8.9 C
Athens
Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου, 2023

Αντώνης Νταλακογεώργος: Αναθεώρηση ΚΙΝΔ | Βήμα για νέα επίθεση στα Ναυτεργατικά δικαιώματα

Άρθρο – παρέμβαση του προέδρου της ΠΕΝΕΝ, μέσω του ErgasiaNET

Πρόσφατα

Η ΠΕΝΕΝ και οι αγώνες των Ναυτεργατών που έχουν αναπτυχθεί όλα τα τελευταία χρόνια έχουν αναδείξει τον βαθύτατα αντιδραστικό – αυταρχικό και αντεργατικό χαρακτήρα της ναυτικής νομοθεσίας (ΚΙΝΔ – ΚΔΝΔ – Εσωτερικοί Κανονισμοί – Πειθαρχικά Συμβούλια) η οποία είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Τα μεγαλύτερα εφοπλιστικά εγκλήματα (ναυάγια – πυρκαγιές και πλήθος άλλων ναυτικών ατυχημάτων) που πήραν στον βυθό για πάντα εκατοντάδες Ναυτεργάτες την περίοδο 1950 – 2000 και όλες αυτές οι υποθέσεις οδήγησαν σε δικαστική απαλλαγή των εφοπλιστών, στηρίχθηκαν μεταξύ των άλλων και σε αυτή την νομοθεσία!!!

Πλοία σαπάκια – υποσυντήρητα με πληθώρα ελλείψεων στα μέσα ασφάλειας, όλα second hand, αγορασμένα σε τιμή ευκαιρίας από το “δαιμόνιο” τυχοδιωκτικό εφοπλιστικό κεφάλαιο οδήγησαν σε ανείπωτες τραγωδίες και στην απώλεια ζωών ελλήνων και αλλοδαπών Ναυτεργατών και πάνω σε αυτό το ανυπολόγιστο κόστος, σε συνδυασμό βέβαια με την άγρια εκμετάλλευσή τους, οικοδομήθηκε και αναπτύχθηκε η ελληνική εμπορική Ναυτιλία.

Αυτό το αμαρτωλό παρελθόν έχει δυστυχώς σήμερα διαγραφεί από τα αστικά ΜΜΕ και εκείνο που βγαίνει στην επιφάνεια είναι η εφοπλιστική προπαγάνδα που διαφημίζει την πρωτιά στην παγκόσμια Ναυτιλία προβάλλοντας την “εξωστρεφή, ιδιοφυή επιχειρηματική ικανότητα και το απίστευτο δαιμόνιο των ελλήνων εφοπλιστών”!!!

Για τα εκατοντάδες ναυάγια – πυρκαγιές και την απώλεια της ζωής των Ναυτεργατών κανείς εφοπλιστής δεν στοχοποιήθηκε, δεν καταδικάστηκε και κανείς δεν πήγε στην φυλακή

Σημαντικός παράγοντας απενοχοποίησης των εφοπλιστικών εγκλημάτων ήταν μια αντιδραστική ναυτική νομοθεσία η οποία απαλλάσσει τους εφοπλιστές από κάθε ποινική – αστική ευθύνη και βέβαια τα πορίσματα αρχών, υπηρεσιών και δικαστηρίων στην βάση αυτής της νομοθεσίας ήταν για τα ναυτικά ατυχήματα να ενοχοποιούνται οι ίδιοι οι Ναυτεργάτες και κατά βάση ο Πλοίαρχος ή ο Α΄ Μηχανικός και στην χειρότερη (για τους εφοπλιστές) των περιπτώσεων κάποιος εκπρόσωπος της εταιρείας….

Οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα αυτά γίνονται σήμερα επίκαιρα και αποκτούν ξεχωριστή σημασία αφού η κυβέρνηση και ο Υπουργός Ε.Ν δρομολόγησαν την αναθεώρηση του ΚΙΝΔ και σύμφωνα με πληροφορίες μας θα ακολουθήσουν ο ΚΔΝΔ και οι εσωτερικοί κανονισμοί των πλοίων….

Τι είναι ο ΚΙΝΔ

Ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου κυρώθηκε με τον νόμο 3816/1958 και περιλαμβάνει 297 άρθρα. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Ναυτικής νομοθεσίας και τα βασικά χαρακτηριστικά και οι ρυθμίσεις που αυτός προβλέπει αφορούν τα παρακάτω ζητήματα:

  • Περί πλοίων και πλοιοκτησίας.

  • Περί πλοιάρχου.

  • Περί πληρώματος.

  • Περί ευθύνης πλοιοκτήτη.

  • Περί ναύλωσης.

  • Περί μεταβίβασης κυριότητας πλοίου προς εξασφάλιση απαιτήσεων.

  • Περί υποθήκης πλοίων.

  • Περί ναυτικών προνομίων.

  • Περί κατάσχεσης και αναγκαστικής εκτέλεσης επί πλοίων.

  • Περί σύγκρουσης πλοίων.

Χρειάζεται αλλαγή ο ΚΙΝΔ και η Ναυτική νομοθεσία;

Ο εκσυγχρονισμός και η κατάργηση του στρατιωτικού χαρακτήρα της ναυτικής νομοθεσίας αποτελεί αδήριτη ανάγκη όχι μόνο επειδή οι θεσπισμένες σε αυτήν διατάξεις αντιστοιχούν σε μια ξεπερασμένη εποχή με άλλες συνθήκες, διαφορετικό ναυτιλιακό – εργασιακό περιβάλλον αλλά κυρίως διότι αυτή η νομοθεσία είναι τραγικά αναντίστοιχη με τις σύγχρονες συνθήκες και την ανάγκη επαναθεμελίωσης ουσιαστικών δικαιωμάτων των Ναυτεργατών και για τον λόγο αυτό επιβάλλεται η προσαρμογή της στις σημερινές συνθήκες.

Η νομοθεσία αυτή καθορίζει κρίσιμα θέματα που αφορούν τα Ναυτεργατικά προβλήματα όπως είναι οι ατομικές συμβάσεις, η πρόσληψη, η απόλυση, η αποζημίωση για διάφορες αιτίες, οι όροι εργασίας κ.λπ.

Με βάση τα παραπάνω ανακύπτει αντικειμενικά το ερώτημα εάν η πρωτοβουλία του ΥΕΝ έχει άραγε ως πρόθεση και βούληση την κατάργηση της αντιδραστικής στρατιωτικής αντίληψης της ναυτικής νομοθεσίας και την διαμόρφωση μιας νέας στην κατεύθυνση της θεσμοθέτησης των ναυτεργατικών δικαιωμάτων που αυτά θα ανταποκρίνονται στις σημερινές συνθήκες για την κατοχύρωση των δημοκρατικών – συνδικαλιστικών και εργασιακών δικαιωμάτων;

Η απάντησή μας είναι ένα κατηγορηματικό όχι, ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει και δρομολογείται!

Ας δούμε ορισμένα στοιχεία που τεκμηριώνουν αυτή μας την θέση:

Πρώτο: Η ασκούμενη κυβερνητική ναυτιλιακή πολιτική όπως αυτή υλοποιείται δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο για τέτοιες αυταπάτες, ακόμη και σε αυτούς που δηλώνουν οπαδοί της κυβερνητικής πολιτικής της Ν.Δ…..

Δεύτερο: Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι η κυβέρνηση αυτή και ο Υπουργός Ε.Ν όχι μόνο διατήρησαν αλώβητο το εφοπλιστόδουλο – αντιναυτεργατικό θεσμικό πλαίσιο (εγκριτικές πράξεις – 4150/2013 – κ.λπ) αλλά προχώρησαν στην θεσμοθέτηση νέων αντιδραστικών ρυθμίσεων με κορυφαία την κατάργηση της ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία (ν. 4714/2020) και επιπλέον έφθασαν στο επαίσχυντο σημείο να καταργήσουν ουσιαστικά τα πρόστιμα που αφορούν την παραβίαση των ναυτεργατικών δικαιωμάτων στην Ακτοπλοΐα!!!

Τρίτο: Στην επιτροπή που συγκρότησε για την τροποποίηση του ΚΙΝΔ ο ΥΕΝ παρατηρούμε: Σε αυτή συμμετέχουν 10 μέλη. Πρόκειται για υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΕΝ, εκπροσώπους εφοπλιστικών ενώσεων και διάφορους καθηγητές πανεπιστημιακών σχολών!!!

Τι προκύπτει από την σύνθεση της επιτροπής; Δεν υπάρχει σε αυτή ούτε προσχηματικά έστω κάποιος εκπρόσωπος των Ναυτεργατών!!!

Από την σύνθεση αυτής της επιτροπής επίσης συμπεραίνεται ότι το ζήτημα της ναυτικής νομοθεσίας είναι δήθεν νομικό – τεχνοκρατικό και σε κάθε περίπτωση υπόθεση κάποιων ειδικών!!

Η αντίληψη αυτή δεν είναι μόνο εσφαλμένη αλλά και εξυπηρετεί ποικίλες σκοπιμότητες ώστε αύριο να εμφανισθεί το πόρισμα αυτής της επιτροπής ως δήθεν αντικειμενικό, αξιόπιστο – επιστημονικό και βέβαια στο πλαίσιο της εφοπλιστικής γραμμής περί διεθνώς κρατούντων σύμφωνα με τα ισχύοντα στην διεθνή ναυτιλία!

Όλα αυτά με την υπογραφή και την σφραγίδα της ΕΕΕ η οποία θα συνδράμει τα μέγιστα για τις επιχειρούμενες αλλαγές στην ναυτική νομοθεσία!!!

Ποιοι είναι οι στόχοι τους;

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ΠΕΝΕΝ ούτε αποδέχεται ούτε νομιμοποιεί την επιτροπή και πολύ περισσότερο το όποιο πόρισμά της το οποίο προεξοφλούμε για το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των αλλαγών…

Ο εκσυγχρονισμός που ευαγγελίζεται ο Γ. Πλακιωτάκης δεν θα αφορά την θεσμοθέτηση – κατοχύρωση των Ναυτεργατικών δικαιωμάτων …. Οι μεταρρυθμίσεις τους στην Ναυτική νομοθεσία θα είναι στην κατεύθυνση παραπέρα υπονόμευσης και αυτών των ελάχιστων δικαιωμάτων που βρίσκονται ακόμη στην ισχύουσα νομοθεσία.

Στο επίκεντρο των αλλαγών τους θα είναι οι αναγκαίες προσαρμογές που συνάδουν με την ανταγωνιστικότητα των εφοπλιστών και των επιχειρήσεών τους, η παραπέρα αντιδραστικοποίηση αυτής της άθλιας νομοθεσίας και το χτύπημα της ναυτικής εργασίας, των συμβάσεων και των λοιπών δικαιωμάτων που υπάρχουν στην υφιστάμενη νομοθεσία.

Οι Ναυτεργάτες θα πρέπει να βρίσκονται σε επαγρύπνηση και σε αγωνιστική ετοιμότητα, να μην παραπλανηθούν από ανέξοδες κορώνες και επικοινωνιακά φληναφήματα ότι δήθεν η κυβέρνηση και το ΥΕΝ ασχολούνται με τα προβλήματά τους και επιδιώκουν να δώσουν θετικές απαντήσεις και λύσεις σε αυτά!!!!

Αντώνης Νταλακογεώργος
Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις