Πρωτοβουλία ΠΕ: Κυβέρνηση που μισεί τη δημόσια εκπαίδευση. Συνδικάτο που υποκλίνεται. Εμείς;

Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας Ανεξάρτητων Εκπαιδευτικών ΠΕ για την επικαιρότητα και ενόψει της ολομέλειας προέδρων (24-02-20)

Η κυβέρνηση της ΝΔ, με δεδομένη την παθητική στάση των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, φουλάρει τις μηχανές για την πλήρη εφαρμογή του νεοφιλευθερισμού στην εκπαίδευση Το νομοσχέδιο για την αναγνώριση των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων ως ισότιμων με τα ελληνικά πανεπιστήμια καταργεί το άρθρο 16 που, μαζί με το κλείσιμο πανεπιστημίων και την επαναφορά της βάσης του 10, λειτουργεί μόνο προς όφελος των ιδιωτών.

Η ρύθμιση αυτή για τα κολέγια, που αφορά την προκήρυξη για τους «μόνιμους διορισμούς» στη γενική εκπαίδευση, δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Οι 5.200 υποτιθέμενες προσλήψεις σε όλες τις ειδικότητες της γενικής είναι κοροϊδία, από την στιγμή που φέτος οι ανάγκες για αναπληρωτές έφτασαν τους 38.000. Η προκήρυξη είναι κοροϊδία και δεν φέρνει μόνιμες προσλήψεις, αφού στον προϋπολογισμό του 2020 δεν υπάρχουν σχετικό κονδύλι. Λειτουργεί μόνο σαν «τυράκι» (μπορεί και προεκλογικό) για 150.000 και παραπάνω ενδιαφερόμενους, όπως υπολογίζεται. Η παγίδα είναι να φτιαχτούν οι νέοι πίνακες αναπληρωτών στη γενική αγωγή με το προσοντολόγιο, πράγμα που θα δώσει τη χαριστική βολή στην προϋπηρεσία. Μέχρι τώρα, το ισχυρότερο όπλο των αναπληρωτών ήταν το κοινό αίτημα για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, το οποίο τους έκανε να δρουν συλλογικά και να υπερασπίζονται τις θέσεις εργασίας τους (κινητοποιήσεις για περισσότερες πιστώσεις στην γενική και ειδική αγωγή, υποστήριξη σε όλα τα παιδιά είτε με παράλληλη στήριξη είτε με τμήματα υποδοχής, κ.λπ.). Αντιθέτως, το προσοντολόγιο θα προκαλέσει σπάσιμο αυτής της συλλογικής διεκδίκησης, θα φέρει τον ατομικισμό και το αέναο κυνήγι προσόντων-μορίων, με τεράστια οικονομικά κόστη.

Από το προσοντολόγιο, στην ατομική αξιολόγηση: Ενώ λοιπόν η κυβέρνηση με το προσοντολόγιο εφαρμόζει την πιο σκληρή και ταξική μορφή αξιολόγησης στους αναπληρωτές, ετοιμάζει παράλληλα την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών Από τις αρχικές δηλώσεις του προέδρου του ΙΕΠ, δήλωσε ότι πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι πίσω στο 2013-14 και να δούμε μια ατομική αξιολόγηση μέσω point system για τους εκπαιδευτικούς από τους διευθυντές των σχολείων, περάσαμε στις αποκαλύψεις για μια αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών με συμμετοχή των γονέων, με εφόδους «νέων σχολικών συμβούλων» στην τάξη – σε ρόλο επιθεωρητών, μια αξιολόγηση με συνάρτηση των επιδόσεων των μαθητών, σύνδεση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων με την χρηματοδότησή τους, όπως θεσπίστηκε και στα ΑΕΙ με τον πρόσφατο νόμο. Σε έναν διαρκή επικοινωνιακό τακτικισμό, αναγγέλλει πότε την άμεση νομοθέτηση της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και πότε την αναβολή της! Ο στόχος είναι διπλός: Να ρίξει λάδι στη φωτιά του κοινωνικού αυτοματισμού και της κατευθυνόμενης απαξίωσης των εκπαιδευτικών από τη μια, αλλά κι από την άλλη να πιάσει στον ύπνο τη μαχόμενη εκπαίδευση, αξιοποιώντας τη στάση των Ομοσπονδιών που αρνούνται να κηρύξουν απεργία – αποχή από την αξιολόγηση, όπως ζητούν και κηρύσσουν ήδη 80 περίπου πρωτοβάθμιοι Σύλλογοι και ΕΛΜΕ.

Μίσος για τη δημόσια-δωρεάν παιδεία και τους εκπαιδευτικούς: Η υπουργός Ν. Κεραμέως κλείνει πανεπιστημιακά τμήματα, μειώνει τους φοιτητές με επαναφορά της βάσης του 10, στέλνει τους μαθητές στα ιδιωτικά κολέγια και δίνει στους αποφοίτους αυτούς επαγγελματικά δικαιώματα εκπαιδευτικών Στο ίδιο νομοσχέδιο με αυτό της αναγνώρισης των ιδιωτικών κολεγίων, αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς εντελώς τιμωρητικά και προτείνει αντί για κίνητρα, τον τριετή αποκλεισμό από τους πίνακες για όσους αναπληρωτές αρνηθούν να αναλάβουν μια ασύμφορη υπηρεσία ή παραιτηθούν. Η κυβέρνηση της ΝΔ κι ο ίδιος ο Κ. Μητσοτάκης, τελικά, μισούν τόσο πολύ τη δημόσια και δωρεάν παιδεία, που το αποδεικνύουν συνεχώς. Άλλο τρανταχτό παράδειγμα είναι αυτό του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, που χρηματοδότησε με 2 εκατομμύρια ευρώ ετησίως τις «ανάγκες» ιδιωτικής Θεολογικής Σχολής με 170 σπουδαστές, ενώ το δημόσιο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου αγωνιά να εξασφαλίσει τα ίδια χρήματα ως χρηματοδότηση για τα ετήσια έξοδά του, έχοντας σχολές σε 5 πόλεις και 17.000 φοιτητές!

Επιπλέον η Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν προωθεί την καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, αφού δεν διορίζει νηπιαγωγούς και δεν προχωρά στην εξεύρεση χώρων και την ανέγερση νέων νηπιαγωγείων, αλλά με την τακτική της ανέχεται και αβαντάρει τα σχέδια ιδιωτικής κερδοσκοπίας στην προσχολική αγωγή και προετοιμάζει το έδαφος για ένα νέο τύπο νηπιαγωγείου με κατακερματισμό της γνώσης και καταστρατήγηση δικαιωμάτων.

Κατέθεσε, επίσης, το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που όχι μόνο δεν καταργεί το ν. Κατρούγκαλου και τους αντιασφαλιστικούς νόμους, αλλά θωρακίζει τις μνημονιακές περικοπές μέχρι το 2070, κοροϊδεύοντας με «αυξήσεις» λογιστικού τύπου και καθήλωση συντάξεων για την πλειοψηφία των ασφαλισμένων. Κρατάει στα 67 έτη ή 62 με 40 χρόνια δουλειάς τα όριο συνταξιοδότησης, με χαμηλές συντάξεις πείνας μέχρι τα 30 χρόνια δουλειάς σπρώχνοντας τους εργαζόμενους να παραμένουν μέχρι τα 40 χρόνια δουλειάς για να πάρουν αξιοπρεπή σύνταξη, Προχωράει στην ενοποίηση του ΕΤΕΑΕΠ με τον ΕΦΚΑ, για να «βάλει χέρι» στα αποθεματικά επικουρικού και εφάπαξ των 7,5 δις (από τις εισφορές των εργαζομένων) και να ανοίξει το δρόμο για την πλήρη κατεδάφιση των επικουρικών συντάξεων και του εφάπαξ και την ιδιωτικοποίηση της ασφάλισης.

Οι ηγεσίες των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών – και στα καθ΄ημάς η ΔΟΕ έχουν σηκώσει «λευκή σημαία» στην εφαρμογή όλων των μνημονιακών πολιτικών, των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της νεοφιλελεύθερης ατζέντας της Κυβέρνησης. Υπονομεύουν κάθε αγωνιστική προοπτική, εκφυλίζουν την απεργιακή δράση με «τρίωρες διευκολυντικές» σε κομβικά νομοσχέδια που ανατρέπουν ιστορικά δικαιώματα στη δημόσια εκπαίδευση, αρνούνται τη στήριξη στον αγωνιστικό σχεδιασμό των πρωτοβάθμιων συλλόγων, οχυρώνονται πίσω από προαποφασισμένες 24ωρες της ΑΔΕΔΥ για την κρίσιμη κοινωνική ατζέντα. Με τόσο υποταγμένη τη στάση της συνδικαλιστικής ηγεσίας και της πλειοψηφίας της ΔΟΕ, η απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος καθίσταται ζωτικής σημασίας για το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών και τη λειτουργία των σχολείων! Διέξοδο μπορούν να δώσουν οι πρωτοβουλίες των μαχόμενων πρωτοβάθμιων σωματείων κι οι ριζοσπαστικές – αγωνιστικές δυνάμεις στην εκπαίδευση, αν λογοδοτούν στην ανάγκη συγκρότησης αγωνιστικού μετώπου που θα έχει ξεκάθαρα αιτήματα, θα επιδιώκει την ενεργοποίηση της βάσης των συναδέλφων και θα προπαγανδίζει την οργάνωση ενός ανυποχώρητου απεργιακού αγώνα που δεν θα είναι συμβολικός αλλά θα έχει στόχο την νίκη. Οι προτάσεις των ριζοσπαστικών παρατάξεων για κινητοποιήσεις με πρωτοβουλία των πρωτοβάθμιων συλλόγων θα μπορούσαν να πατάνε σε αυτή την λογική, αν είναι ειλικρινείς κι αν υπάρχει από πίσω ένα μακρόπνοο σχέδιο που θα οδηγεί σε πραγματική μάχη με νικηφόρα προοπτική. Σε ό,τι μας αφορά, σε αυτήν την κατεύθυνση θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, διεκδικώντας:

  • Να καταργηθεί το προσοντολόγιο – Να διορισθούν-τώρα όλοι αναπληρωτές/τριες με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία. Να εξισωθούν τα δικαιώματα αναπληρωτών και μονίμων συναδέλφων. Nα καταργηθεί το άρθρο 50 του νόμου για την Ανώτατη εκπαίδευση που αναγνωρίζει τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων.

  • Να μην περάσει η αξιολόγηση. Όλα τα εκπαιδευτικά σωματεία να πλαισιώσουν τις αποφάσεις των 80 συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ κηρύσσοντας απεργία-αποχή από όλες τις διαδικασίες αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης.

  • Δίχρονη προσχολική αγωγή σε όλη τη χώρα. Οργανικές θέσεις για όλα τα γνωστικά αντικείμενα στην ΠΕ.

  • Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο Βρούτση. Κατάργηση του νόμου Κατρούγκαλου και όλων των αντισφαλιστικών νόμων. Όχι στην ιδιωτικοποίηση της ασφάλισης. Σύνταξη στα 30 χρόνια δουλειάς ή στα 55. Επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού και όλων των απωλειών στους μισθούς και τις συντάξεις.