Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις.
Οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν τους ΟΤΑ είναι οι εξής:
1. Καθορισμός κομίστρων αστικών γραμμών
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 1 του άρθρου 33 του νόμου τροποποιείται το άρθρο 10 του Ν. 2963/2001 και προβλέπεται ότι τα κόμιστρα των αστικών γραμμών καθορίζονται ενιαία, για όλους τους φορείς παροχής συγκοινωνιακού έργου, στην Υπουργική Απόφαση της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του ν. 2963/2001 (Α’ 268), καθώς υπάρχει ρητή πρόβλεψη στο τελευταίο εδάφιο αυτής για ενιαίο τρόπο υπολογισμού των κομίστρων των αστικών ΚΤΕΛ κατά ζώνες σ’ όλη τη χώρα. Έτσι η έκδοση και δεύτερης απόφασης από τον οικείο Δήμαρχο για τα αστικά ΚΤΕΛ, όπως ορίζεται στην ισχύουσα ρύθμιση της παραγράφου 3 του άρθρου 10, καθίσταται ουσιαστικά άνευ αντικειμένου και γραφειοκρατική, χωρίς να έχει κάποια προστιθέμενη αξία στον καθορισμό του κομίστρου των αστικών ΚΤΕΛ.
2. Τροποποιήσεις στη νομοθεσία των ΚΤΕΛκαι των ειδικών τουριστικών λεωφορείων
Με το άρθρο 33 του νόμου επέρχονται τροποποιήσεις στο Ν.2963/2001 (Α΄ 268)για την οργάνωση και λειτουργία των δηµόσιωνεπιβατικών µεταφορών µε λεωφορεία
Συγκεκριμένα, επέρχονται τροποποιήσεις στα άρθρα:
Άρθρο 10 Καθορισµός και είσπραξη κοµίστρου
Άρθρο 12 Εκσυγχρονισµός υποδοµών και λεωφορείων
Άρθρο 13 Ειδικός λογαριασµός
Άρθρο 14 Κανονισµός Κ.Τ.Ε.Λ. Οδηγοί
Άρθρο 15 Υποχρεώσεις
Άρθρο 24 Γενική Συνέλευση Μετόχων Κ.Τ.Ε.Λ
Επίσης, με το άρθρο 37 επέρχονται τροποποιήσεις στο Ν.711/1977 σχετικά με το νομοθετικό καθεστώς των ειδικών τουριστικών λεωφορείων δηµόσιας χρήσεως
3. Θέσεις στάσης, αφετηρίας ή στάθµευσης αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδροµικών οχηµάτων
Με την παρ.1 του άρθρου 41 του νόμου, αντικαθίσταται η παρ.13 του άρθρου 34 του Ν. 2696/1999 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας»και:
- προσαρμόζεται η διαδικασία χωροθέτησης των θέσεων στάσης, αφετηρίας ή στάθμευσης αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων ως και τροχιοδρομικών οχημάτων
- περιγράφεται η διαδικασία καθορισμού των θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) για τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ μέσω εφαρμογής κριτηρίων χωροθέτησης.
- περιγράφεται η διαδικασία καθορισμού των παραπάνω θέσεων τόσο για τις περιοχές αρμοδιότητας Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., όσο και για τις λοιπές περιοχές της χώρας .
Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ.13:
α) Για τον καθορισµό στις κατοικηµένες περιοχές των θέσεων στάσης, αφετηρίας ή στάθµευσης αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων ως και τροχιοδροµικών οχηµάτων. Στις περιπτώσεις αυτές ο καθορισµός των θέσεων στάσης, αφετηρίας και στάθµευσης γίνεται, προκειµένου µεν για τις περιοχές αρµοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ. από αυτούς, ύστερα από ειδική µελέτη αυτών, προκειµένου δε για τις λοιπές περιοχές της χώρας µε απόφαση του οικείου Δηµοτικού ή Περιφερειακού Συµβουλίου ή της αρµόδιας επιτροπής ποιότητας ζωής του Δήµου στο οδικό δίκτυο αρµοδιότητάς τους µε βάση µελέτες που έχουν εκπονηθεί από ή για λογαριασµό των αρµοδίων Τεχνικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. (α΄ και β΄ βαθµού) για τον καθορισµό τέτοιων θέσεων και µε τις οποίες πρέπει να εξασφαλίζεται η οµαλή, ασφαλής και απρόσκοπτη διεξαγωγή της κυκλοφορίας στις θέσεις αυτές.
Στις στάσεις µέσων µαζικής µεταφοράς είναι δυνατή η τοποθέτηση επί του οδοστρώµατος ειδικών προεξοχών για την επιβίβαση και την αποβίβαση επιβατών. Επίσης επιτρέπεται η τοποθέτηση κατακόρυφων ελαστικών εύκαµπτων επαναφερόµενων κυλίνδρων (οριοδεικτών) στις διασταυρώσεις. Οι προδιαγραφές των προεξοχών, καθώς και των οριοδεικτών και η διαδικασία της τοποθέτησης καθορίζονται µε απόφαση του Υπουργού Υποδοµών και Μεταφορών.
β) Για τον καθορισµό στις κατοικηµένες περιοχές των θέσεων αφετηρίας, στάσης/στάθµευσης (πιάτσες) των επιβατηγών αυτοκινήτων δηµόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ). Στις περιπτώσεις αυτές:
αα) για τις περιοχές αρµοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., οι τελευταίοι εκπονούν ειδική µελέτη, βάσει της οποίας γίνεται από αυτούς τους φορείς ο καθορισµός των θέσεων αφετηρίας, στάσης/στάθµευσης (πιάτσες), έπειτα και από πρόταση του οικείου Δηµοτικού ή Περιφερειακού Συµβουλίου ή της αρµόδιας επιτροπής ποιότητας ζωής του Δήµου στο οδικό δίκτυο αρµοδιότητάς τους,
ββ) για τις λοιπές περιοχές της χώρας οι θέσεις στάσης/στάθµευσης (πιάτσες) καθορίζονται µε βάση µελέτες που έχουν εκπονηθεί από ή για λογαριασµό των αρµοδίων Τεχνικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. (α΄ και β΄ βαθµού) µε απόφαση του οικείου Δηµοτικού ή Περιφερειακού Συµβουλίου ή της αρµόδιας επιτροπής ποιότητας ζωής του Δήµου στο οδικό δίκτυο αρµοδιότητάς τους. Οι θέσεις στάσης/στάθµευσης (πιάτσες) χωροθετούνται πλησίον κεντρικών σηµείων σηµαντικής προσέλκυσης µετακινήσεων, σε θέσεις όπου εξασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφοριακή ροή και τα επίπεδα κυκλοφοριακής εξυπηρέτησης για όλους τους χρήστες της οδού, σε σηµεία του οδικού δικτύου, όπου επιτρέπεται η στάση και στάθµευση. Με απόφαση του Υπουργού Υποδοµών και Μεταφορών καθορίζονται τα κριτήρια χωροθέτησης των θέσεων στάσης/στάθµευσης (πιάτσες) των επιβατικών αυτοκινήτων δηµόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ), καθώς και κάθε άλλη λεπτοµέρεια για την εφαρµογή της διάταξης της περίπτωσης β΄.
4. Χωροθέτηση θέσεων στάσης/στάθµευσης (πιάτσες) Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ οχηµάτων
Με την παρ.3 του άρθρου 41 του νόμου, αντικαθίσταται το άρθρο 17 του Ν.4530/2018 ώστε ο καθορισμός των θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) για τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ οχήματα να γίνεταισύμφωνα με τα κριτήρια χωροθέτησης της απόφασης της παραγράφου 13 του άρθρου 34 του ΚΟΚ. Επιπλέον καθορίζονται οι προθεσμίες για τη χωροθέτηση των θέσεων αυτών για τις πρωτεύουσες των ΠΕ σε 18 μήνες από την έκδοση της ανωτέρω απόφασης και σε δύο (2) χρόνια για την Περιφέρεια Αττικής και ΠΕ Θεσσαλονίκης.
5. Ανάκληση συντελεσμένων απαλλοτριώσεων
Με τις ρυθμίσεις του άρθρου 55 του νόμου ρυθμίζεται το ζήτημα της ανάκλησης συντελεσμένων απαλλοτριώσεων που αφορούν ακίνητα που απαλλοτριώθηκαν για δημόσια ωφέλεια, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν εν τέλει, οπότε, κατά τις ισχύουσες διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 12 του ν. 2882/2001 μπορεί να κινηθεί η διαδικασία ανάκλησης της απαλλοτρίωσης κατόπιν αιτήματος του πρώην ιδιοκτήτη τους, η αν αυτός δεν ενδιαφέρεται για την επαναγορά του ακινήτου να διατεθεί αυτό ελεύθερα για τις ανάγκες του απαλλοτριώσαντος φορέα. Στις ισχύουσες διατάξεις όμως δεν τίθενται λεπτομερείς κανόνες και διαδικασία, και για το λόγο αυτό οι υπηρεσίες αδρανούν με αποτέλεσμα τα μη χρησιμοποιηθέντα ακίνητα τελικώς να καταλήγουν αυθαιρέτως κατεχόμενα είτε από τους πρώην ιδιοκτήτες τους ή τρίτους. Για το λόγο αυτό τροποποιείται η παράγραφος 1 του άρθρου 12 του ν. 2882/2001 και τίθενται λεπτομερείς ρυθμίσεις, με σκοπό αφενός να υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση της υπηρεσία που κήρυξε την απαλλοτρίωση, από την υπηρεσία που εκτέλεσε το έργο, για τα τυχόν αδιάθετα για την εκτέλεση του έργου απαλλοτριωθέντα ακίνητα και περαιτέρω την πρόσκληση προς τους πρώην ιδιοκτήτες να υποβάλουν αίτημα ανάκλησης της απαλλοτρίωσης και επιστροφής της κυριότητας των ακινήτων στους ίδιους, έναντι της αξίας τους και εν τέλει της παράδοσης των ακινήτων στην αρμόδια για την καταγραφή και διαχείρισή τους υπηρεσία του φορέα αν οι πρώην ιδιοκτήτες δεν ενδιαφερθούν για την επιστροφή τους. Η παράγραφος 2 συμπληρώνει την σχετική ρύθμιση, θέτοντας παράγραφο 4 στο άρθρο 168 του ν. 4412/2016, ώστε να αποτελεί υποχρέωση της διευθύνουσας το έργο Υπηρεσίας να καταγράψει τα ακίνητα που δεν χρησιμοποιήθηκαν για το έργο, παρότι απαλλοτριώθηκαν και να διαβιβάσει τα σχετικά έγγραφα (κατάσταση και κτηματολογικό διάγραμμα) στην υπηρεσία που κήρυξε την απαλλοτρίωση, προκειμένου να κινηθούν οι διαδικασίες του άρθρου 12 του ν. 2882/2001.
Με την παρ. 1 του άρθρου 57 του νόμου προστίθενται στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 του ν. 2696/1999, Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Α΄ 57) ορισµοί περί οχήµατος ειδικής χρήσης και οχήµατος ειδικού σκοπού και τροποποιείται ο ορισµός περί µηχανήµατος έργου ως εξής: «Όχηµα Ειδικής Χρήσης – Ειδικού Σκοπού: Το αυτοκίνητο ή ρυµουλκούµενο όχηµα που διαθέτει ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά που του επιτρέπουν την εκτέλεση λειτουργίας που απαιτεί ειδικές διαρρυθµίσεις και /ή εξοπλισµό.» «Μηχάνηµα έργου: Το µηχανοκίνητο όχηµα που προορίζεται για την κατασκευή και συντήρηση οδικών ή άλλων τεχνικών έργων. Ο όρος αυτός περιλαµβάνει και τα οχήµατα που προορίζονται για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας, τον καθαρισµό και τη σήµανση των οδών. Δεν υπάγονται στην κατηγορία των µηχανηµάτων έργων, θεωρούµενα ως αυτοκίνητα, τα µηχανοκίνητα οχήµατα που εκτελούν και µεταφορά επιβατών ή εµπορευµάτων επί των οδών της χώρας, καθώς και τα οχήµατα Ειδικής Χρήσης – Ειδικού Σκοπού.»
Με το παρόν άρθρο επικαιροποιείται και εκσυγχρονίζεται το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να αποφευχθούν χρονικές καθυστερήσεις όσον αφορά στην τήρηση των προϋποθέσεων και των διαδικασιών εγκρίσεων τύπου μηχανημάτων έργων και αποσκοπεί στον ουσιαστικό έλεγχο των μηχανημάτων έργου πριν αυτά κυκλοφορήσουν αλλά και κατά την κυκλοφορία και χρήση τους.
7. Άδειες οικοδοµής για οικοδοµικές εργασίες ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ
Με την παρ.2 του άρθρου 58 του νόμου προστίθεται εδάφιο iii) στην υποπαράγραφο β΄ της παραγράφου 11 του άρθρου 6 του ν. 3891/2010 ως ισχύει, ως εξής: «iii) Η έκδοση αδειών οικοδοµής για οικοδοµικές εργασίες, ενδεικτικά προσθήκες, επεκτάσεις, συντήρηση, βελτίωση, επισκευή, µετασκευή και εκσυγχρονισµό των πάσης φύσεως κτιρίων και εγκαταστάσεων, αλλαγή χρήσης, καθώς και ανέγερση νέων κτιρίων και εγκαταστάσεων, επί των ακινήτων που περιγράφονται στην κ.υ.α. 1661/2013 των Υπουργών Οικονοµικών και Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων (Β΄ 1993), καθώς και επί κάθε ακινήτου που ανήκει ή διαχειρίζεται η «ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.» γίνεται από τις κατά τόπους Υπηρεσίες Δόµησης σύµφωνα µε τις διατάξεις του ν. 4495/2017 και χωρίς καµία άλλη προϋπόθεση.»
Με το άρθρο 59 του νόμου ρυθμίζονται θέματα της εταιρείας «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ Α.Ε.»
9. Διακοπή της κυκλοφορίας στο βασικό εθνικό οδικό δίκτυο
Με το άρθρο 65 σκοπείται να καλυφθεί το νομοθετικό κενό που υφίσταται σχετικά με τον καθορισμό των προϋποθέσεων αλλά και των κυρώσεων στις περιπτώσεις που εξ οιασδήποτε αιτίας επέρχεται διακοπή της κυκλοφορίας στο πρωτεύον και δευτερεύον οδικό δίκτυο της χώρας με συνέπεια την τεράστια ταλαιπωρία των χρηστών, την δημιουργία καταστάσεων διακινδύνευσης της υγείας αλλά και της περιουσίας των πολιτών με συνακόλουθη την μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση από την απαιτούμενη κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού τόσο σε επίπεδο μέσων όσο και υπαλλήλων.
10. Αδειοδότηση σύνθετων έργων
Με το άρθρο 72 προστίθενται στο τέλος της παραγράφου 7 του άρθρου 15 του ν. 4067/2012 (Α΄ 79 εδάφια ως εξής: «Στις περιπτώσεις ακινήτων που εµπίπτουν στο πεδίο εφαρµογής του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), οι αρµοδιότητες της έγκρισης υψοµετρικής µελέτης οδών και της έκδοσης σχετικών βεβαιώσεων που απαιτούνται για την έκδοση οικοδοµικών αδειών ασκούνται από τον Υπουργό Υποδοµών και Μεταφορών. Η διάταξη του προηγούµενου εδαφίου εφαρµόζεται και επί εκκρεµών, κατά την έναρξη ισχύος της, αιτήσεων έγκρισης της υψοµετρικής µελέτης οδών.»