11.4 C
Athens
Σάββατο, 25 Ιανουαρίου, 2025

Airbnb: Κόκκινη κάρτα στους ιδιοκτήτες που δεν συμμορφώνονται φορολογικά

Πώς φορολογείται η Airbnb στο εξωτερικό

Πρόσφατα

Ακόμη και το ενδεχόμενο να δίνεται οριστική «κόκκινη κάρτα» από όλες τις πλατφόρμες τύπου Airbnb για τους ιδιοκτήτες που δεν συμμορφώνονται με τους φορολογικούς κανονισμούς, αφήνει η ΑΑΔΕ.

Σε ειδική ημερίδα που διοργανώθηκε για τη διαχείριση του «φαινομένου Αirbnb» των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών, με πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων, Γιώργου Καμίνη, και με με τίτλο «Διαμοιράζοντας την τουριστική ανάπτυξη» ακούστηκαν πολλά ενδιαφέροντα.

Ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γ. Πιτσιλής τόνισε ότι η ΑΑΔΕ περιμένει ουσιαστικότερη συνεργασία από τις πλατφόρμες, ενώ κεντρικός στόχος της Αρχής είναι η οικειοθελής συμμόρφωση των ιδιοκτητών. «Το πρώτο βήμα, είπε, έγινε με την ενημέρωση των ιδιοκτητών ακινήτων από τις ίδιες τις πλατφόρμες, και το επόμενο βήμα θα πρέπει να εστιάζει στους χρήστες που δε θα τηρούν τους κανόνες και θα πρέπει να αποβάλλονται από αυτές τις κοινότητες. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι οι μεγάλες πλατφόρμες, μέσω των οποίων πραγματοποιούνται οι βραχυχρόνιες μισθώσεις τουριστικών κατοικιών, δεν θα πρέπει να δίνουν την εντύπωση ότι ανέχονται τη φοροδιαφυγή», ανέφερε ο κ. Πιτσιλής ουσιαστικά αποκαλύπτοντας τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με ενα τύπο απένταξης όσων δεν ακολουθούν τον νόμο.

Η υπεύθυνη πολιτικής της Airbnb αφήνοντας ανοικτό το παράθυρο για την απένταξη όσων δεν ακολουθούν τους φορολογικούς κανόνες, δήλωσε «η Airbnb ήταν ανέκαθεν και παραμένει ανοικτή στις συζητήσεις με την ελληνική Πολιτεία και στο διάλογο από κοινού με τις υπόλοιπες μεγάλες πλατφόρμες της αγοράς. Η δική μας θέση είναι ότι θα πρέπει να υπάρχουν κανόνες, και αυτούς ακολουθούμε» ανέφερε.

Η εμπειρία του εξωτερικού

Στην ημερίδα αποτυπώθηκε η εμπειρία μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων και η πρόθεση συνεργασίας, από τον δήμαρχο της Φλωρεντίας, Ντάριο Ναρντέλα, αλλά και τον εκπρόσωπο της Βαρκελώνης, Αλβάρο Πόρο, ενώ τη δική τους οπτική μετέφεραν ο δήμαρχος Θήρας Αναστάσιος-Νικόλαος Ζώρζος, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ο Γιώργος Πιτσιλής, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος καθώς και η Σοφία Γκιούσου, υπεύθυνη πολιτικής Airbnb. Συμμετείχαν ακόμη, ο συνιδρυτής του shareNL και του Sharing Cities Alliance, εμπειρογνώμων της οικονομίας του διαμοιρασμού, Πίτερ Βαν Ντε Γκλιντ.

«Χρειάζεται ρύθμιση αυτή η νέα αγορά και σίγουρα όχι απαγορεύσεις. Όταν δεν υπάρχουν καθαροί κανόνες, προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός με τα οργανωμένα ξενοδοχεία. Εξάλλου, δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι ξυπνά η τοπική οικονομία» τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γ. Καμίνης.

Ακόμη, επισήμανε ότι η μπορεί η θέσπιση των σχετικών ρυθμίσεων να είναι αρμοδιότητα της κεντρικής διοίκησης, όμως «οι δήμοι και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς, πρέπει να υποβάλουν προτάσεις – και οι προτάσεις αυτές να ληφθούν σοβαρά υπόψη από την κυβέρνηση. Κατευθυντήρια αρχή στη συζήτηση του θέματος, πρέπει να είναι πως ο δήμος, ως διαχειριστής της πόλης, είναι εκείνος που φροντίζει για την ελκυστικότητα και την εύρυθμη λειτουργία της, τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επαγγελματίες και τους επισκέπτες» υπογράμμισε.

Στην ανάγκη δημιουργίας ενός ρυθμιστικού πλαισίου με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στάθηκε ο δήμαρχος της Φλωρεντίας. Παράλληλα σημείωσε ότι «η τουριστική ανάπτυξη, η Airbnb και η βραχυπρόθεσμη ενοικίαση, είναι παγκόσμια και πολύπλοκα ζητήματα, τα οποία μπορούν να αποφέρουν πολλά οφέλη στις πόλεις μας, υπό την προϋπόθεση ότι ρυθμίζονται, προκειμένου να αποφευχθούν και να αντιμετωπιστούν πιθανές αρνητικές επιπτώσεις». Ο εκπρόσωπος του δήμου της Βαρκελώνης, ενημέρωσε ότι στην Καταλονία, «όποιος θέλει να μισθώσει διαμερίσματα, ζητάει δανειοδότηση από τον δήμο. Από το 2014 έχουμε παγώσει την χορήγηση νέων αδειών και σε πλατφόρμες μπαίνουν μόνο όσα διαμερίσματα έχουν ήδη την σχετική άδεια».

Πώς φορολογείται η Airbnb στο εξωτερικό

Αντιμέτωπη με τις φορολογικές αρχές, είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, βρίσκεται η Airbnb σε δεκάδες χώρες, προχωρώντας σε διαφορετικές συμφωνίες, ή «παραχωρήσεις», ανάλογα με την περίπτωση.

  • Δανία. Για παράδειγμα, σε χώρες όπως η Δανία, η εταιρεία έχει συναινέσει να παράσχει η ίδια στις Αρχές τα στοιχεία των μισθώσεων που γίνονται μέσω της πλατφόρμας της, ώστε να γίνεται αυτόματα η εκκαθάριση του σχετικού φόρου, χωρίς δηλαδή να επαφίεται στη… φορολογική συνείδηση των ιδιοκτητών.
  • Ελβετία. Τον προηγούμενο Μάιο το καντόνι της Γενεύης υπέγραψε συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό, βάσει της οποίας η Airbnb θα συλλέγει η ίδια τον φόρο διανυκτέρευσης και θα τον καταβάλλει απευθείας στον δήμο. Αντίστοιχες συμφωνίες διαπραγματεύονται αυτήν την περίοδο κι άλλα καντόνια στη χώρα, όπως η Βέρνη και η Νοσατέλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει υπογράψει ανάλογα συμφωνητικά με πάνω από 400 χώρες και δημοτικές αρχές ανά την υφήλιο, προκειμένου να αποφύγει τυχόν περιορισμούς ή ακόμα και την πλήρη απαγόρευση της δραστηριότητάς της.
  • Κύπρος. Υπολογίζεται ότι περίπου 20.000 διαμερίσματα και εξοχικά εκμισθώνονται στο Διαδίκτυο, χωρίς κανέναν έλεγχο ή φορολόγηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δυνητικά έσοδα που θα μπορούσε να αποκομίσει η χώρα. Ετσι, πλέον, επιχειρείται κι εκεί η φορολόγηση των εισοδημάτων από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς, επί του παρόντος, η σχετική δραστηριότητα είναι αφορολόγητη. Οπως δήλωσαν κρατικοί αξιωματούχοι της Κύπρου πριν από λίγες ημέρες, η φορολογική αρχή θα πρέπει σε πρώτη φάση να συστήσει ένα μητρώο των ακινήτων που χρησιμοποιούνται με τον τρόπο αυτό, ακολουθώντας ουσιαστικά το μοντέλο που εφαρμόζεται πλέον και στην Ελλάδα. Οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να εγγράψουν τα ακίνητά τους στο μητρώο αυτό και όσοι δεν το πράξουν, θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα και άλλες κυρώσεις. Ηδη, έχουν συνταχθεί σχετικές νομοθετικές προτάσεις, δεδομένου ότι στην Κύπρο τα σχετικά εισοδήματα από την εκμετάλλευση ακινήτων επιβαρύνονται και με ΦΠΑ (κάτι που δεν συμβαίνει στην Ελλάδα), ο οποίος επί του παρόντος δεν αποδίδεται.
  • Ισπανία. Στη Βαρκελώνη, έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς για την Airbnb παγκοσμίως, η «μάχη» των Αρχών καλά κρατεί. Το δημοτικό συμβούλιο λάνσαρε πριν από λίγες εβδομάδες μια νέα διαδικτυακή καμπάνια, αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να προειδοποιήσει τους ξένους επισκέπτες να φροντίσουν να διασφαλίσουν ότι το κατάλυμα στο οποίο θα φιλοξενηθούν είναι αδειοδοτημένο. Παράλληλα, ενθαρρύνει τους πολίτες της πόλης (μερίδα των οποίων έχει εναντιωθεί στην έκρηξη των αφίξεων ξένων επισκεπτών στη Βαρκελώνη), να αναφέρουν στις Αρχές τα ακίνητα εκείνα που πιστεύουν ότι εκμισθώνονται παράνομα. Υπενθυμίζεται ότι η πόλη έχει επιβάλει περιορισμούς στην καταχώριση ακινήτων μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας εκμίσθωσης. Συγκεκριμένα, μόλις 9.600 διαμερίσματα έχουν σχετική άδεια και από το 2014 δεν έχουν εκδοθεί νέες άδειες, επιχειρώντας έτσι να τεθεί ένα ανώτατο όριο στον αριθμό των ακινήτων που μπορούν να καταχωρισθούν μέσω Airbnb και συναφών πλατφορμών. Μάλιστα, ήδη, πάνω από 2.000 διαμερίσματα που λειτουργούσαν χωρίς άδεια, έχουν διακόψει τη σχετική δραστηριότητα, καθώς έχει ενισχυθεί σημαντικά ο ελεγκτικός μηχανισμός.

Φορολόγηση των εταιρειών

Εν τω μεταξύ, σταδιακά η ημερήσια διάταξη έχει αρχίσει να μετατίθεται από τη φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοικίαση ακινήτων, στη φορολόγηση της ίδιας της Airbnb, της Booking και των υπόλοιπων πλατφορμών. Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση της Ισπανίας ανέφερε ότι θα εισαγάγει έναν νέο φόρο για τις εταιρείες της ψηφιακής οικονομίας, κυρίως εκείνες του διαμοιρασμού, όπως την Airbnb και την Uber. Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται ένας φόρος 3% που θα επιβληθεί σε ψηφιακές δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών, μεσιτείας και άλλων συναφών υπηρεσιών. Ωστόσο, ο φόρος αυτός θα αφορά μόνο εταιρείες με ετήσιο τζίρο άνω των 750 εκατ. ευρώ παγκοσμίως (και τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ στην Ισπανία). Η Airbnb έσπευσε να απαντήσει σε ανακοίνωσή της ότι συμμορφώνεται με τους νόμους και πληρώνει τους αναλογούντες φόρους στις χώρες όπου λειτουργεί. «Το γραφείο της Ισπανίας προσφέρει υπηρεσίες προώθησης και πληρώνει τους σχετικούς φόρους, περιλαμβανομένου και του ΦΠΑ», ανέφερε χαρακτηριστικά η εταιρεία.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις