Αναζητούνται… ο «φασισμός» και ο «ναζισμός» στο μήνυμα Κεραμέως για την 28η Οκτώβρη

Από το Γιώργη Χρήστου

Σε ένα προκλητικό της μήνυμα, προς τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, με αφορμή την 28η Οκτώβρη, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, παίρνει κάτω της βάσης (μοιάζει περισσότερο με… κακή έκθεση ιδεών) όσον αφορά στην… ιστορική αλήθεια που θέλει να αναζητήσει, και δέκα με τόνο, όσον αφορά αυτό που εξυπηρετεί: τον ακραίο και ισοπεδωτικό νεοφιλελευθερισμό.

Στο μήνυμά της, δεν υπάρχουν πουθενά οι λέξεις «ναζισμός» και «φασισμός» ή παράγωγά τους και κάνει λόγο για «δυνάμεις του μίσους και της βίας». Κι αυτό, διότι -ως γνωστόν- είναι δημιουργήματα και το μακρύ χέρι του (νεο)φιλελευθερισμού στην κοινωνία, σε μια προσπάθεια να την οδηγήσει στην τρομοκρατία και στο σκοταδισμό. Του νεοφιλελευθερισμού που πρεσβεύει η υπουργός.

Καμία αναφορά σε ΕΑΜ, ΕΛΑΣ κτλ., που αντιστάθηκαν σθεναρά σε αυτό που λέει η υπουργός «δυνάμεις του μίσους και της βίας», το φασισμό και το ναζισμό… Κατά την υπουργό, όλοι οι Έλληνες «συσπειρωνόμαστε γύρω από έναν κοινό στόχο, όταν οι θεμελιώδεις αξίες μας κινδυνεύουν». Προφανώς, δεν έχει ακούσει για ταγματασφαλίτες, για γερμανοτσολιάδες κτλ. Κι όπως υπογράμμισε ο Άρης Βελουχιώτης από την ιστορική του ομιλία στη Λαμία, όταν μπήκαν οι Γερμανοί στη χώρα μας «κάποιοι το έσκασαν κι άλλοι κάνανε κυβέρνηση και μας είπαν: τάξη και ασφάλεια».

Εντύπωση, πάντως, προκαλεί και το ανιστόρητο της υπουργού που στο αρχικό της μήνυμα ανέφερε πως το Έπος του 40 έγινε… στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το οποίο μετά άλλαξε σε «στις αρχές». Ίσως αυτή η αλλαγή να προήλθε από εκείνο που αναφέρει η ίδια παρακάτω στο μήνυμά της, κάνοντας λόγο για «αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας». Ίσως η ίδια αποφάσισε να ψάξει και να βρήκε τελικά το ορθό.

Και τέλος, μόνον γέλωτα μπορούν να προκαλέσουν οι αναφορές της σε «ακραίες φωνές του λαϊκισμού» που « επιδιώκουν να δυναμώσουν» απέναντι σε αυτό που θέλει η ίδια: «αξίες, όπως η αυταπάρνηση, ο αλτρουισμός και η αλληλεγγύη». Κι εδώ η υπουργός, προφανώς δεν έχει ακούσει τις ακροδεξιές και μισάνθρωπες κραυγές των ακροδεξιών του κόμματός της, όπως οι συνάδελφοί της υπουργοί, Άδωνις Γεωργιάδης και Μάκης Βορίδης, ή το ρουφιανιλίκι του Μπογδάνου κτλ.

Και για να το ξεκαθαρίσουμε και να μην μας εμπαίζει η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως: ο νεοφιλελευθερισμός και οι πολιτικές που εφαρμόζει η ίδια και η κυβέρνηση της ΝΔ δε στηρίζονται σε καμία περίπτωση σε «αξίες, όπως η αυταπάρνηση, ο αλτρουισμός και η αλληλεγγύη».

Το αρχικό μήνυμα της υπουργού στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας:

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες,

Αγαπητοί κύριοι και κυρίες Εκπαιδευτικοί,

Γιορτάζουμε μία από τις πιο σημαντικές στιγμές της μακράς και ένδοξης ιστορίας της χώρας μας. Η 28η Οκτωβρίου 1940 είναι μία ημέρα που φέρει ιδιαίτερο βάρος για τη συλλογική μας ταυτότητα, για τρεις ιδιαίτερους λόγους, ανάμεσα σε άλλους πολλούς:

Μας υπενθυμίζει τα επιτεύγματα του Ελληνισμού. Στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, της πιο μελανής ίσως σελίδας της παγκόσμιας ιστορίας, οι αντίξοες συνθήκες και η δυσανάλογη ισχύς προς τον κατακτητή δεν πτόησαν τον ελληνικό λαό. Αψηφώντας κάθε δυσκολία, οι Έλληνες αποφάσισαν να υψώσουν το ανάστημά τους και να αντιταχθούν στις δυνάμεις του μίσους και της βίας, υπερασπιζόμενοι την ελευθερία μας.

Αποτελεί διδαχή και αναδεικνύει τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες μας. Η έμφυτη τάση του λαού μας να αντιμετωπίζει θαρραλέα τις δυνάμεις, που τον απειλούν, συνιστά επαναλαμβανόμενο μοτίβο στη μακραίωνη ιστορία μας. Η ισχύς αυτή πηγάζει από την ικανότητά μας να συσπειρωνόμαστε γύρω από έναν κοινό στόχο, όταν οι θεμελιώδεις αξίες μας κινδυνεύουν.

Στις μέρες μας, που οι ακραίες φωνές του λαϊκισμού επιδιώκουν να δυναμώσουν, που ο ατομικισμός και η αποξένωση μαστίζουν την ανθρωπότητα, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να αναβιώσουμε αξίες, όπως η αυταπάρνηση, ο αλτρουισμός και η αλληλεγγύη, που μας επιτρέπουν, σήμερα, να ζούμε σε μία ελεύθερη, δημοκρατική χώρα.

Αναδεικνύει τη σημασία της εκπαίδευσης στην προσπάθεια να διατηρήσουμε την εθνική μας μνήμη, καθώς και να καλλιεργήσουμε μια πιο διαδραστική σχέση με το παρελθόν μας. Η αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας και η γνωριμία με την ιστορική μας ταυτότητα, η δυνατότητα εντοπισμού και αξιολόγησης αξιόπιστων ιστορικών πηγών, αποτελούν γνώσεις και δεξιότητες που οφείλει να αναπτύξει στους μαθητές ένα σύγχρονο σχολείο. Αγαπητά μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αξιοποιώντας το πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό της ιστορικής κληρονομιάς μας, μπορούμε να διδάξουμε και να διδαχτούμε από το παρελθόν και να προετοιμαστούμε κατάλληλα για το παρόν και το μέλλον.

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους!

Κλείνοντας παραθέτω, μιας και η υπουργός αναζητεί… την ιστορική αλήθεια, την ιστορική ομιλία του Άρη Βελουχιώτη (Θανάση Κλάρα) στη Λαμία [Από την ταινία «Άρης Βελουχιώτης: Το δίλημμα», του Φώτου Λαμπρινού]: