9.3 C
Athens
Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου, 2025

Ν.4837/2021 (ΦΕΚ 248Α/2021): Οι σημαντικές ρυθμίσεις για τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα

Πρόσφατα

Δημοσιεύθηκε ο Ν.4873/2021 (ΦΕΚ 248Α/16.12.2021): «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές διατάξεις». Ο νόμος αυτός περιλαμβάνει πολύ σημαντικές διατάξεις για τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα που αφορούν θέματα αιρετών, εκλογών, συλλογικών οργάνων ΟΤΑ, θέματα προϋπολογισμού, τον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας αποφάσεων, θέματα προϊσταμένων, κινητικότητας και άλλα θέματα. Αναλυτικότερα:


Ι. ΘΕΜΑΤΑ ΑΙΡΕΤΩΝ, ΕΚΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ 

Α. Αναπλήρωση προέδρων δημοτικής κοινότητας, κωλύματα και ασυμβίβαστα αιρετών, εκλογή προεδρείου Δημοτικού Συμβουλίου και επιτροπών και θητεία

Με το άρθρο 61 τροποποιούνται οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 90 του ν. 4804/2021 (Α’ 90) και επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, δεδομένου ότι στην τρέχουσα δημοτική περίοδο δεν υφίστανται αναπληρωματικοί πρόεδροι σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό ίσο ή μικρότερο των 300 κατοίκων, αλλά υποψήφιοι με τη σειρά εκλογής τους.

Επιπλέον, συμπληρώνεται η εκ παραδρομής παραληφθείσα πρόβλεψη ορισμού από το δημοτικό συμβούλιο, ελλείψει αναπληρωματικών, ως μέλους κενωθείσας θέσης συμβουλίου δημοτικής κοινότητας, συμβούλου άλλης δημοτικής κοινότητας ή δημοτικού συμβούλου από την τρέχουσα δημοτική περίοδο.

Περαιτέρω, προστίθενται ρυθμίσεις προς άρση τυχόν νομικής και ερμηνευτικής αμφιβολίας για τα ισχύοντα κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο κωλύματα και ασυμβίβαστα των αιρετών των δήμων.

Τέλος προστίθενται διατάξεις στις οποίες ορίζεται ότι:

-Η θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, που προέκυψαν από τις εκλογές της 26ης Μαΐου και 2ας Ιουνίου 2019, λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023, λογιζόμενη πλήρης για όλες τις συνέπειες.

-Η εκλογή προεδρείου του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και των επιτροπών της τρέχουσας αυτοδιοικητικής περιόδου 2019-2023 λαμβάνει χώρα την Κυριακή 9η Ιανουαρίου 2022, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 64 και 165 του ν. 3852/2010, αντίστοιχα.

-Η θητεία των προεδρείων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, καθώς και των επιτροπών, που εξελέγησαν την 1η ή 8η Σεπτεμβρίου 2019, λήγει την 8η Ιανουαρίου 2022.

Β. Δυνατότητα παράτασης θητείας των Αντιδημάρχων

Με το άρθρο 60 χορηγείται με αναδρομική ισχύ από 1ης.8.2021 στους δημάρχους η δυνατότητα να παρατείνουν τη θητεία των αντιδημάρχων τους από την ημερομηνία λήξης της έως τον ορισμό νέων Αντιδημάρχων και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 9ης Ιανουαρίου 2022, κατά παρέκκλιση του άρθρου 59 του ν. 3852/2010 (Α’ 87).

Γ. Αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής

Με το άρθρο 50 τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 72 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) και προστίθεται στις αρμοδιότητες της οικονομικής επιτροπής η εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο των σχεδίων κανονιστικών αποφάσεων του δήμου, η αξιολόγηση της υλοποίησής τους και η εισήγηση τροποποιήσεων, όπου απαιτούνται, καθώς και ο ορισμός εκπροσώπου των δήμων στις γενικές συνελεύσεις των Ανωνύμων Εταιρειών και των Αναπτυξιακών Οργανισμώνχωρίς να απαιτείται απόφαση δημοτικού συμβουλίου, όπως απαιτείται σήμερα. Ακόμη, προστίθενται στις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής η απόφαση για το σύνολο των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί στο δήμο με τον ν. 4375/2016 (Α’ 51) και την παρ. 10 του άρθρου 14 του ν. 4332/2015 (Α’ 87), καθώς και η άσκηση των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στους δήμους με πληθυσμό μέχρι 10.000 κατοίκους.

Δ. Ρυθµίσεις για τον Συµπαραστάτη του δηµότη και της επιχείρησης

Με το άρθρο 51 τροποποιείται το άρθρο 77 του ν. 3852/2010 και περιγράφεται η διαδικασία επιλογής συμπαραστάτη και επιχειρείται η επίλυση των τεχνικών προβλημάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή της εκλογικής διαδικασίας για την επιλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης σε δια ζώσης συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, σε συνεδρίαση του οργάνου που διεξάγεται με ηλεκτρονικά μέσα.

Ακόμη, ορίζεται η διαδικασία επιλογής συμπαραστάτη για την τρέχουσα δημοτική περίοδο 2019-2023. 

Ε. Εκλογή δηµοτικών αρχών στις Δηµοτικές Κοινότητες Κοµάνου και Μαυροπηγής της Δηµοτικής Ενότητας Πτολεµαΐδας του Δήµου Εορδαίας

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση:

Οι Δημοτικές Κοινότητες αποτελούν διοικητικές υπομονάδες του εκάστοτε Δήμου, με σκοπό τη διοίκηση των πολιτών που διαβιούν στην αντίστοιχη χωρική περιφέρειά τους, μέσω της σύστασης και λειτουργίας οργάνων διοίκησης. Λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη ότι οι Δημοτικές Κοινότητες Κομάνου και Μαυροπηγής της Δημοτικής Ενότητας Πτολεμαΐδας του Δήμου Εορδαίας τελούν υπό διαδικασία μετεγκατάστασης σε νέες περιοχές (οικισμούς) εξαιτίας συντελεσμένης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και με δεδομένο ότι στις παλαιές περιοχές των ως άνω Δημοτικών Κοινοτήτων δεν διαβιούν πολίτες, κρίνεται αναγκαίος από τον νομοθέτη ο προσδιορισμός του πληθυσμού για την εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 4804/2021 (Α’ 90), ως αυτός που εμφανίζεται στους οικείους εκλογικούς καταλόγους τη δεδομένη χρονική στιγμή. Με τον τρόπο αυτό, θα καταστεί δυνατή η εκλογή δημοτικών αρχών.

Ο ανωτέρω προσδιορισμός του πληθυσμού γίνεται στο άρθρο 54.  


ΙΙ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ 

Α. Παράταση δυνατότητας χρησιμοποίησης εσόδων από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών των δήμων

Με την παρ.1 του άρθρου 40 παρατείνεται η ισχύς της παρ. 8 του άρθρου τεσσαρακοστού τρίτου της από 30.3.2020 Πράξης Νοµοθετικού Περιεχοµένου (Α΄ 75), η οποία κυρώθηκε µε το άρθρο 1 του ν. 4684/2020 (Α΄ 86), ως προς τη δυνατότητα χρησιµοποίησης εσόδων από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώµατα για την κάλυψη άλλων αναγκών των δήµων, από τη λήξη της, για όσο χρονικό διάστηµα συνεχίζεται η εφαρµογή έκτακτων µέτρων για την αντιµετώπιση των συνεπειών της πανδηµίας του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως όχι πέραν της 31ης.3.2022.

Β. Αναμόρφωση προϋπολογισμού σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης αδυναμίας κάλυψης λειτουργικών αναγκών των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα

Στην παρ.2 του άρθρου 40 ορίζεται ότι σε περιπτώσεις αποδεδειγµένης αδυναµίας κάλυψης λειτουργικών αναγκών των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα, κατά την εκτέλεση του Προϋπολογισµού του έτους 2021, οι δήµοι, µε απόφαση της οικείας οικονοµικής επιτροπής, δύνανται να αναµορφώνουν τον προϋπολογισµό τους, µε µεταφορά πάσης φύσεως ανειδίκευτων πιστώσεων, ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθµη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών. Η απόφαση της οικονοµικής επιτροπής αποτελεί δεσµευτική εισήγηση για την αναµόρφωση του προϋπολογισµού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δηµοτικό Συµβούλιο, στην αµέσως επόµενη συνεδρίασή του.

Γ. Κάλυψη δαπανών και ισοσκέλιση των ανταποδοτικών υπηρεσιών όταν υπάρχει αδυναμία ισοσκέλισης του Προϋπολογισμού

Με την παρ.3 του άρθρου 40 απαλείφεται η φράση «εξαιτίας χρεών ή πραγματοποίησης επενδύσεων» από την ισχύουσα διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 43 του ν. 4325/2015, ώστε να εφαρμόζονται οι διατάξεις αυτές, σε κάθε περίπτωση μη ισοσκέλισης των ανταποδοτικών υπηρεσιών, ακόμα και εάν η μη ισοσκέλιση προκύπτει από την ανάγκη εγγραφής πιστώσεων στον προϋπολογισμό που προορίζονται για κάλυψη λειτουργικών αναγκών των εν λόγω υπηρεσιών.

Δ. Δάνεια των Ο.Τ.Α.

Με το άρθρο 41 ορίζεται ότι η εξόφληση των ενδεκατηµορίων έναντι τοκοχρεωλυτικών δόσεων, για δάνεια που έχουν χορηγηθεί αποκλειστικά από τους πόρους του Ταµείου Παρακαταθηκών και Δανείων, των οποίων η παρακράτηση έχει ανασταλεί σύµφωνα µε α) το άρθρο τριακοστό τέταρτο της από 13.4.2020 Πράξης Νοµοθετικού Περιεχοµένου (Α΄ 84), η οποία κυρώθηκε µε το άρθρο 1 του ν. 4690/2020 (Α΄ 104), β) το άρθρο 49 του ν. 4753/2020 (Α΄ 227) και γ) το άρθρο 63 του ν. 4821/ 2021 (Α΄ 134), καθώς και των ενδεκατηµορίων έτους 2022, πραγµατοποιείται άτοκα µε ισόποση κατανοµή των ποσών αυτών στις υπολειπόµενες δόσεις, αρχής γενοµένης από τον Ιανουάριο έτους 2023.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η διάταξη κρίνεται επιβεβλημένη, καθόσον εξακολουθούν να υφίστανται αμείωτες οι συνέπειες της πανδημίας του κορονωϊού COVID-19, που αποτέλεσαν το πραγματικό γεγονός εξαιτίας του οποίου απαιτήθηκε η ψήφιση των διατάξεων αυτών από την Εθνική Αντιπροσωπεία, ήτοι της αναστολής παρακράτησης των δόσεων δανείων των ΟΤΑ και των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων για δάνεια χορηγηθέντα αποκλειστικά από τους πόρους του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Η υποχρέωσή τους να εξοφλήσουν μέσα στα έτη 2022 και 2023 τα ποσά των δόσεων αυτών, στα οποία αθροίζονται και τα ποσά που αντιστοιχούν στις τρέχουσες για τα ίδια έτη τοκοχρεωλυτικές δόσεις, τους οδηγεί σε αδυναμία κατάρτισης ισοσκελισμένου προϋπολογισμού για το έτος 2022 τουλάχιστον. Ως εκ τούτου, η αναστολή παρακράτησης των ενδεκατημορίων του έτους 2022 είναι απαραίτητη σε μία προσπάθεια ενίσχυσης της οικονομικής κατάστασης των ΟΤΑ, εν μέσω της λήψης μέτρων κατά της πανδημίας.

Ε. Κανονικότητα δαπανών δήµων

Με το άρθρο 42 ορίζεται ότι δαπάνες που πληρώθηκαν από Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού από 1η.1.2020 έως και τη δηµοσίευση του νόμου, στο πλαίσιο υλοποίησης έργων και δράσεων χρηµατοδοτούµενων ευρωπαϊκών προγραµµάτων, για τις οποίες δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις του π.δ. 80/2016 (Α΄ 145), θεωρούνται κανονικές, εφόσον οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκαν πριν την πληρωµή των εν λόγω δαπανών.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση:

Δεδομένων των έκτακτων συνθηκών αποτροπής της διασποράς του κορονωϊού και του γεγονότος ότι οι υπηρεσίες των πρτοβάθμιων οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών υπηρεσιών, κλήθηκαν να λειτουργήσουν με περιορισμένο προσωπικό (άδειες ειδικού σκοπού, εκ περιτροπής εργασία, καραντίνα κ.λπ.) τυπικές υπηρεσιακές ενέργειες που αφορούν στις αναλήψεις των υποχρεώσεων και συγκεκριμένα στο πλαίσιο υλοποίησης έργων και δράσεων χρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων (λ.χ. CIVITAS DESTINATIONS, Plasteco Interreg Europe), δεν κατέστη δυνατό να πραγματοποιηθούν εμπροθέσμως, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Καίτοι οι δαπάνες πληρώθηκαν, καθώς υπήρχε ο κίνδυνος να μην υλοποιηθούν τα προγράμματα, παραμένει σε εκκρεμότητα το ζήτημα της κανονικότητας αυτών των δαπανών, το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί προς αποφυγή τυχόν καταλογισμών σε αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες των δήμων.

ΣΤ. Αποφάσεις επιβολής προστίμων που έχουν επιβληθεί από τις αρμόδιες λιμενικές αρχές σε δήμους

Με το άρθρο 43 ρυθμίζεται το ζήτημα των προστίμων που έχουν επιβληθεί από τις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές σε δήμους, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 17 του π.δ. 71/2020 (Α’ 166). Έτσι, κατόπιν υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής του εκάστοτε δήμου ενώπιον του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης εντός εξήντα ημερών από τη δημοσίευση του νόμου, διαγράφονται τα εν λόγω πρόστιμα, εφόσον είχαν εκκινήσει οι διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών και έργων, και υπό την προϋπόθεση ότι τηρήθηκαν όσα ορίζονται στα άρθρα 61 και 120 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), αλλά δεν συνήφθησαν συμβάσεις άνευ υπαιτιότητας των δήμων. Επίσης, διευκρινίζεται ότι η παρούσα ρύθμιση εφαρμόζεται μόνο για πρόστιμα που έχουν επιβληθεί μέχρι τη δημοσίευση του νόμου.


ΙΙΙ. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ ΈΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ 

Α. Καθορισµός ανώτατου ορίου εκτιµώµενης αξίας της σύµβασης για έλεγχο νοµιµότητας στις ΑΥΕ Ο.Τ.Α

Με το άρθρο 45 τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) και επέρχονται αλλαγές στον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση (και μετέπειτα από την ΑΥΕ Ο.Τ.Α.) αποφάσεων συλλογικών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, και των κοινωφελών επιχειρήσεων, των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης και των μονομετοχικών ανωνύμων εταιρειών Ο.Τ.Α. και καθορίζεται ανώτατο όριο εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης για έλεγχο αποφάσεων που αφορούν :

α)την ανάθεση συμβάσεων μελετών, παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιώνπρομήθειας αγαθών και παροχής γενικών υπηρεσιών η εκτιμώμενη αξία των οποίων υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και μέχρι το ποσό των 300.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.,

β) την ανάθεση συμβάσεων έργων και υπηρεσιών, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 107 έως 110 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), η εκτιμώμενη αξία των οποίων υπερβαίνει το ποσό των 60.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και μέχρι το ποσό των 300.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.,

γ) την ανάθεση συμβάσεων, ανεξαρτήτως είδους αυτών, που συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους η εκτιμώμενη αξία των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των 5.000.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.

δ) τη σύναψη πάσης φύσεως προγραμματικών συμβάσεων η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. 

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση:

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο ανήκει η αρμοδιότητα του προσυμβατικού ελέγχου δημοσίου συμβάσεων, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον ν. 4700/2020 (Α’ 127). Όμως, επιπροσθέτως με τον ανωτέρω θεσμοθετημένο έλεγχο, έχει προβλεφθεί και δεύτερο παράλληλο στάδιο ελέγχου νομιμότητας από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση για τις δημόσιες συμβάσεις των Ο.Τ.Α. άνω των 60.000 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. Οι παράλληλες ισχύουσες διαδικασίες ελέγχουν έχουν προκαλέσει άσκοπες χρονικές καθυστερήσεις και μεγάλο διοικητικό βάρος για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ συνολικά δημιουργούν προσκόμματα στην περαίωση του προσυμβατικού ελέγχου σε βάρος των Ο.Τ.Α. – αναθετουσών αρχών. Για την επίλυση του ανωτέρω προβλήματος, προτείνεται η διατήρηση της αρμοδιότητας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ως προς τον έλεγχο αποφάσεων ανάθεσης των Ο.Τ.Α. από 60.000 ευρώ μέχρι 300.000 ευρώ, ενώ από το ποσό των 300.000 ευρώ και άνω επιλαμβάνεται του ελέγχου της ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων μόνο το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020.

Β. Προθεσμία για την άσκηση ελέγχου νομιμότητας των αποφάσεων που λαμβάνονται από τα συλλογικά όργανα των Ο.Τ.Α.

Με το άρθρο 64 καταργείται η περ. β’ της παρ. 7 του άρθρου εικοστού τέταρτου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), η οποία είχε προβλέψει ότι αποφάσεις που λαμβάνονται από τα συλλογικά όργανα των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού κατά τη διάρκεια της λήψης μέτρων κατά της διασποράς του κορωνοϊού COVID19 και οι οποίες υπάγονται στον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 εκδίδονται εντός εξήντα (60) ημερών από την περιέλευσή τους στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ώστε να επανέλθει το καθεστώς της τριακονθήμερης προθεσμίας για την άσκηση ελέγχου νομιμότητας. 

Γ. Σύνταξη και θεώρηση μελετών έργων και παροχής τεχνικών και συναφών επιστηµονικών υπηρεσιών

Με το άρθρο 48 τροποποιείται το τέταρτο εδάφιο της περ. α΄ της παρ. 4 του άρθρου 209 του Κώδικα Δήµων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄114), ως προς τις παραπεµπόµενες διατάξεις και ορίζεται ότι εφόσον ο δήµος έχει αναθέσει µε προγραµµατική σύµβαση την τεχνική του υπηρεσία σε άλλον φορέα κατά την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, η σύνταξη και θεώρηση λαµβάνει χώρα από τη νέα τεχνική υπηρεσία, κατ’ ανάλογη εφαρµογή των προηγούµενων εδαφίων.


IV. ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ 

Α. Επιλογή προϊσταµένων οργανικών µονάδων στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού

Με την παρ.1 του άρθρου 32 εισάγεται νομοτεχνική βελτίωση στην παρ. 4 του άρθρου 87 του ν. 3584/2007 για λόγους σαφήνειας του θεσμικού πλαισίου επιλογής προϊσταμένων ΟΤΑ α’ βαθμού.

Περαιτέρω, με την παρ.2 του άρθρου 32 απαλείφεται η ρύθμιση για τη δυνατότητα συμμετοχής των αποφοίτων της Ε.Σ.Δ.Δ.Α. σε προκηρύξεις οριζόντιων θέσεων ευθύνης των ΟΤΑ, λόγω κατάργησης των θέσεων αυτών με τη ρύθμιση της περ. γ’ καθόσον, λόγω της ιδιομορφίας τους, δεν έχουν, στο σύνολό τους, οργανικές μονάδες με αρμοδιότητες όμοιες ή παρεμφερείς.

Επιπλέον, με την παρ.4 του άρθρου 32 τροποποιείται η παρ. 3 του άρθρου 89 του ν. 3584/2007, προκειμένου, όταν πρόκειται για θέσεις ευθύνης Συνδέσμων Δήμων, να μετέχει στο Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (Σ.Ε.Π.), ως μέλος, ο Γενικός Γραμματέας του οικείου Συνδέσμου, εφόσον υπάρχει.

Περαιτέρω, με την παρ.5 του άρθρου 32 προς εναρμόνιση με την αντίστοιχη διάταξη του δημοσιουπαλληλικού κώδικα (βλ. άρθρο 86 ν. 3528/2007) αντικαθίσταται η παρ. 13 του άρθρου 89 του ν. 3584/2007 αναφορικά με τους δικαιούμενους υποβολής αίτησης υποψηφιότητας για επιλογή σε θέση ευθύνης οποιουδήποτε επιπέδου.

Β. Προσωπικό αμειβόμενο με την καταβολή διδάκτρων για τις παρεχόμενες υπηρεσίες

Με την παρ. 14 του άρθρου 12 του ν. 4071/2012 (Α’185), είχε καθορισθεί ότι από το σύνολο του αντιτίμου των συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και μίσθωσης έργου, που συνάπτουν οι ΟΤΑ. α’ και βαθμού και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου αυτών και αφορούν σε παροχή υπηρεσιών προς ωφελούμενους, με την καταβολή αντιτίμου, ποσοστό 70% καταβάλλεται από τους ωφελούμενους και το υπόλοιπο 30% από τον οικείο Ο.Τ.Α. ή νομικό πρόσωπο.

Με το άρθρο 57 επανακαθορίζεται το ποσοστό των διδάκτρων του πρώτου εδαφίου της παρ. 14 του άρθρου 12 του ν. 4071/2012, το οποίο ορίζεται σε 60% από τη δημοσίευση του νόμου έως 30η.6.2023.

Γ. Κινητικότητα υπαλλήλων σε νεοσύστατες υπηρεσίες φορέων Γενικής Κυβέρνησης

Με το άρθρο 31 ρυθμίζεται ειδικώς η διαδικασία κινητικότητας σε νεοσύστατες υπηρεσίες οποιοδήποτε οργανωτικού επιπέδου φορέων της γενικής κυβέρνησης.

Δ. Κινητικότητα υπαλλήλων ΟΤΑ κατά παρέκκλιση του Ενιαίου Συστήµατος Κινητικότητας

Με το άρθρο 35 προστίθεται παρ. 6Α μετά την παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 4674/2020 (A΄ 73) στην οποία ορίζεται ότι για την απόσπαση ή µετάταξη τακτικού υπαλλήλου Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού, που διενεργείται κατά παρέκκλιση των κύκλων κινητικότητας του Ενιαίου Συστήµατος Κινητικότητας, απαιτείται η προηγούµενη σύµφωνη γνώµη του αρµοδίου για τον διορισµό οργάνου του φορέα προέλευσης, σε περίπτωση που αφορά Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού, µε εξαίρεση τις αποσπάσεις και µετατάξεις για ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους υγείας, σύµφωνα µε την παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4440/2016 (Α΄ 224), καθώς και για λόγους συνυπηρέτησης. Η παρούσα εφαρµόζεται και για τις εκκρεµείς κατά τη δηµοσίευση του νόμου αποσπάσεις ή µετατάξεις.

Ε. Επανακαθορισμός προθεσμίας ολοκλήρωσης μετατάξεων παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4829/2021

Με το άρθρο 58 ορίζεται ότι πράξεις μετατάξεων που προβλέπονται στην παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4829/2021 (Α’ 166), οι οποίες δεν δημοσιεύτηκαν εντός των προθεσμιών της παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4829/2021, δημοσιεύονται ή λαμβάνουν Κωδικό Αριθμό Δημοσίευσης αποκλειστικά μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Στο πρώτο εδάφιο περιλαμβάνονται και περιπτώσεις μετάταξης υπαλλήλων, κατ’ εφαρμογή της παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4829/2021, για τις οποίες έχουν ήδη γνωμοδοτήσει ή αποφανθεί τα αρμόδια συλλογικά όργανα και εκκρεμεί κατά την έναρξη ισχύος του νόμου η έκδοση και δημοσίευση της σχετικής πράξης μετάταξης.

ΣΤ. Δικαίωµα διορισµού στον Δηµόσιο ή τον ευρύτερο δηµόσιο τοµέα πληγέντων από τις πυρκαγιές του Ιουλίου/Αυγούστου 2021

Με το άρθρο 33 αντικαθίσταται το άρθρο εικοστό της από 13.8.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 143), που κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4824/2021 (Α΄156), προκειμένου το δικαίωμα διορισμού σε οργανικές θέσεις του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που προβλέφθηκε για όσους υπέστησαν σοβαρά εγκαύματα και νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ ή ΜΑΦ συνεπεία των ανωτέρω πυρκαγιών, να επεκταθεί και στους συγγενείς προσώπων που απεβίωσαν μετά από σοβαρά εγκαύματα και νοσηλεία συνεπεία των ίδιων πυρκαγιών.

Ζ. Προσωπικό αναπτυξιακών οργανισµών τοπικής αυτοδιοίκησης

Με την παρ.1 του άρθρου 34 προστίθενται εδάφια στην περ. στ΄ της παρ. 5 του άρθρου 2 του ν. 4674/ 2020 (Α΄ 53) στα οποία ορίζεται ρητά ότι με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου των αναπτυξιακών οργανισμών ΟΤΑ τοποθετούνται ως προϊστάμενοι διευθύνσεων που προβλέπονται στους οικείους Κανονισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΚΕΥ) υπάλληλοί τους, πέραν του γενικού διευθυντή και του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών που προβλεπόταν έως σήμερα. Περαιτέρω, προβλέπεται ότι στις εν λόγω θέσεις ευθύνης δύναται να τοποθετούνται με απόφαση του ΔΣ του αναπτυξιακού οργανισμού και υπάλληλοι αυτού που μετακινούνται ή αποσπώνται σύμφωνα με όσα ήδη προβλέπονται στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (περ. ε’ της παρ. 5 του άρθρου 2 του ν. 4674/2020).

Δεδομένης δε της ως άνω ρύθμισης περί τοποθέτησης μετακινουμένων υπαλλήλων σε θέσεις ευθύνης των αναπτυξιακών οργανισμών ΟΤΑ, με την παρ.2 του άρθρου 34 προστίθεται δεύτερο εδάφιο στην παρ. 3 του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 (Α΄ 93) με το οποίο καθορίζεται η καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης σε αυτούς στην περίπτωση που με την απόφαση μετακίνησης καθορίζεται ο Δήμος ως φορέας καταβολής των αποδοχών του μετακινούμενου υπαλλήλου.

Με το άρθρο 62 συμπληρώνεται η παρ. 5 του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) και αποσαφηνίζεται ότι, για υπαλλήλους, που διετέλεσαν προϊστάμενοι σε θέσεις ευθύνης των αναπτυξιακών οργανισμών των ΟΤΑ στους οποίους αποσπάστηκαν ενώ κατείχαν ήδη θέση ευθύνης στον φορέα προέλευσής τους, ο χρόνος απόσπασής τους στον αναπτυξιακό οργανισμό ΟΤΑ σε θέση ευθύνης αποτελεί χρόνο πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας.

Η. Χρονοεπιδόματα σε δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής, των νομικών προσώπων της περ. ιγ’ της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4354/2015

Με το άρθρο 44 ορίζεται ότι θεωρούνται νόµιµες οι δαπάνες και δεν αναζητούνται ως αχρεωστήτως καταβληθείσες έως του ποσοστού του πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού, που καταβλήθηκε για χρονοεπιδόµατα, κατόπιν αµετάκλητης δικαστικής απόφασης, έως την έναρξη ισχύος του νόμου, σε δικηγόρους µε σχέση έµµισθης εντολής, των νοµικών προσώπων της περ. ιγ΄ της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Σε κάθε περίπτωση το ποσό του προηγούµενου εδαφίου δεν µπορεί να υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ για κάθε δικηγόρο.

Θ. Κάλυψη αναγκών προσωπικού των ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου Α.Ε και Ιονίων Νήσων Α.Ε.

Με το άρθρο 56 παρέχεται δυνατότητα στις ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου Α.Ε και Ιονίων Νήσων Α.Ε. να καλύψουν τις ανάγκες τους με προσωπικό, ώστε να καταστεί εφικτή η λειτουργία τους.


V. ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ 

Α. Ταφή χωρίς ληξιαρχική πράξη θανάτου

Με το άρθρο 49 προστίθεται παρ. 2 στο άρθρο 35 του ν. 344/1976 (Α΄ 143)  με την οποία ρυθμίζεται το ζήτημα του ενταφιασμού ή αποτέφρωσης προσώπου, χωρίς την προσκόμιση της ληξιαρχικής πράξης θανάτου, στην περίπτωση που το πληροφοριακό σύστημα «Μητρώο Πολιτών», βρίσκεται εκτός λειτουργίας για τεχνικούς λόγους.

Β. Κατανοµή περιουσιακών στοιχείων επιχειρήσεων και Συνδέσµων µε διαδηµοτικό χαρακτήρα διασπασθέντων δήµων

Με το άρθρο 46 ρυθμίζεται το θέμα της κατανομής των περιουσιακών στοιχείων των επιχειρήσεων και των Συνδέσμων με διαδημοτικό χαρακτήρα των διασπασθέντων δήμων, σύμφωνα με το άρθρο 156 του ν. 4600/2019 (Α’ 43), οι οποίες λύθηκαν πριν τη θέση σε ισχύ των ειδικότερων διατάξεων του ν. 4714/2020 (Α’ 148) και κατά παρέκκλιση αυτών.

Γ. Λειτουργία κεντρικών υπηρεσιών των δήµων στην ιστορική τους έδρα

Με το άρθρο 47 συμπληρώνεται το άρθρο 6 του ν. 3463/2006 (Α’ 114), ώστε να συνεχίζεται η λειτουργία κεντρικών υπηρεσιών που έχουν εγκατασταθεί στην ιστορική έδρα δήμου, εφόσον διατηρείται η λειτουργία τους στην ιστορική έδρα του δήμου μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου. 

Δ. Ρυθμίσεις για την εθελοντική απασχόληση

Με το Μέρος Α’ του νόμου (άρθρα 1 έως 27) ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην εθελοντική απασχόληση εντός ή εκτός Ελλάδος που παρέχεται, άνευ οικονοµικού ή άλλου υλικού ανταλλάγµατος.

Οι ρυθμίσεις έχουν εφαρμογή μεταξύ άλλων και σε Φορείς Παροχής Εθελοντικής Απασχόλησης οι οποίοι κατά την περίπτ.γ’ της παρ.1 του άρθρου 4 ορίζονται ως οι κοινωφελείς φορείς, καθώς και οι κρατικοί φορείς, τα νοµικά πρόσωπα δηµοσίου δικαίου, οι οργανισµοί τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθµού και τα νοµικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δηµοσίου τοµέα, στα οποία παρέχεται η εθελοντική απασχόληση.

Το Κεφάλαιο Δ’ περιλαμβάνει ρυθμίσεις σχετικά με την έννοια της εθελοντικής απασχόλησης (άρθρο 13), τις υποχρεώσεις φορέων παροχής εθελοντικής απασχόλησης (άρθρο 14) και την παροχή υπηρεσιών σε φορείς εθελοντικής απασχόλησης από δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, αρχιτέκτονες, οικονομολόγους, λογιστές, ορκωτούς ελεγκτές και συναφή λειτουργήματα ή επαγγέλματα (άρθρο 15).

Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 75 η ισχύς του Μέρους Α΄ του νόμου αρχίζει τέσσερις (4) µήνες από τη δηµοσίευση του νόμου στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως.

Ε. Αυτοδίκαιη περιέλευση της διαδηµοτικής επιχείρησης ΔΙΑ.ΠΕ.ΘΕ. – ΔΙΑ.Κ.Ε.ΔΗ.Κέρκυρας σε κοινωφελή επιχείρηση του Δήµου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων

Με το άρθρο 53 προστίθεται παρ. 9Α στο άρθρο 156 του ν. 4600/2019 (Α΄ 43) με την οποία η διαδηµοτική επιχείρηση «Διαδηµοτικό Περιφερειακό Θέατρο, Διαδηµοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Δήµων Κέρκυρας (ΔΙΑ.ΠΕ.ΘΕ.- ΔΙΑ.Κ.Ε.ΔΗ.Κ.)», µε χωρική αρµοδιότητα τους τρεις Δήµους Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Βόρειας Κέρκυρας και Νότιας Κέρκυρας, περιέρχεται αυτοδικαίως στον Δήµο Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων ως δηµοτική κοινωφελής επιχείρηση της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 252 του Κώδικα Δήµων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114), µε την επωνυµία «Δηµοτικό Περιφερειακό Θέατρο-Κοινωφελής Επιχείρηση Δήµου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.-Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ.Κ.)».


Πηγή: dimosnet.gr

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις