Σχόλιο από ΜΕΤΑ-ΟΤΑ: Με αφορμή ερωτήματα, που έρχονται στην ιστοσελίδα μας, το metaota.blogspot.com, αλλά και από την επαφή μας με τους εργαζόμενους, σχετικά με την αναγνώριση της προϋπηρεσίας στο δημόσιο και τους ΟΤΑ, δημοσιεύουμε τη σχετική απάντηση, της αρμόδιας διεύθυνσης του Υπουργείου Οικονομικών, σε ερώτημα δήμου, για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς και τη σχετική διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4354/2015 [1] και της ερμηνευτικής εγκυκλίου [2].
Επί τη ευκαιρία, το ΜΕΤΑ-ΟΤΑ, επαναφέρει την πρότασή του ότι, η προϋπηρεσία των εργαζομένων, ανεξάρτητα σχέσης εργασίας, στο δημόσιο, πρέπει να αναγνωρίζεται, από τις διευθύνσεις προσωπικού των ΟΤΑ, με απλή διαπιστωτική πράξη του αρμόδιου προς διορισμού οργάνου, του δημάρχου δηλ. ή του προέδρου του Νομικού Προσώπου, αν πρόκειται για υπάλληλό του και να μην χρειάζεται απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου (ΥΣ).
Η σημερινή κατάσταση έχει οδηγήσει την αναγνώριση της προϋπηρεσίας σε μία χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία, στερεί τους εργαζόμενους από την έγκαιρη μισθολογική τους κατάταξη, σε ανώτερα μισθολογικά κλιμάκια, ενώ προσθέτει και χρονοβόρες, άσκοπες και άχρηστες διαδικασίες στα ΥΣ.
Ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα εισακουστούμε από τα αρμόδια υπουργεία και τις αρμόδιες συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΑΔΕΔΥ και της ΠΟΕ-ΟΤΑ. Γιατί είπαμε, αν δεν μπορούν να λυθούν και τέτοια, απλά θέματα, τότε πώς θα πειστούν οι εργαζόμενοι, για να αγωνιστούν για την ανατροπή των νεοφιλελεύθερων και συντηρητικών πολιτικών και να πάρουν οι ίδιοι τύχες στα χέρια τους, για μια κοινωνία ισότητας και δικαιοσύνης;
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών
Σχετικά με την αναγνώριση της προϋπηρεσίας στο δημόσιο και στους ΟΤΑ, στις 12/1/2018, δόθηκε, από τη διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής, Τμήμα Γ΄, του Υπουργείου Οικονομικών, απάντηση σε ερώτημα δήμου, με Αρ. Πρωτ.2/63925/ΔΕΠ, στο οποίο τονίζονταν τα παρακάτω:
«Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4354/2015 (ΦΕΚ 176/τ.Α’/16.12.2015) [1] και τις οδηγίες της αριθμ.2/31029/ΔΕΠ/6.5.2016 [2] διευκρινιστικής εγκυκλίου του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Α.Δ.Α.:ΩΛ9ΣΗ-0ΝΜ), επί του ίδιου άρθρου και νόμου, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι η αναγνώριση των προϋπηρεσιών του άρθρου αυτού, πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών στις αρμόδιες Υπηρεσίες Διοικητικού/Προσωπικού.
Κατόπιν αυτών, καθίσταται σαφές ότι για την προϋπηρεσία σε άλλους φορείς που υποβάλλεται από νεοδιόριστους με αρχική σύμβαση στο Δήμο σας μετά την 1.1.2016, θα πρέπει να ακολουθηθεί η ως άνω προβλεπόμενη διαδικασία.
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι μετά την περάτωση της εν λόγω διαδικασίας αναφορικά με τη αναγνώριση των προϋπηρεσιών, στις περιπτώσεις των υπαλλήλων ΙΔΟΧ που υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης παράτασης των συμβάσεών τους και επαναπρόσληψης αυτών στον ίδιο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας και με τα ίδια τυπικά προσόντα, δεν απαιτείται η εκ νέου κάθε φορά αναγνώριση του ανωτέρω χρόνου από το οικείο Υ.Σ για την αποδεδειγμένη προϋπηρεσία αυτών στον εν λόγω φορέα. Εξυπακούεται ότι προϋπηρεσία που έχει διανυθεί από 1/1/2016 έως 31/12/2017 δεν αναγνωρίζεται για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων που εμπίπτουν στις μισθολογικές διατάξεις του ν.4354/2015».
[1] Άρθρο 11 του ν.4354/2015
Χρόνος και τρόπος μισθολογικής εξέλιξης
1. Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικά κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής:
α. Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. υπηρεσία τριών (3) ετών σε κάθε μισθολογικά κλιμάκιο.
β. Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. υπηρεσία δύο (2) ετών σε κάθε μισθολογικά κλιμάκιο.
2. Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων από το κατώτερο μισθολογικά κλιμάκιο στο αμέσως ανώτερο, απαιτείται να έχει συμπληρωθεί ο καθορισμένος χρόνος υπηρεσίας στο κατώτερο μισθολογικά κλιμάκιο.
3. Η κατά την προηγούμενη παράγραφο εξέλιξη του υπαλλήλου γίνεται με πράξη του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου, που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,
4.α. Ως προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9, λαμβάνεται η υπηρεσία που προσφέρεται σε φορείς της παραγράφου 1 του άρθρου 7 των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στους επίσημους θεσμούς και όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου. Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο υπαλλήλων. Για τον υπολογισμό της αναγνωριζόμενης κατά τα προαναφερθέντα υπηρεσίας το έτος λογίζεται για τριακόσιες (300) ημέρες, ο μήνας για είκοσι πέντε (25) ημέρες και η εβδομάδα για έξι (6) ημέρες εργασίας. [12] «Επιπλέον, ως προς τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνεται υπόψη η συνολική εκπαιδευτική τους υπηρεσία σε σχολεία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.». [13]
β. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών είναι να μην έχουν ήδη χρήσιμο ποιηθεί για τη χορήγηση καμίας άλλης οικονομικής παροχής ή αναγνώρισης συνταξιοδοτικού δικαιώματος,
Η αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.
[2] Από την εγκύκλιο, με αριθμ.2/31029/ΔΕΠ/6.5.2016, επί του άρθρου 11
Χρόνος και τρόπος μισθολογικής εξέλιξης
Με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου καθορίζεται ο χρόνος και ο τρόπος της μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων. Ειδικότερα με την παρ. 1. προβλέπεται ότι για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής:
α. Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. υπηρεσία τριών (3) ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.
β. Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. υπηρεσία δύο (2) ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.
Σύμφωνα με την παρ. 2 για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων από το κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο στο αμέσως ανώτερο, απαιτείται να έχει συμπληρωθεί ο καθορισμένος χρόνος υπηρεσίας στο κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο.
Με την παρ. 3. ορίζεται ότι η μισθολογική εξέλιξη του υπαλλήλου γίνεται με πράξη του αρμόδιου για το διορισμό οργάνου, που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με τις διατάξεις της παρ. 4. ορίζεται η προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 26, κατά την πρώτη εφαρμογή του νέου νόμου, η μισθολογική κατάταξη των υπηρετούντων υπαλλήλων πραγματοποιείται σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα, το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα που υπηρετούν, καθώς και το χρόνο υπηρεσίας που έχει αναγνωριστεί από το φορέα αυτόν μέχρι και στις 31-12-2015. Μετά την αρχική κατάταξη των υπαλλήλων αυτών, αλλά και στις περιπτώσεις υπαλλήλων που διορίζονται μετά την 1-1-2016, είναι δυνατή η αναγνώριση προϋπηρεσίας (ανεξαρτήτως του τυπικού προσόντος με το οποίο διανύθηκε) που έχει προσφερθεί σε φορείς που κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κοινοποιούμενου νόμου αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 7 (Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΔΕΚΟ κεφ. Α’ του ν. 3429/2005) των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου (αποκλειομένων σε κάθε περίπτωση των συμβάσεων μίσθωσης έργου). Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που χρόνος αργίας, διαθεσιμότητας, άνευ αποδοχών κ.λ.π. δεν αναγνωρίζεται για τη βαθμολογική εξέλιξη του υπαλλήλου, σύμφωνα πάντα με τις διατάξεις του υπαλληλικού κώδικα, δεν αναγνωρίζεται ούτε και για τη μισθολογική του εξέλιξη.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών, είναι να μην έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση καμίας άλλης οικονομικής παροχής (καταβολή αποζημίωσης) ή αναγνώρισης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Η αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών στις αρμόδιες Υπηρεσίες Διοικητικού/Προσωπικού. Ειδικότερα, η προϋπηρεσία για την αναγνώριση μισθολογικής εξέλιξης αποδεικνύεται, πέρα από την προσκόμιση των σχετικών ενσήμων και από πιστοποιητικά των αρμόδιων Υπηρεσιών, που έχουν εκδοθεί με βάση τα επίσημα στοιχεία και στα οποία θα πρέπει να αναφέρονται :
-οι αποφάσεις πρόσληψης και απόλυσης,
-η ιδιότητα με την οποία υπηρέτησαν,
-η σχέση εργασίας,
-το ωράριο εργασίας (πλήρες ή μειωμένο), καθώς και
-η διάρκεια των προϋπηρεσιών αυτών.
Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαιρέσεως του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο υπαλλήλων. Για τον υπολογισμό της αναγνωριζόμενης κατά τα προαναφερθέντα υπηρεσίας το έτος λογίζεται ως τριακόσιες ημέρες, ο μήνας λογίζεται ως είκοσι πέντε ημέρες και η εβδομάδα ως έξι ημέρες εργασίας.