Ξηλώνουν τα γκισέ οι τράπεζες

Στρέφουν τους συναλλασσομένους στα εναλλακτικά δίκτυα που λειτουργούν είτε online είτε εντός των καταστημάτων

Τραπεζικά καταστήματα με ένα ή το πολύ δύο γκισέ, που θα αποτελούν κατά βάση χώρους προώθησης προϊόντων και συναντήσεων με τους πελάτες για τη δημιουργία νέων ή τη σύσφιγξη υφιστάμενων σχέσεων, σχεδιάζουν οι διοικήσεις των συστημικών ομίλων. Ήδη η Alpha Bank έχει θέσει σε εφαρμογή πλάνο κατάργησης της πλειονότητας των ταμείων τουλάχιστον στο μισό της δίκτυο, ενώ Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς και Εθνική Τράπεζα πειραματίζονται μέσω καινοτόμων σημείων εξυπηρέτησης καταθετών και δανειοληπτών. Επιπλέον, και οι τέσσερις έχουν εκσυγχρονίσει την πλειονότητα των ΑΤΜ τους, ώστε να υποστηρίζουν συναλλαγές σε πραγματικό χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο, οποτεδήποτε, είτε πρόκειται για αργία ή για εργάσιμη ημέρα. Πρόκειται για μια μετάβαση σε ένα περισσότερο ηλεκτρονικό για τα πιστωτικά ιδρύματα μοντέλο, το οποίο υπαγορεύεται κατά βάση από τις δεσμεύσεις έναντι του επόπτη τους, των δανειστών δηλαδή, για μείωση του κόστους λειτουργίας.

Μέσα στο 2019 αναμένεται να λειτουργήσουν στην Ελλάδα οι πρώτες ψηφιακές τράπεζες, με καταστήματα μπουτίκ που θα υπόσχονται ποιοτικότερες και πιο ελκυστικές τιμολογιακά υπηρεσίες σε όσους τις προτιμήσουν. Ταυτόχρονα, όσο θα πλησιάζουμε προς την πλήρη κατάργηση των capital controls, νέοι παίκτες θα αρχίσουν να δραστηριοποιούνται σε πρώτη φάση στον τομέα των πληρωμών και σε δεύτερο χρόνο στην παροχή χρηματοοικονομικών εργαλείων αποκλειστικά μέσω online καναλιών.

Όπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» γενικός διευθυντής συστημικού ομίλου, «είναι πολύ πιθανό από το 2023 και μετά οι συναλλαγές στα γκισέ των τραπεζών να έχουν σχεδόν καταργηθεί». Ο ίδιος θεωρεί πολύ σημαντικό το γεγονός ότι με τον τρόπο αυτόν απελευθερώνονται ικανοί εργαζόμενοι από θέσεις χαμηλής προστιθέμενης αξίας, όπως αυτές στα γκισέ, και κατευθύνονται σε υπηρεσίες συμβουλευτικής, που μπορούν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα για τις τράπεζες

Τα σχέδια κάθε ομίλου

Η Alpha Bank λειτουργεί ήδη 6 πιλοτικά καταστήματα στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, όπου τα ταμεία έχουν μειωθεί στο ελάχιστο. Στην είσοδο, τους πελάτες υποδέχεται εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο τους κατευθύνει σε ειδική ψηφιακή γωνία, στην οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν οι περισσότερες συναλλαγές με μετρητά ή με χρέωση λογαριασμού / κάρτας μέσω e-banking, phone banking και των Κέντρων Αυτόματων Συναλλαγών.

Σε καθεμία από αυτές τις μονάδες υπάρχουν ένα ή δύο ταμεία, ανάλογα με το σημείο στο οποίο βρίσκονται και τον αριθμό των πελατών που εξυπηρετούν καθημερινά. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της τράπεζας, ακόμη 8 καταστήματα θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους με αυτό το μοντέλο από αύριο Δευτέρα, ενώ στόχος είναι η υιοθέτησή του να γίνει στο 50% των μονάδων της, με έμφαση στις πολυπληθέστερες πόλεις της χώρας. Για τον λόγο αυτόν από τον ερχόμενο Μάιο θα αναδιαμορφώνονται 15-20 καταστήματα σε κάθε «φουρνιά».

Η Τράπεζα Πειραιώς από την πλευρά της λειτουργεί ήδη το πρώτο της «υβριδικό» κατάστημα στην Αθήνα, το οποίο εξυπηρετεί τους πελάτες που το επισκέπτονται κατά προτεραιότητα μέσω εναλλακτικών δικτύων. Στην υποδοχή, ειδικά εκπαιδευμένοι υπάλληλοι κατευθύνουν τον κόσμο σε ειδικά διαμορφωμένο ψηφιακό χώρο, στον οποίο οι περισσότερες συναλλαγές μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά ή με μετρητά. Στο κατάστημα υπάρχει φυσικό ταμείο, ωστόσο βρίσκεται στο πίσω μέρος του και χρησιμοποιείται μόνο εάν ο πελάτης το επιλέξει.

Παράλληλα, η Τράπεζα Πειραιώς έχει λανσάρει έναν νέο τύπο τραπεζικών καταστημάτων διευρυμένου ωραρίου με τη ονομασία e-branch. Σε αυτά προσφέρονται υπηρεσίες, όπως ο «ταμίας από απόσταση». Ο πελάτης συνδέεται μέσω video κλήσης με τον ταμία και πραγματοποιεί οποιαδήποτε συναλλαγή με την ίδια ευκολία και απλότητα ενός κανονικού ταμείου. Ωστόσο, αυτό γίνεται μόνο στην περίπτωση που δεν επιλεγεί η self service εξυπηρέτηση μέσω των εναλλακτικών δικτύων στα ειδικά διαμορφωμένα digital corners. Επιπλέον λειτουργούν χώροι συνεργατών για την πραγματοποίηση προγραμματισμένων συναντήσεων με τους πελάτες.

Η Eurobank λειτουργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο το πρώτο της αμιγώς ψηφιακό κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας και προχωρεί στην ψηφιοποίηση του συνόλου των καταστημάτων της εντός του 2018. Στόχος της είναι να σταματήσει τη χρήση χαρτιού σε όλες τις μονάδες της. Με τον τρόπο αυτόν όσοι κάνουν συναλλαγές υπογράφουν σε pad, ενώ αν το ζητήσουν λαμβάνουν απόδειξη στο e-mail τους. Με εξαίρεση τα δάνεια, για τα οποία είναι απαραίτητη η υπογραφή της σύμβασης σε χαρτί, στις υπόλοιπες εργασίες όλα γίνονται ηλεκτρονικά. Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα συναλλαγών εκτός γκισέ, σε αυτόματες εισπρακτικές μηχανές.

Η προβολή των προϊόντων και των υπηρεσιών γίνεται μόνο μέσω ψηφιακών οθονών, ενώ προσφέρονται δυνατότητες εκπαίδευσης στη χρήση ηλεκτρονικών καναλιών. Τέλος, ειδικά για επαγγελματίες, η Eurobank έχει λανσάρει την υπηρεσία virtual banking, μέσω της οποίας μπορούν να έρθουν σε επαφή με εξειδικευμένους συμβούλους για οποιαδήποτε εργασία ή αίτηση. Σήμερα η υπηρεσία προσφέρεται σε 12.000 πελάτες.

Η Εθνική Τράπεζα λειτουργεί από το 2011 τα i-bank stores, το δίκτυο των οποίων αποτελείται από 7 μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Ξάνθη. Πρόκειται για καινοτόμους πολυχώρους ηλεκτρονικής τραπεζικής που ενώνουν τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο. Προσφέρουν όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες i-bank για εκτέλεση συναλλαγών και περιλαμβάνουν χώρο ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης σε νέες τεχνολογίες. Μέσα στο 2018 θα ανοίξουν τις πύλες τους επιπλέον 8 i-bank stores, ενώ μέχρι το τέλος του 2019 αναμένεται να υιοθετήσουν αυτό το μοντέλο 50 μικρά καταστήματα (γραφεία συναλλαγών) της τράπεζας.


Διαβάστε επίσης: