Οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν τους ΟΤΑ, για πολεοδόμηση ακινήτων για χρήση παραθεριστικού – τουριστικού χωριού και ρήτρα αναπροσαρμογής των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών στο νόμο 4965/2022 Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και άλλες διατάξεις αναπτυξιακού χαρακτήρα (ΦΕΚ 162A/02-09-2022), είναι οι εξής:
Ι. Πολεοδόµηση ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριµένων σχεδίων πόλεων και ορίων οικισµών προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων για χρήση παραθεριστικού – τουριστικού χωριού
Με την παρ.1 του άρθρου 5 αντικαθίστανται οι περ. α΄, β΄, γ΄ και δ΄ της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152).
Ειδικότερα στην περίπτ. α’ προβλέπεται ότι για την έγκριση πολεοδόμησης ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριµένων σχεδίων πόλεων και ορίων οικισµών προ του 1923 ή κάτω των δύο χιλιάδων(2.000) κατοίκων και τα οποία προορίζονται για τη χρήση του παραθεριστικού – τουριστικού χωριού εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονοµικών και Τουρισµού, ύστερα από εισήγηση του Κεντρικού Συµβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δηµόσιας Περιουσίας και γνώµη του οικείου δήµου, η οποία παρέχεται εντός προθεσµίας δύο (2) µηνών από τότε που περιέρχεται σε αυτόν ο σχετικός φάκελος προς γνωµοδότηση. Μετά την άπρακτη πάροδο της προθεσµίας του πρώτου εδαφίου, η διαδικασία µπορεί να συνεχίζεται χωρίς τη γνώµη του δήµου.
Στην περίπτ. ββ ορίζεται ότι με τη µεταγραφή στα βιβλία µεταγραφών ή την καταχώριση στα κτηµατολογικά βιβλία της απόφασης έγκρισης της πολεοδοµικής µελέτης, οι χώροι αυτοί περιέρχονται κατά κυριότητα στον οικείο δήµο, αλλά παραµένουν στη διοίκηση και διαχείριση του κυρίου της επένδυσης έως τη διαµόρφωση και παράδοσή τους στον δήµο.
Στην περίπτ.βγ’ ορίζεται ότι μετά τη µεταγραφή στα βιβλία µεταγραφών ή την καταχώριση στα κτηµατολογικά βιβλία της απόφασης έγκρισης της πολεοδοµικής µελέτης, ο κύριος της επένδυσης προβαίνει, µε δική του ευθύνη και δαπάνη και ύστερα από θεώρηση των σχετικών µελετών από τους αρµόδιους κατά περίπτωση φορείς, στην εκτέλεση των κοινόχρηστων έργων υποδοµής και των έργων διαµόρφωσης των κοινόχρηστων χώρων, όπως αυτά προβλέπονται στην πολεοδοµική µελέτη. Ως αρµόδιοι οργανισµοί για τη θεώρηση των σχετικών µελετών νοούνται για το δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης η αρµόδια υπηρεσία ή επιχείρηση του οικείου δήµου.
Στην περίπτ.βδ’ ορίζεται ότι εντός τριών(3) µηνών από την πιστοποίηση της εκτέλεσης των κοινόχρηστων έργων υποδοµής και των έργων διαµόρφωσης των κοινόχρηστων χώρων, ο κύριος της επένδυσης οφείλει να παραδώσει τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους στον οικείο Δήµο, απευθύνοντας στον Δήµο σχετική έγγραφη πρόσκληση, ο δε Δήµος να τους παραλάβει µε την έκδοση σχετικής βεβαίωσης από την αρµόδια για θέµατα πολεοδοµικών εφαρµογών υπηρεσία του.
Στην περίπτ. α’ της παρ.2 του άρθρου 5 ορίζεται ότι σε πολεοδοµικές µελέτες παραθεριστικών – τουριστικών χωριών, που έχουν εγκριθεί πριν από την έναρξη ισχύος του ν.4965/22, η περ. β΄ της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011 εφαρµόζεται όπως ίσχυε µέχρι την ανωτέρω ηµεροµηνία έναρξης ισχύος και η προβλεπόµενη στο πρώτο εδάφιο της εν λόγω διάταξης διάθεση της απαιτούµενης έκτασης για τη δηµιουργία των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και εγκαταστάσεων αποξενώνει οριστικώς τον διαθέτοντα από κάθε δικαίωµά του, εµπράγµατο ή ενοχικό, επί αυτής, το οποίο αποκτάται αυτοδικαίως από τον οικείο δήµο ή, προκειµένου ειδικότερα περί κοινωφελών χώρων και εγκαταστάσεων, και από άλλους κατά τον προορισµό τους δικαιούχους.
Στην περίπτ.β’ της παρ.2 του άρθρου 5 ορίζεται ότι μετά τη µεταγραφή ή καταχώριση της πολεοδοµικής µελέτης, σύµφωνα µε την περ. α΄, εφαρµόζονται οι περ. γ΄ και δ΄ της παρ. 7 του άρθρου 12 του ν. 3986/2011. Εφόσον η ανωτέρω πολεοδοµική µελέτη έχει εγκριθεί χωρίς ειδικό κανονισµό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και εγκαταστάσεων, µε κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονοµικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται µετά από γνώµη του οικείου δήµου και εισήγηση του Κεντρικού Συµβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δηµόσιας Περιουσίας και δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, µπορεί να εγκρίνονται ειδικοί κανόνες για τη χρήση και λειτουργία των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων του παραθεριστικού – τουριστικού χωριού, ύστερα από σχετικό αίτηµα του κυρίου της επένδυσης που υποβάλλεται στη Γενική Γραµµατεία Φορολογικής Πολιτικής και Δηµόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονοµικών. Η γνώµη του δήµου παρέχεται εντός προθεσµίας δύο (2) µηνών από τότε που περιέρχεται σε αυτόν ο σχετικός φάκελος προς γνωµοδότηση. Μετά την άπρακτη πάροδο της ανωτέρω προθεσµίας, η διαδικασία µπορεί να συνεχίζεται χωρίς τη γνώµη του δήµου. Αν δεν εκδοθεί απόφαση σύµφωνα µε το δεύτερο εδάφιο, η χρήση και λειτουργία των πιο πάνω χώρων γίνεται µε βάση τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται µε τις κανονιστικές αποφάσεις που εκδίδει ο οικείος δήµος, σύµφωνα µε το άρθρο 79 του Κώδικα Δήµων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114).
ΙΙ. Ρήτρα αναπροσαρμογής των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών
Με την παρ.1 του άρθρου 7 τροποποιούνται οι παρ.9 και 10 και προστίθενται νέες παρ.9α και 10α στο άρθρο 53 του Ν.4412/2016 και προβλέπεται η υποχρεωτική εισαγωγή ρήτρας αναθεώρησης των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις, με τις οποίες θα ορίζονται ρητά και συγκεκριμένα οι δυνατότητες αναπροσαρμογής του τιμήματος, προκειμένου αυτές να είναι γνωστές στους διαγωνιζόμενους ήδη από τον χρόνο έναρξης της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Επιπρόσθετα, γίνεται διάκριση μεταξύ των χρησιμοποιούμενων μαθηματικών τύπων προσδιορισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής για συμβάσεις προμήθειας αγαθών και υπηρεσιών και ιδίως υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης κτιρίων, το τίμημα των οποίων εξαρτάται σε πολύ υψηλό βαθμό από το μισθολογικό κόστος των εργαζόμενων.
Σε κάθε περίπτωση, μπορούν να χρησιμοποιούνται από τις αναθέτουσες αρχές διαφορετικές ρήτρες αναπροσαρμογής του τιμήματος υπό τον όρο ότι θα είναι σαφείς, συγκεκριμένες, ότι θα αποτυπώνονται με μαθηματικό τύπο και ότι θα αιτιολογούνται ειδικά βάσει των ιδιαιτεροτήτων της σύμβασης ή εφόσον οι τιμές των αγαθών προκύπτουν δυναμικά μέσω αναφοράς σε στοιχεία επίσημων παρατηρητηρίων τιμών.
Επιπρόσθετα, υπογραμμίζεται ότι οι ως άνω αναφερόμενες αναπροσαρμογές, επιτρέπονται μέχρι το όριο που ορίζεται από το άρθρο 132 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), αλλά, σε κάθε περίπτωση, δεν προσδιορίζονται με αυθαίρετο τρόπο που οδηγεί με βεβαιότητα σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, σε αθέμιτη και αντίθετη στο δημόσιο συμφέρον μετακύλιση του επιχειρηματικού ρίσκου στο δημόσιο, αλλά και σε ενδεχόμενα φαινόμενα αδιαφάνειας και διαφθοράς μεταξύ προμηθευτών και οργάνων των αναθετουσών αρχών κατά τη «διαπραγμάτευση» του ύψους των αιτούμενων από τους προμηθευτές αυξήσεων της αξίας της σύμβασης.
Στην παρ.2 και 3 του άρθρου 7 ορίζεται ότι οι παρ. 9α και 10α του άρθρου 53 του ν. 4412/2016, όπως προστίθενται µε την παρ. 1 του άρθρου 7, µπορεί να εφαρµόζονται, µε απόφαση της αναθέτουσας αρχής, και σε συµβάσεις για προµήθειες και για παροχή υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης κτιρίων αντίστοιχα, που έχουν ήδη ανατεθεί και εκτελούνται κατά την έναρξη ισχύος του ν.4965/22.
Στην παρ.4 του άρθρου 7 ορίζεται ότι η παρ. 1 του άρθρου 7 εφαρµόζεται σε διαδικασίες ανάθεσης δηµόσιας σύµβασης που εκκινούν από την 1η.10.2022.
ΙΙΙ. Ανέγερση Πολυδύναµου Περιφερειακού Ιατρείου Ραχών
Στο άρθρο 19 περιλαμβάνονται όροι για την ανέγερση Πολυδύναµου Περιφερειακού Ιατρείου σε ακίνητο ιδιοκτησίας του Δήµου Στυλίδας, το οποίο βρίσκεται στον οικισµό της Παραλίας Ραχών της Τοπικής Κοινότητας Ραχών, της Δηµοτικής Ενότητας Εχιναίων του Δήµου Στυλίδας, της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Πηγή: dimosnet.gr