Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε το πράσινο φως στο τερατώδες και καταστροφικό MASTER PLAN της COSCO

Από τον Αντώνη Νταλακογεώργο, πρόεδρο της ΠΕΝΕΝ

Ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην κατεύθυνση ικανοποίησης του σχεδιασμού της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Κατά την προχθεσινή συνεδρίαση της επιτροπής σχεδιασμού και ανάπτυξης λιμένων (ΕΣΑΛ) εγκρίθηκε σχεδόν στο σύνολο ο σχεδιασμός (MASTER PLAN της COSCO) για τον ΟΛΠ.

Στο πλαίσιο αυτό όπως προκύπτει από την ίδια την απόφαση εγκρίθηκαν τα παρακάτω:

  • Κατασκευή αποθήκης στην περιοχή του πρώην ΟΔΔΥ (LOGISTICS CENTER).

  • Κατασκευή 5όροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην περιοχή Γ2.

  • Κατασκευή επιβατηγού σταθμού Κρουαζιέρας.

  • Αναδιαμόρφωση κτηρίου παγόδας σε Hotel 5 αστέρων και συνεδριακό κέντρο, σύμφωνα με τους όρους του ΥΠΠΟΑ.

  • Αναδιαμόρφωση δύο αποθηκών σε 4 και 5 αστέρων ξενοδοχεία, σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΠΟΑ. Δεν έγινε αποδεκτή η πρόσθετη επένδυση ναυπηγοεπισκευής για MEGA YACHTS (στην περιοχή Γ1) καθώς και χρήση ναυπηγείων στις ζώνες ΣΤ και ΙΒ

Προσθέτουμε ότι με την σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται επίσης η επέκταση του λιμανιού για τα μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοια στην Πειραϊκή, έργο το οποίο χρηματοδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση ύψους 135 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ λίγες μέρες πριν απέλθει από την διακυβέρνηση της χώρας δίνει το πράσινο φως να υλοποιηθεί χωρίς ουσιαστικές μεταβολές το master plan της Cosco.

Οι διάφοροι αστερίσκοι που αφορούν την εκτέλεση του σχεδίου ούτε ανατρέπουν ούτε ματαιώνουν τα κινεζικά σχέδια, αντίθετα αποτελούν προπέτασμα καπνού για να καλύψει τις βαρύτατες ευθύνες της και την αντιλαϊκή της πολιτική η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Με τον τρόπο αυτό εγκρίνοντας στην ουσία το 90% του master plan ολοκληρώνει ο ΣΥΡΙΖΑ την βρώμικη δουλειά την οποία ξεκίνησε με το ξεπούλημα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας μας με τον «αριστερό» Θ. Δρίτσα να βάζει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του σε αυτή την επαίσχυντη πράξη.

Είναι φανερό ότι η επόμενη κυβέρνηση ως οπαδός και αυτή των επενδύσεων, της καπιταλιστικής ανάπτυξης και του νεοφιλελευθερισμού θα συγκατατεθεί στο 100% του σχεδιασμού της Cosco.

Κυβέρνηση – Ν.Δ και Cosco δείχνουν να αγνοούν προκλητικά επίσημες μελέτες ακόμη και της Ε.Ε (έρευνα TRANSPORT AND ENVIRONMENT – 4 Ιούνη 2019) από την οποία προκύπτει το συμπέρασμα ότι από τα μεγάλα λιμάνια που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια χάνονται κάθε χρόνο 50.000 άνθρωποι από τα καυσαέρια που εκπέμπουν γενικά τα πλοία.

Ειδικότερα στην ίδια έρευνα αναφέρεται ότι κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη μολύνουν πολλαπλά την ατμόσφαιρα με θείο (sulphur) από ότι όλα μαζί τα Ι.Χ της γηραιάς ηπείρου.

Επειδή η επέκταση της προβλήτας στην Πειραϊκή αφορά μεγάλα κρουαζιερόπλοια, στην ίδια έρευνα επισημαίνεται ότι αυτά τα πλοία εκπέμπουν από 4 έως 10 φορές περισσότερο θείο στην ατμόσφαιρα από ότι τα 260 εκατομμύρια αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη το 2017!!!

Ανάμεσα στις χώρες που φέρονται ως οι πλέον επιβαρυμένες στην Ευρώπη είναι η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία.

Τα κρουαζιερόπλοια που καταπλέουν σε ελληνικά λιμάνια εκπέμπουν 120 φορές περισσότερο διοξείδιο του θείου απ’ ότι όλα τα μικρά οχήματα που κυκλοφορούν στην χώρα. Η διεθνής έρευνα αποκαλύπτει ότι ένα κρουαζιερόπλοιο 50.000 τόνων εκπέμπει στην ατμόσφαιρα για κάθε ώρα λειτουργίας ποσοστό αιωρούμενων σωματιδίων ίσο με 50.000 αυτοκίνητα. Οι εκπομπές διοξειδίου του θείου αυξάνουν δραματικά τους κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία ενώ θεωρούνται καταστροφικές για τα οικοσυστήματα σε στεριά και θάλασσα.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αυτές οι χώρες είναι εκτεθειμένες γιατί αποτελούν βασικό προορισμό της κρουαζιέρας αλλά και επειδή εφαρμόζουν ελαστικά στάνταρ στην χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα θείου.

Όπως επισημαίνεται στην ίδια έκθεση τα μεγαθήρια κρουαζιερόπλοια έως 8000 ατόμων είναι πλωτές πολιτείες οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες σε καύσιμα μολύνοντας δραματικά την ατμόσφαιρα.

Στην ίδια έρευνα αποκαλύπτεται ότι είναι τεράστια η μόλυνση από τα οξείδια του αζώτου (NOx) που είναι σωματίδια στα καυσαέρια που δημιουργούνται από την καύση στο θάλαμο της μηχανής των πλοίων.

Στην έρευνα αναφέρεται επίσης ότι σε Ευρωπαϊκές πόλεις όπως π.χ στην Μασσαλία διαπιστώθηκε ότι 57 κρουαζιερόπλοια εξέπεμψαν το 2017 ποσότητα NOx που αντιστοιχεί με το 25% των ΙΧ της πόλης που ανέρχονται 340.000 Ι.Χ.

Για να έχουμε μέτρο σύγκρισης σημειώνουμε ότι το 2017 ο αντίστοιχος αριθμός κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισε το λιμάνι του Πειραιά ήταν 576…..

Γίνεται απόλυτα αυτονόητη η τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή αλλά και η απώλεια ανθρώπινων ζωών στο όνομα μιας ανάπτυξης η οποία παράγει τον θάνατο και την καταστροφή με μόνους κερδισμένους τις πολυεθνικές της κρουαζιέρας, τους μεγαλοξενοδόχους και γενικότερα το κεφάλαιο.

Οι Έλληνες εφοπλιστές εδώ και δύο χρόνια δίνουν λυσσαλέο αγώνα να μην παρθούν νέα περιβαλλοντικά μέτρα για την μείωση του θείου από τα σημερινά βρώμικα ναυτιλιακά καύσιμα και στην προσπάθειά τους αυτή έχουν την απόλυτη στήριξη της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ η οποία αναπαράγει τις γνωστές εφοπλιστικές αθλιότητες για δήθεν κινδύνους που διαμορφώνουν τα νέα συστήματα στα πλοία για τον περιορισμό στην εκπομπή του θείου.

Το μυστικό βρίσκεται σε άλλο επίπεδο και αφορά το κόστος εγκατάστασης σύγχρονων μηχανημάτων και των αναγκαίων μετατροπών των σημερινών ναυτιλιακών καυσίμων που υπολογίζεται ανάλογα με το πλοίο από 3 έως 5 εκατομμύρια δολάρια!!!

Ορισμένες χώρες της Ευρώπης έχουν εφαρμόσει από μόνες μέτρα και πολιτικές όπως η Νορβηγία, οι χώρες της Βαλτικής και στην Μάγχη όπου υπάρχει το καθεστώς των «ζωνών ελέγχου εκπομπών καυσαερίου»(Emission Control Areas (ECAs)) και έχουν τεθεί σε εφαρμογή τα τελευταία χρόνια. Τα πλοία που προσεγγίζουν τις συγκεκριμένες περιοχές υποχρεωτικά καίνε καύσιμα με μόλις 0,1 περιεκτικότητα θείου.

Όμως και οι πολυεθνικές της κρουαζιέρας που βγάζουν δις κέρδη αρνούνται την προσαρμογή των πλοίων τους στις νέες πιο αυστηρές περιβαλλοντικές συνθήκες και εδώ επίσης το μυστικό είναι ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι αφορολόγητα σε αντίθεση με τα επίγεια δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας που φορολογούνται και για τα οποία οι εφοπλιστές αρνούνται να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες που θα επιτρέπουν την σύνδεση των πλοίων με το επίγειο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

Στην Ελλάδα αντίθετα, με τη συγκατάθεση της κυβέρνησης και της Ν.Δ, επιχειρείται μία επένδυση επέκτασης της κρουαζιέρας ουσιαστικά μέσα στον ιστό της πόλης (Πειραϊκή), η οποία θα παράσχει τη δυνατότητα προσέγγισης αυτών των κρουαζιερόπλοιων που είναι τεράστιες πλωτές πόλεις, και που θα δημιουργήσει αφόρητες συνθήκες στο περιβάλλον, στις συγκοινωνίες και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Κυβέρνηση – Ν.Δ και τα άλλα αστικά κόμματα καθώς και τα ελεγχόμενα από αυτούς και το κεφάλαιο ΜΜΕ βομβαρδίζουν διαρκώς και μάλιστα σε ανταγωνισμό μεταξύ τους για την ανάγκη αύξησης των επενδύσεων μεγαλύτερης και πιο δίκαιης ανάπτυξης, περισσότερων θέσεων εργασίας, καλύτερα αμειβόμενων εργαζόμενων προσφέροντας γη και ύδωρ ο καθένας τους για να προσελκύσουν επενδυτές…

Τι δείχνει όμως το παράδειγμα της κινέζικης Cosco; Το οικονομικό τίμημα που απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ήταν εξευτελιστικό, αναφορικά με τις θέσεις εργασίας, στον ΟΛΠ οι διαδοχικές εθελούσιες έξοδοι έχουν συρρικνώσει δραματικά τον αριθμό των απασχολούμενων εργαζομένων.

Σχετικά με τα εργασιακά δικαιώματα και τις ΣΣΕ αυτές που αφορούν το μόνιμο προσωπικό του ΟΛΠ αλλά και τους Λιμενεργάτες από τις ΣΣΕ που υπογράφτηκαν προκύπτει ότι οι κινέζοι κατάφεραν να αφαιρέσουν μια σειρά θεσμοθετημένων δικαιωμάτων που ήταν επί σειρά ετών κατοχυρωμένα στην ΣΣΕ.

Σχετικά με τους εργολαβικούς λιμενεργάτες στις προβλήτες ΙΙ, ΙΙΙ πέτυχαν να δημιουργήσουν εργοδοτικό – διασπαστικό σωματείο το οποίο υπέγραψε μια ΣΣΕ η οποία είναι κομμένη και ραμμένη στα πλαίσια που ήθελε η Cosco χωρίς να αποκατασταθούν τα εργασιακά τους δικαιώματα και η οποία απέχει έτη φωτός από την αποκαλούμενη εργασιακή κανονικότητα!!!

Τα δεδομένα αυτά καταρρίπτουν την προπαγάνδα του κεφαλαίου και των αστικών κομμάτων που υπηρετούν τα συμφέροντά τους περί επενδύσεων που οδηγούν στην αύξηση της απασχόλησης, σε καλύτερες εργασιακές συνθήκες και καλύτερους μισθούς των εργαζομένων.

Κατά τα λοιπά τα κέρδη της Cosco εκτοξεύτηκαν σε δυσθεώρητα ύψη και η κάθε νέα χρονιά τα ρεκόρ διαδέχονται το ένα μετά το άλλο.

Το 2018 τα κέρδη της προ φόρων ανήλθαν στα 42,3 εκατομμύρια έναντι 21,2 εκατομμύρια της χρήσης του 2017 παρουσιάζοντας αύξηση 100%. Το καθαρό αποτέλεσμα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό αφού τα κέρδη έφθασαν το 147%.

Ταυτόχρονα όπως έχουμε τονίσει με επαναλαμβανόμενες δημόσιες παρεμβάσεις μας μέσω των κοινωνικών διαλόγων και διαβουλεύσεων ή ακόμη και νομικών – δικαστικών ενεργειών δεν πρόκειται να μεταβληθούν οι σχεδιασμοί της Cosco. Εκείνο το οποίο είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαίο είναι η ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση και η αγωνιστική κινητοποίηση των ίδιων των εργαζομένων και των κατοίκων ευρύτερα του Πειραιά και των συνοικιών που πρέπει να πάρουν στα δικά τους χέρια την προστασία της ζωής τους!!!

Οι ψευδαισθήσεις του είδους ότι μέσα από την διαβούλευση και τον διάλογο θα σταθεί δυνατό να ανατραπεί το σχέδιο της Cosco, η επέκταση της προβλήτας στην Πειραϊκή, η ζωή όχι μόνο δεν τις επιβεβαιώνει σε πλήθος ανάλογων περιστατικών (π.χ ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ) ο δρόμος αυτός εξυπηρετεί τόσο τη σημερινή όσο και την αυριανή κυβέρνηση να επικαλούνται αυτό τον διάλογο για να εξαπατούν τον λαό και την κοινή γνώμη.

Ο οργανωμένος μαζικός – ενωτικός λαϊκός αγώνας είναι η μόνη εγγύηση να αμφισβητηθούν και να ακυρωθούν τα τερατώδη σχέδια της Cosco και των αστικών πολιτικών δυνάμεων που υπηρετούν την πολιτική της ανταγωνιστικότητας, της κερδοφορίας του εγχώριου και ξένου κεφαλαίου και να ματαιωθούν τα βάρβαρα και αντιλαϊκά τους σχέδια.