Το νέο Μεσοπρόθεσμο 2019-22 παγιώνει το μνημόνιο για άλλα 5 χρόνια

evro-thilia-15

Επί της ουσίας, η… καθαρή έξοδος από τα μνημόνια στις 20 του προσεχούς Αυγούστου, όπως διατυμπανίζει η κυβέρνηση, μέσω του Μεσοπρόθεσμου 2019-22, φέρνει δεκάδες αντεργατικά και αντιλαϊκά μέτρα, με παράλληλη «φερνή» για το κεφάλαιο και την εργοδοσία, που βλέπουν τα υφιστάμενα μνημονιακά μέτρα κατά του κόσμου της εργασίας, των απόμαχων της δουλειάς, του λαού να διατηρούνται αλλά και να… επεκτείνονται.

«Το μεγαλύτερο κόλπο που θα παίξει η κυβέρνηση, είναι να πείσει τον κόσμο ότι Μνημόνιο δεν υπάρχει» έλεγε τον Μάιο του 2014 ο νυν υπουργός Οικονομικών  Ευκλείδης Τσακαλώτος, για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2019 που είχε καταθέσει η τότε κυβέρνηση.

Το νέο Μεσοπρόθεσμο που φέρνει ο ίδιος όμως μειώνει συντάξεις και αφορολόγητο, με στόχο πρωτογενή πλεονάσματα 42 δισ. ευρώ ως το 2022. Ξεπερνά έτσι κατά πολύ τον στόχο για συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% για μια πενταετία τα οποία, όπως τότε έλεγε ο ίδιος στην Βουλή, είναι απόδειξη πως το Μνημόνιο είναι «καθεστώς»:  «Ποιος είναι ο βασικός στόχος του Μνημονίου, από τον οποίο προκύπτει ότι είναι καθεστώς; Είναι να έχουμε για όλα τα επόμενα χρόνια μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα, που ολοένα και θα αυξάνονται. Και -όπως σημείωνε- «ένα θέμα είναι εάν αυτό είναι εφικτό  (…) Η  μόνη χώρα που κατάφερε αυτό το επίτευγμα, της ύπαρξης για πολλά χρόνια πλεονάσματος, είναι η Νορβηγία, μια πετρελαιοπαραγωγός χώρα».

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση υπόσχεται και 13η σύνταξη από το υπερπλεόνασμα 1 δισ. ως το 2019 (ή 8 δισ. συνολικά ως το 2022), όπως προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο στο πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε χθες στη Βουλή. Το πολυνομοσχέδιο «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022» θα μπει για συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής τη Δευτέρα, με «επείγουσες διαδικασίες» και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια την Πέμπτη 14 Ιούνη, στις 3μμ.

Με το νομοσχέδιο αυτό, που αφορά στα προαπαιτούμενα της δ’ αξιολόγησης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ:

Βάζει «ενέχυρο» το υπερταμείο που διαχειρίζεται όλες τις συμμετοχές και τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου (ΔΕΚΟ, τράπεζες, ακίνητα κ.λπ.) να πληρώσει έως και 25 δισ. από το δάνειο των 86 που πήρε το 2015 η Ελλάδα από τονESM, αν φανεί ασυνεπής στις πληρωμές του το Δημόσιο.

Επαναβεβαιώνει ότι καταργείται η προσωπική διαφορά (και κόβονται έως 18% οι συντάξεις) το 2019, χάνουν τα οικογενειακά επιδόματα οι συνταξιούχοι και, από 1.1.2020 μειώνεται το αφορολόγητο στα 5.686 ευρώ από τα 8.636 που είναι σήμερα.Συγκεκριμένα, οι περικοπές ανέρχονται σε 1,434 δισ. ευρώ από την αναπροσαρμογή στις κύριες συντάξεις πλην Δημοσίου και 1,121 δισ. ευρώ από την αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων του Δημοσίου, ενώ η μείωση του αφορολόγητου το 2020 κοστολογείται σε 1,920 δισ. ευρώ. Το σύνολο των παρεμβάσεων στα ασφαλιστικά ταμεία αγγίζει τα 3,020 δισ. ευρώ το 2019. Και, όπως έλεγε το 2015 ο κύριος Τσακαλώτος, «να μην ξεχνάμε το βασικό ζήτημα, ότι τα μέτρα που έχουν παρθεί από τότε που μπήκαμε στο Μνημόνιο είναι σωρευτικά. Για παράδειγμα, τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ που κόπηκαν το 2013 κόπηκαν για πάντα και κόβονται και άλλα» κάθε χρόνο από τότε και μετά.

– Η κυβέρνηση (εξ-) αντλεί τα ρευστά ταμειακά διαθέσιμα όλων των κρατικών φορέων, τα μεταφέρει υποχρεωτικά στον Κοινό Λογαριασμό του Δημοσίου και συστήνει και ειδική διεύθυνση στο υπουργείο Οικονομικών που θα τα διαχειρίζεται.

– Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα δάνεια», ως επόμενο βήμα προβάλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του πλειστηριασμού. Μάλιστα, από τη σχετική διάταξη «απουσιάζει» η παράταση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (λεγόμενος νόμος Κατσέλη, όπως αυτός «τροποποιήθηκε» στη συνέχεια), καθώς ο εν λόγω νόμος έχει ημερομηνία λήξης στις 31 Δεκέμβρη 2018. Επιπλέον, με συνοπτικές διαδικασίες θα πωλούνται τα «κόκκινα» δάνεια από τις τράπεζες στα διάφορα funds και άλλα «κοράκια».

– Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που προωθούνται, ως πρόσθετες προϋποθέσεις για την αίτηση δικαστικής προστασίας στην πρώτη κατοικία, περιλαμβάνονται: α) η υποχρεωτική άρση του τραπεζικού απορρήτου, όχι μόνο σε όσους αιτηθούν δικαστική προστασία μετά την εφαρμογή των νέων διατάξεων, αλλά και για όσους ήδη έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση, για χρονική περίοδο από πέντε έτη πριν την άσκηση της αίτησης, έως τη μέρα της συζήτησης στο δικαστήριο, β) η αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων των τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των δόσεων, γ) απόρριψη της αίτησης, πριν από τη δικαστική προσφυγή, σε περιπτώσεις όπως μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων σε συγγενικά πρόσωπα ή πώληση ακίνητης περιουσίας σε τρίτα πρόσωπα, γ) αυτόματη έξοδος από τις διαδικασίες δικαστικής προστασίας, σε περιπτώσεις οφειλετών που αιτούνται και πετυχαίνουν την αναβολή των δικαστικών αποφάσεων. Επιπλέον, καταργείται η υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν ακόμη και τους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση τους δανείου.

– Στο όνομα της αντιμετώπισης της ανεργίας, θεσπίζονται νέες φοροαπαλλαγές για το κεφάλαιο, που συμπληρώνουν τα άλλα πολλά προνόμια. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι σε επιχειρήσεις που θα κάνουν προσλήψεις πλήρους απασχόλησης ή θα μετατρέπουν θέσεις μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης, θα εκπίπτουν οι εργοδοτικές εισφορές από τα ακαθάριστα έσοδα, μέχρι και για πέντε χρόνια, με τυπική προϋπόθεση την αύξηση του αριθμού των μισθωτών και την αύξηση της μισθολογικής δαπάνης.

– Το πολυνομοσχέδιο βάζει επιπλέον εμπόδια στη δυνατότητα των σωματείων για προσφυγή στη διαιτησία για τη σύναψη Συλλογικής Σύμβασης, ενώ το πλαίσιο και τα κριτήρια συνολικά της διαδικασίας παραμένουν κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες της μεγαλοεργοδοσίας, με βάση «την οικονομική κατάσταση και εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας». Έτσι, με το πολυνομοσχέδιο ορίζεται ότι προκειμένου ένα μέρος (π.χ. ένα σωματείο) να έχει δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, πρέπει να έχει αποδεχθεί την πρόταση του μεσολαβητή που απέρριψε το άλλο μέρος (και όχι απλά να έχει προηγηθεί η μεσολάβηση, όπως ισχύει μέχρι τώρα).

– Σε ό,τι αφορά την παραπέρα διάλυση της Πρόνοιας, προβλέπεται η επέκταση του συστήματος «αξιολόγησης» της λεγόμενης «λειτουργικής αναπηρίας» σε όλες τις περιοχές της χώρας, μέχρι το τέλος του 2018. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στη συνέχεια, σειρά θα πάρουν η «μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών», αλλά και η «νέα νομοθεσία» για τα στεγαστικά επιδόματα, με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Άλλες διατάξεις

Επιπλέον με το πολυνομοσχέδιο:

– Το ΚΕΑ είναι αφορολόγητο, δεν κατάσχεται, δεν  συμψηφίζεται και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια άλλης κοινωνικής ή προνοιακής παροχής.

-Δύνανται να απαλλάσσονται από ΦΠΑ όσοι είχαν έσοδα μέχρι 10.000 ευρώ.

– Προβλέπεται παρακράτηση 5% αντί 20% σε εποχικούς και ξεναγούς που αμείβονται με ημερομίσθιο.

– Καθιερώνεται σε μόνιμη βάση το αφορολόγητο έως 6.000 ευρώ για άνεργους, νοικοκυρές, φοιτητές, προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.λπ., εφόσον δεν έκαναν έναρξη εργασιών και το τεκμαρτό δεν υπερβαίνει τα 9.500 ευρώ. Αν υπερβαίνουν τα όρια, ο φόρος ξεκινά μετά τα 6.000 ευρώ και όχι από το πρώτο ευρώ.

Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου είχε περιληφθεί και διάταξη για την κατάργηση του φόρου υπεραξίας ακινήτων, Ωστόσο στο τελικό σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή, η διάταξη αυτή εξαφανίστηκε –προς το παρόν τουλάχιστον.