VODAFONE: Δύο χρόνια, εργασία σε μια δυστοπική καθημερινότητα με αποκλεισμούς, μάσκες και πιεστικές συνθήκες

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ VODAFONE – ΠΑΝΑΦΟΝ

Εντατικοποίηση την εποχή της πανδημίας.

Ανακύκλωση προσωπικού, εξοπλισμός ακατάλληλος και χαμηλού κόστους, τηλεργασία, συνθήκες (κατά)πίεσης, χαμηλές αμοιβές συνθέτουν
το παζλ της καθημερινότητας στην εταιρεία.

Κλείνουμε πλέον 2 έτη σε μία δυστοπική καθημερινότητα με αποκλεισμούς, μάσκες και πιεστικές συνθήκες. Σε αυτά τα 2 έτη η κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων στη χώρα έχει εκτοξευθεί ενώ αντίθετα οι συνθήκες εργασίας, τα εργασιακά δικαιώματα και οι αμοιβές βρίσκονται σε διαρκή κάθοδο.

Στην εταιρεία στα περισσότερα τμήματα των τηλεφωνικών κέντρων καθώς και σε πολλές τεχνικές ομάδες έχει καθιερωθεί εδώ και έτη το outsourcing και το προσωπικό βρίσκεται σε συνεχή «ανακύκλωση». Στα περισσότερα τμήματα των τηλεφωνικών κέντρων ο μέσος χρόνος διατήρησης του προσωπικού δεν υπερβαίνει τους 4 μήνες ενώ και σε πολλές τεχνικές ομάδες το προσωπικό θα διατηρηθεί έως ένα έτος, καθώς συνδέεται με την υλοποίηση των διαφόρων projects που αναλαμβάνει η εταιρεία. Σε άλλους συναδέλφους -στην πορεία της εργασιακής τους πορείας στην εταιρεία- απαιτείται από τη διοίκηση για να παραμείνουν στη θέση εργασίας να αποδεχθούν παραίτηση -χωρίς καταβολή αποζημίωσης- και να υπογράψουν επαναπρόσληψη -όπου αναλαμβάνει διαφορετικός άμεσος εργοδότης- χωρίς να εμφανίζεται πουθενά η προϋπηρεσία τους και η συνέχεια της εργασιακής τους σχέσης. Όλα αυτά συμβαίνουν με την ανοχή των κρατικών μηχανισμών και την ανυπαρξία ελέγχων από τις επιθεωρήσεις εργασίας.

Οι περισσότεροι συνάδελφοι παραιτούνται σιωπηρά καθώς οι χαμηλές αμοιβές σε συνδυασμό με τις συνθήκες πίεσης που βιώνουν καθημερινά δεν δίνουν κανένα κίνητρο να παραμείνουν στην εργασία. Η αιμορραγία αυτή σε ανθρώπινους πόρους αποτελεί πρόβλημα και για τη διοίκηση, η οποία προσπαθεί με ημίμετρα να διατηρήσει ανθρώπους (βλ. ημέρες αφιερωμένες στην προσωπική ανάπτυξη, κ.ά.).

Ένας νέος εργαζόμενος στην εταιρεία θα λάβει πολλές υποσχέσεις πάντα για το απώτερο… μέλλον. Θα ακούσει πως αν εργάζεται εντατικά και πιάνει τους στόχους θα λαμβάνει bonus που μπορεί να φτάνει και τα 500 ευρώ ή πως θα έχει δυνατότητες εξέλιξης στη σύμβασή του. Ουσιαστικά όμως δεν υπάρχει καμία διασφάλιση. Η πραγματικότητα γίνεται πολύ γρήγορα αντιληπτή…

Με ελάχιστη εκπαίδευση και ελάχιστο μισθό ο κάθε νέος συνάδελφος έχει να αντιμετωπίσει μεγάλες απαιτήσεις για στόχους. Σε ένα καθεστώς βαρδιών -στο οποίο πλέον η διοίκηση δεν δείχνει καμία ευελιξία στη διαμόρφωσή του για εργαζόμενους που σπουδάζουν ή έχουν οικογενειακά προβλήματα- καλείται να ανταποκρίνεται ασταμάτητα στην κάθε περίπτωση. Στα τηλεφωνικά κέντρα οι οδηγίες είναι πως πρέπει να υπάρχει πάντα «διαθεσιμότητα». Χρόνος για να κρατηθούν αιτήματα ή για να μπορέσει να ελεγχθεί ένα ιστορικό πελάτη ή μία εκκρεμότητα δεν δίνεται ποτέ. Θα πρέπει ο εργαζόμενος να απευθυνθεί σε κάποιον προϊστάμενο ή επιτηρητή για να πάρει ετεροχρονισμένα και ενώ έχουν μεσολαβήσει πολλές άλλες περιπτώσεις ελάχιστο χρόνο, που φυσικά δεν επαρκεί.

Παράλληλες πιέσεις υπάρχουν και για τα διαλείμματα. Αν ένα διάλειμμα χαθεί λόγω μίας παρατεταμένης κλήσης πρέπει να ζητηθεί «άδεια» για να μπορέσεις να σηκωθείς από τη θέση σου. Με αυτές τις πρακτικές, συνάδελφοι σε διάφορες ομάδες καταλήγουν να εργάζονται άνω του 3ώρου ώσπου να πάρουν το διάλειμμα που δικαιούνται.

Οι νέοι συνάδελφοι επίσης καλούνται σε πολλές περιπτώσεις από τους προϊσταμένους τους να εγγραφούν σε ομάδες που έχουν δημιουργηθεί σε κοινωνικά δίκτυα (viber, facebook, κ.λπ.). Μέσω αυτών των ομάδων στη συνέχεια «βομβαρδίζονται» οι εργαζόμενοι για πάσης λογής θέματα της εργασίας -και φυσικά και για στοχοθετήσεις- οποιαδήποτε ώρα της ημέρας ακόμη και εκτός της βάρδιάς τους.

Ο εξοπλισμός που παρέχεται είναι επίσης ανεπαρκής. Υπολογιστές με προβλήματα, οθόνες που πολλές φορές δεν έχουν δυνατότητα αυξομείωσης ύψους, ακουστικά που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί και είναι προδιαγραφών για βιντεοπαιχνίδια….(!). Ενδεικτικά, ειδικά για τα ακουστικά αποστείλαμε σχετική επιστολή στη διοίκηση (βλ. εδώ), καθώς τίθενται σοβαρά ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας. Η κατάσταση δεν έχει παρουσιάσει καμία βελτίωση ακόμη…

Ακόμη και για την είσοδο στα κτήρια της εταιρείας ζητείται από τους εργαζόμενους να χρησιμοποιούν τα προσωπικά τους κινητά αντί να τους δοθεί μαγνητική κάρτα -προκειμένου η διοίκηση να ρίξει το κόστος. Τυπικά υποχρεούται να παρέχει κάρτα εισόδου σε όποιον εργαζόμενο δεν επιθυμεί να χρησιμοποιήσει το προσωπικό του κινητό αλλά επί της ουσίας δεν ανταποκρίνεται σε αιτήματα τέτοιας παροχής. Υπάρχουν εργαζόμενοι που αναμένουν έκδοση μίας μαγνητικής κάρτας εισόδου -πάνω από 3 μήνες(!). Αυτή είναι η αντίληψη της διοίκησης για τις υποχρεώσεις της και το σεβασμό της ιδιωτικής περιουσίας των εργαζομένων. Για το ζήτημα και την αντιμετώπισή του έχουμε εκδώσει ως σωματείο σχετικές ανακοινώσεις –(βλ. εδώ). Πρόσφατα απαντούν από την engie σε συναδέλφους που επανέρχονται πως δεν αρκεί απλή αίτηση αλλά πρέπει να συμπληρωθεί μέσω των T/Ls ειδική τυποποιημένη φόρμα για την παροχή μαγνητικής κάρτας (F324), χωρίς να υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση από τη διοίκηση στο προσωπικό(!).

Μετά από όλες αυτές τις συνθήκες που αντιμετωπίζει ένας νέος συνάδελφος για περίπου τον πρώτο μήνα, πιέζεται από τους άμεσους προϊσταμένους να αφήσει τον χώρο εργασίας και να μεταβεί να εργαστεί από το σπίτι του, αναλαμβάνοντας ο ίδιος το κόστος στις τηλεπικοινωνίες, τον ηλεκτρισμό, τη θέρμανση/κλιματισμό, εργαζόμενος με οικιακά έπιπλα και φυσικά περιορίζοντας τον προσωπικό του χώρο και ανάγκες. Πρόσφατα και με παροχή κάμερας –«μόνο για meetings»- όπως αρέσκεται να αναφέρει η διοίκηση. Το μόνο που παραμένει ίδιο είναι η πίεση που πλέον αντικαθίσταται με διαδικτυακές συναντήσεις και πιέσεις που υπενθυμίζουν διαρκώς πως υπάρχει ημερομηνία λήξης σε αυτή τη δουλειά…

Ακόμα παρατηρείται σε διάφορα τμήματα η προσπάθεια των στελεχών να μην υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων ακόμα και για απορίες που μπορεί να προκύψουν σχετικά με την εκτέλεση της εργασίας. Συνήθως υπάρχουν κατευθύνσεις για «σωστότερη» χρήση του παραγωγικού χρόνου σχετικά με τις απορίες. Με αυτό τον τρόπο προσπαθεί η διοίκηση να μην επικοινωνούν ουσιαστικά οι εργαζόμενοι και να είναι πιο απομονωμένοι. Επί της ουσίας οι «οδηγίες» αυτές δυσκολεύουν την εργασία για νέους και παλιούς εργαζόμενους, καθώς η αναζήτηση πληροφορίας στο χαώδες Infoportal πολλές φορές καθυστερεί πολύ ενώ δεν μπορεί να ανταλλαχθεί καμία βοήθεια και εμπειρία. Τέτοια φαινόμενα συναντάμε κυρίως σε back office τμήματα και ομάδες των τηλεφωνικών κέντρων στις οποίες επιπλέον υπάρχει και συστηματικός χωρικός διαχωρισμός μεταξύ παλαιών και νέων εργαζομένων.

Φυσικά το όποιο υποσχεθέν bonus αντιλαμβάνεται γρήγορα κάποιος πως είναι άπιαστο και περιορίζεται σε λίγα ευρώ συνήθως για τους μήνες που ξεθεωμένος καταφέρει κανείς να πιάσει μέρος από τις ατελείωτες και παράλογες στοχοθετήσεις. Η σύμβαση ορισμένου χρόνου συνεχίζει να παραμένει ορισμένου χρόνου για αρκετό καιρό, και το μεγαλύτερο μέρος όσων συναδέλφων αντέξουν σε αυτές τις συνθήκες θα απολυθεί από την ίδια την εταιρεία σε έναν ορίζοντα 2 ετών καθώς το εργασιακό μοντέλο που κυριαρχεί επιδιώκει να μην «παλιώνεις» στην εργασία.

Ειδικά οι συγκαλυμμένες απολύσεις με τη μορφή μη ανανέωσης σύμβασης αφορούν όλο το μήκος και πλάτος της εταιρείας. Ακόμα και σε «παχυλά» project, όπως το SYZEUXIS II, όπου βάσει δημοσιευμάτων η Vodafone για σύμβαση 36 μηνών εισέπραξε 63.387.117,07 ευρώ, οι εργαζόμενοι εργάζονται εντατικά και επισφαλώς μέσω εργολάβου με συμβάσεις ορισμένου χρόνου λίγων μηνών και πετιούνται στην ανεργία ανάλογα με τις επιλογές της διοίκησης.

Αυτές οι συνθήκες ζημιώνουν φυσικά τους πελάτες, οι οποίοι λόγω της έλλειψης εμπειρίας και χρόνου που διαθέτει ο μέσος εργαζόμενος για να ανταποκριθεί στο αίτημά τους, πολλές φορές βρίσκονται σε αδιέξοδο και δεν μπορούν να επιλύσουν το όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν.

Ενημερώνουμε ειδικά τους νέους συναδέλφους:

  • Ο καθένας μας είναι υπεύθυνος για τον εργασιακό του χρόνο και τη διαχείρισή του. Απέναντι στις πιέσεις για να μη γίνει χρήση του διαλείμματος την προκαθορισμένη ώρα οφείλετε να απαντήσετε και να απαιτήσετε το δικαίωμα στη διακοπή της εργασίας.

  • Το ίδιο ισχύει και για την ώρα προσέλευσης. Την ώρα έναρξης ωραρίου οφείλουμε να είμαστε μπροστά στον Η/Υ μας. Όχι 30 ή 15 ή 10 λεπτά πιο πριν για να «προλάβουμε να ανοίξουμε». Η έναρξη συστημάτων και εφαρμογών είναι εργάσιμος χρόνος.

  • Δεν αφήνετε κανέναν προϊστάμενο να σας εκβιάζει πιεστικά για τη διαχείριση του χρόνου σας. Αν χρειάζεστε χρόνο εκτός κλήσεων για να διεκπεραιώσετε μία εργασία οφείλετε να την εκπληρώσετε και μετά να πάρετε την όποια κλήση.

  • Παρέχετε τηλεργασία εφ’ όσον μπορείτε και το επιθυμείτε. Αν δεν έχετε τη δυνατότητα να εργαστείτε από το σπίτι, ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να σας εξασφαλίσει χώρο εργασίας. Δεν είναι ανάγκη να διαλύσετε τον προσωπικό σας χώρο και χρόνο.

  • Κανένας συνάδελφος δεν είναι υποχρεωμένος να εγκαταστήσει στο προσωπικό κινητό του λογισμικό της εταιρείας. Εφ’ όσον δεν επιθυμείτε τη χρήση του προσωπικού σας κινητού για την είσοδο στα κτήρια της εταιρείας μπορείτε να αιτηθείτε κάρτα εισόδου. Ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να σας την παρέχει.

  • Κανένας συνάδελφος δεν είναι υποχρεωμένος να εγγραφεί σε ομάδα μέσου κοινωνικού δικτύου επειδή το ζητά ο προϊστάμενος του με την οποιαδήποτε δικαιολογία. Αντίθετα έχουμε κάθε συμφέρον να αρνηθούμε να συνδέσουμε με την εργασία μας τους προσωπικούς μας λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αν αντιμετωπίσετε πρόβλημα με τους προϊσταμένους να έλθετε σε άμεση επαφή με το διοικητικό συμβούλιο του Σωματείου και να ενημερώσετε σχετικά για να καταγγείλουμε και να αντιμετωπίσουμε το γεγονός.

Επισημαίνουμε επίσης πως σε αυτή την αρνητική συγκυρία της ανόδου των κρουσμάτων θα πρέπει να ληφθούν επιπλέον προληπτικά μέτρα για τους εργαζόμενους που εργάζονται στις κτηριακές εγκαταστάσεις. Καλούμε για πολλοστή φορά τη διοίκηση να προχωρήσει σε προληπτικά rapid test με δική της ευθύνη και κόστος -όπως έκανε και στην αρχή της πανδημίας- στους εργαζόμενους στις κτηριακές εγκαταστάσεις.

Συνάδελφοι,

Στο αντεργατικό καθεστώς που έχει διαμορφωθεί μετά και τη ψήφιση του νομοσχεδίου Χατζηδάκη αλλά και άλλων νομοσχεδίων που έχουν προηγηθεί είναι ακόμη πιο σημαντική για όλους μας η συμμετοχή στις διαδικασίες του Σωματείου. Η απλή εγγραφή και συνδρομή και η συμμετοχή στις συλλογικές διαδικασίες είναι αυτή που μπορεί να ανοίξει δρόμους για διεκδικήσεις και ανατροπές στο σημερινό δυστοπικό σκηνικό.

Ζητάμε από τον κάθε συνάδελφο να κάνει το βήμα από την απομόνωση του σπιτιού του στη συλλογική συζήτηση και συμμετοχή στις διαδικασίες του Σωματείου κατά αρχάς με την εγγραφή του και στη συνέχεια -ακόμη πιο σημαντικό- με την ενεργή συμμετοχή του.