Γιατί δεν έπρεπε να ανοίξουν οι βρεφικοί, παιδικοί σταθμοί

paidikos-4

«Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται πως απευθύνεται σε μια κρίσιμη αναπτυξιακά και πάρα πολύ ευάλωτη ομάδα παιδιών, στην οποία δεν μπορούν να τηρηθούν τα μέτρα. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά γνωρίζουν τον κόσμο μέσα από την αφή και τη γεύση. Βάζουν τα πάντα στο στόμα τους»: Ευαγγελία Καλαϊτζή, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών.

Αχρείαστο μέτρο που θέτει σε κίνδυνο την υγεία παιδιών και εργαζομένων χαρακτηρίζουν οι παιδαγωγοί το άνοιγμα των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών μεταξύ 1ης Ιουνίου και 31ης Ιουλίου. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε το άνοιγμα των εν λόγω δομών από την ερχόμενη Δευτέρα με τους ίδιους κανόνες ασφαλείας που θα ισχύσουν σε Δημοτικά σχολεία και Νηπιαγωγεία, δηλαδή εκ περιτροπής λειτουργία σε αίθουσες που μπορούν να υποδεχθούν έως 15 παιδιά, αλλά και τήρηση αποστάσεων 1,5 μέτρου «στο πλαίσιο του εφικτού», σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκο. Πόσο εφικτό όμως είναι να εφαρμόσεις μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης σε παιδάκια από 6 μηνών έως 4 ετών;

«Είναι αδύνατο», απαντά κατηγορηματικά η Ευαγγελία Καλαϊτζή, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών (του πανελλαδικού επαγγελματικού και επιστημονικού οργάνου των παιδαγωγών των παιδικών σταθμών). «Είναι αχρείαστο το μέτρο για το άνοιγμα των παιδικών σταθμών για τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται πως απευθύνεται σε μια κρίσιμη αναπτυξιακά και πάρα πολύ ευάλωτη ομάδα παιδιών, στην οποία δεν μπορούν να τηρηθούν τα μέτρα. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά γνωρίζουν τον κόσμο μέσα από την αφή και τη γεύση. Βάζουν τα πάντα στο στόμα τους», προσθέτει μιλώντας στην «Εφ.Συν.».

Η εξίσωση του τρόπου λειτουργίας Δημοτικών σχολείων και παιδικών σταθμών από την κυβέρνηση, κατά την πρόεδρο των βρεφονηπιαγωγών, είναι απαράδεκτη. Αντί για θρανία, οι παιδικοί σταθμοί έχουν γωνιές ενδιαφέροντος, όπου τα παιδάκια παίζουν και μαθαίνουν. Στους παιδικούς σταθμούς ακόμη, τα παιδιά κοιμούνται και τρώνε φαγητό. Αν κρίνεται εύκολο να «απλωθούν» οι κούνιες στις προβλεπόμενες αποστάσεις, απορίας άξιον είναι πώς θα τηρηθούν μέτρα αποστασιοποίησης την ώρα του φαγητού.

Η κ. Καλαϊτζή περιγράφει ένα πολύ απλό παράδειγμα: «Η εμπειρία μάς λέει ότι όταν αρρώσταινε ένα παιδί κι έλειπε για 3-4 ημέρες, έκλαιγε επιστρέφοντας. Δεν θα το πάρεις μια αγκαλιά; Είναι δυνατόν να τους στερήσουμε τη σωματική επαφή, την αγκαλιά, το φιλί; Είναι απαράδεκτο», υπογραμμίζει. Ακόμη και στην περίπτωση που οι παιδικοί σταθμοί κληθούν να εφαρμόσουν ένα εξειδικευμένο υγειονομικό πρωτόκολλο, το ερώτημα που θέτει η κ. Καλαϊτζή είναι αμείλικτο: «Τι παιδαγωγικές μεθόδους μπορεί να ακολουθήσει ο παιδαγωγός ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι πρέπει να έχουν αποστάσεις μεταξύ τους ή να μη βάζουν αντικείμενα στο στόμα;».

Όλα αυτά, ενώ υπάρχουν ελλείψεις σε παιδαγωγικό και βοηθητικό προσωπικό -όπως καθαρίστριεςπου έχουν λήξει οι συμβάσεις τους. «Είναι μια μακρά διαδικασία μέχρι να ανανεωθούν», σχολιάζει η κ. Καλαϊτζή, σημειώνοντας ότι υπάρχουν και εργαζόμενοι γονείς που θα χρειαστεί να λάβουν άδειες ειδικού σκοπού. «Ναι, αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει να πάρει μπροστά η οικονομία. Αλλά το να ανοίγουμε τους παιδικούς σταθμούς σημαίνει ίσως ότι το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι κάποιοι αριθμοί και να εμφανίζεται στους γονείς ότι υπάρχει μια κανονικότητα. Αλλά τα παιδιά δεν είναι αριθμοί», σχολιάζει η κ. Καλαϊτζή.

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρικάκο, από 1η Ιουνίου οι δημόσιες υπηρεσίες επανέρχονται στην κανονική λειτουργία τους, με εξαίρεση τη χορήγηση α) ειδικής άδειας σε υπαλλήλους που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, και β) άδειας ειδικού σκοπού σε γονείς παιδιών που δεν υποχρεούνται να παρακολουθούν καθημερινά μαθήματα στο σχολείο.