Κοροναϊός: «Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» το άνοιγμα των σχολείων. Οι απόψεις, τα σενάρια

Διαφορετικές απόψεις διατυπώνουν οι ειδικοί επιστήμονες, αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων, μεταξύ άλλων «δύσκολων» αποφάσεων που καλούνται να λάβουν και να προτείνουν προς την κυβέρνηση, η οποία και τελικά θα πει το πότε ανοίγουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, λαμβάνοντας υπόψη τα ανησυχητικά επιδημιολογικά δεδομένα της τρέχουσας περιόδου.

Το πρωί της Πέμπτης, το in.gr έκανε λόγο για αποκλειστικές πληροφορίες από πλευράς των ειδικών, σύμφωνα με τις οποίες στο τραπέζι της κυβέρνησης έχει πέσει η πρόταση από την πλευρά των λοιμωξιολόγων, να μην ανοίξουν τα σχολεία στις 7 Σεπτέμβρη, αλλά προς τα τέλη Σεπτεμβρίου, κι αφού βεβαίως υπάρξει μια καλύτερη εικόνα από το μέτωπο των κρουσμάτων. Η πρόταση συζητήθηκε μάλιστα, όπως αναφέρει, στην πρόσφατη σύσκεψη.

Στο σκεπτικό των επιστημόνων είναι ότι όλα θα κριθούν στα τέλη Αυγούστου, οπότε και θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Όμως, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα και με τις εκτιμήσεις των ειδικών ότι το επόμενο 15νθήμερο θα υπάρξει νέα έκρηξη των κρουσμάτων, θεωρείται δεδομένο ότι η απόφαση για να κτυπήσει το «πρώτο κουδούνι» της νέας σχολικής χρονιάς στις 7 Σεπτέμβριου, τίθεται πλέον εν αμφιβόλω.

Είχε αφήσει παράθυρο ο Σύψας

Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές ημέρες ο καθηγητής Ν. Σύψας είχε αναφερθεί στο άνοιγμα των σχολείων μεταφέροντας δυο άλλα σενάρια για το πως θα μπορούσε να γίνει αυτό: «Όλα είναι επικίνδυνα από τα σχολεία μέχρι τις εκκλησίες για επανάκαμψη επιδημίας», είχε δηλώσει και για αυτό όπως είπε θα γίνουν προσεκτικά ανοίγματα με τακτικό έλεγχο των επιδημιολογικών δεδομένων.

«Έχουμε κουβεντιάσει με την υπουργό Παιδείας. Αυτήν τη στιγμή δεν μπορούμε να πάρουμε καμία απόφαση. Οι αποφάσεις θα ληφθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, με βάση τα τότε επιδημιολογικά δεδομένα. Τα σενάρια είναι δύο. Είτε να ακολουθήσουμε το στιλ του Μαΐου που λειτουργούσαν περιορισμένα, είτε να λειτουργούν κανονικά αλλά οι πάντες να φοράνε μάσκα – και οι μαθητές και οι δάσκαλοι».

Κοτανίδου: Μαθητές με μάσκες. Πώς θα επιστρέψουν οι φοιτητές στις σχολές

Στις προτάσεις που είναι στο τραπέζι των συζητήσεων των λοιμωξιολόγων για το άνοιγμα των σχολείων και των πανεπιστημίων αναφέρθηκε η καθηγήτρια Πνευμονολογίας Εντατικής Θεραπείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αναστασία Κοτανίδου και μέλος της επιτροπής των ειδικών του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ.

Όπως εξήγησε η ίδια, η συζήτηση που έχει γίνει στην επιτροπή είναι να ανοίξουν τα σχολεία και εάν χρειαστεί -κατόπιν συνεννόησης με το υπουργείο Παιδείας- να ανοίξουν τα σχολεία με μάσκες. «Αν στο άνοιγμα των σχολείων η κατάσταση είναι όπως σήμερα ενδεχομένως οι μάσκες θα είναι υποχρεωτικές καθημερινά σε όλες τις βαθμίδες και στο δημοτικό» αναφέρει χαρακτηριστικά ενώ διευκρινίζει πως οι μάσκες θα πρέπει να είναι ή υφασμάτινες ή χειρουργικές.

Για τα πανεπιστήμια, όπως ανέφερε η κυρία Κοτανίδου, η πρόταση που είναι στο τραπέζι των λοιμωξιολόγων είναι οι φοιτητές να επιστρέψουν στα πανεπιστήμια στις περιπτώσεις που χρειάζεται να παραβρεθούν δια ζώσης και γίνεται συζήτηση με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό γιατί όπως σημειώνει οι φοιτητές ανήκουν στην ομάδα υψηλού κινδύνου. Παράλληλα, η ίδια επεσήμανε πως υπάρχει επίσης συζήτηση οι φοιτητές να κάνουν προληπτικά τεστ πριν πάνε στα πανεπιστήμια.

Δερμιτζάκης: Με τέτοια αυξητική τάση, ρίσκο να ανοίξουν τα σχολεία

Αξίζει να σημειωθεί πως νωρίτερα σήμερα, μιλώντας στο ίδιο Μέσο, ο καθηγητής Γενετικής Πανεπιστημίου Γενεύης Μανώλης Δερμιτζάκης εξέφρασε διαφορετική γνώμη για το θέμα του ανοίγματος των σχολείων.

«Αν συνεχίζουμε με αυτές τις συνθήκες το αν θα ανοίξουν τα σχολεία ή όχι, θα είναι λεπτομέρεια – θα έχουμε πολύ μεγαλύτερα προβλήματα, οικονομικά και κοινωνικά», δήλωσε συγκεκριμένα ο ίδιος.

Προειδοποίησε μάλιστα πως «θα είναι πολύ μεγάλο ρίσκο, αν υπάρχει τέτοια αύξηση, να ανοίξουν τα σχολεία γιατί θα υπάρχουν εστίες μετάδοσης και μέσα σε αυτά με όλες τις συνέπειες που αυτό μπορεί να έχει». Πρόσθεσε δε ότι ρίσκο θα έχουν «όλες οι κοινωνικές δραστηριότητες που βάζουν κόσμο σε κλειστό χώρο».

Τι λέει το υπουργείο Παιδείας

Tα σενάρια που μελετά το Υπουργείο Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων ανέπτυξε πριν από μερικές ημέρες και η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου, Αναστασία Γκίκα, στην εκπομπή Συνδέσεις της ΕΡΤ. Αλλά δεν αναφέρθηκε σε αναβολή της έναρξης της σχολικής χρονιάς.

«Βεβαίως και θα ανοίξουν τα σχολεία στις 07/09. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να ακολουθούν το κανονικό τους πρόγραμμα», τόνισε η κ. Γκίκα. «Άλλωστε οι εκπαιδευτικοί ξεκινούν από 1η Σεπτεμβρίου 2020 για να προετοιμάσουν ό,τι χρειάζεται ώστε να μπορέσουν να υποδεχθούν τα σχολεία τα παιδιά μας. Είμαστε πιο ενημερωμένοι και πιο προετοιμασμένοι αυτή τη φορά… Όπως άλλωστε ανέφερε ο πρωθυπουργός, «πρόθεσή μας είναι με όλα τα μέτρα ασφαλείας, τα οποία θα μας υποδείξουν οι ειδικοί, τα σχολεία να ανοίξουν κανονικά τον Σεπτέμβριο και τα παιδιά να γυρίσουν στην τάξη».

«Η λέξη κανονικότητα σημαίνει πια την νέα κανονικότητα», εξηγεί η Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας. «Έχουμε δύο κυρίως σενάρια. Το ένα είναι ότι πηγαίνουμε κανονικά στο σχολείο, με πάρα πολύ αυστηρά μέτρα αποστασιοποίησης και ενδεχομένως υποχρεωτικά μάσκες για όλους. Κρατάμε αποστάσεις, δεν χρησιμοποιούμε κοινά πράγματα, δεν μοιραζόμαστε γόμες, μολύβια, μπάλες… Είναι όλα υπό συζήτηση ακόμα, διότι καθημερινά τα πράγματα αλλάζουν. Τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβουμε περίπου δύο εβδομάδες πριν τα παιδιά μπουν στο σχολείο. Θα δούμε τα επιδημιολογικά δεδομένα και θα αποφασίσουμε. Δεν αποφασίζουμε βέβαια μόνοι μας.

Το δεύτερο σενάριο είναι αυτό που έχουμε ζήσει, το εκ περιτροπής. Εάν χρειαστεί, θα γίνει και αυτό… Είμαστε σε εγρήγορση, σε ετοιμότητα, συζητάμε κάθε σενάριο. Άλλωστε έχουμε υλοποιήσει με πολύ μεγάλη επιτυχία την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης… Τα ολοήμερα θα ανοίξουν σε κάθε περίπτωση και θα λειτουργήσουν κανονικά από τις 7 Σεπτεμβρίου… Τα παιδιά μας έχουν συνηθίσει την αποστασιοποίηση. Ήταν πολύ σημαντικό που άνοιξαν τα σχολεία, γιατί τα παιδιά μας και έμαθαν τα ίδια, και έκαναν μαθήματα και στην υπόλοιπη οικογένεια».