15.6 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Σύλλογος ΟΤΑ ν. Χανίων: Αίτηση θεραπείας στο Δ.Σ. Χανίων για το προβάδισμα στην επιλογή προϊσταμένων

Πρόσφατα

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ν. ΧΑΝΙΩΝ

ΧΑΝΙΑ 31-12-2020
Αρ. πρωτ.: 72

Προς τον Δήμο Χανίων

ΑΙΤΗΣΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Του συλλόγου με την επωνυμία «Σύλλογος Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Νομού Χανίων», που είναι μέλος της ΠΟΕ-ΟΤΑ, εδρεύει στα Χανιά (οδός Πατριάρχου Γρηγορίου Ε’ αρ. 41Α) και εκπροσωπείται νόμιμα.

ΚΑΤΑ

της με αριθμό 545/2020 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων (ΑΔΑ: 60Χ4ΩΗ5-ΙΛΗ)».

Κοινοποιούμενη προς:

1. Την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Λειτουργίας/Διεύθυνση Διοίκησης/Τμήμα Τ.Α. & ΝΠΔΔ, που εδρεύει στο Ηράκλειο Κρήτης (Λ. Ικάρου και Στ. Σπανάκη 2Α, Τ.Κ. 71307)

2. Τμήμα Διοικητικού – Οικονομικού Νομού Χανίων, που στεγάζεται στα Χανιά (οδός Θεραπευτηρίου αρ. 27).

Με την παρούσα μας, ενιστάμεθα και υποβάλλουμε αίτημα ανάκλησης επικουρικά δε τροποποίησης της με αριθμό 545/2020 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ) στις 16.12.2020 (ΑΔΑ: 60Χ4ΩΗ5-ΙΛΗ) και λάβαμε γνώση αυτής στις 22.12.2020. Η ακύρωση της ανωτέρω απόφασης ζητείται αφενός γιατί με αυτή τροποποιήθηκε το άρθρο 37 του Ο.Ε.Υ. του Δήμου Χανίων αντικαθιστώντας αδιακρίτως των αναγκών του δήμου το διαζευκτικό «ή» με την λέξη «ελλείψει» όσον αφορά στην τοποθέτηση προϊσταμένων, τούτο δε σε όλες ανεξαιρέτως τις οργανικές μονάδες, αφού έγινε παρερμηνεία του με αριθμό πρωτοκόλλου οικ.11083/27.11.2020 εγγράφου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης ή κατάχρηση της διακριτικής ευχέρειας του Δημάρχου. Αφετέρου δε ζητείται η τροποποίηση της απόφασης επειδή προβλέπει την ίδρυση αυτοτελούς τμήματος δημοτικής αστυνομίας, που κατά την άποψή μας θα ήταν δόκιμο και θα ανταποκρινόταν στις αυξημένες απαιτήσεις της εν λόγω υπηρεσίας, η σύσταση Διεύθυνσης.

Αμφότεροι οι λόγοι θα αναφερθούν αναλυτικότερα κάτωθι.

Ο προσφεύγων σύλλογος με την επωνυμία «Σύλλογος Εργαζομένων στην τοπική Αυτοδιοίκηση Νομού Χανίων» είναι μέλος της ΠΟΕ-ΟΤΑ και έχει μέλη τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Νομού Χανίων, τους εργαζόμενους στα Ιδρύματα, στα ΝΠΔΔ και στους Συνδέσμους, που εποπτεύονται, συντηρούνται ή επιτηρούνται με οποιονδήποτε τρόπο από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νομού Χανίων, καθώς και τους εργαζόμενους στις Αμιγείς Δημοτικές και Διαδημοτικές Επιχειρήσεις. Σκοπός του συλλόγου είναι μεταξύ άλλων η προστασία εργασιακών και λοιπών συμφερόντων των μελών του και ως εκ τούτου έχει έννομο συμφέρον για την άσκηση της παρούσας.

Α. Λανθασμένη ερμηνεία του με αριθμό πρωτοκόλλου οικ.11083/27.11.2020 εγγράφου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης και κατάχρηση της διακριτικής ευχέρειας του Δημάρχου, που έχει ως αποτέλεσμα την καθολική αντικατάσταση της φράσης «ΠΕ ή ΤΕ» σε «ΠΕ και εν ελλείψει αυτών ΤΕ».

Περαιτέρω, με την ανωτέρω απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Χανίων ερμηνεύοντας λανθασμένα το με αριθμό πρωτοκόλλου οικ.11083/27.11.2020 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, προέβη στην τροποποίηση του άρθρου 37 του Ο.Ε.Υ. του, αντικαθιστώντας το διαζευκτικό «ή» με τη λέξη «ελλείψει», όταν πρόκειται για διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθμίδες, δηλαδή αδιακρίτως των αναγκών του Δήμου προέβη σε καθολική αντικατάσταση της φράσης «ΠΕ ή ΤΕ» με της φράση «ΠΕ και εν ελλείψει αυτών ΤΕ», προκειμένου να τηρείται το προβάδισμα των κατηγοριών του άρθρου 99 του Ν.3584/2007 κατά την τοποθέτηση προϊσταμένων σε οργανικές μονάδες. Σε συνάντηση του συλλόγου με όργανα του Δήμου Χανίων αλλά και κατά το Δημοτικό Συμβούλιο της 28ης Δεκεμβρίου 2020 κατέστη σαφές ότι θεωρήθηκε από την Διοίκηση του Δήμου Χανίων ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επέτασσε την αλλαγή της φράσης ως ανωτέρω αδιακρίτως, πράγμα που δεν ισχύει, αφού στο ανωτέρω έγγραφο αναφέρονταν ρητά η εξαίρεση της περίπτωσης δ) του άρθρου 99.

Πρέπει να καταστεί σαφές, ότι κατά τη σύνταξη των οργανισμών των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ., θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατ’ αρχήν οι υπηρεσιακές ανάγκες σε συνδυασμό με την πρόβλεψη του προβαδίσματος των κατηγοριών του άρθρου 97 του Υ.Κ., με επιτρεπτή την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης, στο πλαίσιο της οποίας δύναται η διοίκηση να ορίζει διαζευκτικά τις κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ ή και να περιορίζει τις κατηγορίες και τους κλάδους από τους οποίους θα προέρχονται οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων, προκειμένου να επιτυγχάνεται κατά τρόπο αποτελεσματικό η άσκηση των αρμοδιοτήτων των εν λόγω οργανικών μονάδων προς εξυπηρέτηση πρωτίστως του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη το δικαίωμα των υπαλλήλων για υπηρεσιακή εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση της εξαιρετικής διατύπωσης του άρθρου 97 περ. δ’ του Υ.Κ. δεν μπορεί να γίνεται αδιακρίτως και χωρίς τεκμηρίωση, η οποία θα προκύπτει είτε από το σώμα της πράξης είτε από τα στοιχεία του φακέλου.

Προϊστάμενοι των Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων στις Οργανωτικές Δομές των δήμων, τοποθετούνται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, μόνιμοι υπάλληλοι των κλάδων ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, καθώς και υπάλληλοι σε συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των αντίστοιχων ειδικοτήτων.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 99 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007, ΦΕΚ 143/Α/2007), όπως έχουν ερμηνευτεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ενδεικτική νομολογία οι αποφάσεις με αριθμό 2811, 2812, 2813, 2814, 2816, 2817/2017) δεν είναι σύννομη η αδιάκριτη κατάργηση του προβαδίσματος των κατηγοριών στις κανονιστικές ρυθμίσεις των οργανισμών εσωτερικής υπηρεσίας που αναφέρονται στην επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων. Με την εφαρμογή του προβαδίσματος για την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων η κατηγορία ΠΕ προηγείται έναντι όλων των υπολοίπων, η κατηγορία ΤΕ έναντι των ΔΕ και ΥΕ, ενώ η κατηγορία ΔΕ έναντι της ΥΕ, που σε κάθε περίπτωση δεν συμμετέχει στις διαδικασίες επιλογής). Με την εφαρμογή του προβαδίσματος των κατηγοριών, υπάλληλοι οι οποίοι εντάσσονται στις κατηγορίες που έπονται, μπορούν να επιλεγούν μόνο εν ελλείψει υποψηφίων από τις προηγούμενες κατηγορίες.

Για την υιοθέτηση της σχετικής νομολογίας από την διοίκηση δόθηκαν οι αναγκαίες υποδείξεις και οδηγίες [εγκύκλιος με αριθμό ΔΙΔΑΔ/Φ.35.54/2611/9356/25.06.2020 του Υπουργείου Εσωτερικών (ΑΔΑ: ΨΘΓΚ46ΜΤΛ6-7ΓΔ), εγκύκλιος με αριθμό ΔΙΔΑΔ/Φ.35.50/2412/οικ.21795/18.06.2018 του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης (ΑΔΑ: ΨΤΜΓ465ΧΘΨ-ΣΟΔ)], ώστε στο εξής αφενός να τηρείται –ως κανόνας- το προβάδισμα, αφετέρου να καθορίζονται τεκμηριωμένα οι αναγκαίες εξαιρέσεις με την διαζευκτική διατύπωση των κατηγοριών σε συγκεκριμένες θέσεις προϊσταμένων οργανικών μονάδων.

Το ποσοστό των οριζόμενων εξαιρέσεων επί του συνόλου των θέσεων είναι στην διακριτική ευχέρεια της διοίκησης , αναφέρεται δε στην πρόβλεψη και όχι στην υλοποίηση των δυνητικών επιλογών. Στις οικείες οργανικές διατάξεις δύναται να προβλέπεται διαζευκτική διατύπωση των κατηγοριών (εξαίρεση από το προβάδισμα) σε συγκεκριμένες θέσεις ευθύνης επιπέδων διεύθυνσης, τμήματος και λοιπών οργανικών μονάδων.

Όσον αφορά στην εφαρμογή του προβαδίσματος των κατηγοριών στις κανονιστικές διατάξεις του Ο.Ε.Υ. προκειμένου για την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων, αναφέρονται αναλυτικότερα τα κάτωθι: Όπως προβλέπεται στο άρθρο 10 (Οργανισμοί Εσωτερικής υπηρεσίας – Συγκρότηση υπηρεσιών) του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007, ΦΕΚ 143/Α/2007), με τον Οργανισμό Εσωτερικής υπηρεσίας καθορίζονται η εσωτερική διάρθρωση των υπηρεσιών σε Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις, Τμήματα και Αυτοτελή Γραφεία, οι αρμοδιότητες τους και οι θέσεις κατά κατηγορίες και κλάδους προσωπικού. Επίσης, ορίζονται οι κλάδοι ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων των κατά περίπτωση οργανικών μονάδων, ανάλογα με την ειδικότητα του κλάδου και το αντικείμενο των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων.

Σύμφωνα δε με το άρθρο 99 του ίδιου νόμου, το προβάδισμα μεταξύ των υπαλλήλων καθορίζεται ως εξής:

α) Μεταξύ υπαλλήλων που ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες, προηγούνται οι υπάλληλοι της κατηγορίας ΠΕ, και ακολουθούν κατά σειρά οι υπάλληλοι της κατηγορίας ΤΕ, της κατηγορίας ΔΕ και, τέλος, οι υπάλληλοι της κατηγορίας ΥΕ.

β) Μεταξύ υπαλλήλων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία, προηγούνται οι υπάλληλοι ανώτερου βαθμού, με βάση την ιεραρχική κλίμακα των βαθμών.

γ) Μεταξύ υπαλλήλων του ίδιου κλάδου και βαθμού δεν υπάρχει προβάδισμα.

δ) Όπου από τις οικείες οργανικές διατάξεις επιτρέπεται η τοποθέτηση προϊσταμένου κατηγορίας που έπεται κατά το προβάδισμα, δεν ισχύει το προβάδισμα των κατηγοριών.

Με το με αριθμό πρωτοκόλλου οικ.11083/27.11.2020 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης τέθηκαν υπόψη του Δήμου Χανίων αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (οι με αριθμό 2811-2813/2017 και 2816-2817-2818/2017 αποφάσεις του ΣτΕ), με τις οποίες ακυρώθηκαν διατάξεις οργανισμών εσωτερικής υπηρεσίας Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (Περιφερειών και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων) που προέβλεπαν την επιλογή διαζευκτικώς υπαλλήλων διαφορετικής κατηγορίας (ΠΕ ή ΤΕ) ως προϊσταμένων στις οικείες οργανικές μονάδες, καταργώντας αδιακρίτως το προβάδισμα των κατηγοριών. Το ίδιο έγγραφο με σαφήνεια αναφέρει «εφόσον επιλέξετε να κάνετε χρήση εξαιρέσεων από τον γενικό κανόνα του προβαδίσματος των κατηγοριών, παρακαλείσθε να περιοριστείτε σε όσες περιπτώσεις μπορεί να τεκμηριωθεί η αναγκαιότητα και η σκοπιμότητα των εξαιρέσεων. Η τεκμηρίωση θα πρέπει να προκύπτει από το σώμα της σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου σας και να είναι σαφής, ειδική και επαρκής».

Περαιτέρω, και μολονότι σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν.2690/1999, ΦΕΚ Α’ 45, άρθρο 17) η υποχρέωση επαρκούς αιτιολογίας των διοικητικών πράξεων αφορά, κατ’ αρχήν, στις ατομικές διοικητικές πράξεις, η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει επεκτείνει τη σχετική υποχρέωση αιτιολόγησης και στην περίπτωση κανονιστικών πράξεων με τις οποίες εφαρμόζονται συγκεκριμένα κριτήρια που τίθενται από τις εξουσιοδοτικές διατάξεις, όταν με κανονιστική πράξη θεσπίζονται εξαιρέσεις από υφιστάμενη κανονιστική πράξη καθώς και σε περιπτώσεις που αφορούν στη χρήση αόριστων νομικών εννοιών (Σ.τ.Ε. 830/1977, 2866/1986). Σε όλες αυτές μάλιστα τις περιπτώσεις αρκεί η τεκμηρίωση να προκύπτει από τις σχετικές προπαρασκευαστικές πράξεις ή τα λοιπά στοιχεία του φακέλου (Σ.τ.Ε. Ολ. 1210/2010).

Με βάση το σκεπτικό των ανωτέρω αποφάσεων καθίσταται σαφές ότι η παρούσα νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφερόμενη σε αδιάκριτη κατάργηση του προβαδίσματος των κατηγοριών και λαμβάνοντας υπόψη και το γράμμα του άρθρου 97 του Υ.Κ./άρθρου 99 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών Υπαλλήλων («Όπου από τις οικείες οργανικές διατάξεις επιτρέπεται η τοποθέτηση προϊσταμένου κατηγορίας που έπεται κατά το προβάδισμα δεν ισχύει το προβάδισμα των κατηγοριών»), αποφαίνεται τα εξής εφαρμοστέα:

1. Δεν είναι σύννομη η αδιάκριτη κατάργηση της πρόβλεψης του προβαδίσματος των κατηγοριών στις κανονιστικές ρυθμίσεις των οργανισμών των φορέων (για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων των κατά περίπτωση οργανικών μονάδων), που σε τέτοια περίπτωση πάσχουν ακυρότητας.

2. Οι κείμενες διατάξεις δεν έχουν, πάντως, την έννοια ότι η διαζευκτική διατύπωση των κατηγοριών στις οικείες ρυθμίσεις (π.χ. ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ, ή ακόμη και η πρόβλεψη ως αποκλειστικής κατηγορίας για ορισμένη θέση ή θέσεις ευθύνης μιας κατώτερης – με βάση τα οριζόμενα στο άρθρο 97 Υ.Κ./άρθρο 99 Κ.Δ.Κ.Υ.- κατηγορίας συγκεκριμένου /-ων κλάδου /-ων ή ειδικότητας /-ων) αντιστρατεύεται τη πρόβλεψη του άρθρου αυτού, αλλά ότι επιβάλλεται η διατύπωση αυτή να αποτελεί τεκμηριωμένη εξαίρεση και όχι τον κανόνα της κανονιστικής ρύθμισης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας.

Επομένως, για την προσαρμογή τους στα παραπάνω, όλοι οι φορείς κατά την κατάρτιση και τροποποίηση των οργανισμών εσωτερικής υπηρεσίας αλλά και κατά τη διαδικασία της έγκρισης αυτών οφείλουν, 1) Να μην αξιοποιούν την εξαιρετική διατύπωση του άρθρου 97 περ. δ’ του Υ.Κ./άρθρο 99 περ. δ’ του Κ.Δ.Κ.Υ. αδιακρίτως σε όλες τις περιπτώσεις θέσεων ευθύνης, δηλαδή πρέπει να περιορίζονται σε όσες περιπτώσεις μπορεί να τεκμηριωθεί η αναγκαιότητα και σκοπιμότητά της, και, 2) Να προκύπτει η σχετική τεκμηρίωση είτε από το σώμα της κανονιστικής ρύθμισης είτε από τα στοιχεία του φακέλου, ώστε να διασφαλίζεται ότι η εξαίρεση που υλοποιείται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 97 περ. δ’ του Υ.Κ./άρθρο 99 περ. δ’ του Κ.Δ.Κ.Υ., δεν οδηγεί σε αδιάκριτη κατάργηση του προβαδίσματος των κατηγοριών, αλλά είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με την εξυπηρέτηση της αρχής της αποτελεσματικότητας της διοίκησης και εντός του πλαισίου των εξουσιοδοτικών διατάξεων, κατά την έννοια των συνταγματικών αρχών της ισότητας, της αξιοκρατίας και της κατοχυρωμένης στο άρθρο 103 του Συντάγματος αρχής της ορθολογικής οργανώσεως της δημόσιας διοίκησης καθώς και των προαναφερθεισών διατάξεων.

Το ποσοστό των εξαιρέσεων επί του συνόλου των θέσεων είναι στην διακριτική ευχέρεια της διοίκησης να το καθορίσει, συνεκτιμώντας από την μια τις αρμοδιότητες και τη δραστηριότητα κάθε οργανικής μονάδας και από την άλλη την δύναμη των υπηρετούντων ανά κατηγορία και κλάδο στον φορέα μας, έτσι ώστε να παρέχεται/ διασφαλίζεται και η δυνατότητα υπηρεσιακής ανέλιξης για το σύνολο των υπαλλήλων του Δήμου.

Πλέον, πολλοί εργαζόμενοι ανέρχονται ταχύτερα στη βαθμολογική κλίμακα αποκτώντας πρόσθετα τυπικά προσόντα ή και αναγνωρίζοντας δημόσια ή ιδιωτική προϋπηρεσία τους. Σε ότι δε αφορά τους εργαζομένους της κατηγορίας ΤΕ, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι σπουδές των εν λόγω υπαλλήλων στα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα εξασφαλίζουν μια ικανή και αναγκαία ειδίκευση σε ποικίλους τομείς που άπτονται της δραστηριότητας/ αρμοδιότητας των ΟΤΑ, διατηρώντας και έναν απαραίτητο πρακτικό χαρακτήρα σε αρκετά γνωστικά πεδία. Η ειδίκευση αυτή δύναται να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη κατά την άσκηση καθηκόντων ευθύνης σε αρκετές οργανικές μονάδες, είτε επιπέδου τμήματος είτε και επιπέδου Διεύθυνσης (π.χ. πρόνοια, διοικητικές υπηρεσίες, υπηρεσίες ελέγχου, υποστήριξη συλλογικών οργάνων, υπηρεσίες προς τους πολίτες, εθελοντισμός και καινοτομία, διαδικασίες διαγωνισμών προμηθειών, κτηριακά έργα, τεχνικά συνεργεία, κ.λπ.), όπου τα παραπάνω χαρακτηριστικά κρίνονται αναγκαία για την επίτευξη των υπηρεσιακών στόχων. Επιπλέον, όσον αφορά στους υπαλλήλους της κατηγορίας ΔΕ (που αποτελούν ίσως και την μεγαλύτερη σε αριθμό ομάδα από τις προαναφερόμενες), φαίνεται ότι αναλαμβάνουν στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ πολλαπλά και σημαντικά καθήκοντα και αρμοδιότητες σε όλες τις οργανωτικές μονάδες. Πολλοί δε από αυτούς εμπλουτίζουν συν τω χρόνω τις δεξιότητές τους μέσω των προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης, συσσωρεύοντας πολύτιμο κεφάλαιο γνώσης και εμπειρίας ως προς τη λειτουργία και τις δράσεις των επί μέρους Διευθύνσεων, αλλά και στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Τουτέστιν, είναι συμφέρον για τον Φορέα και τη Διοίκηση να διατηρείται κάθε δυνατότητα ιεραρχικής εξέλιξης των εν λόγω υπαλλήλων (ιδίως ΤΕ), ώστε να μπορούν να αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης, ιδιαίτερα σε μονάδες όπου οι απαιτήσεις καθημερινής δραστηριότητας, διεκπεραίωσης και ροής εργασιών δεν επικεντρώνονται στην υψηλή επιστημονική γνώση και την ακαδημαϊκή κατάρτιση (διοικητική υποστήριξη, διεκπεραίωση, μητρώα, εποπτεία, βεβαίωση εσόδων, καταβολή εγκεκριμένων δαπανών κ.λπ.), αλλά στην εμπειρία, ιδιαίτερα όταν είναι πολυετής.

Το Υπουργείο Εσωτερικών με τον Νόμο 4674/2020 έχει καθορίσει νέο θεσμικό πλαίσιο και έχει εκδώσει διευκρινιστική εγκύκλιο στις οποία αναφέρεται με σαφήνεια στους όρους ,στις προϋποθέσεις, στα κριτήρια και στην διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων (Εγκύκλιος ΔΙΔΑΔ/Φ.35.54/2611/9356 (25-06-20) ΑΔΑ: ΨΘΓΚ46ΜΤΛ6-7ΓΔ)

Οι παραπάνω νόμοι και ειδικά ο τελευταίος και ισχύων, και η Εγκύκλιος ΔΙΔΑΔ/Φ.35.54/2611/9356 (25-06-20) αποτυπώνουν με απόλυτη σαφήνεια, χωρίς αστερίσκους και περίεργες πολύπλοκες ερμηνείες, ότι οι υπάλληλοι της ΠΕ και της ΤΕ κατηγορίας θεωρούνται και αντιμετωπίζονται ως στελέχη των Υπηρεσιών του Δημοσίου.

Ως εκ τούτου με την συγκεκριμένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν αξιοποιήθηκε η άσκηση της διακριτικής ευχέρειας από την πλευρά της Διοίκησης, στο πλαίσιο της οποίας θα μπορούσαν να οριστούν διαζευκτικά (ή) στις κατηγορίες επιλογής .

Ο κλάδος Τ.Ε. σε ορισμένα τμήματα που ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ λόγω του γνωστικού αντικειμένου, της εμπειρίας και με γνώμονα πάντα το δημόσιο συμφέρον θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν ως προϊστάμενοι.

Με την παραπάνω λοιπόν ψήφιση και αποκλείοντας εντελώς τους υπαλλήλους κλάδου και κατηγορίας Τ.Ε. παραβιάζεται κατάφορα το άρθρο 103 του Συντάγματος που αφορά στις αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας, της αντικειμενικότητας (δηλαδή της διαφανούς διαδικασίας με συγκεκριμένους και μετρήσιμους κανόνες)

Συνέπεια της διατύπωσης που έχει επιλεχθεί από τον πρόσφατα τροποποιούμενο ΟΕΥ (άρθρο 37), είναι η απαράδεκτη παράλειψη αξιοποίησης ικανών βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, υπαλλήλων κατηγορίας ΤΕ αποκλείοντας τους από την υπηρεσιακή εξέλιξη ως προϊστάμενων.

Από τα ως άνω αναφερόμενα, συνάγεται αβίαστα ότι η εφαρμογή του προβαδίσματος των κατηγοριών κατά την επιλογή προϊσταμένων για την πλειονότητα των θέσεων ευθύνης (που πλέον απαιτείται ως κύρια επιλογή ενόψει και της νομολογίας του Σ.τ.Ε. ), όπως και η πρόβλεψη εύλογου αριθμού εξαιρέσεων, ήτοι εκείνων των θέσεων όπου δεν θα ισχύει αντίστοιχο προβάδισμα σύμφωνα με το σκεπτικό που ήδη διατυπώθηκε, συνιστά αιτιολογημένη και απαραίτητη κανονιστική ρύθμιση, που είναι ευθυγραμμισμένη με την εξυπηρέτηση της αρχής της αποτελεσματικότητας και ορθολογικής οργάνωσης της διοίκησης, επιτρέποντας στο Δήμο Χανίων να επενδύσει στις δεξιότητες και την εμπειρία του συνόλου των στελεχών του, παρέχοντας ταυτόχρονα στους εργαζόμενους όλων των κατηγοριών τη δυνατότητα υπηρεσιακής ανέλιξης και σταδιοδρομίας, εν όψει και των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας και χωρίς να εισάγονται δυσμενείς διακρίσεις.

Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι σχεδόν το σύνολο των πρωτοβάθμιων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ελληνικής Επικράτειας κάνει χρήση της περίπτωσης δ) του άρθρου 99 εισάγοντας εξαίρεση από το προβάδισμα για συγκεκριμένες διευθύνσεις και τμήματα. Ενδεικτικά αναφέρεται ο Ο.Ε.Υ. του Δήμου Αθηναίων, Αττικής (ΦΕΚ 5713/Β/19.12.2018), του Δήμου Χαϊδαρίου (σχετ. η αρ. 125/2020 Απόφαση Δ.Σ. (ΑΔΑ: ΩΜ77ΩΗ3-Ω45) και του Δήμου Τρίπολης Ν.Αρκαδίας (ΦΕΚ 4953/Β΄/10.11.2020).

Τέλος, αναφέρουμε ότι η προσβαλλόμενη απόφαση εστάλη στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. του Νομού Χανίων για την έκφραση γνώμης σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 10 του Ν.3584/2007 (γνωμοδοτικό) και απορρίφθηκε ομόφωνα.

Β. Σύσταση Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας και όχι Αυτοτελούς Τμήματος για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας.

Σύμφωνα με την προσβαλλόμενη απόφαση «Στο άρθρο 1, ΕΝΟΤΗΤΑ Α: ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΑΓΟΜΕΝΕΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ, προστίθεται παράγραφος 9 ως ακολούθως: 9. Αυτοτελές Τμήμα Δημοτικής Αστυνομίας». Επίσης, σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση «Στον υπό τροποποίηση ΟΕΥ (ΦΕΚ 2812/τ.Β’/12-12-2011) όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει συστήνονται οι παρακάτω ανά κατηγορία εκπαίδευσης θέσεις δημοσίου δικαίου», όπου αναφέρει α) για τον Κλάδο/ την Εκπαιδευτική Βαθμίδα ΠΕ, ειδικότητα Δημοτικής Αστυνομίας, δυο (2) συστηνόμενες θέσεις, β) για τον Κλάδο/ την Εκπαιδευτική Βαθμίδα ΤΕ, ειδικότητα Δημοτικής Αστυνομίας, δυο (2) συστηνόμενες θέσεις και γ) για τον Κλάδο/ την Εκπαιδευτική Βαθμίδα ΔΕ, ειδικότητα Δημοτικής Αστυνομίας, σαράντα πέντε (45) συστηνόμενες θέσεις, επομένως συνολικά σαράντα εννέα (49) συστηνόμενες θέσεις Δημοτικής Αστυνομίας.

Σύμφωνα με το άρθρο 3 (Διάκριση προσωπικού-Διάρθρωση υπηρεσιών) του Ν.3731/2008 (ΦΕΚ 263/Α/2008), «1.Οι θέσεις του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας συνιστώνται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου ή Κοινότητας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. 2.Το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας κατατάσσεται σε κατηγορίες και κλάδους ΠΕ Δημοτικής Αστυνομίας, TE Δημοτικής Αστυνομίας και ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας. 3. Η υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας οργανώνεται σε επίπεδο Διεύθυνσης και διαρθρώνεται σε Τμήματα. Σε Δήμους όπου το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας δεν υπερβαίνει τα δέκα (10) άτομα, η υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας οργανώνεται σε επίπεδο αυτοτελούς τμήματος. Σε Δήμους οι οποίοι διαιρούνται σε Δημοτικά Διαμερίσματα είναι δυνατή η σύσταση περισσότερων Διευθύνσεων. Στους Δήμους αυτούς επιτρέπεται η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας. Επομένως, κατά την άποψη του συλλόγου θα ήταν δόκιμο και θα βοηθούσε στην εύρυθμη λειτουργία της εν λόγω υπηρεσίας η σύσταση σε επίπεδο ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ.

Σχετικά με τα ανωτέρω σας αναφέρουμε το με αριθμό πρωτοκόλλου 177/08.04.2019 έγγραφο του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Νομικών Προσώπων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης προς τον Δήμο Αποκορώνου, στο οποίο γίνεται αναφορά των ανωτέρω διατάξεων, με το οποίο δίνει στον προαναφερόμενο δήμο οδηγίες σχετικές με την Δημοτική Αστυνομία με το αυτό περιεχόμενο (σε Δήμους όπου το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας δεν υπερβαίνει τα δέκα άτομα, η υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας οργανώνεται σε επίπεδο αυτοτελούς τμήματος και σε αυτούς που διαιρούνται σε Δημοτικά Διαμερίσματα είναι δυνατή η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας).

Ενημερωτικά αναφέρουμε, ότι οι περισσότεροι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ελληνικής Επικράτειας έχουν επιλέξει όσον αφορά στην Δημοτική Αστυνομία την σύσταση με τους Ο.Ε.Υ. τους αυτοτελών τμημάτων ή Γενικών Διευθύνσεων κατά τα ανωτέρω. Ενδεικτικά αναφέρουμε πρόσφατες τροποποιήσεις όσον αφορά στην Δημοτική Αστυνομία των Ο.Ε.Υ. του Δήμου Σερρών (ΦΕΚ 5089/Β/18.11.2020), του Δήμου Τρίπολης (ΦΕΚ 4953/Β/10.11.2020) και του Δήμου Αιγιαλείας (ΦΕΚ 5058/Β/17.11.2020)

Επειδή με τις διατάξεις του άρθρου 227 του Ν.3852/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 118 του Ν.4555/2018, ορίζεται μεταξύ των άλλων ότι: «1. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών και των συνδέσμων τους, για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α., μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής» … «4. Δικαίωμα για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής τεκμαίρεται ότι έχουν όλοι οι αιρετοί του οικείου δήμου ή περιφέρειας… ομοίως οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου ή δεύτερου βαθμού, καθώς και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που επιδιώκουν σύμφωνα με το καταστατικό τους περιβαλλοντικούς, πολιτιστικούς και εν γένει κοινωνικούς σκοπούς» … «5. Ο Επόπτης Ο.Τ.Α. αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της….».

Επειδή περαιτέρω με το άρθρο 238 του ιδίου ως άνω νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 131 του Ν.4555/2018, ορίζεται ότι: «1. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006, Α’ 114), οι οποίες βρίσκονται στις έδρες των περιφερειών που ανήκουν στην ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καθώς και τις Επιτροπές Ελέγχου των Πράξεων του άρθρου 68 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (π.δ.30/1996, Α’ 21), που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης…».

Επειδή προβλέπεται, επίσης, δυνατότητα υποβολής αίτησης θεραπείας από όποιον έχει έννομο συμφέρον κατά ατομικών αποφάσεων ή παραλείψεων των μονομελών ή συλλογικών οργάνων των δήμων, περιφερειών, νομικών προσώπων αυτών και των συνδέσμων τους. Στις περιπτώσεις αυτές η αίτηση θεραπείας υποβάλλεται ενώπιον του αρμόδιου οργάνου του ΟΤΑ που εξέδωσε την πράξη, με αντικείμενο την ανάκληση ή τροποποίηση της προσβαλλόμενης πράξης, και αντίστοιχα ενώπιον του αρμόδιου οργάνου του ΟΤΑ που παρέλειψε την έκδοσή της. Για λόγους ενημέρωσης και διευκόλυνσης των πολιτών, οι ΟΤΑ παρακαλούνται να αναγράφουν στις εκδοθείσες ατομικές διοικητικές πράξεις και τη δυνατότητα άσκησης αίτησης θεραπείας ενώπιον του οργάνου που εξέδωσε την πράξη, πέραν της υποχρεωτικής αναγραφής ότι κατά αυτών χωρεί ειδική διοικητική προσφυγή ενώπιον του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέσα σε προθεσμία 15 ημερών. Η υποβολή της αίτησης θεραπείας αναστέλλει τις προβλεπόμενες προθεσμίες για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής ενώπιον του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η εν λόγω αναστολή ισχύει μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αίτησης θεραπείας ή την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας των 30 ημερών που προβλέπει το άρθρο 24 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, (ν.2690/1999 Α’45), εκτός εάν από ειδικές διατάξεις προβλέπεται διαφορετική προθεσμία. Επισημαίνεται ότι, αν και κατά κανόνα η άσκηση αίτησης θεραπείας είναι απρόθεσμη, βάσει των εφαρμοστέων διατάξεων, το ανασταλτικό αποτέλεσμα που μπορεί να επιφέρει η υποβολή της αίτησης θεραπείας στην προθεσμία άσκησης της ειδικής διοικητικής προσφυγής περιορίζεται εντός της προθεσμίας των 15 ημερών που τίθεται από το νομοθέτη ως χρονικό όριο για το παραδεκτό άσκησης της ειδικής διοικητικής προσφυγής. Οι ΟΤΑ υποχρεούνται να ενημερώσουν αμελλητί και με κάθε πρόσφορο μέσο την αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, τόσο για την υποβολή αίτησης θεραπείας, όσο και την έκδοση σχετικής απόφασης πριν της παρέλευση της προθεσμίας εξέτασης των 30 ημερών που προβλέπεται στο άρθρο 24 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ή της προθεσμίας που προβλέπεται από ειδικότερες διατάξεις.

Επειδή έχουμε έννομο συμφέρον να ασκήσουμε την παρούσα και επομένως πρέπει να γίνει παραδεκτή αυτή και να εξεταστεί η βασιμότητά της, δεδομένου ότι ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Νομού Χανίων, σύμφωνα με το καταστατικό του, ως συνδικαλιστική οργάνωση έχει ως σκοπό, μεταξύ των άλλων, την προάσπιση των επαγγελματικών και οικονομικών συμφερόντων και την καθιέρωση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων.

Επειδή κατά τη σύνταξη των οργανισμών των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ., θα πρέπει, κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα, να λαμβάνονται υπόψη κατ’ αρχήν οι υπηρεσιακές ανάγκες σε συνδυασμό με την πρόβλεψη του προβαδίσματος των κατηγοριών του άρθρου 97 του Υ.Κ., με επιτρεπτή την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης, στο πλαίσιο της οποίας δύναται η διοίκηση να ορίζει διαζευκτικά τις κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ ή και να περιορίζει τις κατηγορίες και τους κλάδους από τους οποίους θα προέρχονται οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων, προκειμένου να επιτυγχάνεται κατά τρόπο αποτελεσματικό η άσκηση των αρμοδιοτήτων των εν λόγω οργανικών μονάδων προς εξυπηρέτηση πρωτίστως του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη το δικαίωμα των υπαλλήλων για υπηρεσιακή εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση της εξαιρετικής διατύπωσης του άρθρου 97 περ. δ’ του Υ.Κ. δεν μπορεί να γίνεται αδιακρίτως και χωρίς τεκμηρίωση, η οποία θα προκύπτει είτε από το σώμα της πράξης είτε από τα στοιχεία του φακέλου.

Επειδή όσον αφορά στην Δημοτική Αστυνομία θα πρέπει να γίνει σύσταση Διεύθυνσης και όχι αυτοτελούς τμήματος για λόγους λειτουργικόητας,

ΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ

1. Να γίνει δεκτή η παρούσα αίτηση θεραπείας, κατά το τυπικό και ουσιαστικό μέρος αυτής και σε όλο το αιτητικό της.

2. Να ανακληθεί ή τροποποιηθεί η με αριθμό 545/2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων (ΑΔΑ: 60Χ4ΩΗ5-ΙΛΗ) ώστε να συμμορφώνεται να τα ανωτέρω.

Ο αιτών,
Σύλλογος Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Νομού Χανίων
δια της νομίμου εκπροσώπου του
Αθηνάς Γιαννουλάκη

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις