16.9 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Σχέδιο Χρυσοχοΐδη για διαδηλώσεις: Ρυθμίσεις αστυνομικού κράτους και φίμωση του Τύπου

Πρόσφατα

Τον περιορισμό των δημοσιογράφων σε έναν συγκεκριμένο χώρο, τον οποίον θα ορίζει η Αστυνομία, προβλέπει το νέο σχέδιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την «Αστυνομία του 21ου αιώνα», όπως ανέφερε ο υπουργός, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Μέσα σε ένα πολυσέλιδο κείμενο που παρουσιάζει μία εξαιρετικά ωραιοποιημένη και μακριά από την πραγματικότητα εικόνα της δράσης της Αστυνομίας στις διαδηλώσεις και υπόσχεται «κλιμάκωση» των μέτρων που χρησιμοποιούνται, η ελευθερία του Τύπου περιορίζεται με πρόσχημα την «προστασία των δημοσιογράφων» και με σκοπό «την ανεμπόδιστη διεξαγωγή των αστυνομικών επιχειρήσεων, ειδικά σε περιπτώσεις που υπάρχουν επεισόδια». Παράλληλα, γίνεται εκτενής αναφορά στην «επικοινωνιακή διαχείριση» και την «αντιμετώπιση των fake news του διαδικτύου».


Εικόνες από ένα δυστοπικό μέλλον περιέγραψε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κατά την παρουσίαση του νέου σχεδίου αστυνόμευσης και καταστολής διαδηλώσεων, το οποίο βάπτισε ευφάνταστα «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης των Δημόσιων Υπαίθριων Συναθροίσεων». Τις περισσότερες από αυτές τις ρυθμίσεις, άλλωστε, ο υπουργός είτε τις είχε προαναγγείλει είτε είχαν αρχίσει να εφαρμόζοντα τους προηγούμενους μήνες.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης επιχείρησε να «ντύσει» τις ανακοινώσεις με λόγια περί «επικοινωνίας» και «αυτοδέσμευσης και απομυθοποίησης» της αστυνομίας, όμως όσα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και όσες «όμορφες» διαφάνειες και να παρουσίασε ο κ. υπουργός είναι εμφανές ότι οι νέες ρυθμίσεις παραπέμπουν στην εγκαθίδρυση ενός αστυνομικό κράτους, που όμοιό του έχει δεκαετίες να ζήσει η χώρα.

«Μεγάλος αδελφός» και ηλεκτρονικό φακέλωμα

Εκτός από τις δυνάμεις καταστολής, που έχουν ήδη δώσει τα βίαια διαπιστευτήριά τους σε αυτόν τον ενάμιση χρόνο διακυβέρνησης Μητσοτάκη, επιστρατεύονται πλέον όλα τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα παρακολούθησης και καταγραφής των διαδηλωτών, όπως είναι οι κάμερες των αστυνομικών που έκαναν πρεμιέρα στις εκδηλώσεις για τη δολοφονία του Α. Γρηγορόπουλου, όταν η ΕΛ.ΑΣ. έκανε επίδειξη δύναμης απέναντι στους πολίτες. Στους δρόμους θα βγαίνει και το νέο σώμα αστυνόμευσης των διαδηλώσεων με τίτλο Ομάδα Διαχείρισης και Οριοθέτησης Συναθροίσεων (ΟΔΟΣ).

Παράλληλα, τίθεται σε εφαρμογή ηλεκτρονική πλατφόρμα…. δήλωσης των συγκεντρώσεων με τον οργανωτή να υποχρεούται να συνδέεται σε αυτήν με τους κωδικούς του taxisnet για να «υποβάλλει γνωστοποίηση της πρόθεσης διοργάνωσης». Φυσικά, η ΕΛ.ΑΣ. είναι εκείνη που θα έχει τον τελευταίο λόγο για το εάν θα πραγματοποιηθεί η διαδήλωση ή όχι, ενώ οργανωτής υποχρεούται να έχει συνεχή επαφή με τον επικεφαλής των αστυνομικών δυνάμεων.

Περιορισμός δημοσιογράφων για την… προστασία τους

Μια ακόμη επικίνδυνη ρύθμιση είναι αυτή του περιορισμού της κινητικότητας των δημοσιογράφων και φωτορεπόρτερ, καθώς ορίζεται συγκεκριμένος χώρος στον οποίο θα βρίσκονται, πάντα με πρόσχημα την ασφάλειά τους.

Επιστολή ΕΣΗΕΑ, ΕΦΕ προς υπ. ΠΡΟΠΟ: Δέχεται βαρύ πλήγμα άμεσα η ενημέρωση των πολιτών, η οποία αποτελεί έναν εκ των πυλώνων της δημοκρατίας

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Τα Διοικητικά Συμβούλια της ΕΣΗΕΑ και της ΕΦΕ εκφράζουν την αντίθεση και τον προβληματισμό τους για το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Δημοσίων Υπαίθριων Συναθροίσεων, που παρουσιάσατε, όσον αφορά στο ρόλο και την παρουσία των δημοσιογράφων κατά την διάρκεια των δημόσιων συναθροίσεων.

Με την “οριοθέτηση” των δημοσιογράφων, όπως αποτυπώνεται στο ως άνω σχέδιο, βαρύ πλήγμα δέχεται άμεσα η ενημέρωση των πολιτών, η οποία αποτελεί έναν εκ των πυλώνων της δημοκρατίας.

Προκειμένου να διευκρινίσουμε όλα τα καίρια ζητήματα στο Σχέδιο επιθυμούμε να έχουμε μία συνάντηση μαζί σας, το συντομότερο δυνατόν. 

Ευχαριστούμε πολύ  εκ των προτέρων.

Απάντηση – ανακοίνωση ΥΠΡΟΠΟ

Σε συνέχεια ανακοινώσεων επαγγελματικών ενώσεων δημοσιογράφων και φωτορεπόρτερ, σχετικά με την σημερινή παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Δημοσίων Υπαίθριων Συναθροίσεων, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

1) oι δημοσιογράφοι – φωτορεπόρτερ είναι ελεύθεροι να καλύπτουν με όποιον τρόπο θέλουν και να πηγαίνουν όπου θέλουν σε μια συνάθροιση,

2) επιπλέον ορίζεται χώρος προστασίας τους, πριν τη συνάθροιση, ώστε να γνωρίζουν, εάν θέλουν να προστατευτούν σε περίπτωση επεισοδίων, ότι μπορούν αυτοβούλως να καταφύγουν εκεί,

3) ο αξιωματικός σύνδεσμος για τους δημοσιογράφους – φωτορεπόρτερ ορίζεται ώστε, οποιαδήποτε στιγμή αισθανθούν ότι διατρέχουν κίνδυνο ή εάν υπάρχει απειλή ή τραυματισμός, να μπορούν να απευθυνθούν σε αυτόν και να ζητήσουν βοήθεια.

Είναι σαφές ότι τα παραπάνω μέτρα που ανακοινώθηκαν σήμερα, είναι μέτρα προστασίας και μόνο, με καθαρά προαιρετικό χαρακτήρα από την πλευρά των δημοσιογράφων – φωτορεπόρτερ.

Οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία είναι, αν όχι σκόπιμη, τουλάχιστον καταχρηστική.

Αξιολόγηση επικινδυνότητας και διαχείριση επεισοδίων

Εισάγεται, ακόμη, μεθοδολογία εκτίμησης της επικινδυνότητας μιας διαδήλωσης, η οποία πραγματοποιείται με δύο δείκτες: τους κινδύνους που προκύπτουν από την ίδια τη συνάθροιση και από την τρωτότητά της.

Ο δεύτερος δείκτης προκαλεί ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς, εμμέσως πλην σαφώς η ΕΛ.ΑΣ. πετάει το μπαλάκι στους διοργανωτές και διατηρεί το δικαίωμα να παρέμβει εφόσον θεωρήσει ότι η συνάθροιση δεν περιφρουρείται «αποτελεσματικά».

Αναφορικά με την διαχείριση επεισοδίων, το υπουργείο επιχειρεί να πείσει τους πολίτες πως η ΕΛ.ΑΣ. έχει ως βασικό στόχο των περιορισμό των εντάσεων και για τον λόγο αυτό εισάγει τον όρο της διαμεσολάβησης και του… διαλόγου με τους διαδηλωτές. Στο σχέδιο υποστηρίζεται ότι η χρήση νερού, δακρυγόνων και η παρέμβαση ΜΑΤ θα είναι το τελευταίο στάδιο επέμβασης, χωρίς, όμως, να διευκρινίζεται ποια είναι τα πρώτα στάδια επέμβασης.

«Το 2021 η Αστυνομία ΑΛΛΑΖΕΙ ΕΠΟΧΗ, θα γίνει η ΕΛ.ΑΣ. του 21ου αιώνα. Εξωστρεφής, σύγχρονη, ευέλικτη, αποτελεσματική. Από τη στολή μέχρι την ψυχή», υπογράμμισε με στόμφο ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κλείνοντας την τοποθέτησή του, όμως τα σχέδια του και του πολιτικού του προϊσταμένου δείχνουν πως στόχευση της κυβέρνησης δεν είναι τα βήματα εμπρός, αλλά η επιστροφή σε παλαιότερες, σκοτεινές και επικίνδυνες εποχές.

ΕΔΩ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ

Πηγή: efsyn.gr


Αναλυτικά, σημεία του σχεδίο όπως αναφέρονται στο κείμενο:

Συνεχής Επικοινωνία με τον Οργανωτή και τους Συμμετέχοντες

Το νέο θεσμικό πλαίσιο βασίζεται στην συνεχή επικοινωνία της Αστυνομίας με
τους διοργανωτές μίας συνάθροισης, η οποία και ξεκινά από την υποχρέωση της γνωστοποίησης της πρόθεσης διοργάνωσης μίας δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης στην οικεία Αστυνομική Αρχή.

Η Αστυνομική Αρχή με γραπτή απόφασή της, η οποία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας και στην ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα για τις συναθροίσεις, ενημερώνει τους οργανωτές για το αν θα υπάρξουν περιορισμοί και ορίζει Αστυνομικό Διαμεσολαβητή, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για την προπαρασκευαστική επικοινωνία μαζί τους.

Ηλεκτρονική Πλατφόρμα για τις Δημόσιες Υπαίθριες Συναθροίσεις

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου η Ελληνική Αστυνομία δημιούργησε μία νέα διαδραστική ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις. Μέσω της πλατφόρμας:

1. Ο οργανωτής μίας συνάθροισης θα μπορεί να υποβάλει τη γνωστοποίηση της πρόθεσης διοργάνωσης προς την αντίστοιχη αστυνομική ή λιμενική αρχή. Η διαδικασία γνωστοποίησης θα γίνεται με προσωποποιημένη είσοδο στο πληροφοριακό σύστημα, αξιοποιώντας τους κωδικούς taxisnet.

2. Οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για την κατάσταση της κυκλοφορίας και τις σχετικές ρυθμίσεις σε πραγματικό χρόνο, αλλά και σε εβδομαδιαίο επίπεδο για τις προγραμματισμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, λόγω της διοργάνωσης δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων.

Η πλατφόρμα θα καλύπτει την πραγματοποίηση δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων σε όλη τη χώρα, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα προσωποποιημένης πληροφόρησης προς τους πολίτες μέσω εγκατάστασης ειδικής εφαρμογής σε ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς και η ροή πληροφοριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αξιοποιώντας τους επίσημους λογαριασμούς της Ελληνικής Αστυνομίας.

Το Προσωπικό που χρησιμοποιεί η Αστυνομία για τη Διαχείριση των Συναθροίσεων

Το προσωπικό που χρησιμοποιεί η Ελληνική Αστυνομία για τη διαχείριση των συναθροίσεων χωρίζεται σε τρεις ευρείες κατηγορίες: α) δυνάμεις ήπιας αστυνόμευσης, β) ευέλικτες μονάδες με δυνατότητα δυναμικής παρέμβασης και γ) δυνάμεις επιβολής και αποκατάστασης της τάξης. Μία ειδική κατηγορία προσωπικού είναι οι ομάδες συλλήψεων, οι οποίες μπορούν να υπάρχουν ως αυτόνομες ομάδες ή να σχηματίζονται από προσωπικό των άλλων ομάδων ειδικά για τη διαχείριση μίας συνάθροισης.

Η αξιοποίηση του προσωπικού συναρτάται από τις διαθέσιμες ομάδες που υπάρχουν σε κάθε Γενική Αστυνομική Περιφέρεια στην οποία πραγματοποιείται μία συνάθροιση.

Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, στην οποία διοργανώνεται και ο μεγαλύτερος αριθμός συναθροίσεων, έχει στη διάθεση της τις παρακάτω ομάδες, το προσωπικό των οποίων αξιοποιείται στη διαχείριση των συναθροίσεων:

Δυνάμεις ήπιας αστυνόμευσης: Τροχαία, ΟΔΟΣ, Αστυνομικοί σε μέτρα Τάξης, Διαμεσολαβητές.

Ευέλικτες Μονάδες με δυνατότητα δυναμικής παρέμβασης: ΔΡΑΣΗ, ΔΙΑΣ, ΟΠΚΕ.

Ομάδες συλλήψεων.

Δυνάμεις επιβολής και αποκατάστασης της τάξης: Διμοιρίες ΥΜΕΤ και ΥΑΤ.

Μέγεθος των Συναθροίσεων

Συστατικό μέρος της εφαρμογής του νέου πλαισίου αποτελεί και η κατηγοριοποίηση μίας συνάθροισης κατ’ αναλογία του εκτιμώμενου αριθμού συμμετεχόντων σε αυτή. Το μέγεθος αυτό είναι ιδιαιτέρως κρίσιμο καθώς επηρεάζει το σχεδιασμό των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για την προστασία της. Επιπρόσθετα, το εκτιμώμενο μέγεθος μίας συνάθροισης αξιοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία α) για τον καθορισμό των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, β) για την επιβολή, όταν αυτό είναι απαραίτητο, περιορισμών και γ) για την εκτίμηση επικινδυνότητας της συνάθροισης.

Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί πως η κατηγοριοποίηση μίας συνάθροισης βάσει του μεγέθους της, προσαρμόζεται και στα ειδικότερα δεδομένα της περιοχής που διοργανώνεται (αριθμός κατοίκων, οδόστρωμα, πεζοδρόμια, κεντρικοί δρόμοι κτλ.). Άρα, μπορεί μία συνάθροιση 500 ατόμων σε μία περιοχή να κατηγοριοποιηθεί ως μικρού μεγέθους, ενώ σε μία άλλη ως μεγάλου. Αυτός είναι και ο λόγος που οι περιορισμοί διαφέρουν μεταξύ των Γενικών Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων. Η κατηγοριοποίηση των συναθροίσεων για την Αττική, βάσει μεγέθους, έχει ως ακολούθως: 1-100 άτομα: πολύ μικρή συνάθροιση

101- 500 άτομα: μικρή συνάθροιση

501- 1.000 άτομα: μεσαία συνάθροιση

1001- 10.000 άτομα: μεγάλη συνάθροιση

10.001 άτομα και πάνω: πολύ μεγάλη συνάθροιση

Αξιολόγηση Επικινδυνότητας της Συνάθροισης

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο η αρμόδια Αστυνομική αρχή οφείλει να διασφαλίζει τις προϋποθέσεις ακώλυτης άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι σε δημόσιο υπαίθριο χώρο, λαμβάνοντας προς τούτο κάθε αναγκαίο μέτρο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και σε συνεργασία με τον οργανωτή της συνάθροισης.

Η εκτίμηση επικινδυνότητας πραγματοποιείται με τη χρήση δύο δεικτών: α) τους κινδύνους που προκύπτουν από την ίδια τη συνάθροιση και β) από την τρωτότητα της.

Α. Μία συνάθροιση αξιολογείται για το κατά πόσον από τη διοργάνωσή της α) υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, β) απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής και γ) για το αν ο σκοπός της αντιτίθεται στον σκοπό μίας άλλης ήδη προγραμματισμένης συνάθροισης, η οποία έχει γνωστοποιηθεί νωρίτερα, δεν έχει απαγορευθεί και πραγματοποιείται στην ίδια περιοχή ή σε κοντινή περιοχή κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (συγκέντρωση/ αντί- συγκέντρωση).

Β. Επίσης, αξιολογείται η τρωτότητα της. Η πιθανότητα δηλαδή να παρεισφρήσουν στη συνάθροιση άτομα αντιτιθέμενα σε αυτή ή άτομα που δεν έχουν σχέση με τον σκοπό της συνάθροισης και υφίστανται σοβαρές ενδείξεις ότι θα επιδιώξουν να προκαλέσουν βιαιοπραγίες, επεισόδια, καταστροφές ή διάσπαση της συνάθροισης.

Σημαντικές μεταβλητές για την εκτίμηση επικινδυνότητας αποτελούν α) ο εκτιμώμενος αριθμός συμμετεχόντων, (β) η περιοχή πραγματοποίησής της.

Η εκτίμηση επικινδυνότητας γίνεται με διαβαθμισμένη κλίμακα: α) χαμηλή, β) μεσαία και γ) υψηλή.

Σε αυτό το πλαίσιο, η προστασία της συνάθροισης, αλλά και της κοινωνικοοικονομικής ζωής της πόλης βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στην αξιολόγηση της επικινδυνότητας μίας συνάθροισης και στη συνέχεια στην εκπόνηση Σχεδίου Ασφαλείας από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή.

Διαχείριση Επεισοδίων και κλιμακούμενη Χρήση Μέσων

Το νέο δόγμα της Ελληνικής Αστυνομίας για τη διαχείριση των συναθροίσεων δίνει έμφαση στον περιορισμό των εντάσεων, στην πρόληψη συγκρούσεων και στη χρήση ήπιων μεθόδων (διαμεσολάβηση, επικοινωνία, ενεργητικός διάλογος) για την αποφυγή κλιμακώσεων.

Για αυτό λόγο, τη διαχείριση των συναθροίσεων αναλαμβάνουν ομάδες ήπιας αστυνόμευσης (ΟΔΟΣ, Διαμεσολαβητές, ένστολοι Αστυνομικοί σε μέτρα τάξης, Τροχαία κτλ).

Η καταστολή περιορίζεται στο ελάχιστο και μόνο κατόπιν εξάντλησης όλων των ηπιότερων αποτρεπτικών μέσων. Η χρήση δακρυγόνων μέσων και η εμπλοκή διμοιριών ΥΑΤ θα αξιοποιείται μόνο ως ύστατη επιχειρησιακή επιλογή σε περιπτώσεις διάλυσης, επεισοδίων ή επιθέσεων κατά των εμπλεκόμενων αστυνομικών δυνάμεων, τηρουμένων των αρχών της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και της επιείκειας.

Η επιχειρησιακή αστυνομική δράση προϋποθέτει τη χρήση εξοπλισμού και μέσων, τα οποία η διεθνής πρακτική έχει καταδείξει ότι ενισχύουν και εξασφαλίζουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση των βίαιων επεισοδίων, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συνάθροιση και την προστασία των συγκεντρωμένων και των διερχόμενων πολιτών.

Η χρήση τους γίνεται βάσει κωδικοποιημένης κλίμακας, ανάλογης με την επικινδυνότητα του μέσου της επίθεσης, της απειλής και της διακύβευσης των εννόμων αγαθών. Η διαχείριση των βίαιων επεισοδίων στο πλαίσιο μίας δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης γίνεται από τις κατεξοχήν εξειδικευμένες μονάδες της Ελληνικής Αστυνομίας για την επιβολή και την αποκατάσταση της τάξης (ΥΜΕΤ, ΥΑΤ). Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω ακολουθεί προτεινόμενη κωδικοποιημένη κλίμακα μέσων. Τονίζεται πως τα δύο τελευταία στάδια της κλίμακας (χρήση νερού και χρήση δακρυγόνων μέσων και χειροβομβίδων κρότου λάμψης) μπορεί να αξιοποιηθούν διαφορετικά, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν και την αναγκαιότητα διαχείρισης της κατάστασης.

Συνήθη αδικήματα κατά τη διάρκεια μίας συνάθροισης

Σε περιπτώσεις συναθροίσεων, όπου δεν ξεσπούν επεισόδια, κάποια από τα αδικήματα που ενδέχεται να τελεστούν είναι τα ακόλουθα:

• Απείθεια, συνδυαστικά με σχετική απόφαση απαγόρευσης συνάθροισης (άρθρο 169 ΠΚ)

•Βία κατά υπαλλήλων και δικαστικών προσώπων (άρθρο 167 ΠΚ) • Στάση (άρθρο 170 ΠΚ)

• Παραβίαση μέτρων για την πρόληψη ασθενειών (άρθρο 285 ΠΚ)

Σε περιπτώσεις συναθροίσεων, όπου ξεσπούν βίαια επεισόδια, τα αδικήματα που μπορεί να τελεστούν, επιπρόσθετα προς αυτά της προηγούμενης παραγράφου, είναι τα ακόλουθα:

Σωματική βλάβη (άρθρο 308 ΠΚ)

Επικίνδυνη σωματική βλάβη (άρθρο 309 ΠΚ)

Βαριά σωματική βλάβη (άρθρο 310 ΠΚ)

• Έκρηξη (άρθρο 270 ΠΚ)

Κατασκευή και κατοχή εκρηκτικών υλών (άρθρο 272 ΠΚ)

Παραβίαση διατάξεων του Ν. 2168/1993 (Α’ 147) «Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις.»

Απόπειρα ανθρωποκτονίας (άρθρο 299 ΠΚ σε συνδυασμό με το άρθρο 42 ΠΚ)

Φθορά ξένης ιδιοκτησίας (άρθρο 378 ΠΚ) Τα ανωτέρω σχετικά άρθρα του Ποινικού Κώδικα με τα οριζόμενα κατά περίπτωση πλαίσια ποινής παρατίθενται στο Παράρτημα Α’.

ΕΔΩ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ

Πηγή: ThePressProject

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις