ΣτΕ: Οι προτάσεις του ΕΦΚΑ στην πιλοτική δίκη για τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε μία μαραθώνια συνεδρίαση, και υπό το βλέμμα των συνταξιούχων, συζητήθηκε η προσφυγή του ΕΦΚΑ για τα αναδρομικά, τις περικοπές κύριων και επικουρικών συντάξεων και την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού.

Οι δικηγόροι που εκπροσωπούσαν σωματεία συνταξιούχων υποστήριξαν  ότι οι περικοπές του 2012 (τις οποίες το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε κρίνει αντισυνταγματικές το 2015) συνιστούν παράβαση του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη και παραβίαση πληθώρα συνταγματικών  διατάξεων, όπως είναι η αρχή της αναλογικότητας, η αρχή της ισότητας και το δικαίωμα της αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Οι δικηγόροι υποστήριξαν ότι «το ΣτΕ με νέα απόφασή του δεν μπορεί  να ανατρέψει ή να θεραπεύσει παλαιότερες αποφάσεις που έχει εκδώσει» και πως δε θα έπρεπε να κάνει αποδεκτό το αίτημα του ΕΦΚΑ για πιλοτική δίκη.

Παράλληλα, αντέκρουσαν το επιχείρημα του ΕΦΚΑ, ότι η επιβάρυνση που θα υποστεί εάν αποδώσει αναδρομικά τα ποσά των περικοπών, ανέρχεται στα 26,4 δισ. ευρώ, λέγοντας ότι η επιβάρυνση δεν μπορεί να ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ.

Τι υποστηρίζει ο ΕΦΚΑ

Σύμφωνα με τον ΕΦΚΑ τα αναδρομικά σε περίπτωση που δικαιωθούν οι συνταξιούχοι θα ανέρχονται:

  • Από 1/1/2013 έως 9/8/2015, στο ποσό των 11 δισ. ευρώ,

  • Από 10/6/2015 έως 11/5/2016 (το 10μηνο μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου)  στο ποσό των 3,9  δισ. ευρώ και

  • Από 12/5/2-16 έως 31/12/2018, στο ποσό των 11,5 δισ. ευρώ.

ΕΦΚΑ: Ήταν μονόδρομος η πιλοτική δίκη

Ο ΕΦΚΑ και το Ελληνικό Δημόσιο υποστήριξαν ότι ήταν μονόδρομος το αίτημά τους για πρότυπη πιλοτική δίκη, καθώς δεν είχε άλλη δικονομική δυνατότητα να ανακόψει τις αποφάσεις των Διοικητικών Δικαστηρίων που δίνουν  διαφορές συντάξεων, αλλά και επειδή εκκρεμεί ένας μεγάλος αριθμός δικών (6.000 αγωγές) στη Διοικητική Δικαιοσύνη.

Τόνισαν δε, ότι εάν οι δικαστές του ΣτΕ, δικαιώσουν τους προσφεύγοντες στη Δικαιοσύνη, μόνο για το 10μηνο που μεσολαβεί από 10/6/2015 έως 11/5/2016, δηλαδή μετά τη δημοσίευση των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ και μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, η επιβάρυνση  που θα δεχθεί για το 10μηνο αυτό αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ.

Με τις αιτήσεις τους οι συνταξιούχοι ζητούν από 5.600 έως περίπου 62.400 ευρώ ο καθένας, ανάλογα με την απώλεια που είχε για τους 80 μήνες. Δηλαδή από τις περικοπές του 2012, οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ το 2015. Το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.


Αναλυτικά, οι προτάσεις του ΕΦΚΑ στην πιλοτική δίκη για τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Το εξασέλιδο κείμενο προτάσεων του ΕΦΚΑ στη δίκη της χρονιάς για τα αναδρομικά των συνταξιούχων αποκαλύπτει το dikastiko.gr. Ουσιαστικά στην καρδιά της επιχειρηματολογίας του ΕΦΚΑ και του Δημοσίου βρίσκονται οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ, που δημοσιεύθηκαν στις 4 Οκτωβρίου 2019 για τον νόμο Κατρούγκαλου.

Ο ΕΦΚΑ «πατάει» πάνω στην τελευταία αυτή απόφαση της Ολομέλειας του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου που έκρινε συνταγματικό τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων στη βάση των ποσών που καταβάλλονταν στις 31/12/2014 και υποστηρίζει πως οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν έτσι έμμεσα συνταγματικές ακόμη και για το διάστημα πριν την ψήφιση του νόμου, δηλαδή για την 3ετία 1/1/2013 – 11/5/2016.

Αναλυτικά, στο σκεπτικό της παρέμβασης του Ελληνικού Δημοσίου αναφέρεται πως με την πρόσφατη κρίση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1891/2019) «επιλύεται μεν πλήρως το ζήτημα της συνταγματικότητας των ρυθμίσεων του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου) ως προς τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των κυρίων συντάξεων, πλην, όμως, έμμεσα, επιλύεται και το ζήτημα της ουσιαστικής συνταγματικότητας και συμφωνίας προς την ΕΣΔΑ των μειώσεων των συντάξεων κλπ. που θεσπίσθηκαν με τις επίμαχες διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, για το προγενέστερο της ισχύος του νόμου τούτου χρονικό διάστημα (ήτοι το από 1-1- 2013 έως 11-5-2016), το οποίο είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα και δεν είχε επιλυθεί οριστικά».

Οι επίμαχες μειώσεις του 2012 είναι, κατά την πρόσφατη Ολομέλεια του ΣτΕ «κατ’ ουσία σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, καθόσον τεκμηριώθηκαν από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, ενόψει θέσπισης του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου)», λέει το Ελληνικό Δημόσιο και συνεχίζει πως «η διαπίστωση αυτή ισχύει, όχι μόνο για τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016, αλλά και για κάθε άλλη περίπτωση που προβάλλεται αξίωση θεμελιούμενη σε δήθεν αντισυνταγματικότητα και αντίθεση με την ΕΣΔΑ των παραπάνω διατάξεων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση της κρινόμενης αγωγής». Με άλλα λόγια, αφού οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν εν τέλει συνταγματικές στο πλαίσιο του επανυπολογισμού, πρέπει να θεωρηθούν συνταγματικές και για κάθε άλλη σχετική διεκδίκηση.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, προσθέτει ο ΕΦΚΑ στο έγγραφό του, οι αξιώσεις θα πρέπει να απορριφθούν για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015, δηλαδή για την περίοδο πριν την δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ. Υπενθυμίζεται πως για δημοσιονομικούς λόγους, το ΣτΕ τότε είπε πως αναδρομικά για την εν λόγω περίοδο (2013 – Ιούνιος 2015) δικαιούνται μόνο όσοι είχαν ήδη μέχρι τότε προσφύγει στα δικαστήρια. Περαιτέρω ο ΕΦΚΑ αναφέρει πως οι αξιώσεις για την περίοδο 1-1-2013 έως 16-9-2014 έχουν παραγραφεί για τους 46 συνταξιούχους του ΟΤΕ που υπέβαλλαν την αγωγή της πιλοτικής δίκης, καθώς έχει παρέλθει 5ετία (η αγωγή υποβλήθηκε 16-9-2019).


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΦΚΑ