5.8 C
Athens
Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου, 2023

ΑΔΕΔΥ: Γνωμοδοτικό σημείωμα για την τροπολογία Χατζηδάκη που παραχωρεί στους ιδιώτες την έκδοση εκκρεμών συντάξεων

Πρόσφατα

Γνωμοδοτικό σημείωμα για την τροπολογία του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, που επιτρέπει την έκδοση των συντάξεων από ιδιώτες στον e-ΕΦΚΑ – ΕΔΩ για να το διαβάσετε ή να το κατεβάσετε.

Τελικά συμπεράσματα

1. Η σύμπραξη ιδιωτών στην απονομή συνταξιοδοτικών παροχών ή/και η πρόβλεψη για τεκμαρτή έγκριση σχεδίων απονομής συνταξιοδοτικών παροχών εκ μέρους ιδιωτών, αντίκεινται στις θεμελιώδεις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 3, 26 παρ. 2 και 103 παρ. 1 του Συντάγματος, κατά την έννοια των οποίων, η εξουσία καθορισμού και απονομής συνταξιοδοτικών παροχών, ως η κατεξοχήν δημόσια εξουσία και έκφραση κυριαρχίας, ασκείται, διά των αρμοδίων δημοσίων υπαλλήλων με τα εχέγγυα που παρέχει, κατά το άρθρο 103 παρ. 1 του Συντάγματος ο διορισμός των δημοσίων υπαλλήλων, μόνο από το κράτος και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, που και αυτά είναι αποκεντρωμένες καθ’ ύλην κρατικές υπηρεσίες και όχι από ιδιώτες.

2. Οι διατάξεις του άρθρου 1 της υπόψη τροπολογίας ουδόλως προβλέπουν, εγγυώνται ή διασφαλίζουν τον συνταγματικώς επιβεβλημένο στενό κρατικό έλεγχο στην διαδικασία κανονισμού των συντάξεων και απονομής των οικείων συνταξιοδοτικών παροχών, με αποτέλεσμα να κρίνονται ανεπαρκείς και ελλιπείς, αφού είναι σαφές ότι το μεν ο προβλεπόμενος κρατικός έλεγχος στην διαδικασία προσδιορισμού και κανονισμού των συντάξεων είναι ισχνός εάν όχι ανύπαρκτος, το δε όμως, ως διαγράφεται στην υπόψη τροπολογία είναι ανορθολογικός και απουσιάζουν πλήρως τα κριτήρια και ο τρόπος ασκήσεώς του.

3. Συνέπεια της ανεπίτρεπτης κατά τα ανωτέρω ανάθεσης συν-αρμοδιότητας έκδοσης πράξεων απονομής σύνταξης από ιδιώτες, άσκησης δηλαδή κατ΄ εξοχήν έργου δημόσιας εξουσίας από μέρους τους, είναι η αδυναμία των διοικητικών δικαστηρίων να ελέγξουν την νομιμότητά τους, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται με τον τρόπο αυτό η διάκριση δικαιοδοσιών που προβλέπουν τα άρθρα 93 και 94 Σύντ. Τούτο ιδίως ενόψει του ότι τα διοικητικά δικαστήρια ελέγχουν βάσει του οργανικού κριτηρίου μόνο πράξεις διοικητικές, ήτοι προερχόμενες αποκλειστικά από διοικητικά όργανα και ουχί πράξεις προερχόμενες από ιδιώτες, η αμφισβήτηση των οποίων ανήκει στην δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων. Με τον τρόπο αυτό στερείται ο διοικούμενος του φυσικού του δικαστή κατά το άρθρο 8 Συντ. που είναι εξ ορισμού και από ανέκαθεν ο διοικητικός δικαστής, δεδομένου ότι από την δικαστική αμφισβήτηση πράξεων απονομής συντάξεως γεννώνται διοικητικές διαφορές ουσίας.

4. Η παρ.7α) που προβλέπει την έκδοση κοινής υπουργικής αποφάσεως των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής της υπό ψήφιση τροπολογίας παρίσταται αντίθετη στο άρθρο 43 παρ.2 Συντ., αφ’ενός μεν γιατί η παρεχόμενη νομοθετική εξουσιοδότηση έπρεπε να γίνει προς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αφ’ετέρου διότι η παρεχόμενη νομοθετική εξουσιοδότηση κρίνεται ιδιαιτέρως γενική,ευρεία και αόριστη.

5. Οποιαδήποτε υπουργική απόφαση εκδοθεί κατ’εξουσιοδότηση των παρ.7α), 7β) και 7γ) του άρθρου 1 της υπόψη τροπολογίας, όπως και η απόφαση του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ κατά την παρ.7δ) του άρθρου 1 της υπόψη τροπολογίας, προσβάλλεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αίτηση ακυρώσεως και αίτηση αναστολής εκτελέσεως, προκειμένου να μην εκκινήσει η διαδικασία εφαρμογής της υπό ψήφιση νομοθετικής ρυθμίσεως.


ΑΔΕΔΥ: Με αφορμή την τροπολογία για την εμπλοκή «μεσαζόντων» ιδιωτών στην έκδοση των συντάξεων

Παρά τις παρεμβάσεις των Ομοσπονδιών των εργαζομένων στα Ασφαλιστικά Ταμεία (ΠΟΣΕ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΠΟΠΟΚΠ) και της ΑΔΕΔΥ, προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας για να μην προχωρήσει το ζήτημα της εμπλοκής ιδιωτών στη διαδικασία έκδοσης συντάξεων κατατέθηκε, χθες 20/4/2021, σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης η επίμαχη τροπολογία, η οποία δημιουργεί και επισήμως ένα εξωθεσμικό σύστημα πελατειακών σχέσεων ανάμεσα σε ιδιώτες επαγγελματίες και σε ευρισκόμενους σε απόγνωση συμπολίτες μας.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Υπουργός Εργασίας έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την τεράστια καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων αφού στις εκκρεμότητες που υπήρχαν από το παρελθόν εξαιτίας νόμου Κατρούγκαλου, προσέθεσαν και δεκάδες χιλιάδες ακόμη. Οι υποσχέσεις της Κυβέρνησης και του προηγούμενου Υπουργού Εργασίας, Γ. Βρούτση ότι από 1ης/6/2020 το 1/3 των συντάξεων θα έβγαινε ηλεκτρονικά, αποδείχθηκαν λόγια κενά περιεχομένου. Ο Υπουργός Εργασίας αντί να προχωρήσει στην ενίσχυση του ασφαλιστικού Συστήματος με το απαραίτητο προσωπικό -το οποίο είναι κατά 40% λιγότερο σε σχέση με αυτό που υπηρετούσε το 2010- προβαίνει σε «λύσεις» που είναι πέρα για πέρα αντισυνταγματικές, αφού εκχωρούν σε ιδιώτες τμήματα της κοινωνικής ασφάλισης. Ταυτόχρονα, καμία ενέργεια δεν έχει κάνει για να προμηθεύσει το e-ΕΦΚΑ με σύγχρονους υπολογιστές, ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα του Οργανισμού. Καμία ενέργεια, επίσης, δεν έχει κάνει για να απλοποιήσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που δημιουργούν αυξημένη ταλαιπωρία για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους,

Ύστερα από τα παραπάνω, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ καλεί τον Υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, να ανακαλέσει άμεσα την επίμαχη τροπολογία και να μην εκχωρήσει την Κοινωνική Ασφάλιση σε ιδιώτες. Δηλώνει, δε, ότι θα συνεχίσει τον αγώνα για την ανατροπή όλων των νεοφιλελεύθερων πολιτικών στην Κοινωνική Ασφάλιση και την αποτροπή τις ιδιωτικοποίησης της Επικουρικής Ασφάλισης, που σχεδιάζουν ο Υπουργός Εργασίας και η κυβέρνηση.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις