Δύο θυγατρικές εταιρείες της Εθνικής Τράπεζας, η PLANET S.A. και η NBG Property Services S.A., συνέταξαν την λίστα με τα 10.119 ακίνητα του Δημοσίου που μεταβιβάστηκαν στο Υπερταμείο ξεπουλήματος, το οποίο και επέλεξε τις συγκεκριμένες εταιρείες, με αμοιβή 60.000 ευρώ. Το γεγονός αυτό προκύπτει από τις επίσημες ανακοινώσεις του Υπερταμείου ξεπουλήματος, της εταιρείας PLANET S.A., αλλά και της τρόικας. Να σημειωθεί πως το Υπερταμείο, μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, κατέχει το 38,92% των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας. Όσο για το ρόλο της επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών με τα 39 υπηρεσιακά στελέχη διαφόρων υπουργείων, με σκοπό την σύνταξη της επίμαχης λίστας, προφανώς και όπως αποδεικνύεται από τα πράγματα ήταν διακοσμητικός.
Δόθηκε λοιπόν η άδεια σε ιδιώτες, ουσιαστικά σε μία τράπεζα, να επεξεργαστούν στοιχεία για τα όλα ακίνητα του Δημοσίου από βάσεις δεδομένων όπως το Μητρώο ακινήτων της Γενικής Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και του Κτηματολογίου. Ως γνωστό, στη λίστα της ντροπής με τα χιλιάδες ακίνητα περιλαμβάνονται αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, μουσεία, σχολεία, στρατόπεδα, εκκλησίες, αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ. σε όλη σχεδόν την Ελλάδα. Το «ψωμί» βέβαια στην υπόθεση δεν βρίσκεται μόνον στους αρχαιολογικούς χώρους αλλά και στα ακίνητα του Δημοσίου που προσφέρονται για τουριστική και οικιστική αξιοποίηση. Οι δύο συγκεκριμένες εταιρείες όμως γνωρίζουν εδώ και καιρό ποια είναι τα ακίνητα αυτά… Η υπόθεση με τα 10.119 ακίνητα αρχίζει να θυμίζει την παρόμοια υπόθεση με τα «28 ακίνητα» που διερευνά η ελληνική Δικαιοσύνη, από την οποία το Δημόσιο ζημιώθηκε κατά 500 εκατ. ευρώ και με συνεχείς παρεμβάσεις της η τρόικα απαιτεί να αθωωθούν νομοθετικά όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Το Υπερταμείο αναθέτει σε ιδιώτη την σύνταξη της λίστας.
Στις 15 Δεκεμβρίου 2017 η διοίκηση του Υπερταμείου προχώρησε σε διαγωνισμό με θέμα: «Προσφορά για εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες για την προεπιλογή ακινήτων του Δημοσίου» με μέγιστο διαθέσιμο προϋπολογισμό τα 60.000 €. Η προκήρυξη για τον διαγωνισμό έχει αναρτηθεί μόνο την ελληνική εκδοχή της σελίδα του Υπερταμείου και όχι στην αγγλική.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας PLANET S.A.( Αρ. ΓΕΜΗ 000400401000), στις 2 Μαΐου 2018, το διαγωνισμό κέρδισαν η ίδια σε κοινοπραξία με την εταιρεία NBG Property Services S.A.(Αρ. ΓΕΜΗ 001395301000).
Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018, η Εθνική Τράπεζα έχει συμμετοχή με ποσοστό 36,99 % στο μετοχικό κεφάλαιο της PLANET S.A. και το 100% της NBG Property Services S.A.( ΕΘΝΙΚΗ Συμβουλευτικές Υπηρεσίες Ακινήτων Α.Ε.).
Στις 28 Σεπτεμβρίου 2018, το Υπερταμείο δημοσίευσε την τριμηνιαία έκθεσή του με θέμα: « Έκθεση δεύτερου τριμήνου (01.04.2018 – 30.06.2018) επί των πεπραγμένων και εταιρικών οικονομικών καταστάσεων – Σεπτέμβριος 2018» όπου στην σελ. 18 αναφέρεται αναλυτικά στην διαδικασία μεταβίβαση των 10.192 ακινήτων. Στην έκθεσή του το Υπερταμείο δεν καμία αναφορά στην επιτροπή του Υπουργείου Οικονομικών αλλά αναφέρει πως την λίστα συνέταξε Σύμβουλος ακινήτων.
Συγκεκριμένα αναφέρονται τα παρακάτω: «Σύμφωνα με το άρθρο 196 παρ. 6 του ν. 4389/2016, περιουσιακά στοιχεία, τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο δύναται να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Η Εταιρεία την 15.12.2017 δημοσίευσε στην ιστοσελίδα της πρόσκληση υποβολής προσφορών για επιλογή συμβούλων που θα παρέχουν σε αυτήν εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες για την προεπιλογή ακινήτων του Δημοσίου για τη μεταβίβασή τους στην ΕΤΑΔ. Ο Σύμβουλος, εγνωσμένου κύρους, στον οποίο κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός, κλήθηκε να προβεί σε επισκόπηση και επεξεργασία στοιχείων των ακινήτων που τέθηκαν στη διάθεσή του από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας («ΓΓΔΠ»), για λίστα προεπιλογής ακινήτων που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην ΕΤΑΔ. Στα πλαίσια αυτής της έρευνας και μελέτης, εξετάστηκαν: α) η βάση δεδομένων του Εθνικού Κτηματολογίου, β) η βάση δεδομένων όλων των Υπουργείων και το Μητρώο ακινήτων της Γενικής Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και γ) η βάση δεδομένων που διαμορφώθηκε από την ανάθεση έργου από το ΤΑΙΠΕΔ σε εξωτερικούς συμβούλους το 2011 και 2012».
Στη συνέχεια, η ΕΕΣΥΠ υπέβαλε εισήγηση στον Υπουργό Οικονομικών, όπως προβλέπεται στο άρθρο 209 ν.4389/2016. Δυνάμει της υπ’ αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 (ΦΕΚ Β’ 2320/19-06-2018) απόφασης του Υπουργού Οικονομικών μεταβιβάζονται, κατ’ άρθρα 196 παρ. 6 και 209 του ν. 4389/2016, στην ΕΤΑΔ τα ακίνητα, τα οποία διαλαμβάνονται στην αριθμ. 86/18.06.2018 απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής.
Από τη μεταβίβαση β όσα τυχόν από τα ανωτέρω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 ή, γενικά, η μεταβίβαση τους είναι αντίθετη στις κείμενες διατάξεις. Πριν από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης καθενός ακινήτου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης, με την καταχώριση αυτής στο αρμόδιο κτηματολόγιο ή υποθηκοφυλακείο, κατά περίπτωση, ερευνάται αν υπάρχει προστατευόμενη, δυνάμει της κείμενης νομοθεσίας, διακατοχή. Σε καταφατική περίπτωση, της μεταβίβασης στην ΕΤΑΔ Α.Ε. προηγείται η εξέταση και οριστική κρίση επί του εκκρεμούς αιτήματος μεταβίβασης στον διακάτοχο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Πρόκειται για 10.119 ακίνητα τα οποία εξειδικεύονται με Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ).»
Είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικά, όσα αναφέρονται στην πρόσκληση της ΕΕΣΥΠ (15/12/2017) για την επιλογή συμβούλου, ως προς το αντικείμενο υπηρεσιών του συμβούλου, μεταξύ των οποίων ότι:
-
Η αναζήτηση και ο εντοπισμός των ακινήτων θα βασιστεί σε συγκεκριμένα κριτήρια εμπορικότητας και ωριμότητας που τα καθιστούν κατάλληλα προς αξιοποίηση.
-
Εφαρμογή των κριτηρίων και ομαδοποίηση των ακινήτων σε κατηγορίες. Είναι δυνατή και η προεπιλογή ακινήτων, τα οποία αν και κατά τη διαδικασία της προεπιλογής δεν είναι εμπορικά αξιοποιήσιμα, θα μπορούσαν με τη διαμόρφωση κατάλληλου στρατηγικού σχεδιασμού να καταστούν ελκυστικά για αξιοποίηση.
Είναι φανερό λοιπόν, και από τα ζητούμενα στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για το Σύμβουλο, ότι τα ακίνητα θα πρέπει να έχουν εμπορικότητα, κι αν όχι να μπορούν να αποκτήσουν, ώστε να αξιοποιηθούν (διάβαζε ξεπουληθούν), κι ότι ζητήθηκε να γίνει και προεπιλογή, άρα μπορούσαν να διαχωριστούν, τουλάχιστον όσα αφορούσαν καταφανώς αρχαιολογικούς χώρους, όπως π.χ. ο Λευκός Πύργος και η Ροτόντα.
Ο Σύμβουλος εγνωσμένου κύρους στον οποίο κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός, είναι οι εταιρείες, θυγατρικές της Εθνικής Τράπεζας, PLANET S.A. και NBG PROPERTY SERVICES SA, και μάλιστα, η PLANET SA, ανέφερε σε ανακοίνωσή της στις 2/5/2018, ότι ανέλαβε αυτό το έργο.
- Η πρόσκληση υποβολής προσφορών για επιλογή συμβούλων: EESYP
- Η τριμηνιαία Έκθεση του Υπερταμείου: ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ
Το σκάνδαλο των 28 ακινήτων του Δημοσίου
Η Εθνική Τράπεζα όμως, μέσω άλλων θυγατρικών της, είναι εμπλεκόμενη με άλλη περίπτωση εκτίμησης ακινήτων, το «σκάνδαλο των 28 ακινήτων του Δημοσίου» τα οποία «αξιοποιήθηκαν» το 2012 από το ΤΑΙΠΕΔ, όπου συνοπτικά συνέβησαν τα παρακάτω:
1. Η πώληση των 28 ακινήτων (δύο χαρτοφυλάκια των 14 ακινήτων έκαστο) έγινε σε δύο θυγατρικές της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Eurobank, ήτοι στην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ και στην Eurobank Properties ΑΕΕΑΠ. Πλην όμως, και οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για τη συγκεκριμένη πώληση ήταν επίσης θυγατρικές των δύο παραπάνω Τραπεζών.
2. Το τίμημα της πώλησης των 28 ακινήτων του Δημοσίου ήταν 261.310.000 ευρώ, ήτοι περί τα 100 εκ. ευρώ κάτω της αντικειμενικής τους αξίας.
3. Το ελληνικό Δημόσιο δεσμεύθηκε να μισθώσει τα 28 κτήρια για είκοσι έτη, χωρίς την παραμικρή δυνατότητα, ακόμη και νομοθετική, μείωσης του μισθώματος. Τα ετήσια μισθώματα θα ανέρχονται στο 1/10 της αξίας των ακινήτων, δηλαδή 26 εκ. ευρώ περίπου κατ’ ετος και για τα 28 ακίνητα. Ως εκ τούτου, το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλλει εντός 20 ετών άνω των 520 εκ. ευρώ στους νέους ιδιοκτήτες.
4. Πωλήθηκαν ακίνητα στα οποία λειτουργούσαν και λειτουργούν δημόσιες – κρατικές υπηρεσίες και επομένως δεν υπήρχε η παραμικρή ανάγκη πώλησής τους (π.χ. η ΓΑΔΑ, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, τα Υπουργεία Πολιτισμού, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Παιδείας, Υγείας, Δικαιοσύνης, εφορίες κ.λπ).
5. Μισθώθηκε από το Δημόσιο το σύνολο των 28 ακινήτων, ακόμη και αυτά που ήταν παντελώς κενά, όπως το κτήριο ΚΕΡΑΝΗΣ στην οδό Θηβών (μηνιαίο μίσθωμα 221.000 ευρώ και ετήσιο μίσθωμα 2.650.000 ευρώ). Καλείται δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο να καταβάλλει υπέρογκα μισθώματα για άδεια κτήρια. Για το συγκεκριμένο κτήριο, πολλές είναι οι καταγγελίες από την Αυτόνομη Κίνηση Εφοριακών (ΑΚΕ).
6. Το ελληνικό Δημόσιο μίσθωσε τα κτήρια με υπερβολικά υψηλό μίσθωμα, ενώ τα πώλησε σε τιμή κατώτερη της αντικειμενικής αξίας και ενώ είχε τη διαπραγματευτική δυνατότητα να επιτύχει κατά πολύ μικρότερο μίσθωμα, διότι για τα περισσότερα από αυτά τα κτήρια οι νέοι ιδιοκτήτες πολύ δύσκολα θα εύρισκαν μισθωτή (π.χ. κτήριο ΚΕΡΑΝΗΣ, που η περίπτωσή του συνιστά από μόνη της ένα σκάνδαλο μέσα στο ευρύτερο σκάνδαλο των 28 ακινήτων).
7. Το ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε εξολοκλήρου την πολυδάπανη συντήρηση όλων αυτών των κτηρίων, ακόμη και αυτών που δεν λειτουργούν.
8. Ενώ η σύμβαση πώλησης και μίσθωσης εμφανίζεται ως σύμβαση leasing (sales and lease back), ωστόσο μόνο τέτοια δεν είναι, διότι το ελληνικό Δημόσιο, μετά την πάροδο των 20 ετών, εφόσον οι ιδιοκτήτριες εταιρείες επιθυμούν να τα πωλήσουν, θα έχει απλώς δικαίωμα προαίρεσης να επανακτήσει την κυριότητα των ακινήτων, αλλά στην αγοραία κατά το χρόνο εκείνο αξία τους.