχής από μέντορες και ενδοσχολικούς συντονιστές
Τα ασύστολα ψεύδη και το χοντρό δούλεμα της κυβέρνησης τα αναδεικνύει επίσης η υπουργός Παιδείας και σε μια άλλη περίπτωση: στις ηλεκτρονικές εκλογές για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια των εκπαιδευτικών (ΠΥΣΠΕ-AΠΥΣΠΕ-ΚΥΣΠΕ), που… διέταξε να γίνουν και φέτος, το Σάββατο 7 Νοέμβρη. Κι αυτό, παρά την… μεγαλοπρεπέστατη Ήττα Κεραμέως που υπέστη πέρυσι, καθώς το 95% των εκπαιδευτικών απείχε από τις εκλογές-παρωδία. Μάλιστα, στην Α’ Διεύθυνση Αθήνας σχεδόν χτύπησε ταβάνι: 99% η αποχή. Πέρυσι ισχυριζόταν ότι αποφάσισε ηλεκτρονικές εκλογές ελέω πανδημίας. Φέτος που δεν υπάρχουν περιοριστικά μέτρα και η κυβέρνηση έχει κηρύξει το τέλος της πανδημίας ουκ ολίγες φορές; Καμία πανδημία δεν ήταν το πρόβλημά της∙ άλλωστε, εάν την ένοιαζε τόσο πολύ θα έπαιρνε ουσιαστικά μέτρα προστασίας στα σχολεία και δε θα στοίβαζε τους μαθητές στις τάξεις.
Η ηλεκτρονική ψηφοφορία εντάχθηκαν στο συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για να χτυπήσει κάθε συλλογική δράση, λειτουργία και οργάνωση των σωματείων. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση η Νίκη Κεραμέως, μέσα από το χτύπημα στα εκπαιδευτικά σωματεία, να την κατάργηση των αιρετών και την εγκατάσταση των δοτών και των πρόθυμων να υπηρετήσουν την πολιτική διάλυσης του δημόσιου σχολείο.
«Η κυβέρνηση Θέλει να αφοπλίσει τα σωματεία μας στερώντας τους το οξυγόνο της συμμετοχής και του διαλόγου, θέλει την κατάργηση των συλλογικών διαδικασιών βάσης και των Γενικών Συνελεύσεων, τη διάλυση του ζωντανού χαρακτήρα τους. Θέλει να παρέμβει στην εκλογή εκπροσώπων, ώστε αυτοί να είναι “του χεριού της”, ηλεκτρονικό προϊόν των διοικητικών μηχανισμών και των πελατειακών σχέσεων, χωρίς καμία παρέμβαση του κινήματος και των διεκδικήσεων των εργαζομένων. Θέλει την απομόνωση των εργαζομένων, ώστε να είναι ο καθένας μόνος του πίσω από έναν υπολογιστή, θέλει την υπονόμευση και ακύρωση κάθε ζωντανής λειτουργίας, συζήτησης και επαφής, με κύριο στόχο να εμποδίσει την οργάνωση των αγώνων που γεννά η σκληρή πολιτική της», καταγγέλλει ο ΣΕΠΕ «η Αθηνά», σε σχετική ανακοίνωση – κάλεσμα σε μαζική αποχή και φέτος από τις ηλεκτρονικές εκλογές
Η μαχόμενη εκπαίδευση έχει νικήσει και η Νίκη Κεραμέως είναι καιρός να συμβιβαστεί με αυτό. Άλλωστε, η κάθε αγωγή που καταθέτει, η κάθε απεργία που ποινικοποιεί, η εμμονή της στις διάτρητες ηλεκτρονικές διαδικασίες των εκλογών δείχνουν ξεκάθαρα: το φόβο της και την ομολογία της αποτυχίας της. Οπότε ας σκεφθεί το ενδεχόμενο να αλλάξει επάγγελμα, να παροιτηθεί.
▬▬ Το ότι θέλει να στήσει το συνδικαλισμό στο απόσπασμα η Κεραμέως, εξάλλου, επιβεβαιώνεται πλήρως και από την παρέμβασή της στο Πολυτεχνείο Κρήτης, προκειμένου να ποινικοποιηθεί ο αγώνας για συνδικαλιστικές ελευθερίες από φοιτητικούς συλλόγους. Στοχοποιήθηκαν και αντιμετωπίζουν βαρύτατες κατηγορίες οκτώ φοιτητές και φοιτήτριες, εκλεγμένα μέλη διοικητικών συμβουλίων και Πρόεδροι των φοιτητικών τους συλλόγων).
«Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το ότι η προκαταρκτική εξέταση εκκίνησε κατόπιν μηνυτήριας αναφοράς της ίδιας της Υπουργού Παιδείας με αφορμή δημοσιεύματα και χωρίς καν τα ακαδημαϊκά αρμόδια όργανα του Πολυτεχνείου Κρήτης να θέσουν ποτέ τέτοιο ζήτημα. Μια έξωθεν παρέμβαση που μετέφερε στο χώρο της ποινικής διερεύνησης μια υπόθεση φοιτητικών διεκδικήσεων, αυτομάτως δημιουργεί αλγεινή εντύπωση ως προς τις στοχεύσεις και τους σκοπούς της. Και μόνο το ενδεχόμενο να διωχθούν ποινικώς 8 νέοι και νέες, φοιτητές και εκλεγμένοι συνδικαλιστές και συνδικαλίστριες, και δη για αδικήματα που επισύρουν πολυετή κάθειρξη, ακριβώς για την συνδικαλιστική τους πρακτική, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και σηματοδοτεί μία επικίνδυνη αντιδημοκρατική διολίσθηση και έναν τρομακτικό περιορισμό των παραδεδεγμένων ελευθεριών και δικαιωμάτων», σημειώνουν σε κοινή δήλωσή τους δικηγόροι, πρώην και νυν μελών ΔΣ Δικηγορικών Συλλόγων, αποκαλύπτοντας και αυτοί το στόχο της, το συνδικαλισμό, τη ελεύθερη συνδικαλιστική δράση και ενημέρωση, τα σωματεία.