«Πρωταθλήτρια» της παραβατικότητας η εστίαση. Πρόστιμα ύψους 22,5 εκατ. ευρώ από το ΣΕΠΕ

Σε «πρωταθλήτρια» των παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας είναι ο κλάδος της εστίασης, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στη Βουλή η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου, απαντώντας σε ερωτήσεις για τις ΣΣΕ και τους εργαζόμενους διανομείς.

Όπως είπε, «το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας έχει στοχεύσει στον κλάδο του επισιτισμού, επειδή ακριβώς πρόκειται για έναν κλάδο κατεξοχήν παραβατικό. Στον βασικό κλάδο απασχόλησης των διανομέων, αυτόν της εστίασης, από το 2017 έως και 31.12.2018 το ΣΕΠΕ, στο κομμάτι των εργασιακών σχέσεων, έχει προβεί σε 14.914 ελέγχους, επιβάλλοντας πρόστιμα ύψους 22.147.034,65 ευρώ. Επίσης, η Επιθεώρηση Ασφάλειας και Υγείας πραγματοποίησε μεταξύ 2017-2018 4.475 ελέγχους, και επέβαλλε πρόστιμα ύψους 291.619,42€ για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας».

Δηλαδή, σύμφωνα με την υπουργό, στην εστίαση συνολικά επιβλήθηκαν πρόστιμα, ύψους 22.438.654,07 ευρώ, σε έναν κλάδο που οι εργοδότες του συνεχίζουν να παραβατούν, μη παρέχοντας, για παράδειγμα, ΜΑΠ στους εργαζομένους διανομείς ή εταιρικά μηχανάκια. Η υπουργός, πάντως, δεν απάντησε εάν αυτά τα πρόστιμα έχουν εισπραχθεί, και κυρίως τι θα γίνει με αυτό που θέλουν και απήργησαν προσφάτως οι διανομείς για την ένταξή τους στα ΒΑΕ και την απόκτηση ενιαίας ειδικότητας – εργαζομένου οδηγού δικύκλου.

Πάντως, σύμφωνα με τη σχετική ρύθμιση που υπάρχει στο νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις, ο εργοδότης της εστίασης θα έχει:

α) την υποχρέωση συντήρησης του οχήματος από τον εργοδότη, εφόσον αυτό είναι της ιδιοκτησίας του,

β) την υποχρέωση παροχής μέσων ατομικής προστασίας (κράνος, γάντια κλπ.) στον εργαζόμενο,

γ) την καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης χρήσης και συντήρησης του οχήματος τουλάχιστον ίσης με το 15% του κατώτατου μισθού, εφόσον το όχημα είναι ιδιοκτησίας του εργαζόμενου,

δ) την υποχρεωτική εισαγωγή του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι διανομείς, ιδιοκτησίας είτε του εργοδότη είτε δικής τους, στο Πληροφοριακό Σύστημα “ΕΡΓΑΝΗ», με στόχο τη διενέργεια αποτελεσματικότερων ελέγχων,

Από πλευράς υπουργείου Εργασίας, αναμένεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τα συναρμόδια Υπουργεία (Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη) με περιεχόμενο την οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου προδιαγραφών για τη συντήρηση των οχημάτων, τον εξοπλισμό ατομικής προστασίας, τον φορέα πιστοποίησης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου και την εκπόνηση πρότυπης γραπτή εκτίμησης του Επαγγελματικού Κινδύνου.

Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας

Όσον αφορά στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, όπως είπε, «η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας είναι γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Από την 21η Αυγούστου 2018 επαναφέραμε σε ισχύ τις βασικές αρχές των συλλογικών διαπραγματεύσεων, την επεκτασιμότητα και την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης… Οι συμβάσεις που υπογράφονται και αυτές που είναι σε ισχύ ελέγχονται, και όσες πληρούν την προϋπόθεση της κάλυψης του 51% των εργαζομένων ενός κλάδου είτε έχουν επεκταθεί είτε θα επεκταθούν».

Εντέχνως, λησμόνησε να αναφέρει τις μνημονιακές, αντεργατικές πολιτικές που και η ίδια εφαρμόζει και που είχαν ως αποτέλεσμα το σύστημα των ΣΣΕ να υποστεί γύρω στις 15 σημαντικές αλλαγές την περίοδο των μνημονίων. Ως εκ τούτου, η αποσπασματική αναφορά για επαναφορά κάποιων από αυτών που έγιναν δεν αρκεί, όπως δεν αρκεί μια απλή υπουργική εγκύκλιος για να επιβάλλει την επεκτασιμότητα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας

Άλλωστε, τόσο η επεκτασιμότητα των κλαδικών ΣΣΕ, όσο και η επιστροφή της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης είχαν ανασταλεί κι όχι καταργηθεί την περίοδο των μνημονίων. Το ζήτημα είναι εάν αυτό θα συνδεθεί και με άλλες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο σύστημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, όπως αυτές της μετενέργειας, του ΟΜΕΔ κτλ., κάτι για τα οποία δεν ακούστηκε κουβέντα από την υπουργό.