ΑΚΕ: Ενημερωτικό σημείωμα για τη συνάντηση της ΠΟΕ ΔΟΥ με την ηγεσία της ΑΑΔΕ

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (18.2.22) η πρώτη συνάντηση της νέας Εκτελεστικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας με τη Διοίκηση της ΑΑΔΕ. Στην αντιπροσωπεία της ΑΑΔΕ, πέραν του Διοικητή, συμμετείχαν οι κκ Σαΐτης, Καββαδάς, Σεχπερίδου, Φάκος και Θεοδώρου.

Στη συνάντηση τέθηκαν μια σειρά θεμάτων που αφορούν τον κλάδο και οι απαντήσεις – θέσεις της Διοίκησης κωδικοποιούνται στα παρακάτω:

  1. Οργανωτικές Αλλαγές

Τόσο ο Διοικητής, όσο και τα υπηρεσιακά στελέχη που συμμετείχαν στη συνάντηση απέφυγαν να προσδιορίσουν χρονικά την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας των Ελεγκτικών Κέντρων.

Ο Διοικητής μίλησε για οργανωτικές αλλαγές (που προφανώς δεν αφορούν μόνο τα Ελεγκτικά Κέντρα) για τις οποίες μόλις… ‘’ωριμάσουν’’ θα λάβουμε γνώση. Για το ΚΕΦ (κέντρο εξυπηρέτησης φορολογουμένων) είπε ότι δεν θα υπάγεται στη ΓΔΗΛΕΔ αλλά στη Δ/νση Εξυπηρέτησης, διότι είναι υπηρεσία εξυπηρέτησης και όχι πληροφορικής. Θέλει (είπε) ένα συνεκτικό τηλεφωνικό κέντρο που θα εξυπηρετεί ευρύτερα ζητήματα. Επίσης, είπε ότι θα στελεχωθεί και με έμπειρους εφοριακούς υπαλλήλους, χωρίς να διευκρινιστεί αν αυτοί θα αναζητηθούν και θα μετακινηθούν απ’ τις ΔΟY.

Ειπώθηκε ότι το υπάρχον μοντέλο – δομή υπηρεσιών έχει προβλήματα, επικαλέστηκε το παράδειγμα του ΚΕΟΦ και την ανάγκη κεντρικοποίησης των υπηρεσιών και έγινε ειδική αναφορά στα Έσοδα (εισπράξεις) και το Μητρώο.

  1. Ψηφιοποίηση Υπηρεσιών

Τέθηκαν στη συνάντηση τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες στη διαδικασία εξυπηρέτησης των φορολογουμένων, τα προβλήματα του eticket, των email και της ψηφιοποίησης στο Κεφάλαιο, οι ελλείψεις των συστημάτων, η (σε πολλές περιπτώσεις) επιπλέον γραφειοκρατία που παράγουν, η έλλειψη βασικής υλικοτεχνικής υποδομής, η τραγική έλλειψη προσωπικού για να στηρίξουν τις νέες διαδικασίες, η έλλειψη εκπαίδευσης (όπου χρειάζεται) του προσωπικού, αλλά και η σωστή ενημέρωση – εκπαίδευση των πολιτών οι οποίοι καλούνται να κάνουν χρήση των νέων διαδικασιών, η αυξημένη προσέλευση φορολογουμένων στις ΔΟΥ λόγω της ανεπαρκούς ψηφιοποίησης κλπ κλπ κλπ.

Τονίστηκε επίσης (απ’ τον εκπρόσωπο της ΑΚΕ) ότι προτεραιότητα όταν προωθούνται διαδικασίες ψηφιοποίησης των υπηρεσιών μας θα πρέπει να είναι η εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας αυτών και όχι η επικοινωνιακή τους προβολή, εμφανίζοντας στην κοινωνία μια εικόνα (για τη δυνατότητα εξυπηρέτησης του πολίτη) η οποία απέχει πολύ απ’ την πραγματικότητα. Επίσης, τονίστηκε ότι ψηφιοποίηση πρέπει να συμβαδίζει με την ανάλογη υλικοτεχνική υποδομή.

Ο Διοικητής παρουσίασε εκτενώς το… έργο της ΑΑΔΕ στον τομέα αυτό, δεν αποδέχτηκε ότι δίνεται περισσότερη βαρύτητα στην επικοινωνία απ’ ότι στην ουσία, ενώ μετά την αναφορά συγκεκριμένων παραδειγμάτων και δυσλειτουργιών, επιφυλάχτηκε για βελτιώσεις. Αποδέχτηκε ότι η διαδικασία των email δημιουργεί προβλήματα και μίλησε για μονιμοποίηση της πύλης ‘’τα αιτήματά μου’’ με βελτίωση των μηχανών αναζήτησης και αυτοματοποιημένο τρόπο, προκειμένου η όλη διαδικασία να είναι πιο εύκολη για τον φορολογούμενο.

  1. Έλλειψη προσωπικού

Τέθηκε με έντονο τρόπο το προβλήματα της έλλειψης προσωπικού και της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί σε πολλές εφορίες (αναφέρθηκαν και συγκεκριμένα παραδείγματα), οι οποίες βρίσκονται εδώ και καιρό εκτός ορίων. Τονίστηκε η ουσιαστική αδυναμίας άμεσης εξυπηρέτησης των φορολογουμένων, οι κίνδυνοι που υπάρχουν για τους εργαζόμενους λόγω του όγκου της δουλειάς που τους ανατίθεται, οι εκρηκτικές καταστάσεις στις ΔΟΥ και τα επεισόδια εναντίον συναδέλφων λόγω και της έλλειψης προσωπικού κλπ.

Η Διοίκηση απάντησε ότι προωθείται διαγωνισμός της ΑΑΔΕ απ’ τον οποίο στις υπηρεσίες μας θα προσληφθούν 325 νέοι συνάδελφοι (επί συνόλου 822 που προβλέπονται για την ΑΑΔΕ συνολικά). Ο διαγωνισμός αυτός όμως δύσκολα θα πραγματοποιηθεί πριν το Σεπτέμβριο, τα οριστικά αποτελέσματα προσδιορίζονται στο τέλος του έτους, κάτι που σημαίνει (με βάση την εμπειρία προηγούμενων διαγωνισμών) ότι οι νέες προσλήψεις δύσκολα θα γίνουν πριν την άνοιξη του 2023.

Σε ερώτηση για τις συνταξιοδοτήσεις των τελευταίων ετών, η απάντηση που δόθηκε, βάσει των επίσημων στοιχείων, είναι ότι αυτές ανέρχονται σε 329 (το 2020) και σε 649 (το 2021) , ενώ η εκτίμηση είναι ότι και το 2022 θα αποχωρήσουν περίπου 300 συνάδελφοι. Στο εύλογο ερώτημα πώς θα καλυφθεί το νέο κενό των 1.300 περίπου θέσεων (ως το τέλος του 2022), απ’ τους 325 νέους συναδέλφους (οι οποίοι θα έρθουν το 2023) η απάντηση ήταν ότι η ΑΑΔΕ θα αιτηθεί στην Κυβέρνηση και νέες προσλήψεις με νέο διαγωνισμό…

Υπήρξε ο υπαινιγμός, απ’ την πλευρά της Διοίκησης, περί δυνατότητα ενίσχυσης των εφοριών μέσω της διαδικασίας των συγχωνεύσεων, αποφεύγοντας όμως να πάρουν θέση στο γεγονός της μέχρι τώρα εμπειρίας των συγχωνεύσεων, βάσει της οποίας, στις ΔΟY υποδοχής μεταφερόταν μεγαλύτερη χωρική αρμοδιότητα, χωρίς όμως αντίστοιχο προσωπικό. Η Διοίκηση ανέφερε ότι στην Αττική απαιτείται διπλάσιος (σε σχέση με την περιφέρεια) χρόνος ικανοποίησης ενός αιτήματος, αλλά αυτό δεν θα λυθεί με αύξηση του προσωπικού!!!!

  1. Ασφάλεια Συναδέλφων

Το ζήτημα της Ασφάλειας κατά την άσκηση των καθηκόντων των συναδέλφων τέθηκε στη συζήτηση (με αφορμή τα γεγονότα στη ΔΟY Ζωγράφου) χωρίς όμως να αποτελέσει βασικό ζήτημα συζήτησης. Ο εκπρόσωπος της ΑΚΕ έθεσε το ζήτημα της στοχοποίησης (με ευθύνη και της Διοίκησης) των υπηρεσιών μας και των εργαζόμενων σε αυτές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη δημιουργία περιβάλλοντος για την εμφάνιση φαινομένων βίας και επιθέσεων.

Ο Διοικητής αρνήθηκε ότι υπάρχει στοχοποίηση των υπηρεσιών, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι απαντώντας στην Ομοσπονδία για το γεγονός της μη έκδοσης Δελτίου Τύπου για την τελευταία επίθεση και τον τραυματισμό του συναδέλφου, έκανε αναφορά σε… τεχνικό ζήτημα, ότι δεν είναι ζήτημα ουσίας η έκδοση Δελτίου Τύπου και ότι έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες!!!

  1. Κρίσεις Διευθυντών – Προϊσταμένων

Για το συγκεκριμένο ζήτημα υπήρξε η ενημέρωση ότι οι κρίσεις των Διευθυντών και Υποδιευθυντών θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η επιλογή των τμηματαρχών, μια διαδικασία η οποία θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.

  1. Αξιολόγηση

Για το ζήτημα της Αξιολόγησης ειπώθηκε ότι η νέα πλατφόρμα για τη διενέργεια της αξιολόγησης των επόμενων ετών θα είναι έτοιμη σε λίγες εβδομάδες. Ταυτόχρονα ειπώθηκε ότι θα υπάρξει ένας ‘’οδηγός κατανόησης’’ της διαδικασίας της αξιολόγησης για τους αξιολογητές.

Όσον αφορά τις ενστάσεις συναδέλφων, αναφορικά με την αξιολόγηση του 2018, δεν δόθηκε σαφής απάντηση.

  1. Μετατάξεις Συναδέλφων

Στη συνάντηση τέθηκε το ζήτημα των μετατάξεων συναδέλφων σε ανώτερη εκπαιδευτική κατηγορία, δεδομένου ότι πλήθος αιτήσεων εκκρεμεί εδώ και χρόνια. Η απάντηση ήταν ότι τις επόμενες ημέρες πρόκειται να ολοκληρωθεί η σχετική εγκύκλιος που θα προβλέπει τη διαδικασία και θα προωθηθεί στο Διοικητή για υπογραφή.

Τονίσαμε την ανάγκη η οποία διαδικασία να μην θέτει περιορισμούς σε ένα κατοχυρωμένο δικαίωμα και ζητήσαμε να λάβουμε γνώση του περιεχομένου της εγκυκλίου πριν αυτή οριστικοποιηθεί. Ως προς αυτό υπήρξε η δέσμευση ότι θα μας κοινοποιηθεί τις επόμενες ημέρες.

  1. Κατάταξη σε ΠΘΕ – Ενστάσεις

Υπήρξε η ενημέρωση ότι η διαδικασία των ενστάσεων αναφορικά με την τοποθέτηση υπαλλήλων σε ΠΘΕ, προχωράει με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς. Υπάρχει μεγάλος αριθμός ενστάσεων (πάνω από 500 για όλους τους κλάδους) ενώ για τους εφοριακούς αυτός ο αριθμός ανέρχεται στους 191, εκ των οποίων έχουν εξεταστεί μόνο 27.

  1. Λίστες για έλεγχο

Για τις λίστες με τις προς έλεγχο υποθέσεις οι οποίες φτάνουν στις υπηρεσίες λίγο πριν την παραγραφή τους, αναφέρθηκε ότι εργάζονται προκειμένου να μην επαναληφθεί η κατάσταση των τελευταίων ετών

  1. Αναλώσιμα – Κτίρια

Θέση της Διοίκησης είναι ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα με αναλώσιμα και για τα όποια προβλήματα εμφανίζονται, αυτά οφείλονται στους Διευθυντές των υπηρεσιών οι οποίοι δεν κάνουν χρήση κονδυλίων που τους έχουν διατεθεί ή που βρίσκονται προς διάθεση εφόσον αιτηθούν. Στους Διευθυντές επίσης ανήκει (όπως ειπώθηκε) και η ευθύνη για την καταλληλότητα των κτιρίων στα οποίο στεγάζονται οι υπηρεσίες.

Θέση της Διοίκησης (μετά από ερώτημα που έθεσε η ΑΚΕ) αναφορικά με τη χρήση ιδιωτικών, απ’ την πλευρά των συναδέλφων, αυτοκινήτων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (π.χ. προληπτικοί έλεγχοι) είναι ότι, σε κάθε περίπτωση, ΔΕΝ πρέπει να χρησιμοποιούν οι συνάδελφοι δικά τους μέσα και ότι υπάρχουν διαθέσιμα αυτοκίνητα τα οποία μπορούν να διατεθούν σε υπηρεσίες που έχουν ανάγκη και μετά από αίτημα του αντίστοιχου Διευθυντή.

Επιπλέον ειπώθηκε ότι προχωράει η προμήθεια νέων Η/Υ η παραλαβή του μεγαλύτερου μέρους των οποίων (περίπου 8.000) θα γίνει εντός του 2022, ενώ οι υπόλοιποι (περίπου 2.500) εντός του 2023.

  1. Καθαρίστριες

Για το ζήτημα των υπό απόλυση καθαριστριών ο Διοικητής ανέφερε ότι αυτό είναι ζήτημα της Πολιτικής Ηγεσίας.

Αγαπητές/οί Συναδέλφισσες/οι…

Είναι προφανές ότι η Διοίκηση της ΑΑΔΕ κινείται στις εκφρασμένες της επιλογές, όσον αφορά το μέλλον των υπηρεσιών μας. Οι οργανωτικές αλλαγές (Ελεγκτικά Κέντρα, Συγχωνεύσεις, κεντρικοποίηση υπηρεσιών κλπ.) είναι κεντρική της επιλογή ανεξαρτήτως καθυστερήσεων ή μεταβολών στα εξαγγελθέντα χρονοδιαγράμματα.

Η λογική της απαξίωσης των Εφοριών ήταν περισσότερο από εμφανής και ενδεικτική των προθέσεών τους. Η επιμονή στο μοντέλο αξιολόγησης που προωθούν, παρά τα ακραία και γενικευμένα περιστατικά που ήρθαν στην επιφάνεια με την αξιολόγηση του 2018, και η συνέχισή της είναι επίσης κεντρική επιλογή.

Ακόμα και στο ζήτημα των επιθέσεων και τους τραυματισμούς συναδέλφων, είναι εμφανής η προσπάθεια υποβάθμισης αυτών των φαινομένων, μιας και σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να αναλάβει η Διοίκηση τις ευθύνες της για τις αιτίες που τα γεννούν.

Τα νέα συνδικαλιστικά όργανα και το Γενικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας που αναμένεται να συνεδριάσει τις επόμενες ημέρες πρέπει να εκτιμήσουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση, να βγάλουν τον κλάδο απ’ την κατάσταση αναμονής και τη θέση του ‘’παρατηρητή των εξελίξεων’’ και να πάρουν πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση υπεράσπισης των υπηρεσιών μας και των εργαζομένων σε αυτές.

Αθήνα, 21.2.2022

Print Friendly, PDF & Email