Σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, ως παρ.1 του άρθρου 58 στο Ν/Σ «I. Κύρωση της Συμφωνίας για την Ασιατική Τράπεζα Υποδομών και Επενδύσεων, II. Εναρμόνιση του Κώδικα ΦΠΑ με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/1065, III. Ενσωμάτωση των σημείων 1, 2, 4 και 5 του άρθρου 2 και των άρθρων 4,6,7 και 8 της Οδηγίας 1164/2016, IV. Τροποποίηση του ν.2971/2001 και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε το απόγευμα της Παρασκευής στη Βουλή, περιλαμβάνεται παράταση του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δαπανών των ΟΤΑ έως την 31 η Δεκεμβρίου 2019. Να σημειωθεί ότι αυτό είναι απόρροια των κινητοποιήσεων των εργαζομένων στους δήμους και την παρέμβαση της εκτελεστικής επιτροπής της ΠΟΕ-ΟΤΑ στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.
Υπενθυμίζεται ότι η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου του ΕλΣυν ψηφίστηκε στο Μνημόνιο 3 την παραμονή Δεκαπενταύγουστου 2015 (Ενότητα 2.4.1. ν.4336/2015, ΦΕΚ Α’ 94/14.8.2015). Εν συνεχεία προσδιορίστηκε η 1η /1/2019 ως ρητή ημερομηνία κατάργησης για τους ΟΤΑ, στην παρ.10 του αρ.10 του ν.4337/2015 (ΦΕΚ Α’ 129/17.10.2015), με την οποία η Κυβέρνηση άλλαξε το νόμο του 2014 περί δημόσιου λογιστικού (δηλ. αντικατέστησε την υποπερ.αα’ της περ.α’ του αρ.31 του ν.4270/2014).
Το ακριβές περιεχόμενό του είναι:
« 1. α) Στο τρίτο εδάφιο της υποπερ.αα’ της περ.α’ του αρ.31 του ν.4270/2014, η ημερομηνία “1.1.2019” αντικαθίσταται από την ημερομηνία “1.1.2020”.
β) Δαπάνες του τρέχοντος έτους, οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, υποβάλλονται προς προληπτικό έλεγχο, ενώ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΟΥ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΤΟΥΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΞΟΦΛΗΘΕΙ έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, χωρίς την προηγούμενη άσκηση προληπτικού ελέγχου, ΔΕΝ ΠΑΣΧΟΥΝ για το λόγο αυτό.»
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι στην Αιτιολογική Έκθεση οι Υπουργοί έχουν υπογράψει πως το γεγονός ότι από 1/1/2019 το Ελεγκτικό Συνέδριο έπαυσε να ασκεί προληπτικό έλεγχο στις δαπάνες των ΟΤΑ «συνιστά σοβαρή μεταρρυθμιστική τομή στο πεδίο ελέγχου των δημοσίων δαπανών, η οποία αποσκοπεί αφενός στην αποτροπή καθυστερήσεων στην εξόφλησή τους και αφετέρου στην ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας των οργάνων που είναι επιφορτισμένα με την πραγματοποίηση των πληρωμών». Οι Υπουργοί συμπληρώνουν ότι «όπως προκύπτει, ωστόσο, από τους πρώτους μήνες εφαρμογής της, η υλοποίησή της προϋποθέτει συγκεκριμένα συνοδευτικά μέτρα, όπως την ενεργοποίηση και ενίσχυση των υφιστάμενων υπηρεσιών εσωτερικού ελέγχου των φορέων και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών και πληροφοριακών συστημάτων που τις υποστηρίζουν, χωρίς τα οποία δεν είναι δυνατή η πλήρης εφαρμογή της. Με την προτεινόμενη ρύθμιση και τη συνεπακόλουθη διατήρηση του ασκούμενου από το Ελεγκτικό Συνέδριο προληπτικού ελέγχου από την έναρξη ισχύος του παρόντος έως την 31/12/2019, διασφαλίζεται ο απολύτως αναγκαίος χρόνος για την καλύτερη προετοιμασία και μετάβαση των φορέων στο νέο σύστημα, προκειμένου να είναι δυνατή η αποτελεσματική ανταπόκρισή τους στις αυξημένες απαιτήσεις που συνεπάγεται η κατάργηση του ως άνω προληπτικού ελέγχου.»
Όπως έχει επισημάνει το ΜΕΤΑ ΟΤΑ στην συνάντηση της ΠΟΕ-ΟΤΑ με τον υπουργό, η παράταση αυτή για να έχει αξία και να μην βρεθούμε την 1/1/2020 μπροστά στα ίδια προβλήματα που δημιούργησε η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου, θα πρέπει η κυβέρνηση να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε οι υπηρεσίες και οι εργαζόμενοι να μπορούν να αναλάβουν το φόρτο εργασίας και το βάρος των ευθυνών που τους αναλογεί. Αν στο διάστημα αυτό δεν γίνουν μια σειρά ενεργειών όπως προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εκπαίδευση και εξειδίκευση στο αντικείμενο, κωδικοποίηση των ενεργειών και παραστατικών ελέγχου, η παράταση θα αποδειχθεί «άδειο πουκάμισο».
ΕΔΩ το σχετικό νομοσχέδιο, κι ΕΔΩ τα σχετικά αποσπάσματα (να σημειωθεί ότι στο ίδιο ν/σ περιλαμβάνονται σημαντικές μεταβολές στο θεσμικό πλαίσιο περί αιγιαλού με αναφορές και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης).