test
24.8 C
Athens
Δευτέρα, 27 Μαΐου, 2024

Ν.4727/20 (ΦΕΚ 184Α/2020): Σημαντικότερες διατάξεις για Δημόσιο, ΟΤΑ του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Πρόσφατα

Δημοσιεύθηκε ο Ν.4727/20 (ΦΕΚ 184Α/23-09-2020), «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις». Οι σημαντικότερες διατάξεις για Δημόσιο, ΟΤΑ είναι:

Ι. ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Α. Πεδίο εφαρμογής
Β. Δικαίωμα πρόσβασης σε ηλεκτρονικά έγγραφα
Γ. Προσωπικός αριθμός (Π.Α.)
Δ. Έκδοση, αποδεικτική ισχύς, διακίνηση, πρωτοκόλληση και αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών εγγράφων
Ε. Παροχή ψηφιακών υπηρεσιών μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ)
ΣΤ. Ηλεκτρονικές πληρωμές και ηλεκτρονική καταβολή οφειλών
Ζ. Επικοινωνία μεταξύ δημοσίων φορέων και φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων
Η. Ιστοσελίδες δημοσίων φορέων
Θ. Προσβασιμότητα σε ιστότοπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα
Ι. Νομική ισχύς ηλεκτρονικών υπογραφών και σφραγίδων
IΑ. Εγκεκριμένη ηλεκτρονική υπηρεσία συστημένης παράδοσης
IΒ. Ανοικτά δεδοµένα και περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δηµόσιου τοµέα
IΓ. Πρόγραμμα “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”
IΔ. Διάθεση συνόλου δεδομένων φορέων μέσω διαδικτυακής υπηρεσίας στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ)
ΙΕ. Υπολογιστικές υποδομές νέφους
ΙΣΤ. Μητρώο Διαλειτουργικότητας
IΖ. Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών
IΗ. Ραδιοφάσμα 5G για πιλοτικές εφαρμογές
IΘ. Πρόσβαση των μόνιμων κατοίκων των περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης στους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας
Κ. Κατάργηση τηλεομοιοτυπίας (FAX) στο δημόσιο
ΚΑ. Βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής – Επικύρωση των αντιγράφων
ΚΒ. Καταργούμενες διατάξεις

II. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Α. Δικαιώματα διέλευσης
Β. Συνεγκατάσταση και μερισμός στοιχείων των δικτύων και συναφών ευκολιών για παρόχους δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών
Γ. Ανάπτυξη και λειτουργία σημείων ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας

ΙΙΙ. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Α. Μελέτη και εκτέλεση συμβάσεων δημοσίων έργων ΟΤΑ και υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων ΟΤΑ από τη ΜΟΔ
Β. Νομική υποστήριξη ΟΤΑ από τη Μ.Ο.Δ. Α.Ε. για την υλοποίηση συγχρηματοδούμενων έργων.


Ι. ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

 Α. Πεδίο εφαρμογής

Όπως ορίζεται στο άρθρο 1, σκοπός του Μέρους Α΄ του νόμου είναι η ολοκληρωμένη ρύθμιση όλων των θεμάτων που άπτονται της ψηφιακής διακυβέρνησης και ιδίως εκείνων που σχετίζονται με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) από τους φορείς του δημόσιου τομέα για τις ανάγκες της λειτουργίας τους, καθώς και την υποστήριξη της άσκησης των αρμοδιοτήτων και των συναλλαγών τους με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες.

Θεσπίζεται η υποχρέωση της χρήσης ΤΠΕ από τους φορείς του δημόσιου τομέα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, για τις ανάγκες της λειτουργίας τους και την υποστήριξή τους στην παροχή υπηρεσιών σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, καθώς και το δικαίωμα των τελευταίων να συναλλάσσονται με τους φορείς του δημόσιου τομέα μέσα από ΤΠΕ.

Οι διατάξεις του Μέρους Α΄ του νόμου εφαρμόζονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν.4270/2014 (Α΄ 143), τα εκτός αυτής νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), καθώς και τις εκτός αυτής δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 3429/2005 (A΄ 314), ανεξαρτήτως εάν έχουν εξαιρεθεί από την εφαρμογή του.

Οι διατάξεις του Μέρους Α΄ του νόμου εφαρμόζονται:

(α) ως προς την άσκηση αρμοδιοτήτων από τους φορείς του δημόσιου τομέα με χρήση ΤΠΕ,

(β) ως προς την επικοινωνία και συναλλαγή μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα με χρήση ΤΠΕ,

(γ) ως προς την επικοινωνία και συναλλαγή με χρήση ΤΠΕ μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα και των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων,

(δ) ως προς την πρόσβαση των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων σε δημόσια έγγραφα και τη διάθεσή τους για περαιτέρω χρήση μέσω ΤΠΕ.

Οι διατάξεις του Μέρους Α΄ εφαρμόζονται και στην περίπτωση που μέρος της έκδοσης ή διεκπεραίωσης πράξης ή ενέργειας, της επικοινωνίας ή της συναλλαγής πραγματοποιείται χωρίς χρήση ΤΠΕ. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται σε εκείνα τα στάδια της πράξης, ενέργειας, επικοινωνίας ή συναλλαγής, τα οποία πραγματοποιούνται με χρήση ΤΠΕ.


Β. Δικαίωμα πρόσβασης σε ηλεκτρονικά έγγραφα

Με το άρθρο 4 προβλέπεται ρητά ότι η πρόσβαση στα έγγραφα, όπως προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999, αφορά και στα ηλεκτρονικά έγγραφα και μπορεί να ασκηθεί και με χρήση ΤΠΕ κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο νόμο. Με αυτό τον τρόπο κατοχυρώνεται νομοθετικά η πρόσβαση στα ηλεκτρονικά έγγραφα με τους ίδιους όρους που γίνεται και για τα απλά έγγραφα.


Γ. Προσωπικός αριθμός (Π.Α.)

Με το άρθρο 11 καθιερώνεται προσωπικός αριθμός (Π.Α.) ως αριθμός υποχρεωτικής επαλήθευσης της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα.

Οι φορείς του δημόσιου τομέα επεξεργάζονται τον Π.Α., μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., με μόνο και αποκλειστικό σκοπό την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών προς φυσικά και νομικά πρόσωπα, την εν γένει διεκπεραίωση των υποθέσεων των φυσικών προσώπων και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, χωρίς να τον συλλέγουν και αποθηκεύουν στα πληροφοριακά συστήματα ή στα συστήματα αρχειοθέτησης.

Δ. Έκδοση, αποδεικτική ισχύς, διακίνηση, πρωτοκόλληση και αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών εγγράφων

Όπως ορίζεται στο άρθρο 12, οι διατάξεις των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’ του Μέρους Α’ του νόμου ρυθμίζουν: τις διαδικασίες έκδοσης (άρθρο 13), το κύρος και την αποδεικτική ισχύ των ηλεκτρονικών εγγράφων και των εκτυπώσεών τους (άρθρα 14 και 15), διακίνησης (άρθρα 17, 18 και 29), ηλεκτρονικής πρωτοκόλλησης (άρθρο 19) και ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης (άρθρο 20) των ηλεκτρονικών εγγράφων.

Στις παρ.7 έως 12 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


Ε. Παροχή ψηφιακών υπηρεσιών μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ)

Στο άρθρο 22 ορίζεται ότι η παροχή ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών και ιδίως η διακίνηση ηλεκτρονικών εγγράφων, δημόσιων ή ιδιωτικών, μεταξύ αφενός των φορέων του δημόσιου τομέα και αφετέρου των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ).

Σύμφωνα με το άρθρο 23 οι φορείς του δημόσιου τομέα οφείλουν, κατά τον σχεδιασμό νέων ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών και σε κάθε περίπτωση πριν από την παροχή αυτών, καθώς και κατά την τροποποίηση ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, να υποβάλουν προς αξιολόγηση και έγκριση στην Υπηρεσία Συντονισμού ΕΨΠ της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχετική αίτηση για την παροχή νέων ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών ή την τροποποίηση ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών.

Οι τρόποι αυθεντικοποίησης για χρήση των υπηρεσιών και ταυτοποίησης για την έκδοση των διαπιστευτηρίων ρυθμίζονται με τα άρθρα 24 και 25 αντίστοιχα.

Στα υπόλοιπα άρθρα του Κεφαλαίου ΣΤ υπάρχουν ρυθμίσεις σχετικά με τη δυνατότητα δημιουργίας θυρίδων στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δηµόσιας Διοίκησης (άρθρο 26), τις αιτήσεις φυσικών προσώπων µέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δηµόσιας Διοίκησης (άρθρο 28), την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων µεταξύ δηµοσίων φορέων και φυσικών ή νοµικών προσώπων ή νοµικών οντοτήτων (άρθρο 29), τον προσδιορισµό χρόνου παραλαβής και υπολογισµός προθεσµιών κατάθεσης (άρθρο 30), την αυτοµατοποιηµένη παροχή ψηφιακών δηµόσιων υπηρεσιών (άρθρο 31).

Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 105 όλες οι πλατφόρμες, καθώς και οι υπερσύνδεσμοι παροχής ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών των φορέων του δημόσιου τομέα οφείλουν να μεταφερθούν στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης σε διευθύνσεις με κατάληξη gov.gr το αργότερο μέχρι την 31η.3.2021.

Σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 105 όσοι από τους φορείς του δημόσιου τομέα παρέχουν ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, κατά τη δημοσίευση του Ν.4727/20 (ημερ. δημοσίευσης 23.09.2020), υποχρεούνται εντός τεσσάρων (4) μηνών να γνωστοποιήσουν στην Υπηρεσία Συντονισμού ΕΨΠ τις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες που παρέχουν και να επικαιροποιήσουν τον τρόπο αυθεντικοποίησης των χρηστών των ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών σύμφωνα με το άρθρο 24.

Σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 106 μέχρι τη μετάπτωση της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου του άρθρου 14 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138) στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, γίνονται δεκτά από τους φορείς του δημόσιου τομέα για την διεκπεραίωση υποθέσεων των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων έγγραφα, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που παράγονται με χρήση ΤΠΕ.

Στις παρ.14 έως 23 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


ΣΤ. Ηλεκτρονικές πληρωμές και ηλεκτρονική καταβολή οφειλών

Με το άρθρο 32 εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν τη διενέργεια ηλεκτρονικών πληρωμών προς τους φορείς του δημόσιου τομέα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα για την είσπραξη ειδικών φόρων, παραβόλων, τελών ενσήμων, χαρτοσήμων, προστίμων και εν γένει η οικονομική εκκαθάριση οφειλών φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων προς φορείς του δημόσιου τομέα, με χρέωση τραπεζικών λογαριασμών ή λογαριασμών πληρωμής που τηρούν οι υπόχρεοι ή με χρέωση καρτών πληρωμής που έχουν εκδοθεί στο όνομά τους.

Στο άρθρο 33 προβλέπεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής καταβολής οφειλών των φορέων του δημόσιου τομέα προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, κατόπιν προηγούμενης αυθεντικοποίησης του δικαιούχου.

Στις παρ.24 και 25 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


Ζ. Επικοινωνία μεταξύ δημοσίων φορέων και φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων

Με το άρθρο 34 εισάγεται κανόνας για την καθιέρωση ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα και των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων.

Ειδικότερα, προβλέπεται η υποχρέωση των φορέων του δημόσιου τομέα να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας με φυσικά ή νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες.

Ωστόσο, μόνο τα τελευταία πρόσωπα έχουν δικαίωμα να επιλέξουν μη ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας με το Δημόσιο.


Η. Ιστοσελίδες δημοσίων φορέων

Με το άρθρο 35 θεσπίζεται η υποχρέωση δηµιουργίας και διατήρησης δικτυακού τόπου για κάθε φορέα του δηµόσιου τοµέα με σκοπό την πληροφόρηση και την ενημέρωση των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων, ενώ ρυθμίζονται οι ειδικότεροι κανόνες λειτουργίας και διαχείρισης των ιστοσελίδων από τους δημόσιους φορείς και ορίζεται ο Διαχειριστής του ιστοτόπου.

Στην παρ.26 του άρθρου 107 ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης προσδιορίζονται τα πρότυπα, οι γενικοί όροι και οι λειτουργικές προδιαγραφές, οι γενικοί όροι χρήσης, καθώς και οι γενικοί όροι ως προς την πολιτική ασφάλειας και την πολιτική προστασίας ιδιωτικότητας των δικτυακών τόπων που διατηρούν οι φορείς του δημόσιου τομέα.


Θ. Προσβασιμότητα σε ιστότοπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα

Στο Κεφάλαιο Η’ (άρθρα 36-47) περιλαμβάνονται, όπως ορίζεται και στο άρθρο 36, ρυθμίσεις για την προσβασιμότητα σε ιστότοπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα, προκειμένου οι υπηρεσίες τους να καταστούν περισσότερο προσβάσιμοι στους χρήστες και ιδίως στα άτομα με αναπηρίες.

Στην έννοια του οργανισμού δημοσίου τομέα περιλαμβάνονται κατά την παρ.1 του άρθρου 38 και οι ΟΤΑ.

«Εφαρμογές για φορητές συσκευές» είναι κατά την παρ.2 του άρθρου 38 το λογισμικό εφαρμογών που σχεδιάζεται και αναπτύσσεται από οργανισμούς του δημόσιου τομέα ή για λογαριασμό τους από τρίτους για χρήση, από το ευρύ κοινό, υπαλλήλους και εργαζομένους στους οργανισμούς του δημόσιου τομέα, σε φορητές συσκευές, όπως έξυπνα τηλέφωνα και ταμπλέτες. Οι εφαρμογές για φορητές συσκευές δεν περιλαμβάνουν το λογισμικό που ελέγχει τις εν λόγω συσκευές (λειτουργικά συστήματα για φορητές συσκευές) ή το ίδιο το λογισμικό.

Με το άρθρο 43 ορίζεται ότι στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τηρείται «Μητρώο Δημόσιων Ιστότοπων και Εφαρμογών» (ΜΗ.Δ.ΙΣ.ΕΦ.), στο οποίο εντάσσονται οι ιστότοποι και οι εφαρμογές για φορητές συσκευές οργανισμών του δημόσιου τομέα που συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις προσβασιμότητας.

Σύμφωνα με το άρθρο 46 οι οργανισμοί του δημόσιου τομέα μεριμνούν για την κατάρτιση και την επιμόρφωση του προσωπικού τους σε θέματα προσβασιμότητας των δικτυακών τόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές. Η εκπόνηση, η διαχείριση και ο συντονισμός προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης του προηγούμενου εδαφίου διενεργούνται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.), σε συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ., ύστερα από σχετικό αίτημα οργανισμού του δημόσιου τομέα.

Σύμφωνα με το άρθρο 104 οι οργανισμοί του δημόσιου τομέα εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κεφαλαίου Η΄ ως εξής:

(α) στους ιστότοπους των οργανισμών του δημόσιου τομέα που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί πριν από τις 23 Σεπτεμβρίου 2018: από τις 23 Σεπτεμβρίου 2019,

(β) στους ιστότοπους των οργανισμών του δημόσιου τομέα που δεν υπάγονται στην περ. α΄ από τις 23 Σεπτεμβρίου 2020,

(γ) στις εφαρμογές για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα από τις 23 Ιουνίου 2021.

Σύμφωνα με την παρ.29 του άρθρου 107:

“Με απόφαση του οργάνου διοίκησης κάθε οργανισμού του δημόσιου τομέα που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων ψηφιακής προσβασιμότητας, η οποία κοινοποιείται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, ορίζεται ένας (1) υπάλληλος ΠΕ ή ΤΕ Πληροφορικής για την τεχνική, διαδικαστική και οργανωτική υποστήριξη του οργανισμού ως προς την εφαρμογή του παρόντος, καθώς και για τη συνεργασία με τις αρμόδιες οργανικές μονάδες των Υπουργείων της παρούσας παραγράφου”.

Στις παρ.27, 28 και 30 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


Ι. Νομική ισχύς ηλεκτρονικών υπογραφών και σφραγίδων

Με το άρθρο 50 εισάγονται ρυθμίσεις για τη νομική ισχύ των εγκεκριμένων ηλεκτρονικών υπογραφών του νομίμου εκπροσώπου και εγκεκριμένων ηλεκτρονικών σφραγίδων κάθε ηλεκτρονικού εγγράφου που εκδίδεται από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα.


IΑ. Εγκεκριμένη ηλεκτρονική υπηρεσία συστημένης παράδοσης

Στο άρθρο 51 προβλέπεται η εγκεκριμένη ηλεκτρονική υπηρεσία συστημένης παράδοσης που αποτελεί το ηλεκτρονικό συστημένο ταχυδρομείο, κατ’ αναλογία με το συστημένο ταχυδρομείο για τα έντυπα έγγραφα.

Στην παρ.32 του άρθρου 107 ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού ορίζονται οι φορείς του δημόσιου τομέα, στους οποίους καθίσταται υποχρεωτική η χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας συστημένης παράδοσης στις συναλλαγές τους με φυσικά ή νομικά πρόσωπα.


IΒ. Ανοικτά δεδοµένα και περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δηµόσιου τοµέα

Με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ι’ (άρθρα 59-74) αναδιατυπώνονται οι διατάξεις για την καθιέρωση και διεύρυνση της αρχής της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης των εγγράφων που βρίσκονται στην κατοχή φορέων του δημόσιου τομέα και δημοσίων επιχειρήσεων κατά την έννοια της περ. 3 του άρθρου 60, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις και οι τρόποι διευκόλυνσης για την υλοποίηση της περαιτέρω χρήσης των δημόσιων δεδομένων ως ανοικτών δεδομένων, και προσαρμόζεται η εθνική νομοθεσία στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ης Ιουνίου 2019 για τα ανοικτά δεδομένα και την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα, με σκοπό να προαχθεί η χρήση των ανοικτών δεδομένων και να ενθαρρυνθεί η καινοτομία στον τομέα των προϊόντων και των υπηρεσιών.

Στους Φορείς δημοσίου τομέα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών συμπεριλαμβάνονται σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 60 και οι ΟΤΑ.

Το άρθρο 65 προβλέπει ότι οι φορείς του δημόσιου τομέα υποχρεούνται να ενημερώνουν εγγράφως τους αιτούντες έγγραφα για περαιτέρω χρήση σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης της ενδικοφανούς προσφυγής του άρθρου 62 και την προθεσμία αυτής σε ό,τι αφορά αποφάσεις ή πρακτικές που τους επηρεάζουν.

Στις παρ.39-45 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


IΓ. Πρόγραμμα “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”

Αντικείμενο του Κεφαλαίου ΙΑ’ (άρθρα 75-83) είναι, σύμφωνα με το άρθρο 75, η ρύθμιση της υποχρέωσης ανάρτησης των νόμων, των προεδρικών διαταγμάτων, και των πράξεων που εκδίδουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 76 πρόσωπα και όργανα στο Διαδίκτυο, καθώς και η δημιουργία των προϋποθέσεων και διαδικασιών για τη διασφάλιση ευρύτατης δημοσιότητας αυτών.

Στα παραπάνω άρθρα επαναλαμβάνονται οι διατάξεις του Ν.3861/10.

Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου αυτού εφαρμόζονται σύμφωνα με το άρθρο 76 και από τα όργανα των φορέων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Ως φορείς των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού νοούνται, σύμφωνα με την παρ.2 του ίδιου άρθρου, τα αιρετά όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και τα νομικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α..

Στις παρ.46-49 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


IΔ. Διάθεση συνόλου δεδομένων φορέων μέσω διαδικτυακής υπηρεσίας στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ)

Σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 84, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών, πιστοποιητικών ή εγγράφων των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των φορέων του δημοσίου τομέα, οι φορείς υποχρεούνται έως την 1η.7.2022 να διαθέτουν μέσω διαδικτυακής υπηρεσίας στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) το σύνολο των δεδομένων που περιλαμβάνονται στα ανωτέρω δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα.

Σύμφωνα με το άρθρο 103 το άρθρο 84 υπερισχύει κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης που ρυθμίζει ζητήματα διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης μητρώων και πληροφοριακών συστημάτων φορέων του δημόσιου τομέα.

Σύμφωνα με την παρ.51 του άρθρου 107, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται τα ζητήματα διαλειτουργικότητας των επιμέρους μητρώων και πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου τομέα, η λειτουργία και κάθε τεχνική λεπτομέρεια για το Κέντρο Διαλειτουργικότητας, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 84.


ΙΕ. Υπολογιστικές υποδομές νέφους

Με τα άρθρα 85 έως 88 επαναλαμβάνονται οι διατάξεις σχετικά με την Πολιτική υπολογιστικού νέφους την παροχή ψηφιακών δηµοσίων υπηρεσιών µέσω υπολογιστικών υποδοµών νέφους και την προµήθεια Εξοπλισµού Δηµοσίου Τοµέα.

Στις παρ.52-57 του άρθρου 107 περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των ανωτέρω.


ΙΣΤ. Μητρώο Διαλειτουργικότητας

Με το άρθρο 89 δημιουργείται και τηρείται στη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. Μητρώο Διαλειτουργικότητας με σκοπό τη διαρκή καταγραφή και αποτύπωση των διαδικτυακών υπηρεσιών (web services) φορέων του δημοσίου τομέα. Οι φορείς του δημοσίου τομέα που αναπτύσσουν διαδικτυακές υπηρεσίες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους υποχρεούνται να προβαίνουν στην καταχώριση στο Μητρώο Διαλειτουργικότητας κάθε διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχουν από την ένταξή τους σε παραγωγική λειτουργία.

Σύμφωνα με την παρ.58 του άρθρου 107, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται τα ζητήματα τήρησης του Μητρώου Διαλειτουργικότητας, η διαδικασία καταχώρισης των διαδικτυακών υπηρεσιών στο Μητρώο Διαλειτουργικότητας, καθώς και όλα τα ειδικότερα ζητήματα για την εφαρμογή του άρθρου 89.


IΖ. Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών

Με το άρθρο 90 συστήνεται και τηρείται Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών από την Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με σκοπό την καταγραφή, την αποτύπωση και μοντελοποίηση των ψηφιακών ή φυσικών διοικητικών διαδικασιών του δημόσιου τομέα, καθώς και την καταγραφή και αποτύπωση των απαιτούμενων στοιχείων και πληροφοριών αυτών. Οι φορείς του δημόσιου τομέα με αρμοδιότητα θεσμοθέτησης διοικητικών διαδικασιών υποχρεούνται να προβαίνουν σε αρχική καταχώριση και καταχώριση κάθε μεταβολής των διαδικασιών εντός τριών (3) μηνών.

Σύμφωνα με την παρ.59 του άρθρου 107, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζεται η διαδικασία καταχώρισης των διοικητικών διαδικασιών στο Μητρώο Διαδικασιών, η υποβολή αναφορών και προτάσεων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, ειδικότερα θέματα για την τήρηση του Μητρώου Διαδικασιών, καθώς και κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 90.


IΗ. Ραδιοφάσμα 5G για πιλοτικές εφαρμογές

Σύμφωνα με την παρ.8 του άρθρου 92 φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, και λοιποί φορείς του δημόσιου τομέα, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα μπορούν να γίνουν πιλοτικοί χρήστες των προϊόντων ή/και υπηρεσιών σε υποδομές 5G για το χρονικό διάστημα ανάπτυξής τους κατά τις διατάξεις του παρόντος, μετά από σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Σύμφωνα με την παρ.63 του άρθρου 107, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης ορίζεται η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος των φορέων της παρ. 8 του άρθρου 92 για τη συμμετοχή τους στα πιλοτικά προγράμματα της ανωτέρω παραγράφου, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια.

IΘ. Πρόσβαση των μόνιμων κατοίκων των περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης στους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας

Με την παρ.2 του άρθρου 95 αντικαθίστανται τα άρθρα 2 έως 9 του ν. 4563/2018 και ορίζονται διακριτά οι αρμοδιότητες των Δήμων και των Κ.Ε.Π. για την εξασφάλιση της πρόσβασης των μόνιμων κατοίκων των περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης στους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας.


Κ. Κατάργηση τηλεομοιοτυπίας (FAX) στο δημόσιο

Με την παρ.1 του άρθρου 99 ορίζεται ότι καταργείται από 1η.1.2021 η διακίνηση, μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX), εγγράφων, διοικητικών και μη, μεταξύ των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων και των υπηρεσιών του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.

Με την παρ.2 του άρθρου 99 ορίζεται ότι καταργείται, από 1η.1.2021 η διακίνηση μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX), εγγράφων, διοικητικών και μη, μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.

Σύμφωνα με την παρ.67 του άρθρου 107, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με την κατάργηση της διακίνησης, μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX), εγγράφων, διοικητικών και μη.

Σύμφωνα με την παρ.68 του άρθρου 107, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύναται να παρατείνεται η έναρξη εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 99. Με όμοια απόφαση μπορεί να παρατείνεται η έναρξη εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 99, μετά από αιτιολογημένη αίτηση των φορέων του δημοσίου τομέα, για λόγους που έγκεινται σε έλλειψη της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής για τη χρήση άλλων μέσων ΤΠΕ ή για τεχνικούς λόγους, να ορίζονται οι απαιτήσεις και τα τεχνικά ζητήματα για τη χρήση τηλεομοιοτυπίας από τους ανωτέρω φορείς, καθώς και άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.


ΚΑ. Βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής – Επικύρωση των αντιγράφων

Με την παρ.1 του άρθρου 100 προστίθεται εδάφιο στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 11 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45 ως εξής:

«Στις περιπτώσεις που ο νόμος απαιτεί βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του ενδιαφερομένου, αρκεί η εγκεκριμένη ηλεκτρονική υπογραφή ή η εγκεκριμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του ενδιαφερομένου, εφόσον το έγγραφο διακινείται ηλεκτρονικά.»

Με την παρ.2 του άρθρου 100 προστίθεται παρ. 3 στο άρθρο 11 του ν. 2690/1999 με την οποία ορίζεται ότι τα ηλεκτρονικά έγγραφα υποβάλλονται και γίνονται υποχρεωτικά αποδεκτά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 13 έως 15 του νόμου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση.

Σύμφωνα με την παρ.8 του άρθρου 106 μέχρι την κατάργηση της διακίνησης μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX) εγγράφων, διοικητικών και μη, σύμφωνα με το άρθρο 99 και την παρ. 68 του άρθρου 107, επιτρέπεται η επικύρωση των εγγράφων που διακινούνται με τηλεομοιοτυπία μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, από τον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο της υπηρεσίας προς την οποία αποστέλλονται. Τα επικυρωμένα έγγραφα του πρώτου εδαφίου έχουν ισχύ ακριβούς αντιγράφου.


ΚΒ. Καταργούμενες διατάξεις

Στο άρθρο 108 περιλαμβάνονται όλες οι διατάξεις που καταργούνται με την έναρξη ισχύος του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Πρόκειται για διατάξεις οι οποίες περιελάμβαναν ρυθμίσεις για θέματα που είτε κωδικοποιούνται πλέον στο νέο Κώδικα, είτε ρυθμίζονται διαφορετικά από αυτόν.

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

– τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 13 και το άρθρο 20 του ν. 3448/2006 (Α΄ 57) για την ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημόσιου τομέα,

-τις διατάξεις των άρθρων 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10Α και 10Β του ν. 3861/2010 (Α΄ 112) για το πρόγραμμα “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”,

-τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 37 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138) για τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ),

-τα άρθρα εικοστό τέταρτο, εικοστό πέμπτο, εικοστό έκτο, τριακοστό και τριακοστό πρώτο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 68), για την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη και

-τα άρθρα 2, 4 και 5 έως 20 του π.δ. 28/2015 (Α΄ 34) για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία.


II. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Α. Δικαιώματα διέλευσης

Το άρθρο 151 ρυθμίζει το θέμα των δικαιωμάτων διέλευσης κι ενσωματώνει τις απαιτήσεις του άρθρου 43 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, αναδιατυπώνοντας το καταργούμενο από το άρθρο 231,  άρθρο 28 του ν. 4070/2012 για το ίδιο ζήτημα.

Επιπλέον, προστίθεται η παρ. 16, με την οποία επεκτείνεται η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων και στα κρατικά δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Τα κρατικά δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών εξαιρούνται ωστόσο από την υποχρέωση καταβολής τελών διέλευσης και χρήσης δικαιωμάτων διέλευσης.


Β. Συνεγκατάσταση και μερισμός στοιχείων των δικτύων και συναφών ευκολιών για παρόχους δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών

Η παρ. 2 του άρθρου 152 επαναλαμβάνει τις παρ. 5, 6 και 7 του υπό κατάργηση άρθρου 29 του ν. 4070/2012 αναφορικά με τις γενικές αρχές που ισχύουν κατά την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων και προβλέπει συνεργασία με τους κατά τόπους δήμους, στο πλαίσιο της διαφάνειας και της συνεργασίας με τους Ο.Τ.Α. για θέματα που αφορούν την τοπική τους αρμοδιότητα.


Γ. Ανάπτυξη και λειτουργία σημείων ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας

Με το άρθρο 165 ενσωματώνονται οι αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 57 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972 και ρυθμίζονται τα σημεία ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας, όπως αυτά ορίζονται βάσει των εκτελεστικών πράξεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 57 της Οδηγίας.

Στην παρ.4 του άρθρου 165 ορίζεται ότι οι φορείς εκμετάλλευσης με εφαρμογή, κατά περίπτωση, των διαδικασιών που θεσπίζονται στον ν. 4463/2017 και το άρθρο 151 του ν.4727/20, έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε υλική υποδομή ελέγχεται από εθνικές, περιφερειακές ή τοπικές δημόσιες αρχές και πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές για να φιλοξενήσει σημεία ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας ή είναι απαραίτητη για τη σύνδεση τέτοιων σημείων πρόσβασης με ένα κεντρικό δίκτυο, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού οδών, όπως είναι οι στύλοι φωτισμού, οι πινακίδες των δρόμων, οι φωτεινοί σηματοδότες, οι διαφημιστικές πινακίδες, οι στάσεις λεωφορείων και τραμ και οι σταθμοί του μετρό. Οι δημόσιες αρχές ανταποκρίνονται σε όλα τα εύλογα αιτήματα χορήγησης πρόσβασης βάσει δίκαιων, εύλογων, διαφανών και αμερόληπτων όρων και προϋποθέσεων, τα οποία δημοσιοποιούνται μέσω του ενιαίου σημείου ενημέρωσης του ν. 4463/2017.

Στην παρ.5 του άρθρου 165 ορίζεται ότι με την επιφύλαξη οποιασδήποτε εμπορικής συμφωνίας, η ανάπτυξη σημείων ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας δεν υπόκειται σε κανένα τέλος ή επιβάρυνση πέραν των διοικητικών επιβαρύνσεων, σύμφωνα με το άρθρο 124 του Ν.4727/20.


ΙΙΙ. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Α. Μελέτη και εκτέλεση συμβάσεων δημοσίων έργων ΟΤΑ και υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων ΟΤΑ από τη ΜΟΔ

Με το άρθρο 234 τροποποιείται το καταστατικό της Μ.Ο.Δ. Α.Ε, όπως κωδικοποιήθηκε σε ενιαίο κείμενο με το άρθρο 33 του ν. 3614/2007 (Α΄ 267).

Ειδικότερα με την παρ.1 του άρθρου 234 προστίθεται στο άρθρο 1 του καταστατικού της Μ.Ο.Δ. περ. ιη΄, με την οποία παρέχεται στη Μ.Ο.Δ. η δυνατότητα  να αναλαμβάνει η ίδια διά της τεχνικής της υπηρεσίας, για φορείς του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα και τις ΑΜΚΕ, την υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το συγχρηματοδοτούμενο ή το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων ή από άλλα εθνικά, ενωσιακά ή διεθνή αναπτυξιακά προγράμματα ή από άλλους πόρους.

Για τους φορείς που ανήκουν στις ανωτέρω κατηγορίες, και μετά από σχετικό αίτημά τους, η Μ.Ο.Δ. Α.Ε. δύναται να αναλαμβάνει τη μελέτη και εκτέλεση συμβάσεων δημοσίων έργων, ως αναθέτουσα αρχή και διευθύνουσα υπηρεσία, σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία.


Β. Νομική υποστήριξη ΟΤΑ από τη Μ.Ο.Δ. Α.Ε. για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων

Με την παρ.4 του άρθρου 234 αντικαθίστανται η περ. ιζ΄του άρθρου 1 του καταστατικού της Μ.Ο.Δ. όπως κωδικοποιήθηκε σε ενιαίο κείμενο με το άρθρο 33 του ν. 3614/2007 (Α΄ 267) και ορίζεται ότι ιδίως για την υποστήριξη των Δικαιούχων, ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα, η Μ.Ο.Δ. Α.Ε. ως αναθέτουσα αρχή δύναται να παρέχει νομική υποστήριξη είτε στην έδρα τους είτε εξ αποστάσεως για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων. Για λόγους επιτάχυνσης της υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων, η σύναψη δημοσίων συμβάσεων υπηρεσιών για την υποστήριξη των ανωτέρω φορέων εκ μέρους της Μ.Ο.Δ. Α.Ε. από πόρους της τεχνικής βοήθειας, στο πλαίσιο του σκοπού της, πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4412/2016, αυτοτελώς ανά δικαιούχο ή/και πράξη.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις