Επιστολή του Πανελλήνιου Συλλόγου Υπαλλήλων Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης Υπηκόων Τρίτων Χωρών προς το Νότη Μηταράκη, στην οποία αναφέρονται οι θέσεις του Συλλόγου ΥΠΥΤ για τα άρθρα (139-141) του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας, με τίτλο «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις», που αφορούν στο υπουργείο Μετανάστευσης.
Σχολιάζοντας το άρθρο 139 του παραπάνω πολυνομοσχεδίου και τη διατύπωση στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης, σημειώνει ότι «δημιουργεί εύλογα ερωτήματα τα οποία σχετίζονται με την Υπηρεσία μας καθώς εύκολα εξάγεται το συμπέρασμα ότι η ΥΠΥΤ δεν θα έχει στελεχωθεί με μόνιμο προσωπικό μέχρι το τέλος του 2022, άρα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο το πρόβλημα υποστελέχωσης με μόνιμο προσωπικό, λαμβάνοντας υπόψη την αποχώρηση 230 συμβασιούχων ορισμένου χρόνου στις 30.04.2022. Επιπρόσθετα, θα συνεχίζονται πολιτικές πρόσληψης μετακλητών από φορείς της κοινωνίας των πολιτών και Ευρωπαϊκών οργανισμών που υποκρύπτουν πολιτικά και κομματικά οφέλη, δημιουργώντας υπαλλήλους με διαφορετικά καθεστώτα απασχόλησης, που δεν ευνοούν σε καμία περίπτωση την αποτελεσματική λειτουργία της Υπηρεσίας. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορούν οι δημόσιες υπηρεσίες να λειτουργούν είτε μέσω μετακλητών προϊσταμένων είτε μέσω μετακλητών υπαλλήλων, οι οποίοι ούτε δικαίωμα υπογραφής έχουν ούτε μπορούν στην ουσία να αναλάβουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία κατά την εκτέλεση διοικητικών αρμοδιοτήτων».
Ο Σύλλογος ζητά «την άμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού για την Υπηρεσία μας, με την παράλληλη πρόνοια για την ανανέωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου έως ότου καλυφθεί το σύνολο των οργανικών θέσεων του Οργανογράμματος για την ΥΠΥΤ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΠΔ. 106/2020, δεδομένου ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και β) την άμεση έναρξη των διαδικασιών κάλυψης του συνόλου των θέσεων ευθύνης μέσω των διατάξεων του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα (άρθρα 84-86), όπως άλλωστε έχει δεσμευθεί η πολιτική και διοικητική ηγεσία του Υπουργείου».
«Θα πρέπει εντόνως να αποδοκιμάσουμε την απαράδεκτη τακτική της μη διαβούλευσης με το προσωπικό της Υπηρεσίας, μέσω του Συλλόγου Εργαζομένων, ως προς τα ζητήματα που αποτελούν άμεσου ή έμμεσου ενδιαφέροντος μας. Θέματα όπως ζητήματα θητείας μετακλητών υπαλλήλων του Υπουργείου, υπηρεσιακών μεταβολών των υπαλλήλων αλλά και των υπερωριών δεν δύνανται να αποφασίζονται μονομερώς από την διοικητική και πολιτική ιεραρχία του Υπουργείου χωρίς να έχει υποβληθεί η άποψη του Συλλόγου Εργαζομένων της ΥΠΥΤ. Επίσης, το οποιοδήποτε αίτημα για την υποβολή απόψεων μας δεν πραγματοποιείται a la carte, μόνο για όποιο ζήτημα θεωρεί το γραφείο Υπουργού ότι θα πρέπει να ασχοληθούμε», υπογραμμίζει ο Σύλλογος ΥΠΥΤ, για να καταλήξει, αναφέροντας προς τον υπουργό Μετανάστευσης, Νότη Μηταράκη, ότι: «μόνο μέσω της ενεργούς συμμετοχής των υπαλλήλων του Υπουργείου, είναι αποτελεσματική η οποία νομοθετική πρωτοβουλία αναλαμβάνει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, βελτιώνοντας ουσιαστικά το έργο των επιμέρους υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση, και ειδικά ως προς το εν λόγω νομοσχέδιο, ζητούμε την άμεση εξέταση των παρατηρήσεων μας και την άμεση ενημέρωση μας ως προς τις τυχόν βελτιωτικές παρεμβάσεις στο λεκτικό των προαναφερόμενων διατάξεων».
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Κύριε Υπουργέ,
Στο υποβληθέν προς ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις, στα άρθρα 139-141 περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. Κυρίως, θα θέλαμε να αναφερθούμε ως προς το άρθρο 139, τονίζοντας τα εξής.
Αρχικά, θα πρέπει εντόνως να αποδοκιμάσουμε την απαράδεκτη τακτική της μη διαβούλευσης με το προσωπικό της Υπηρεσίας, μέσω του Συλλόγου Εργαζομένων, ως προς τα ζητήματα που αποτελούν άμεσου ή έμμεσου ενδιαφέροντος μας. Θέματα όπως ζητήματα θητείας μετακλητών υπαλλήλων του Υπουργείου, υπηρεσιακών μεταβολών των υπαλλήλων αλλά και των υπερωριών δεν δύνανται να αποφασίζονται μονομερώς από την διοικητική και πολιτική ιεραρχία του Υπουργείου χωρίς να έχει υποβληθεί η άποψη του Συλλόγου Εργαζομένων της ΥΠΥΤ. Επίσης, το οποιοδήποτε αίτημα για την υποβολή απόψεων μας δεν πραγματοποιείται a la carte, μόνο για όποιο ζήτημα θεωρεί το γραφείο Υπουργού ότι θα πρέπει να ασχοληθούμε. Βάσει του καταστατικού μας ρόλου, έχουμε υποχρέωση να εκφράζουμε την άποψη μας για το σύνολο των θεμάτων που μας αφορούν και να προβαίνουμε σε κάθε ενέργεια για την προάσπιση των δικαιωμάτων του προσωπικού της Υπηρεσίας.
Πέρα από την αυτονόητη επισήμανση περί διαβούλευσης, αναλυτικά, ως προς τις προαναφερόμενες διατάξεις του άρθρου 139-141, θα θέλαμε να προβούμε στις κάτωθι παρατηρήσεις:
Με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 139, παρατείνεται η θητεία μετακλητών υπαλλήλων διευθύνσεων του Υπουργείου, μέχρι την 31.12.2022, συμπεριλαμβανομένου των μετακλητών διευθυντών. Σύμφωνα με την ανάλυση συνεπειών ρύθμισης, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «Επιπλέον, λόγω των προσφυγικών ροών που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, σε συνδυασμό με τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που συνέτειναν στην ακύρωση της πρόσκλησης ΜΑ1/2020 για πρόσληψη 370 ατόμων με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, προκειμένου να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για 509 μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους μέσω ΑΣΕΠ, κρίνεται απαραίτητη με την παρ. 1 του άρθρου 140 η παράταση ισχύος των θέσεων των μετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν στην Τεχνική Υπηρεσία, στη Διεύθυνση Νομικής Υποστήριξης Ασύλου και Υποδοχής και στη Διεύθυνση Διεθνούς και Ευρωπαϊκής Συνεργασίας μέχρι και την 31η .12.2022». Η εν λόγω διατύπωση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα τα οποία σχετίζονται με την Υπηρεσία μας καθώς εύκολα εξάγεται το συμπέρασμα ότι η ΥΠΥΤ δεν θα έχει στελεχωθεί με μόνιμο προσωπικό μέχρι το τέλος του 2022, άρα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο το πρόβλημα υποστελέχωσης με μόνιμο προσωπικό, λαμβάνοντας υπόψη την αποχώρηση 230 συμβασιούχων ορισμένου χρόνου στις 30.04.2022. Επιπρόσθετα, θα συνεχίζονται πολιτικές πρόσληψης μετακλητών από φορείς της κοινωνίας των πολιτών και Ευρωπαϊκών οργανισμών που υποκρύπτουν πολιτικά και κομματικά οφέλη, δημιουργώντας υπαλλήλους με διαφορετικά καθεστώτα απασχόλησης, που δεν ευνοούν σε καμία περίπτωση την αποτελεσματική λειτουργία της Υπηρεσίας. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορούν οι δημόσιες υπηρεσίες να λειτουργούν είτε μέσω μετακλητών προϊσταμένων είτε μέσω μετακλητών υπαλλήλων, οι οποίοι ούτε δικαίωμα υπογραφής έχουν ούτε μπορούν στην ουσία να αναλάβουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία κατά την εκτέλεση διοικητικών αρμοδιοτήτων. Σε κάθε περίπτωση, α) ζητάμε την άμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού για την Υπηρεσία μας, με την παράλληλη πρόνοια για την ανανέωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου έως ότου καλυφθεί το σύνολο των οργανικών θέσεων του Οργανογράμματος για την ΥΠΥΤ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΠΔ. 106/2020, δεδομένου ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και β) την άμεση έναρξη των διαδικασιών κάλυψης του συνόλου των θέσεων ευθύνης μέσω των διατάξεων του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα (άρθρα 84-86), όπως άλλωστε έχει δεσμευθεί η πολιτική και διοικητική ηγεσία του Υπουργείου.
Ως προς το ζήτημα της επέκτασης της παράτασης ισχύος της διάταξης του άρθρου 192 του ν. 4662/2020 μέχρι και 30 Ιουνίου 2022, με την οποία απαιτείται προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου για την μεταβολή της υπηρεσιακής κατάστασης των υπαλλήλων της Υπηρεσίας, δεν θεωρούμε ότι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, διάταξη η οποία επιτάσσει την ουσιαστική εξαίρεση των υπαλλήλων της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης από τους κύκλους της κινητικότητας. Η κατάσταση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι υπάλληλοι του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου καταπατά την αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας, λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι από την αρχή του μέτρου, το Υπουργείο δεν έχει συμμετάσχει στους κύκλους της κινητικότητας που έχουν δημοσιευθεί χωρίς να έχει ληφθεί καμία πρωτοβουλία από την παρούσα πολιτική ηγεσία για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Επιπρόσθετα, δεδομένου ότι οι διαδικασίες που αφορούν την κινητικότητα είναι αρκετά χρονοβόρες, η πρόταση μας δεν επιβαρύνει περαιτέρω την υποστελέχωση της Υπηρεσίας, αντίθετα μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για να προσελκύσει νέο προσωπικό που θα ήθελε να αλλάξει εργασιακό περιβάλλον επιθυμώντας να απασχοληθεί με την διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος. Αντιθέτως, η πλήρης απαγόρευση οποιασδήποτε μετακίνησης εκτός Υπουργείου κάνει τις επιμέρους υπηρεσίες του μη θελκτικές. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε περιττή την επέκταση της παράτασης και ζητούμε την απόσυρση της από το προς ψήφιση νομοσχέδιο με την παράλληλη ενημέρωση μας για όλες τις άμεσες ενέργειες που πρόκειται να προβεί το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για την ένταξη των υπηρεσιών του στους κύκλους της κινητικότητας.
Κλείνοντας, χαιρετίζοντας την χρονική επέκταση της υποπερ. δ της περ. 2 της παρ. Γ του άρθρου 20 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), για την υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού που υπηρετεί στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου υπερωριών των υπαλλήλων του Υπουργείου μέχρι την 31.12.2022, θα θέλαμε να σας εμφυσήσουμε την προσοχή ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα τεράστιων αργοποριών στην καταβολή των υπερωριών του προσωπικού της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, όπως υπήρξαν εντός του 2021, και τα οποία αφορούσαν δυστυχώς μόνο την δική μας υπηρεσία.
Συνοψίζοντας όλα τα ανωτέρω, για μία ακόμη φορά, θα θέλαμε να σας τονίσουμε ότι μόνο μέσω της ενεργούς συμμετοχής των υπαλλήλων του Υπουργείου, είναι αποτελεσματική η οποία νομοθετική πρωτοβουλία αναλαμβάνει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, βελτιώνοντας ουσιαστικά το έργο των επιμέρους υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση, και ειδικά ως προς το εν λόγω νομοσχέδιο, ζητούμε την άμεση εξέταση των παρατηρήσεων μας και την άμεση ενημέρωση μας ως προς τις τυχόν βελτιωτικές παρεμβάσεις στο λεκτικό των προαναφερόμενων διατάξεων.