Γεωπόνοι εκπαιδευτικοί: Θεωρήθηκαν περιττά μαθήματα που φέρνουν τους μαθητές του Λυκείου σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον

Επιστολή προς το υπουργείο Παιδείας: Οι Θέσεις Συλλόγου Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας για τα Ω.Π. Γενικού Λυκείου Γυμνασίου

Θέματα: 1ο. Απόφαση Αριθμ. 74181/Δ2/15-06-2020 Υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη: «Ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων του Γενικού Λυκείου.»

2ο. Απόφαση Αριθμ. 72323/Δ2/11-06-2020 Υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη: «Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α’, Β’, Γ’ τάξεων του Ημερησίου Γυμνασίου.»

Αξιότιμες,

κα Υπουργέ

κα Υφυπουργέ,

κα Γ. Γραμματέα,

Ως Σύλλογος των Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας, θεωρούμε επιβεβλημένο να τοποθετηθούμε άμεσα και με τον πλέον έντονο τρόπο που η θέση μας επιβάλλει σχετικά με τις Υπουργικές αποφάσεις Ωρολογίων Προγραμμάτων Λυκείου και Γυμνασίου που υπεγράφησαν από 11 και 16 τρέχοντος μηνός.  Αρχικά μια γενική παρατήρηση που αρμόζει στις διαδικασίες και την ουσία της Δημοκρατίας μας.  Σημαντικές αποφάσεις για την ουσία της παρεχομένης παιδείας στους μαθητές, /-τριες μας είναι απαραίτητο και θεωρούμε επιβεβλημένο να λαμβάνονται μετά από τουλάχιστον ικανοποιητικό διάλογο με τους αρμόδιους και σχετικούς επιστημονικούς φορείς, συλλογικότητες και συνδικαλιστικά όργανα του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των επιμέρους κλάδων της.  Δυστυχώς για καμία από τις πιο πάνω Υ.Π. δεν εφαρμόσθηκε η σχετική δημοκρατική αρχή. Συγκεκριμένα:

Θέμα 1ο. Ω.Π. Μαθημάτων Γενικού Λυκείου

Τονίζουμε με έμφαση ότι θεωρήθηκαν περιττά μαθήματα που φέρνουν τους μαθητές του Γενικού Λυκείου σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον, που τους βοηθούν να αντιληφθούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα, που μπορούν να τους εγείρουν προβληματισμούς και να τους διαμορφώσουν περιβαλλοντική συνείδηση για να σκεφτούν, να  αποφασίσουν και να δράσουν ως μελλοντικοί κάτοικοι ενός πλανήτη ευρισκόμενου σε κατάσταση  κρίσιμη, οριακής αντοχής.  Και αφού πουθενά αλλού δεν τα διδάσκονται τα παιδιά, ας μην τα μάθουν ούτε στο σχολείο;  Είναι αυτός λόγος για να καταργηθεί ακόμη και η υπόνοια δυνατότητας σχετικής μόρφωσης;  Δεν αναφερόμαστε σε περιβαλλοντική παιδεία γιατί απαιτεί πολλά περισσότερα από μερικές ώρες διδασκαλίας στο σχολείο. Π.χ. η έννοια «Ατμοσφαιρικής Μόλυνσης» είναι τελείως διαφορετική απ’ αυτήν της «Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης» που λανθασμένα εδόθη ως ταυτόσημη έννοια στις φετινές οδηγίες θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων ΕΠΑΛ.  Επίσης τονίζουμε ότι κάθε χρόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως απαραίτητη προϋπόθεση χρηματοδότησης των δομών του Λυκείου είναι να φαίνονται στα Ωρολόγια Προγράμματά του μαθήματα σχετιζόμενα με το περιβάλλον.  Φαίνεται ότι ούτε αυτή η απαίτηση, εκ πρώτης όψεως γραφειοκρατική, ελήφθη υπόψη στις αποφάσεις που πάρθηκαν.

Η ιδία αντιμετώπιση υπήρξε και στα μαθήματα των Ερευνητικών Εργασιών Α’ και Β΄ Λυκείου που προήγαγε δεξιότητες όπως η  αυτενέργεια, η κρίση, η οξύνοια, η φαντασία στο σχεδιασμό και στη συνέχεια η επίλυση προβλημάτων.  Πρόκειται δηλαδή για μαθήματα όπου είναι επιβεβλημένη , η δημιουργία με χρησιμοποίηση πνεύματος και χειρονακτικών δεξιοτήτων. Μαθήματα που αποτελούν τον πυρήνα της Εκπαίδευσης σ’ όλες τις προηγμένες εκπαιδευτικά χώρες.  Δυστυχώς η απομάκρυνσή τους από τα Ω.Π. δείχνει ότι η έλλειψη πραγματικού παιδαγωγικού ενδιαφέροντος και μακρόπνοου σχεδιασμού καλά κρατεί στη χώρα μας.  Αφού  το μάθημα του Πειραματισμού και Τεχνολογίας που εισήχθη για πρώτη φορά στα Λύκειά μας το 1996, με ανάθεση σε ειδικότητες οι οποίες και το γνώριζαν ως αντικείμενο και το προωθούσαν αποτελεσματικά με γραπτές εργασίες είχε ως αποτέλεσμα αυτό να προχωρά στην πράξη θαυμάσια.  Η μετατροπή του μαθήματος σε «Ερευνητικές Εργασίες» οδηγεί (;) τελικά σήμερα στην κατάργηση του όποιου μαθήματος συνδέει την θεωρία με την πράξη στο Γενικό Λύκειο γεγονός απαράδεκτο για τον 21ο αιώνα!

Τελικά στο νέο ΩΠ του Γενικού Λυκείου οι υπεύθυνοι αποφάσισαν ότι πρέπει να διδάσκονται στο σχολείο με αυξημένο μάλιστα ωράριο τα μαθήματα για τα οποία ΟΛΟΙ οι μαθητές  σε ποσοστό 100% απευθύνονται σε φροντιστήρια (ξένες γλώσσες)  και το επίπεδο γνώσεών τους βρίσκεται κατά μέσον όρο 2-3 έτη μπροστά, συγκρινόμενο με αυτό που διδάσκεται σε κάθε τάξη του δημόσιου σχολείου. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών γυμνάζεται τακτικά και εντατικά σε γυμναστήρια-Συλλόγους, αλλά οι ώρες Φυσικής Αγωγής αυξήθηκαν όταν δομές γυμναστηριακές ελλείπουν από την πλειοψηφία των σχολείων μας.  Για ποιο λόγο άραγε για να παίζουν στο προαύλιο οι μαθητές;.  Όπως και οι γνώσεις πληροφορικής, απαραίτητες μεν, αλλά επαρκώς διδασκόμενες από το Δημοτικό, τη στιγμή που αποδεδειγμένα οι μαθητές μας δεν υστερούν στο αντικείμενο σε γνωστικό επίπεδο.  Σε θέματα εφαρμογής της πληροφορικής στη ζωντανή πραγματικότητα, όπως γίνεται με το μάθημα των «Ερευνητικών Εργασιών» και γινόταν με το μάθημα «Πειραματισμού και Τεχνολογίας», εκεί πράγματι υπάρχει πρόβλημα αλλά αυτό απαιτεί την λειτουργία του μαθήματος και όχι την κατάργησή του!

Δυστυχώς το νέο ΩΠ ένα μήνυμα μεταφέρει: Αν οι μαθητές  μάθουν σωστά γλώσσα (ελληνική και ξένη ή ακόμη και Λατινικά) και αποκτήσουν μερικές θεωρητικές θετικές γνώσεις, η Ελληνική κοινωνία θα επιτύχει. Ή αλλιώς, όλα τα πραγματικά κοινωνικο-οικονομικο-περιβαλλοντικά παγκόσμια προβλήματα, δεν μας αφορούν, γιατί εμείς θα βρούμε τη λύση στην παλιά καλή συνταγή μόρφωσης των παππούδων μας!  Ας πάμε προς τα εμπρός και όχι με ταχύτητα προς τα πίσω, μπορούμε! Ζητούμε την άμεση απόσυρσή του νέου Ω.Π. Γενικού Λυκείου που καταργεί και σειρά πολύτιμων επιστημονικών ειδικοτήτων σ’ όλα τα Γενικά Λύκεια της χώρας μας.

Θέμα 2ο. Ω.Π. Μαθημάτων Ημερήσιου Γυμνασίου

Στο σχετικό Ω.Π. που μας έγινε γνωστό υπάρχει μία μόνο μεταβολή που κι αυτή δεν συζητήθηκε αλλά και δημιουργεί σειρά από απορίες.  Αρχικά η κατάργηση μίας ώρας από το δίωρο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας στην Α’ Τάξη Γυμνασίου αντιφάσκει με την ανάγκη ενημέρωσης και εκπαίδευσης των παιδιών στη χώρα μας στη σωστή διατροφή αλλά και των απαραίτητων στοιχείων της σωστής ατομικής τους ανάπτυξης που με έρευνες είναι προβληματική στην Ελλάδα (αυξημένη παιδική παχυσαρκία). Η αύξηση σε δίωρο στην Α’ Τάξη του κλάδου Πληροφορικής του μαθήματος Πληροφορική – Τεχνολογία μόνο ερωτηματικά δημιουργεί για την ομαλή λειτουργία αυτού του εργαστηριακού μαθήματος (τον τρόπο διεξαγωγής του, ισότιμης βαθμολόγησής του, λειτουργίας ωραρίων αιθουσών και εργαστηριακών χώρων, ύπαρξης εκπαιδευτικών για ομαλή λειτουργία χωρίς πολλά κενά διδασκαλίας, κλπ).  Η έλλειψη διαλόγου σίγουρα δημιουργεί προβλήματα που τελικά αυξάνουν τις δυσκολίες λειτουργίας και εξαφανίζουν το όποιο θεωρητικό όφελος υπολογίστηκε κατά τον σχεδιασμό.  Αναμένουμε την πρόσκλησή μας σε όποιο σχετικό διάλογο για την εφαρμογή του συγκεκριμένου Ω.Π.