Παράταση απασχόλησης υπαλλήλου ΙΔΟΧ λόγω απουσίας τακτικού, μοναδικού στον κλάδο υπαλλήλου, λόγω άδειας ανατροφής τέκνου

pateras paidi 603

Ερώτηση: Μπορούμε να προβούμε σε 9μηνη παράταση απασχόλησης υπαλλήλου 8μηνης απασχόλησης που καλύπτει ανάγκες απουσίας τακτικού και μοναδικού στο κλάδο υπαλλήλου ο οποίος θα λάβει 9μηνη άδεια ανατροφής τέκνου;

Απάντηση: Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν.4483/2017 (ΦΕΚ 107/Α’) (σελ. 29), με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 94 παρέχεται εκ νέου η δυνατότητα στους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. να προσλαμβάνουν προσωπικό ορισμένου χρόνου αντίστοιχης ειδικότητας με τακτικό, μοναδικό στον κλάδο υπάλληλο που απουσιάζει, λόγω κύησης, τοκετού και μητρότητας, αργίας ή διαθεσιμότητας, για την κάλυψη της ανάγκης που προκύπτει καθ’ όλη τη διάρκεια της απουσίας.

Αν και η διάταξη αυτή (της παρ. 2 του άρθρου 206 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’)), δεν είχε καταργηθεί, είχε εν τοις πράγμασι καταστεί ανενεργή, καθώς, με τις διατάξεις του άρθρου ένατου της παρ. 20α του Ν.4057/2012 (ΦΕΚ 54/Α’) και του άρθρου 1 του Ν.3812/2009 (ΦΕΚ 234/Α’), η πρόσληψη του προσωπικού αυτού υπήχθη τόσο στην έγκριση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006, όπως ισχύει, όσο και στην τήρηση των κριτηρίων και της διαδικασίας του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ 28/Α’), όπως ισχύει.

Ωστόσο, οι σημαντικές ελλείψεις προσωπικού που παρουσιάζουν οι ΟΤΑ, ιδίως οι μικροί, ορεινοί και νησιωτικοί, επιτάσσουν την επαναφορά της, με ρητή πλέον αναφορά στην μη υπαγωγή της -κατά παρέκκλισης των σχετικών διατάξεων- ανωτέρω αναφερόμενης πρόσληψης προσωπικού, στην έγκριση της επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006 και στα κριτήρια και τη διαδικασία του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ 28/Α’) (βλ. σχετ. και υπ’ αρ. 33/οικ.39456/17.11.2017 (ΑΔΑ: 72ΒΣ465ΧΘ7-ΔΨΠ) Εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ.).

Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι στους λόγους που περιλαμβάνονται στην παρ. 2 του άρθρου 206 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’) και αφορούν στην -κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων- πρόσληψη αναπληρωτή υπαλλήλου με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της απουσίας του μοναδικού στον κλάδο τακτικού υπαλλήλου, συμπεριλαμβάνεται και η απουσία του τελευταίου από την υπηρεσία, σε περίπτωση που αυτός επιλέγει να κάνει χρήση, αντί του μειωμένου ωραρίου απασχόλησης, της εννεάμηνης άδειας ανατροφής τέκνου σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 60 παρ.2 του ανωτέρω αναφερόμενου Νόμου.

Και τούτο διότι και η ανωτέρω άδεια εμπίπτει στην ίδια κατηγορία των θεσμοθετημένων, ενόψει και της σχετικής επιταγής του άρθρου 21 παρ. 1 του Συντάγματος, αδειών με σκοπό την προστασία της οικογένειας, της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας και η χορήγησή της δημιουργεί την ίδια κατεπείγουσα ανάγκη αναπλήρωσης του σχετικού εργασιακού κενού στην οικεία δημοτική υπηρεσία.

Συνεπώς θα ήταν λογικά ανακόλουθο και, ως εκ τούτου, αντίθετο στο σκοπό του νομοθέτη, να θεσπίζει ο νόμος, πέραν του πενταμήνου της άδειας μητρότητας για την οποία προβλέπεται αναπλήρωση του απουσιαζόντος μοναδικού υπαλλήλου και εννεάμηνη άδεια για ανατροφή παιδιού και να μην προβλέπει, ενόψει και της αρχής της συνέχειας των δημοσίων υπηρεσιών, σχετικά με τη μη διακοπή της λειτουργίας της δημοτικής υπηρεσίας, της οποίας ο μοναδικός στον κλάδο υπάλληλος κάνει χρήση της ανωτέρω αδείας.

Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, είναι επιτρεπτή η παράταση της συναφθείσας δυνάμει των εξαιρετικών διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 206 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’) και της παρ. 2 του άρθρου 94 του Ν.4483/2017 (ΦΕΚ 107/Α’), σύμβασης εργασίας του αναφερόμενου στο ερώτημά σας αναπληρωτή υπαλλήλου, λόγω αντιστοίχου παράτασης της αδείας της μοναδικής στον κλάδο τακτικής υπαλλήλου (βλ. σχετ. και υπ’ αρ. 39 & 135/2010 Πράξη Τμ. Ι Ελεγκτικού Συνεδρίου).