Καταβολή δαπανών μετακίνησης στο νομικό σύμβουλο του Δήμου με σχέση έμμισθης εντολής, για τις μετακινήσεις που πραγματοποίησε κατά το χρονικό διάστημα από 8.1.2018 έως 12.7.2018 για λόγους υπηρεσιακούς και επιμορφωτικούς. Οι δαπάνες που αντιστοιχούν στις μετακινήσεις του νομικού συμβούλου που πραγματοποιήθηκαν εκτός έδρας βάσει των εντολών που εκδόθηκαν πριν από τη δημοσίευση της απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεν πάσχουν εξ αυτού του λόγου ως προς τη νομιμότητά τους. Και τούτο διότι η ισχύς της ως άνω απόφασης, που καθόρισε το ανώτατο όριο επιτρεπόμενων κατά το έτος 2018 ημερών εκτός έδρας μετακίνησης του προσωπικού του Δήμου ΧΧ, ανέδραμε στην αρχή του έτους και επομένως κατέλαβε και τις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν πριν από την έκδοσή της, ο δε αριθμός των ημερών, κατά τις οποίες ο φερόμενος ως δικαιούχος μετακινήθηκε προκειμένου να εκπροσωπήσει το Δήμο ενώπιον των δικαστηρίων και στις οποίες αφορά η εντελλόμενη δαπάνη, δεν υπερέβη συνολικά το τελικώς καθορισθέν ως μέγιστο επιτρεπόμενο όριο των 60 ημερών. Πλην όμως, πέραν της εσφαλμένης εκκαθάρισης του εντελλόμενου ποσού, στο οποίο υπολογίστηκαν εις διπλούν οι μετακινήσεις που αναφέρθηκαν ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος ο λόγος διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου περί μη κανονικότητας της ελεγχόμενης δαπάνης. Τούτο δε διότι, για το τμήμα αυτής που αντιστοιχεί στις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν βάσει των ΧΧ/3.1.2018 και ΧΧ/12.2.2018 εντολών, δεν υπήρχε απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, δοθέντος ότι αυτή εκδόθηκε σε μεταγενέστερο χρόνο, όμως καμία δαπάνη δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί χωρίς να έχει προηγηθεί της νομικής δέσμευσης, ήτοι της γενεσιουργού της δαπάνης διοικητικής πράξης και εν προκειμένω των εντολών μετακίνησης η έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομική δέσμευση), δηλαδή δέσμευση των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμού του έτους αναφοράς της δαπάνης πιστώσεων. Εν μέρει μη κανονική και εν μέρει μη νόμιμη η δαπάνη.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ I ΤΜΗΜΑ
ΠΡΑΞΗ 208/2019
Αποτελούμενο από τον Πρόεδρο του Κλιμακίου Σταμάτιο Πουλή, Σύμβουλο, και τις Ελένη Νικολάου και Γεωργία Κάνδυλα, Παρέδρους.
Συνήλθε στο Δικαστήριο, στις 28 Ιουνίου 2019, για να αποφανθεί, ύστερα από σχετική διαφωνία που ανέκυψε μεταξύ της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ΧΧΧ και του Δήμου ΧΧΧ, σχετικά με τη θεώρηση του 81 χρηματικού εντάλματος πληρωμής, οικονομικού έτους 2018, του ανωτέρω Δήμου.
Άκουσε την εισήγηση της Παρέδρου Γεωργίας Κάνδυλα
Σκέφθηκε κατά το νόμο και
Αποφάσισε τα ακόλουθα:
Ι. Η Αναπληρώτρια Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ΧΧΧ αρνήθηκε, με την 57/29.8.2018 πράξη, να θεωρήσει το 81, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής, ποσού 1.460,99 ευρώ του Δήμου ΧΧΧ. Το επίμαχο ένταλμα αφορά στην καταβολή δαπανών μετακίνησης στο φερόμενο ως δικαιούχο Νικόλαο Καραμανλή, νομικό σύμβουλο του Δήμου με σχέση έμμισθης εντολής, για τις μετακινήσεις που πραγματοποίησε κατά το χρονικό διάστημα από 8.1.2018 έως 12.7.2018 για λόγους υπηρεσιακούς και επιμορφωτικούς. Ως αιτιολογία της άρνησης θεώρησης η Αναπληρώτρια Επίτροπος προέβαλε ότι η δαπάνη είναι: α) μη κανονική, κατά το μέρος που αντιστοιχεί σε μετακινήσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν βάσει εντολών, η έκδοση των οποίων προηγήθηκε της 266/14.3.2018 απόφασης ανάληψης της αντίστοιχης δημοσιονομικής υποχρέωσης, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και του π.δ. 80/2016 (Α΄ 145) και β) μη νόμιμη, κατά το μέρος που αντιστοιχεί σε μετακινήσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν πριν από τη δημοσίευση της 6132/3.5.2018 (Β΄ 2066/7.6.2018) απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης ΧΧΧ, με την οποία καθορίστηκε το ανώτατο όριο των επιτρεπόμενων κατά το έτος 2018 ημερών κίνησης εκτός έδρας των υπηρετούντων στο Δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 της υποπαραγράφου Δ9 του άρθρ. 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94), καθώς και κατά το μέρος που εκκαθαρίστηκαν δύο φορές οι δαπάνες για τις πραγματοποιηθείσες κατά τις ημερομηνίες 16.3.2018 και 28.3.2018 μετακινήσεις του ως άνω νομικού συμβούλου. Ο Δήμος ΧΧΧ με το 15599/21.9.2018 έγγραφο του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, επανυπέβαλε το χρηματικό ένταλμα πληρωμής προς θεώρηση, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα της εντελλόμενης με αυτό δαπάνης. Η Αναπληρώτρια Επίτροπος, ωστόσο, αρνήθηκε να το θεωρήσει με συνέπεια να ανακύψει διαφωνία, για την άρση της οποίας νομίμως απευθύνεται, με την από 2.10.2018 έκθεση, στο παρόν Κλιμάκιο.
ΙΙ. A. Από το συνδυασμό των άρθρων 32 παρ. 1 και 28 παρ. 1 εδ. β΄ του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο (που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013, Α΄ 52) και του άρθρου 91 παρ. 2 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143), συνάγεται ότι κατά τον προληπτικό έλεγχο των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει, μεταξύ άλλων, αν έχει χορηγηθεί νόμιμα πίστωση για τη δαπάνη που εντέλλεται με αυτά και αν έχουν τηρηθεί οι διατάξεις του νόμου για το δημόσιο λογιστικό. Δαπάνες που έχουν αναληφθεί κατά παράβαση των ανωτέρω κανόνων δεν είναι κανονικές.
Β. H ανάληψη δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού (βλ. άρθρο 14 παρ. 1 περίπτ. β΄ του ν. 4270/2014), πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143/28.6.2014). Από τις διατάξεις αυτές, σε συνδυασμό με εκείνες των άρθρων 1 παρ 1, 2, 3 και 4 του π.δ/τος 80/2016 (Α΄ 145), που εκδόθηκε στις 25.7.2016 και του οποίου η ουσιαστική ισχύς άρχισε, δυνάμει του άρθρου 15 αυτού, από την 1η Ιανουαρίου 2017, συνάγεται ότι για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης απαιτείται δημοσιονομική της δέσμευση, δηλαδή δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης, με απόφαση του οικείου διατάκτη (κυρίου ή δευτερεύοντα – ΕΣ Ολ. Πρακτ. 12η ΓενΣυν/13.4.2011 θέμα Δ΄). Η δημοσιονομική δέσμευση της δαπάνης πρέπει να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας για την πραγματοποίηση της δαπάνης, καθόσον αποτελεί το χρονικώς πρότερο στάδιο της όλης διαδικασίας εκτέλεσης του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και αποσκοπεί στην αποτροπή της πληρωμής δαπανών καθ’ υπέρβαση του ποσοστού διάθεσης των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων (ΕΣ Πρακτ. Ολομ. 12ης ΓενΣυν/13.4.2011/Θέμα Δ΄ και Ι Τμ. πράξεις 3, 44/2015, 43/2014, Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. πρ. 92/2016, 52/2016, 304/2015 κ.α.). Η μη τήρηση δε της ανωτέρω διαδικασίας καθιστά τη δαπάνη μη κανονική (ΕΣ Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 196/2016, 253/2016, 95/2014, 123, 166, 172, 231/2013 κ.α.). Σε περίπτωση μη πραγματοποίησης της δαπάνης παρά τη δέσμευση της οικείας πίστωσης, άλλως μη εκτέλεσης εν όλω ή εν μέρει της ανάληψης υποχρέωσης εντός του οικονομικού έτους, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει, επέρχεται η ανατροπή της δέσμευσης με ειδική διαδικασία που περιγράφεται σαφώς στο νόμο και συνίσταται στην έκδοση ανακλητικής απόφασης του διατάκτη και διαγραφής του ποσού που είχε αρχικά δεσμευθεί από το Μητρώο Δεσμεύσεων και από το Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής. Παρέπεται δε, ενόψει και της αρχής του ενιαυσίου του κρατικού προϋπολογισμού, ότι η ως άνω απόφαση περί ανατροπής της ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομικής δέσμευσης), πρέπει να εκδίδεται εντός του ίδιου οικονομικού έτους, κατά το οποίο έχει πραγματοποιηθεί και η ανάληψη της υποχρέωσης αυτής, περαιτέρω δε ότι η πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης, χωρίς να έχει προηγηθεί η διαδικασία της δημοσιονομικής δέσμευσης της οικείας πίστωσης, πάσχει ως μη κανονική.
Γ. Ο ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις – Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (Α΄ 94) στο Μέρος Β΄ περιλαμβάνει υποπαράγραφο Δ9 με τίτλο «Δαπάνες μετακινούμενων εντός και εκτός επικράτειας», οι ρυθμίσεις της οποίας ισχύουν από 1.1.2016 (βλ. άρθρο 28 της υποπαραγράφου). Ειδικότερα, στο άρθρο 2 αυτής υπό τον τίτλο «Πεδίο εφαρμογής» ορίζονται τα ακόλουθα: «1. Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται οι μετακινούμενοι με οποιαδήποτε ιδιότητα, με εντολή φορέα του Δημοσίου, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. στ΄ του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), συμπεριλαμβανομένων των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.) με νομική προσωπικότητα, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού, (…) στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, για εκτέλεση ή παροχή υπηρεσίας, ειδική αποστολή, για συμμετοχή σε ημερίδες, διημερίδες, συνέδρια, σεμινάρια, εκπαίδευση και μετεκπαίδευση, καθώς και οι μετατιθέμενοι, αποσπώμενοι ή τοποθετούμενοι», στο δε άρθρο 3, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του από το άρθρο 36 παρ. 2 του ν. 4483/2017 (Α΄ 110/1.8.2017), ότι: «1. Με κοινή απόφαση του αρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο αριθμός των επιτρεπόμενων κατ’ έτος ημερών εκτός έδρας των μετακινούμενων προσώπων για οποιαδήποτε από τις αιτίες της παρ. 1 του άρθρου 2, ανάλογα με τον κλάδο, την κατηγορία, την ειδικότητα που ανήκουν ή την ιδιότητά τους και δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει, κατ’ ανώτατο όριο, τις εξήντα (60). (…) Με απόφαση του αρμόδιου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης) καθορίζονται τα θέματα του α΄ εδαφίου για τους αιρετούς, καθώς και τους υπαλλήλους που υπηρετούν στους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, στα νομικά πρόσωπα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου αυτών» και τέλος, στο άρθρο 4 ότι: «4. Οι αποφάσεις μετακίνησης εκδίδονται πριν από την ημερομηνία αναχώρησης του μετακινουμένου, περιλαμβάνουν απαραίτητα το ονοματεπώνυμο, την ιδιότητά του, τον κλάδο ή την ειδικότητα, την ημερομηνία αναχώρησης, έναρξης και λήξης των εργασιών και επιστροφής, τον αριθμό των ημερών και των διανυκτερεύσεων, την πλήρη και σαφή αιτιολογία της μετακίνησης, τον τόπο και το μέσο αυτής, το ποσό της εκτιμώμενης δαπάνης και την αντίστοιχη βεβαίωση δέσμευσης πίστωσης για τη συγκεκριμένη μετακίνηση, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που απαιτείται και ορίζεται ρητά από τις διατάξεις του παρόντος (…)».
Κατά το νόημα των ως άνω διατάξεων, η μετακίνηση εκτός έδρας των υπηρετούντων στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού αιρετών και υπαλλήλων, στους οποίους πρέπει να γίνει δεκτό ότι περιλαμβάνονται και οι δικηγόροι ή νομικοί σύμβουλοι που εργάζονται με σχέση έμμισθης εντολής και στο μέτρο που επιβάλλεται η ισότιμη με τους λοιπούς υπαλλήλους μισθολογική μεταχείρισή τους, σύμφωνα με τα άρθρα 7 παρ. 1 περίπτ. ιθ΄ και 9 παρ. 10 του ν. 4354/2015 (Α΄ 226), μολονότι αυτοί ανήκουν στο προσωπικό Ειδικών Θέσεων των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού [βλ. άρθρα 3 παρ.2 και 165 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 3584/2007 (Α΄ 143) Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων], υπόκειται στον περιορισμό ενός ανώτατου ορίου επιτρεπόμενων ημερών κατ’ έτος που καθορίζεται με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης και το οποίο δεν επιτρέπεται καταρχήν να υπερβαίνει τις 60 (ημέρες). Λαμβανομένου δε υπόψη αφενός μεν του άδηλου χρονικού σημείου εντός του έτους, κατά το οποίο θα εκδοθεί η ως άνω απόφαση του αρμόδιου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης και αφετέρου των υπηρεσιακών αναγκών που επιβάλλουν, ενδεχομένως, τη μετακίνηση εκτός έδρας υπαλλήλων, πολύ δε περισσότερο του νομικού συμβούλου Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, ο οποίος οφείλει να παρίσταται ενώπιον των δικαστηρίων της χώρας προς υπεράσπιση των συμφερόντων του Δήμου, οι συνεδριάσεις των οποίων έχουν ήδη προσδιορισθεί προ μακρού χρόνου, πρέπει να γίνει δεκτό ότι, ακόμη και αν ο μετακινήσεις αυτές πραγματοποιούνται πριν από την έκδοση της ως άνω απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ήταν ωστόσο επιβεβλημένες για την εξυπηρέτηση υπηρεσιακών αναγκών και δεν ξεπερνούν το επιτρεπόμενο όριο των ημερών που τελικώς καθορίστηκε, οι δαπάνες μετακίνησης είναι στην περίπτωση αυτή νόμιμες. Τούτο δε διότι το καθοριζόμενο ανώτατο ετήσιο όριο εκτός έδρας μετακινήσεων του προσωπικού, ανεξαρτήτως του χρονικού σημείου στο οποίο εκδίδεται η σχετική απόφαση, ισχύει κατά τη ρητή πρόβλεψη της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 3 παρ. 2 της υποπαραγράφου Δ.9 του ν, 4336/2015 για ολόκληρο το έτος, ήτοι από την έναρξη αυτού, και όχι μόνο για το εφεξής της εκδόσεως της απόφασης χρονικό διάστημα. Από αυτά παρέπεται ότι η ως άνω απόφαση του Συντονιστή επιτρεπτώς και χωρίς να υπερβαίνει τα όρια της νομοθετικής της εξουσιοδότησης αναπτύσσει αναδρομική ισχύ από την έναρξη του οικείου έτους. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι δαπάνες για τις αναγκαίες μετακινήσεις, ανεξαρτήτως του χρόνου πραγματοποιήσεως των τελευταίων, δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβούν στο σύνολό τους το καθορισμένο ως άνω ετήσιο όριο (βλ. Πρ. Κλιμ. στο Ι Τμ. 97, 294/2016).
ΙΙΙ. Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής προκύπτουν τα ακόλουθα:
Με τη 10/2.1.2018 απόφαση του Δημάρχου ΧΧΧ ορίστηκε, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα του φερόμενου ως δικαιούχου του χρηματικού εντάλματος πληρωμής να μετακινηθεί εκτός έδρας για 120 ημέρες κατ’ ανώτατο όριο εντός του έτους 2018. Με το 4954/24.4.2018 έγγραφο του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Διοίκησης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ΧΧΧ, ο Δήμος ΧΧΧ ενημερώθηκε ότι το όριο αυτό δεν είναι σύμφωνο με το άρθρο 3 παρ. 1 της υποπαράγραφο Δ9 του ν. 4336/2015, το οποίο θέτει ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο τις 60 ημέρες, και επομένως, προκειμένου να εγκριθούν οι μέρες μετακίνησης του νομικού συμβούλου του Δήμου, θα έπρεπε να υποβληθεί τροποποιημένη απόφαση, κατά το μέρος αυτό, του Δημάρχου. Σε συμμόρφωση με το ως άνω έγγραφο, ο Δήμαρχος ΧΧΧ απέστειλε στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ΧΧΧ την 412/27.4.2018 τροποποιημένη απόφαση, στην οποία όρισε ως ανώτατο όριο ημερών μετακίνησης εκτός έδρας του νομικού συμβούλου τις 60 ημέρες για το έτος 2018, η τελευταία δε αυτή απόφαση εγκρίθηκε με την 6132/3.5.2018 απόφαση του Συντονιστή της ως άνω Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύτηκε στο φύλλο υπ’ αριθμ. 2066/7.6.2018 τ. Β΄ της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Ήδη δε, πριν από την έκδοση της ως άνω απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης ΧΧΧ, είχαν εκδοθεί οι 11/3.1.2018, 130/12.2.2018, 266/16.3.2018, 308/28.3.2018, 415/2.5.2018 και 418/2.5.2018 εντολές για τη μετακίνηση του φερόμενου ως δικαιούχου νομικού συμβούλου, προκειμένου αυτός να μεταβεί σε διάφορα δικαστήρια της χώρας, στα οποία εκκρεμούσαν υποθέσεις του Δήμου καθώς επίσης και σε επιστημονικά σεμινάρια, μετά δε από αυτήν εκδόθηκαν οι 662/29.6.2018 και 690/11.7.2018 εντολές μετακίνησης. Ο συνολικός αριθμός των ημερών, κατά τις οποίες ο φερόμενος ως δικαιούχος νομικός σύμβουλος μετακινήθηκε εκτός έδρας βάσει όλων των ως άνω εντολών ανέρχεται σε 43. Εξάλλου, για τη μετακίνηση του ως άνω προσώπου στη ΧΧΧ στις 16.3.2018, προκειμένου να παρασταθεί ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου το πρωί και το απόγευμα της ίδιας ημέρας να παρακολουθήσει επιστημονικό σεμινάριο, καθώς επίσης και για τη μετακίνηση αυτού στη ΧΧΧ στις 28.3.2018, προκειμένου να παρασταθεί ενώπιον του Ειρηνοδικείου, εκδόθηκαν η 130/12.2.2018 και η 266/16.3.2018 εντολές μετακίνησης (δηλ. δύο εντολές για κάθε μία από τις ως άνω μετακινήσεις), με αποτέλεσμα να εκκαθαριστούν εις διπλούν οι σχετικές δαπάνες. Τέλος, για την καταβολή των ως άνω δαπανών μετακίνησης εκδόθηκε η 266/14.3.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με την οποία δεσμεύτηκε πίστωση συνολικού ποσού 5.000,00 ευρώ σε βάρος των εγγεγραμμένων στον Κ.Α.Ε. 00-6423.001 πιστώσεων του προϋπολογισμού του Δήμου, οικονομικού έτους 2018, και βάσει της τελευταίας εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής.
IV. Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι δαπάνες που αντιστοιχούν στις μετακινήσεις του νομικού συμβούλου που πραγματοποιήθηκαν εκτός έδρας βάσει των εντολών που εκδόθηκαν πριν από τη δημοσίευση της 6132/3.5.2018 απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης ΧΧΧ (δηλ. βάσει των 11/3.1.2018, 130/12.2.2018, 266/16.3.2018, 308/28.3.2018, 415/2.5.2018 και 418/2.5.2018 εντολών) δεν πάσχουν εξ αυτού του λόγου ως προς τη νομιμότητά τους. Και τούτο διότι η ισχύς της ως άνω απόφασης, που καθόρισε το ανώτατο όριο επιτρεπόμενων κατά το έτος 2018 ημερών εκτός έδρας μετακίνησης του προσωπικού του Δήμου ΧΧΧ, ανέδραμε στην αρχή του έτους και επομένως κατέλαβε και τις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν πριν από την έκδοσή της, ο δε αριθμός των ημερών, κατά τις οποίες ο φερόμενος ως δικαιούχος μετακινήθηκε προκειμένου να εκπροσωπήσει το Δήμο ενώπιον των δικαστηρίων και στις οποίες αφορά η εντελλόμενη δαπάνη, δεν υπερέβη συνολικά το τελικώς καθορισθέν ως μέγιστο επιτρεπόμενο όριο των 60 ημερών. Πλην όμως, πέραν της εσφαλμένης εκκαθάρισης του εντελλόμενου ποσού, στο οποίο υπολογίστηκαν εις διπλούν οι μετακινήσεις που αναφέρθηκαν ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος ο λόγος διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου περί μη κανονικότητας της ελεγχόμενης δαπάνης. Τούτο δε διότι, για το τμήμα αυτής που αντιστοιχεί στις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν βάσει των 11/3.1.2018 και 130/12.2.2018 εντολών, δεν υπήρχε απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, δοθέντος ότι αυτή εκδόθηκε σε μεταγενέστερο χρόνο. Σύμφωνα όμως με όσα ήδη αναφέρθηκαν στις νομικές σκέψεις της παρούσας, καμία δαπάνη δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί χωρίς να έχει προηγηθεί της νομικής δέσμευσης, ήτοι της γενεσιουργού της δαπάνης διοικητικής πράξης και εν προκειμένω των εντολών μετακίνησης η έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομική δέσμευση), δηλαδή δέσμευση των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμού του έτους αναφοράς της δαπάνης πιστώσεων.
V. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι εν μέρει μη κανονική και εν μέρει μη νόμιμη και, συνεπώς, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Για τους λόγους αυτούς
Αποφαίνεται ότι το 81, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής, ποσού 1.460,99 ευρώ του Δήμου ΧΧΧ, δεν πρέπει να θεωρηθεί.