ΕΙΝΑ: Νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΕΟΠΥΥ και πλήρους διάλυσης της Πρωτοβάθμιας Υγείας | Να μην περάσει

Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αχαΐας

Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αχαΐας

Να μην περάσει το Νομοσχέδιο που διαλύει
πλήρως την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Το νομοσχέδιο Πλεύρη-Γκάγκα για την ΠΦΥ έρχεται να εδραιώσει την υποβάθμιση και απαξίωση της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα στα χρόνια της πανδημίας.  Δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια στην πρόσβαση και υποχρεώνει τους ασθενείς να βάλουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη προς όφελος της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων της υγείας, τα οποία ενισχύονται εις βάρος των μικρομεσαίων ιατρείων της γειτονιάς. Έρχεται να νομιμοποιήσει τις πελατειακές σχέσεις και τα ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια προς όφελος μιας μικρής ομάδας του  μεγαλο-ιατρικού κατεστημένου μέσα και έξω από το ΕΣΥ. Συγκεκριμένα:

1.«Καθιερώνεται σύστημα παραπομπών των πολιτών από τον προσωπικό ιατρό ως αναγκαία προϋπόθεση για την πρόσβαση στις δημόσιες μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας υγείας».

Με συντηρητικούς υπολογισμούς   χρειάζονται 5.500 προσωπικοί γιατροί (11εκ κάτοικοι της χώρας δια 2000 πληθυσμό αναφοράς με βάση το ίδιο το ν/σ) και αυτοί την στιγμή υπάρχουν μόνο… 800 συμβεβλημένοι. Με λαθροχειρίες καλύπτουν κενά, αναθέτοντας στους γιατρούς των Κέντρων Υγείας το ρόλο του προσωπικού γιατρού, χωρίς καμιά υλικοτεχνική προϋπόθεση. Με βάση το προσχέδιο νόμου αυτοί οι 5500 γιατροί θα πρέπει να απασχολούνται ΜΟΝΟ με αυτό το έργο τους επόμενους 5 -6 μήνες ώστε να κατορθώσουν να δουν έστω και από ΜΙΑ φορά τον πληθυσμό της λίστας τους!

2.«Ο προσωπικός ιατρός καθοδηγεί τον πολίτη και λειτουργεί ως «πύλη εισόδου» για την πρόσβαση των εγγεγραμμένων πολιτών στις δομές και υπηρεσίες υγείας. Το σύστημα παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό δεν ισχύει για τα έκτακτα και επείγοντα περιστατικά».

Ο κος Πλεύρης επιχειρεί να εφαρμόσει  αυτό που η τρόϊκα απαιτούσε εδώ και χρόνια: ο θεσμός του οικογενειακού-προσωπικού γιατρού να είναι “gate keeper” (επί λέξει), ώστε ακριβώς να παρεμποδίζεται η πρόσβαση του πληθυσμού σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων και σε νοσοκομεία με στόχο την μείωση του κόστους και τις απευθείας πληρωμές από την τσέπη των ασθενών.

3.«Οι χρονίως πάσχοντες εγγράφονται σε προσωπικό ιατρό, ο οποίος έχει την ευθύνη τήρησης του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας και παραπέμπονται άπαξ ανά έτος σε εξειδικευμένους θεράποντες ιατρούς».

Δηλαδή ένας ασθενής με ένα οποιαδήποτε χρόνιο πρόβλημα υγείας για το οποίο παρακολουθείται από τον αντίστοιχης ειδικότητας θεράποντα ιατρό με την ενδεδειγμένη από αυτόν φαρμακευτική αγωγή, θα έχει ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ δικαίωμα να εξεταστεί από τον θεράποντα ιατρό του.

4.  «Τα Κέντρα Υγείας, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 3, στελεχώνονται ενδεικτικώς από ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό ως εξής: α) κατά προτεραιότητα με ιατρούς ειδικότητας γενικής/οικογενειακής ιατρικής, εσωτερικής παθολογίας, καρδιολογίας, ορθοπεδικής και τραυματολογίας και παιδιατρικής. Κατά περίπτωση και με ειδικά αιτιολογημένη εισήγηση της οικείας Υ.Πε. τα Κέντρα Υγείας μπορούν να στελεχώνονται με ιατρούς ειδικότητας αιματολογίας, ακτινολογίας, κτλ».

Εδώ είναι η ταφόπλακα των ήδη υποβαθμισμένων Κ. Υ.,  που με το ν/σ Πλεύρη-Γκάγκα θα στελεχώνονται με ΜΟΝΟ ΜΕ 5 ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ. Για την κυβέρνηση ειδικότητες όπως, οδοντίατροι, οφθαλμίατροι, δερματολόγοι, ψυχίατροι κλπ για υπάρξουν στα Κ. Υ. χρειάζεται ειδικά αιτιολογημένη εισήγηση από την Υ.Π.Ε. . Με αυτή την πρόταση προσπαθούν να κρύψουν την ουσία που δεν είναι άλλη από την υποστελέχωση σε ειδικότητες των Κ. Υ., που αυτό σημαίνει περαιτέρω υποβάθμιση της υγείας των ανθρώπων που δεν θα μπορούν να πληρώσουν στον ιδιωτικό τομέα.

5. Ως προσωπικοί ιατροί ορίζονται ιατροί ειδικότητας γενικής/οικογενειακής ιατρικής ή εσωτερικής παθολογίας για τον ενήλικο πληθυσμό. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύνανται ως προσωπικοί ιατροί να ορίζονται και ιατροί άλλων ειδικοτήτων για τον ενήλικο πληθυσμό, ιδίως όταν η ειδικότητα συνδέεται με παρακολούθηση πολιτών που πάσχουν από χρόνιες ασθένειες και παιδίατροι για τον παιδιατρικό πληθυσμό. 

Θέλουν δηλαδή να εντάξουν και άλλες ειδικότητες στο σύστημα του προσωπικού γιατρού με εξευτελιστικές αμοιβές με το σύστημα capitation προσαρμοσμένο στις δημοσιονομικές ανάγκες –σφαγείο των κοινωνικών δαπανών. Οι δε  προσωπικοί γιατροί θα είναι υπεύθυνοι για την εγγραφή των ασφαλισμένων! Δηλ πρέπει να εντάξεις περισσότερο κόσμο για να έχεις μεγαλύτερη αμοιβή!

6. «O Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) δύναται να διαμορφώνει πολιτικές αποζημιώσεων και σύναψης συμβάσεων, με κριτήρια ποιότητας, για τον καθορισμό των τιμών αποζημίωσης των υπηρεσιών υγείας, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υλικών (πάροχοι υγείας) και για την εφαρμογή υποχρεωτικών εκπτώσεων βάσει κριτηρίων ποιότητας (ποιοτικό rebate), σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες βέλτιστες πρακτικές».

Κερδισμένοι θα είναι τα μεγάλα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα των διαγνωστικών ομίλων και των μεγάλων θεραπευτικών κέντρων αφού αυτά θα μπορούν να ανταποκρίνονται στα υψηλά στάνταρ που θέτει το νομοσχέδιο, με στόχο να κλείσουν οι μικροί «ανταγωνιστές» δηλαδή τα μικρά ιατρεία της γειτονιάς.

7. «Σε νοσοκομεία του ΕΣΥ, διενεργούνται χειρουργικές επεμβάσεις ή άλλες επεμβατικές πράξεις που απαιτούν παραμονή στο νοσοκομείο πέραν της ημερήσιας νοσηλείας, κατά την ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων».

Πρόκειται για μια αισχρή ανήθικη ρύθμιση που προωθεί την ιδιωτικοποίηση και την ανισότητα ενώ «κλείνει το μάτι» σε μια ολιγάριθμη ομάδα γιατρών που από χρόνια πιέζουν να νομιμοποιηθούν τα φακελάκια. Ο  ασθενής θα κληθεί να βάλει το χέρι ακόμα πιο βαθιά στην τσέπη, μιας και τα απογευματινά θα καλύπτονται σε μικρό ποσοστό από το ασφαλιστικό ταμείο. Οι επιπτώσεις της απογευματινής λειτουργίας των νοσοκομείων εις βάρος του πρωινού ωραρίου θα είναι μεγάλες. Άλλωστε έχουμε πικρή εμπειρία είκοσι χρόνια τώρα που θεσμοθετήθηκαν τα απογευματινά ιατρεία.

8. «Ενίσχυση των δημοσίων δομών υγείας από ιδιώτες παρόχους και ιδιώτες ιατρούς σε έκτακτες ανάγκες».

Η ρύθμιση αυτή αποτελεί ευθεία ομολογία της κυβέρνησης ότι παγώνει τελείως τις προσλήψεις για αναγκαίο μόνιμο προσωπικό στο ΕΣΥ. Εφεξής τα χιλιάδες οργανικά κενά θα καλύπτονται με συμβάσεις έργου από ιδιώτες. Παγιώνεται έτσι το απαράδεκτο καθεστώς συμβάσεων ιδιωτών για κάλυψη κενών με αποζημιώσεις και προνόμια μεγαλύτερα ακόμα και από τους Διευθυντές ΕΣΥ. Παγιώνεται επίσης το απαράδεκτο καθεστώς διαρκούς επιστράτευσης των μικρομεσαίων γιατρών της γειτονιάς σε «έκτακτες περιστάσεις» διασφαλίζοντας ξανά τη μελλοντική λιποταξία του μεγάλου ιδιωτικού τομέα σε καταστάσεις πανδημικής έξαρσης και υγειονομικών κρίσεων.

Ο λαός μας έχει ανάγκη μια πραγματικά Δημόσια Δωρεάν Πρωτοβάθμια Υγεία, δομημένη σε ενιαίο Σύστημα, με Κέντρα Υγείας και Περιφερικά Ιατρεία στις πόλεις και την ύπαιθρο,  προσανατολισμένη στην Πρόληψη, με μόνιμο προσωπικό, αύξηση των κρατικών δαπανών,  με πυρήνα τις διεπιστημονικές ομάδες υγείας. Αυτό έδειξε με τραγικό τρόπο η περίοδος της πανδημίας. Δεν έχει ανάγκη ένα κατακερματισμένο σύστημα, βασισμένο πλήρως στους ιδιώτες, υποταγμένο στις ανάγκες της αγοράς και της επιτροπείας, στις λογικές του gatekeeping και των κλειστών προϋπολογισμών, με τους γιατρούς του ΕΣΥ να περιφέρονται διαρκώς για να καλύπτουν κενά. 

Αυτό το νομοσχέδιο-ταφόπλακα της ΠΦΥ δεν πρέπει να περάσει! Απορρίπτουμε κατηγορηματικά το νομοσχέδιο Πλεύρη-Γκάγκα και δεν μπαίνουμε σε διαπραγματεύσεις. 

Άλλωστε, πρόκειται  για νομοθετική ρύθμιση που αποτελεί Μνημονιακή υποχρέωση (γι’ αυτό βιάζονται να νομοθετήσουν μέχρι τέλος Απριλίου) αφήνοντας σε κοινές υπουργικές αποφάσεις το σύνολο των διατάξεών του. Και μόνο η αναστάτωση που θα δημιουργηθεί, θα είναι άνευ προηγουμένου. 

Με ανυποχώρητο αγώνα, μαζί με την κοινωνία, διεκδικώντας το Δικαίωμα στην πραγματική Δημόσια και Δωρεάν Υγεία. Είναι η ώρα της ενεργοποίησης και του συλλογικού αγώνα.

Για το Δ.Σ της ΕΙΝΑ