15.3 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Ψήφισμα για τις Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και τις Συμβάσεις Παραχώρησης

Από το Προεδρείο του 18ου Συνεδρίου της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Πρόσφατα

Όπως είναι γνωστό με τον ν. 3389/2005 νομοθετήθηκε και στην χώρα μας η δυνατότητα συμβάσεων μεταξύ ενός δημόσιου και ενός ιδιωτικού φορέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων ή/και την παροχή υπηρεσιών. Για την νομιμοποίηση της ρύθμισης αυτής χρησιμοποιήθηκαν επιχειρήματα περί αυτοχρηματοδότησης, αποδοτικότητας τεχνογνωσίας κ.λ.π. Αντίστοιχα επιχειρήματα χρησιμοποιήθηκαν για τις νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στις συμβάσεις παραχώρησης. Έτσι μετά από την χρόνια παράδοση των δημοσίων έργων στους εθνικούς εργολάβους δια μέσου της ανάθεσης, η πολιτεία προχώρησε ακόμη παραπέρα, στην πλήρη παράδοση, πέρα από την υλοποίηση, ακόμη και στον σχεδιασμό και τις προτεραιότητες των δημόσιων έργων ανάλογα με την ελκυστικότητα (την δυνατότητα κέρδους) για τους κατασκευαστικούς επιχειρηματικούς ομίλους.

Η προσήλωση της τότε κυβέρνησης της ΝΔ αλλά και όσων ακολούθησαν στην διασφαλισμένη με κρατική ενίσχυση της κερδοφορίας του τραπεζικού και κατασκευαστικού κεφαλαίου, οδήγησε την παραπέρα μονοπώληση του κατασκευαστικού κλάδου και την συνύφανση του μεγάλου κατασκευαστικού κεφαλαίου με το τραπεζικό. Είναι στην ουσία της πλήρης ιδιωτικοποίηση των δημοσίων έργων αγνοώντας την εμπειρία χωρών που είχαν προηγηθεί σε αντίστοιχες πρακτικές η οποία καταδεικνύει ότι έτσι σχεδόν τριπλασιάζεται το κόστος για τους φορολογούμενους.

Η εμπλοκή των έργων στο πλαίσιο της οικονομικής ( καπιταλιστικής) κρίσης στην χώρα μας και η εξασφάλιση επιπλέον πακτωλού χρηματοδοτήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό τόσο το 2013 όσο και τα επόμενα χρόνια ( από την τότε κυβέρνηση ΝΔ/ΠΑΣΟΚ όσο και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ) καταρρίπτει τον μύθο της «αυτοχρηματοδότησης» καθώς ξεπεράστηκαν πολλαπλά οι αρχικοί προϋπολογισμοί σε βάρος του δημοσίου και φυσικά των φορολογουμένων. Έτσι οι φορολογούμενοι πολίτες στην συντριπτική πλειοψηφία εργαζόμενοι μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι πληρών διπλά και τριπλά ( μέσω διοδίων ή τελών χρήσης) για έργα που έχουν ήδη χρυσοπληρώσει μέσω της βαρύτατης άμεσης και έμμεσης φορολογίας.

Η προκλητική χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων καταγράφεται από την ανάληψη από πλευρά δημοσίου όλων των βαρών της κρίσης με πρόσθετες επιδοτήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που βαφτίστηκαν «ενίσχυση λειτουργίας» και «πρόσθετη ενίσχυση λειτουργίας» από τις μνημονιακές κυβερνήσεις, την ώρα που οι, επίσης γενναιόδωρα επιδοτούμενες τράπεζες, αρπάζουν τα σπίτια και τα μικρομάγαζα βιοπαλαιστών.

Απάντηση σε αυτή την πολιτική που είναι βαθύτατα εχθρική προς τους φορολογούμενους και ιδιαίτερα τα λαϊκά στρώματα, μπορεί να δοθεί από την κατάργηση της σχετικής νομοθεσίας για τα ΣΔΙΤ και τις συμβάσεις παραχώρησης, ην επιστροφή των έργων στο δημόσιο, την δραστική μείωση των διοδίων και την ουσιαστική ενίσχυση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών στη κατεύθυνση της συγκρότησης Ενιαίου Δημόσιου Κατασκευαστικού Φορέα.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις