6.7 C
Athens
Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου, 2023

ΣΒΕΟΔ: Υπόμνημα προς τη Διεύθυνση Υγείας & Ασφάλειας στην Εργασία για το κιβώτιο μεταφοράς διανομής

Πρόσφατα

Κιβώτιο μεταφοράς διανομής.

Προδιαγραφές, τεχνικά χαρακτηριστικά και πιστοποίηση της ευστάθειας του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου/ Οδήγηση δικύκλου που φέρει κιβώτιο (κουτί) μεταφοράς/διανομής.

Υπόμνημα της ΣΒΕΟΔ προς τη Δ/νση Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, Τμήμα Συνθηκών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εργασίας που στάλθηκε στις 29 Μαρτίου 2021.

Από: Πρωτοβάθμιο ομοιοεπαγγελματικό σωματείο για ταχυμεταφορείς (courier), ταχυδιανομείς (delivery) και Υπαλλήλους Εξωτερικών Εργασιών με δίκυκλ0, “Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου” (Σ.Β.Ε.Ο.Δ.), Α.Μ. 26822 Σκυλίτση 10, Αθήνα, Τ.Κ. 11473, Επικοινωνία 6946747244/ info@sveod.gr

Προς:

Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Προδιαγραφές, τεχνικά χαρακτηριστικά και πιστοποίηση της ευστάθειας του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου/ Οδήγηση δικύκλου που φέρει κιβώτιο (κουτί) μεταφοράς/διανομής

Για τα κουτιά μεταφοράς/διανομής που φέρουν οι μοτοσυκλέτες των ταχυμεταφορέων (courier), των ταχυδιανομέων (delivery) και των υπαλλήλων εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο δεν υπάρχουν προδιαγραφές που να καθορίζονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και τα συναρμόδια υπουργεία.

Όμως στα εταιρικά δίκυκλα, καθώς προορίζονται για επαγγελματική χρήση, έχουν γίνει δύο απαραίτητες προβλέψεις:

• είναι μονόσελα για άνετη και γρήγορη πρόσβαση στο ντεπόζιτο της βενζίνης καθώς δεν καλύπτεται από το κουτί μεταφοράς/διανομής και ο οδηγός δεν είναι αναγκασμένος να το φορτώνει και να το ξεφορτώνει σε κάθε «γέμισμα».

• έχουν πλατιά βάση στήριξης για την καλύτερη και πιο ασφαλή τοποθέτηση του κιβωτίου μεταφοράς/διανομής και σταθεροποιούνται με κατάλληλα συστήματα (ειδική σχάρα μεταφοράς) επάνω στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας.

Γιατί πρέπει να καθοριστούν λεπτομερώς οι προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η πιστοποίηση της ευστάθειας του κιβωτίου μεταφοράς/διανομής από τα συναρμόδια υπουργεία σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθύνσεις του νόμου 4611/2029.

Το κουτί μεταφοράς/διανομής ανάλογα με το μέγεθος καθώς και το βάρος των μεταφερόμενων προϊόντων αλλάζει την ισορροπία και μειώνει την εργονομία του δικύκλου, δυσχεραίνει την εργασία και καθιστά την οδήγηση επικίνδυνη. Γι’ αυτό πρέπει απαραιτήτως να στηρίζεται επαρκώς σε μια πλατιά βάση (στο πλαίσιο του σκελετού) και όχι απλά στη σέλα ή σε οποιαδήποτε σχάρα με αντηρίδες που δεν συνιστούν πρότυπα ασφάλειας και ευστάθειας. Η πλειοψηφία των οδηγών εργαζόμαστε με ιδιόκτητο και όχι εταιρικό δίκυκλο, χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές για το κουτί μεταφοράς/διανομής, που σημαίνει πως η ευστάθεια και η ασφαλής πρόσδεση του κουτιού μεταφοράς/διανομής δεν είναι ποτέ απόλυτα επαρκής καθώς συχνά ισορροπεί σε αυτοσχέδιες κατασκευές (πεπλατυσμένες βάσεις από χαρτόνια, ξύλα, σίδερα, αλουμίνια, διογκωμένη πολυστερίνη/φελιζόλ και λοιπές πατέντες και ιδιοκατασκευές).

Ως σωματείο, μεταξύ άλλων, θεωρούμε πως θα πρέπει να προσδιοριστούν με απόλυτη σαφήνεια από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και τα συναρμόδια υπουργεία τα εξής:

• ο ανώτατος επιτρεπόμενος όγκος του κιβωτίου μεταφοράς διανομής

• το ανώτατο επιτρεπόμενο βάρος

• το ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος του κιβωτίου μεταφοράς (καθώς σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παρεμποδίζει την ορατότητα του οδηγού στις γρήγορες «κλεφτές» ματιές που επιβάλλονται κατά την οδήγηση παράλληλα με την χρήση του δεξιού και του αριστερού καθρέφτη)

• το ανώτατο πλάτος του κιβωτίου καθώς σύμφωνα με το νόμο πρέπει να προεξέχει λιγότερο από 0,50 cm από τις πλευρές του δικύκλου (συνολικό πλάτος λιγότερο από 50 εκατοστά)

• το κιβώτιο μεταφοράς/διανομής θα πρέπει απαραιτήτως να κλειδώνει προκειμένου ο διανομέας να μπορεί να ασφαλίσει τα μεταφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες (φαγητά, ποτά, φακέλους, έγγραφα κ.τ.λ).

Για να γίνει αντιληπτή η αξία της πλήρους εφαρμογής του νόμου 4611/2019, η σημασία του εξορθολογισμού του επαγγέλματος, παραθέτουμε ενδεικτικά τις παρακάτω εργασιακές παθογένειες:

• τα thermobox (ισοθερμικά κιβώτια και τσάντες μεταφοράς τροφίμων) που χρησιμοποιούν πολλές επιχειρήσεις για τη μεταφορά ροφημάτων και φαγητού αναγκάζουν τους επαγγελματίες οδηγούς δικύκλου να οδηγούν με το ένα χέρι, γεγονός που πολλαπλασιάζει τον κίνδυνο πτώσης ή σύγκρουσης κατά την διάρκεια της εργασίας.

• οι σάκοι μεταφοράς, τα ισοθερμικά κιβώτια thermobox που κουβαλούν ως γιγαντιαία back pack οι ταχυδιανομείς στην πλάτη τους είναι απόλυτα ασταθή, το βάρος δεν μοιράζεται συμμετρικά και η συμπεριφορά τους τους κατά την οδήγηση είναι απρόβλεπτη καθώς μετατοπίζονται σε οποιαδήποτε λακκούβα, κακοτεχνία του οδοστρώματος, απότομο αναγκαστικό ελιγμό ή φρενάρισμα.

• τα ισοθερμικά κιβώτια/σάκοι μεταφοράς που προσδένονται στην πλάτη μεταφέρουν πολλαπλάσιους κραδασμούς στην σπονδυλική στήλη και τα αντίστοιχα όργανα του σώματος με αποτέλεσμα μυοσκελετικές παθήσεις (ΜΣΠ) στην οσφυϊκή χώρα, τον αυχένα, τους ώμους και την πλάτη

• τα ισοθερμικά προϊόντα όπως οι σάκοι μεταφοράς που προσδένονται στην πλάτη είναι κατασκευασμένα ώστε να μην επιτρέπουν την ανταλλαγή θερμότητας με το περιβάλλον για να διατηρούν σταθερή θερμοκρασία στο εσωτερικό τους. Κι επειδή είναι πολύ σημαντικό το σώμα μας να αναπνέει, το μακροπρόθεσμο και πολλές φορές βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα της συνεχούς επαφής/τριβής της πλάτης του διανομέα με τον ισοθερμικό σάκο δεν αποτελεί την ιδανικότερη εργασιακή συνθήκη (μόνιμα ιδρωμένη πλάτη ανεξάρτητα με την εξωτερική θερμοκρασία, ερεθισμός του δέρματος, παρατρίμματα και εξανθήματα)

Προδιαγραφές και τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στη μεταφορά και διανομή επικίνδυνων προϊόντων

Οι ταχυμεταφορείς (courier), ταχυδιανομείς (delivery) και υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο μεταφέρουμε μια σειρά από επικίνδυνα προϊόντα χωρίς πιστοποιημένο κιβώτιο μεταφοράς/διανομής. Χωρίς την απαιτούμενη συσκευασία, χωρίς να μας παρέχεται καμία επιπλέον προστασία, χωρίς οι επιχειρήσεις να έχουν προχωρήσει σε οποιαδήποτε εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου και συχνά χωρίς να γνωρίζουμε ή να μας έχει δοθεί οποιαδήποτε πληροφορία για το τι ακριβώς μεταφέρουμε. Βιολογικά και χημικά υλικά, φάρμακα, ακόμα και φιάλες υγραερίου είναι μερικά από τα επικίνδυνα προϊόντα που μεταφέρουμε καθημερινά. Μια πτώση, ένας κραδασμός, μια λακκούβα μπορεί να μας φέρει σε άμεση επαφή με αυτά τα επικίνδυνα, εύφλεκτα, διαβρωτικά ή ιογενή υλικά που σημαίνει πως είμαστε διαρκώς εκτεθειμένοι σε κινδύνους που αφορούν την υγεία και την ασφάλειά μας.

Προδιαγραφές και τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου/ Βαριά και ογκώδη αντικείμενα/Οδήγηση μεταφορά και διανομή

Η έκρηξη της ηλεκτρονικής παραγγελιοληψίας έχει ως αποτέλεσμα ο όγκος και το βάρος των αντικειμένων που μεταφέρουμε/διανέμουμε να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο. Τα ογκώδη και βαριά αντικείμενα που πολλές φορές μεταφέρουμε σε συνδυασμό με το επιπόλαιο φόρτωμα ή/και την λανθασμένη κατανομή του βάρους μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του ελέγχου της μηχανής και πτώση. Παράλληλα σε περίπτωση μεταφοράς εύφλεκτων υλικών (π.χ μπουκάλες υγραερίου) μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά ή έκρηξη με άμεσο κίνδυνο για την υγιεινή, την ασφάλεια και την σωματική μας ακεραιότητα.

Προτάσεις

Ως σωματείο προτείνουμε:

• την μεταφορά προϊόντων και υπηρεσιών αποκλειστικά με πιστοποιημένα επαγγελματικά εταιρικά δίκυκλα που θα φέρουν το κατάλληλο κιβώτιο μεταφοράς/διανομής.

• να απαγορευθεί η διανομή προϊόντων και υπηρεσιών σε ταχυδιανομείς (courier), ταχυμεταφορείς (delivery) και υπαλλήλους εξωτερικών εργασιών εάν το δίκυκλο δεν φέρει πιστοποιημένο κιβώτιο μεταφοράς/διανομής.

• να απαγορευθεί η διανομή και μεταφορά προϊόντων με ισοθερμικούς σάκους πλάτης και τσάντες χειρός τύπου thermobox γιατί αποδεδειγμένα καθιστούν την οδήγηση επικίνδυνη κι αυξάνουν την πιθανότητα τροχαίου εργατικού ατυχήματος

• να καθοριστούν λεπτομερώς οι προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η πιστοποίηση της ευστάθειας του κιβωτίου μεταφοράς/διανομής από τα συναρμόδια υπουργεία σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθύνσεις του νόμου 4611/2029

• να αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας πως το δίκυκλο πληροί τις προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά για να φέρει κιβώτιο μεταφοράς διανομής

Επίσης,

• καθώς από τις 4 Δεκέμβρη του 2020 το υπουργείο εργασίας με την απόφαση υπ’ αριθ. 49091 /Γ1.14744/4-12-2020 ανακοίνωσε την υποχρέωση των εργοδοτών να αναρτούν στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, στο ειδικό έντυπο Ε13, τα στοιχεία των ιδιόκτητων και εταιρικών δικύκλων που χρησιμοποιούνται στην επιχείρηση τους

• κάθε δίκυκλο που τα στοιχεία του έχουν καταχωρηθεί στο ειδικό έντυπο Ε13 θα πρέπει να φέρει πιστοποιημένο κιβώτιο μεταφοράς/διανομής προκειμένου οποιαδήποτε στιγμή και για οποιονδήποτε λόγο, το οποιοδήποτε προϊόν ή υπηρεσία, μικρό, μεγάλο, ελαφρύ, βαρύ ή ογκώδες είτε πρόκειται για φαγητό είτε για αλληλογραφία να μεταφέρεται με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και να μην εκθέτει σε κίνδυνο τον εργαζόμενο ανεξάρτητα με το αν πρόκειται για ταχυμεταφορέα, ταχυδιανομέα ή υπάλληλο εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο.

Με βάση και τα παραπάνω, ως σωματείο, θεωρούμε πως αποδεικνύεται πως το κουτί μεταφοράς/διανομής, τα ισοθερμικά κιβώτια και οι τσάντες μεταφοράς δεν προβλέπονται από καμία νομοθετική ρύθμιση. Αντιθέτως, έχουν επιβληθεί από το «νόμο της αγοράς» χωρίς την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση, μέριμνα ή διαβούλευση, χωρίς να προβλέπονται ή να αναφέρονται σε κανένα βιβλίο, έντυπο ή εγχειρίδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Εργασίας ή οποιουδήποτε συναρμόδιου υπουργείου και το σημαντικότερο, χωρίς να έχει ληφθεί υπόψη η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων. Για όλα τα οχήματα η προβλεπόμενη χρήση, ακόμη και η δυνατότητα συνεπιβάτη, αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας. Και στην περίπτωσή μας, σε καμία άδεια κυκλοφορίας δεν αναφέρεται πως το δίκυκλο επιτρέπεται να φέρει κουτί μεταφοράς διανομής. Το κουτί μεταφοράς διανομής αποτελεί πρόσθετο αποθηκευτικό χώρο που δεν προβλέπεται από τον κατασκευαστή και για αυτό επιβάλλεται να καθοριστούν λεπτομερώς οι προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η πιστοποίηση της ευστάθειας από τα συναρμόδια υπουργεία σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές σε συνδυασμό με τις κατευθύνσεις του νόμου 4611/2029.

Πρωτοβάθμιο Ομοιοεπαγγελματικό Σωματείο για courier / ταχυμεταφορείς, delivery /ταχυδιανομείς & υπάλληλους εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο «Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου»

Σ.Β.Ε.Ο.Δ / Μάρτιος 2021

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις